Jump to content

Går det fint og slepe en 2,5 tonn's snekke med en Øyen 16?


Volvomekanikeren

Recommended Posts

Hei! :flag_bp: Må få slept snekken min til Yanmar verkstedet, så de får løftet nye motoren ombord. Har ingen som kan slepe meg no, og dette på skje iløpet av morgen dagen! Snekken er 22 fot, og veier ca. 2,5 tonn (2500 kg) Båten jeg har til og slepe med er en Øyen 16 fot, på 150-200 kg. Med en Tohatsu 9,9 (oppskrudd) :cheers: Skal ikke så veldig langt. Kansje 30 min. slep i 8 knop! :cheers:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post

Det var kjekt! :cheers: Reiser kl 9 lokal tid! :giggle: Hehe, Skal være tidlig. Verkstedet åpner 8, så det er ikke så farligt :cheers:

 

Takk for svar og tips igjen godtfolk! :cheers:

 

Hva anbefaler folket? Kort eller lang slepelengde? 2 tau fra hvær sin side av Jollen, som møter hværandre i bauen på snekken? Då får jeg en V, og det hjelper og holde snekken mere i ro vell? :flag_bp:

Redigert av Sjømann.22 (see edit history)

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post

Når du nærmer deg ankomst: Fortøy på siden av hverandre, da har du bedre styring ved manørering! 8 knop kan du nok bare glemme, klarer du 4-5 så bør du være storfornøyd. Men så lenge ikke vinden er for ille, burde dette gå helt greit!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Det kan være vrient å styre snekka fra den slepende jolla. Snekka kan lett overta "komandoen".

Om du legger ut fendere på en side av snekka, og fortøyer jolla langs snekka med trosser og spring, så kan du få de til å bevege seg som et fartøy. P.gr a kjølen vil snekka ha den beste styrekraften, selv om jolla har fremdriften. Lykke til! Har "slept" snekke, seilbåt og lektere på denne måten. det gir god kontroll. Men vær obs på skjev trekk fra jolla særlig ved start!

Aileen ll

Link to post

8 knop var kansje og ta litt i :flag_bp: Men men... Har slept før, så vet det kan være litt vrient i begynnelsen og ''avslutningen'' Men har aldri hatt fartøyene fortøyd inntil hværandre ved ankomst! Dette skal jeg prøve imorgen! :cheers: Takk for hjelpen gutter, jeg får legge meg te og sove, så jeg er utvilt til en spenningsfull dag, men også ganske travel dag! :cheers: God Natt BP! :flag_bp:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post

Jeg har best erfaring med kort slep. Når tauet er langt har jeg ofte opplevd av båten bak har begynt å svinge fra side til side. Ved kort tau skjer ikke denne, og slepet blir mere behagelig.

 

Bare husk at snekka siger innpå når båten foran slakker av, så før dette gjøres bør man løsne opp og legge ut mer tau :)

Føkk deg...

Link to post

Vet ikke hvor mye roret spiller inn, men med drevbåt er det viktig at den står rett. Holdt på å gå rett dundas når jeg skulle slepe tilsvarende vekt med en jolle da jeg ikke klarte å vri den rett etter den var slepet ut av båsen og den var på vei rett inn i noen båter langsetter da jolla ikke hadde så mye å gå på av krefter da den gravde seg ned... Men når de små grå kom i bane så fikk jeg den som stod bak til å rette opp drevet og da gikk det greit. Noe mindre båt (12fot med 20hk) men tror nok utfordringene vil være der med strøm og vind...

Link to post

Jeg har for det meste tauet små båter (egne) så jeg skal ikke skryte på meg all verdens erfaring :)

 

Men jeg tauet for mange år siden er stor seilbåt på over 30 fot inn til Solvik Marina, ved Sandvika. Død motor og ingen vind, da er det dritt å ha seilbåt :)

 

"taubåten" var en 12ft Alufish med en luftavkjølt Gaaaammal Tohatsu 5hk på :)

 

At det ikke gikk fort er sikkert, men vi kom oss inn :)

 

Tohatsuen var så varm at man kunne bruke den til kaffekoking resten av uka :) Men det gikk greit :)

Føkk deg...

Link to post

Takk allesammen! :flag_bp: Då blir det korte tau! Så det ble nevnet noe med at roret bør stå beint, for eller så har du null styring. Dette har jeg så og si ærfaringer med, men då slepte jeg snekken etter en 78 fots Skøyte på 80 tonn.. Ingen var ombord i snekken, og der vrir ratte seg, så snekken legger seg ned på siden, Til det såvidt var klaring mellom fenderlistem og sjøen. Så det er skummle greier. Men i går tok jeg en taustump og festet rattet med! Så jeg ungår dette! :cheers:

 

Her ligger de, klare til og reise på en liten tur, ''Ut På Tur, Aldri Sur''! :cheers:

 

dsc00393.jpg

Redigert av Sjømann.22 (see edit history)

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...