Jump to content

Isolering av varm turbo


Stranna

Recommended Posts

Jeg har en TD 70 med varm (rødglødende...) turbo. Synes ikke det er kjekt å ha en rødglødende jernklump i motorrommet av (minst) 2 grunner:

 

1) Ved diesellekkasje som treffer turboen tar dieselen fyr øyeblikkelig.

2) Motorommet blir svært varmt - turboen er en av varmekildene.

 

Finnes det isolasjon som kan tres rundt turboen, og som tåler varmen?

 

Hvor kan man evt. få tak i det - og hva koster det?

Link to post

Hei Stranna.

 

Har du hørt med Volvo om de har slike matter tillgjengelige til denne motoren?

(Regner med at motoren også brukes (ble brukt) i industri applikasjoner (generatorsett, kranmotorer e.l.) hvor det vil være behov for beskyttelse av varme deler.)

 

Alternativt så har jeg har brukt Kaefer IKM til denne type arbeid flere ganger i jobbsammenheng og har veldig god erfaring med dem.

Jeg aner ikke hva det vil koste å få isolert en turbo på en TD70, men det kan sikkert Kaefer gi deg en indikasjon på.

Du finner kontaktinformasjon på http://www.kaefer.no/

 

Jeg er forøvrig helt enig med deg i at en uisolert rødglødende turbo er  :nono: i ett maskinrom.

Ved høy belastning vil eksosen fra en dieselmotor typisk holde en temperatur på mellom 550 og 590 degC. Klasseselskapene har som krav at ingen motor deler skal ha en overflate temperatur på mer enn 220degC, nettopp for å minske faren for brann ved for eksempel diesel eller olje lekasjer.

 

mvh

Selina jr

Link to post

Jeg har samme problemet med min Ford. Har ikke funnet noen god måte å isolere turboen på jeg heller. Tror det er vanskelig å isolere slik at turboen ikke blir så varm. Da må vel hele greia byttes til en som er vannkjølt, tipper jeg.

Men det jeg har gjort er å ta en type isolasjonsmatte som er beregnet til å isolere kanaler/store rør. Dette er en matte som er laget av Rockwool, med hønsenetting og alu-folie rundt. NB: Må være Rockwool inni, Tror ikke Glava tåler samme varmen. Denne matten har jeg klippet til en passende bredde/lengde, og pakket alu-folien og nettingen godt rundt på alle kanter. Dette for å sørge for at minst mulig steinull løsner og blir med inn i motoren, samt at matten er grei å forme til en passende fasong. Så har jeg lagt dette rundt turboen uten å pakke den helt inn. Ser for meg at varmen må vekk fra den også, ellers vet jeg ikke hva som kan skje. Derfor ligger bare matten rundt for å skjerme mest mulig mot varmestrålingen. Og skulle noe bli slengt mot det varme stedet, så treffer det helst matta rundt turboen istedet for å treffe direkte på det varme jernet. Her kommer også steinulla til sin rett, den trekker ikke til seg fuktighet.

Er ingen optimal løsning dette heller, men det hjelper da noe ihvertfall.

Er helt klart åpen for bedre løsninger, hvis noen har det !! :yesnod:

Link to post

Jeg brukte, etter tips fra en kollega vanlig tykk sveiseduk.  Dette har de på et hvert sveiseverksted og spør du fint kan du sikkert få litt kapp gratis, slik som jeg fikk.

 

Duken er lagd av en type glassfiber og er belagt med alu.folie.  Selve folien blir varm men du får ingen strålevarme.  Alt som er i umiddelbar nærhet av turbo er "kaldt", videre blir ikke folien varm nok til å antenne noe som helst.

 

Jeg pakket turboen godt inn og fetset det hele med rustfri ståltråd.  Ser OK ut og fungerer bra!

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Hva med kjøling av turbo,påvirkes den av en sånn hette?

Det er akkurat det jeg lurer på også. Derfor har jeg ikke turt å pakke inn turboen helt, bare lagt matta pent rundt med litt klaring under. Det er også derfor jeg har brukt steinull, da denne ikke trekker til seg noe flytende "guffe". Vet ikke hvordan sveiseduken  er i forhold, kanskje den er bedre?
Link to post

Det er akkurat det jeg lurer på også. Derfor har jeg ikke turt å pakke inn turboen helt, bare lagt matta pent rundt med litt klaring under. Det er også derfor jeg har brukt steinull, da denne ikke trekker til seg noe flytende "guffe". Vet ikke hvordan sveiseduken  er i forhold, kanskje den er bedre?

 

Tror ikke man skal være bekymret for at turboen blir for varm. Turboen er en varmekraftmaskin og vil gi bedre effekt. Lagrene er det kritiske punktet, men disse er kjølt av motoroljen.

Link to post

Der er isolering på turboen på mine sviger foreldres Ford 155 hk . Denne er isolert med matte som tåler utroligt mye varme.. Snakk med et ventilasjonsfirma.. Husker ikke hva dette heter men våres firma lager og leverer slike matter til store båter for nettopp isolering av turboer og manifolder..

