Volvomekanikeren Startet 16.Juni.2010 Del på Facebook Startet 16.Juni.2010 Hei! Må få slept snekken min til Yanmar verkstedet, så de får løftet nye motoren ombord. Har ingen som kan slepe meg no, og dette på skje iløpet av morgen dagen! Snekken er 22 fot, og veier ca. 2,5 tonn (2500 kg) Båten jeg har til og slepe med er en Øyen 16 fot, på 150-200 kg. Med en Tohatsu 9,9 (oppskrudd) Skal ikke så veldig langt. Kansje 30 min. slep i 8 knop! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Sjeldenutpå Svart 16.Juni.2010 Del på Facebook Svart 16.Juni.2010 allt går ! men eg ville tatt det tiiidlig på dagen før evt vind setter inn..... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
knut1955 Svart 16.Juni.2010 Del på Facebook Svart 16.Juni.2010 Det går bra. Lag deg et godt slep med hanefot i begge ender og vær obs på vind, så går det kjempefint. Lykke til Knut Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 16.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2010 (redigert) Det var kjekt! Reiser kl 9 lokal tid! Hehe, Skal være tidlig. Verkstedet åpner 8, så det er ikke så farligt Takk for svar og tips igjen godtfolk! Hva anbefaler folket? Kort eller lang slepelengde? 2 tau fra hvær sin side av Jollen, som møter hværandre i bauen på snekken? Då får jeg en V, og det hjelper og holde snekken mere i ro vell? Redigert 16.Juni.2010 av Sjømann.22 (see edit history) Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
index Svart 16.Juni.2010 Del på Facebook Svart 16.Juni.2010 Når du nærmer deg ankomst: Fortøy på siden av hverandre, da har du bedre styring ved manørering! 8 knop kan du nok bare glemme, klarer du 4-5 så bør du være storfornøyd. Men så lenge ikke vinden er for ille, burde dette gå helt greit! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
aileenll Svart 16.Juni.2010 Del på Facebook Svart 16.Juni.2010 Det kan være vrient å styre snekka fra den slepende jolla. Snekka kan lett overta "komandoen". Om du legger ut fendere på en side av snekka, og fortøyer jolla langs snekka med trosser og spring, så kan du få de til å bevege seg som et fartøy. P.gr a kjølen vil snekka ha den beste styrekraften, selv om jolla har fremdriften. Lykke til! Har "slept" snekke, seilbåt og lektere på denne måten. det gir god kontroll. Men vær obs på skjev trekk fra jolla særlig ved start! Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Volvomekanikeren Svart 16.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2010 8 knop var kansje og ta litt i Men men... Har slept før, så vet det kan være litt vrient i begynnelsen og ''avslutningen'' Men har aldri hatt fartøyene fortøyd inntil hværandre ved ankomst! Dette skal jeg prøve imorgen! Takk for hjelpen gutter, jeg får legge meg te og sove, så jeg er utvilt til en spenningsfull dag, men også ganske travel dag! God Natt BP! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Brodern Svart 16.Juni.2010 Del på Facebook Svart 16.Juni.2010 Jeg har best erfaring med kort slep. Når tauet er langt har jeg ofte opplevd av båten bak har begynt å svinge fra side til side. Ved kort tau skjer ikke denne, og slepet blir mere behagelig. Bare husk at snekka siger innpå når båten foran slakker av, så før dette gjøres bør man løsne opp og legge ut mer tau :) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
VO`n Svart 16.Juni.2010 Del på Facebook Svart 16.Juni.2010 Vet ikke hvor mye roret spiller inn, men med drevbåt er det viktig at den står rett. Holdt på å gå rett dundas når jeg skulle slepe tilsvarende vekt med en jolle da jeg ikke klarte å vri den rett etter den var slepet ut av båsen og den var på vei rett inn i noen båter langsetter da jolla ikke hadde så mye å gå på av krefter da den gravde seg ned... Men når de små grå kom i bane så fikk jeg den som stod bak til å rette opp drevet og da gikk det greit. Noe mindre båt (12fot med 20hk) men tror nok utfordringene vil være der med strøm og vind... Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 16.Juni.2010 Del på Facebook Svart 16.Juni.2010 Jeg har for det meste tauet små båter (egne) så jeg skal ikke skryte på meg all verdens erfaring :) Men jeg tauet for mange år siden er stor seilbåt på over 30 fot inn til Solvik Marina, ved Sandvika. Død motor og ingen vind, da er det dritt å ha seilbåt :) "taubåten" var en 12ft Alufish med en luftavkjølt Gaaaammal Tohatsu 5hk på :) At det ikke gikk fort er sikkert, men vi kom oss inn :) Tohatsuen var så varm at man kunne bruke den til kaffekoking resten av uka :) Men det gikk greit :) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Hjeltefjord Svart 16.Juni.2010 Del på Facebook Svart 16.Juni.2010 Dette går fint.Ingenting å kvi seg for. Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 17.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2010 (redigert) Takk allesammen! Då blir det korte tau! Så det ble nevnet noe med at roret bør stå beint, for eller så har du null styring. Dette har jeg så og si ærfaringer med, men då slepte jeg snekken etter en 78 fots Skøyte på 80 tonn.. Ingen var ombord i snekken, og der vrir ratte seg, så snekken legger seg ned på siden, Til det såvidt var klaring mellom fenderlistem og sjøen. Så det er skummle greier. Men i går tok jeg en taustump og festet rattet med! Så jeg ungår dette! Her ligger de, klare til og reise på en liten tur, ''Ut På Tur, Aldri Sur''! Redigert 17.Juni.2010 av Sjømann.22 (see edit history) Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
MB Keila Svart 17.Juni.2010 Del på Facebook Svart 17.Juni.2010 Jeg ville brukt langt slep. Da snakker vi om rundt 50 meter. Gjerne litt kraftig og tungt tau som henger ned i vannet. Da fjærer det greit. Hanefot i begge ender. På den båten som sleper skal hanefoten festes fremfor roret/påhengeren for å sikre god og effektiv styring. Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 17.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2010 (redigert) Då er snekken slept bort på verkstedet! Bilder Av Slepingen (Linken fører til den andre tråden min ''Montering Av Yanmar 3GMD i Sjømann Snekke. 22fot'' ) Redigert 17.Juni.2010 av Sjømann.22 (see edit history) Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
ibizafan Svart 17.Juni.2010 Del på Facebook Svart 17.Juni.2010 de er øyen 15 du har! viss de er den på bilde. Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
Volvomekanikeren Svart 17.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2010 Sikker? Mener jeg målte den til 16" Hvordan ser du dette då? Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
ivar Svart 17.Juni.2010 Del på Facebook Svart 17.Juni.2010 Ser det på båttypen. 16 er bredere og har annen innredning/innerliner Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Volvomekanikeren Svart 17.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2010 Ok! Då vet eg det iallefall! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.