 

Vi syr puter som blir fylt med en slags isolasjon (Kvirt på farge) og minner om den gamle isolasjonen som var i hus før i tiden..

 

Matten blir laget av (som nevnt her) sveiseduk med folie på utsiden.. Helt likt det eg finner på turbo i svigers båt..

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post

Jeg ville vært betenkt over å montere isolering på en turbo som i utgangspunktet er uisolert.  Den blir kanskje ikke så forbaska mye varmere under normal drift, men vil holde lengere på varmen etter at du har stoppet.  Jeg ville heller ikke vært så sikker på at den eksisterende oljekjölingen er god nok.  Hva med å bare montere et blekkskjold rundt turboen hvis du er bekymret over å antenne diesel.  Eventuelt en hjemmesnekret kjölekappe med kopper-rör e.l.

 

Kåre

Link to post

Jeg ville vært betenkt over å montere isolering på en turbo som i utgangspunktet er uisolert.  Den blir kanskje ikke så forbaska mye varmere under normal drift, men vil holde lengere på varmen etter at du har stoppet.  Jeg ville heller ikke vært så sikker på at den eksisterende oljekjölingen er god nok.  Hva med å bare montere et blekkskjold rundt turboen hvis du er bekymret over å antenne diesel.  Eventuelt en hjemmesnekret kjölekappe med kopper-rör e.l.

Enig. Dette høres bortimot farlig ut. Dersom grunnen er at det er en "tørr" turbo beregnet på lastebil så bør en vurdere å bytte til vannkjølt turbo (eller lage kjølekappe e.l. som Kåre sier her).

Link to post

Såvidt meg bekjent er lagerhavari den mest vanlige årsaken til turboproblemer.  

Hvis turbohuset er rödglödende er metalltemperaturen minst 650 grader.  Motoroljen som smörer lageret tåler kanskje 350 grader för den begynner å kokse.  Så lenge motoren går, har du en konstant ström av olje som kan lede bort varme.  Når du stopper motoren, vil tillegg av isolering bidra til at turboen holder varmen vesentlig lengre samt at oljeströmmen nå er avbrutt.  Dette er generelle betraktninger og gjelder ikke spesielt din turbo.  Men for all del, pröv gjerne å isolere og se hvordan det går.

 

Kåre

Link to post

Hei, takk for mange gode svar. Jeg tar kontakt med en turboekspert (Turboservice e.l.) og hører hva de mener. Dersom disse mener at det er OK å isolere turboen, kjøper jeg en isolasjonduk eller hette til å tre over turboen.

 

p.s.

 

Jeg kjører alltid motoren på tomgang et par minutter etter hver tur for å kjøle ned turbo og andre vitale deler.

Link to post

DEtte med isolasjon av turbo har vært diskutert på vw-audi club norwegen sine hjemmesider (av en annen grunn, nemlig for å få mest mulig effekt) Uansett ble det lagt inn et utdypende og lærerikt svar som jeg skal sitere her:

 

Dette har fordeler og ulemper ....

 

Det er 2 grunner til å ha varmeisolerende bånd rundt eksosmanifold og eksoshuset til turboen.

 

1. Holde varmen vekk fra alt annet som ikke trenger varme.

 

2. Holde varmen inne i rørene. Poenget med å holde varmen inne i rørene er å holde eksostemperaturen oppe. Ja, oppe. Hvorfor ? Fordi varmgass ( eksos i dette tilfellet ) tar opp mer volum. Jo mer volum du har, jo mer har du å presse ut av turbinen i eksoshuset. Dette gir som kjent effekt. Om du holder varmen og trykket oppe, så vil også hastigheten på eksosen holdes oppe ( noe som er ønskelig da målet er så høy flow som mulig. Noe isolasjon nedover downpipe er også ønskelig.

 

Ulemper;

 

1. Dersom du alt har ett oppsett hvor eksostempen beveger seg innenfor maksimums arbeidstemperturen til turboen, så sier det jo seg selv at man ikke ønsker å få høyere temperatur.

 

2. Dersom du allerede har en turbo som flower maks av hva den er kapabel til, så vil du heller ikke ha mer "gass" å presse på med ( da øker temperaturen bare mer igjen ).

 

Det er sikkert flere aspekter til dette som jeg ikke kommer på i farten

 

Så moralen blir vel at du ikke bør isolere turboen om du har en som allerede er oppe i maksimal temperatur av hva den er beregnet på..

Link to post

FRARÅDES PÅ DET STERKESTE.

 

Jeg har marinisert TD70 lastebils motor, og isolert turbo med industri pute (jakke). Dersom dette er en Eberspächer turbo(tror det var det den het)  så har den kulelager, de havarere, dvs distansestykke mellom kulene i lagere går i oppløsning, byttet kulelager igjen og igjen. Oljekjøler var montert.

 

Eberspächer turbo mener jeg var vanlig på A motorene. Turboer i denne størrelsen har normalt glidelager.

 

Det ente opp med at jeg monterte på en KK vannkjølt turbo fra en 250 Hk Ford, da ble det sus i sakene, men det måtte monteres mellom kjøler, noe som ikke var originalt.

 

 

 

 

paul

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...