Jernklumpen Startet 16.Juni.2010 Del på Facebook Startet 16.Juni.2010 båten min vandrer fra side til side når jeg kjører sakte, må korrigere hele tiden. båten er planende 28 fot med bravoo tre drev. mulig slakk i styrevaier? Sitér dette innlegget Båt er livet. ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin.. Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann Link to post
SvartRøyk Svart 16.Juni.2010 Del på Facebook Svart 16.Juni.2010 Helt vanlig, særlig på båter med drev og liten "kjøl". Bravo III hjelper jo litt siden styrefinnen er større enn de fleste. Klart fast aksling og ror er nok det beste. Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 16.Juni.2010 Del på Facebook Svart 16.Juni.2010 Hadde samme problem på min Falcon 26 med Bravo 3.Drevet er ikke like retningsstabilt som Volvos dp. Kjør ned trimflapsene på sakte fart,så er problemet borte. Sitér dette innlegget Link to post
Jernklumpen Svart 16.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2010 tkb: takk for tips, skal prøve det til fredagen, må de være helt nede? Sitér dette innlegget Båt er livet. ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin.. Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann Link to post
Jernklumpen Svart 19.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2010 tkb: det hjalp ikke og kjøre trimplan helt ned. andre tips? Sitér dette innlegget Båt er livet. ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin.. Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann Link to post
Brynjar Svart 19.Juni.2010 Del på Facebook Svart 19.Juni.2010 Stygt redd for at du bare må lære å leve med det.. Båter med planende skrog som er relativt brede i forhold til lengden vil oppføre seg slik i sakte fart. Dette har jeg opplevd med båter helt ned i 17 fot. Tilogmed min Karnic, som har ganske skarpt skrog, er sånn. Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
tkb Svart 19.Juni.2010 Del på Facebook Svart 19.Juni.2010 Hei,det var synd det ikke hjalp. Er vel slik at noen båter vandrer mer enn andre. Kanskje en knop eller to til hjelper? Ellers må du nok leve med det. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 19.Juni.2010 Del på Facebook Svart 19.Juni.2010 Jo dypere og bredere skroget er ved akterspeilet, jo mer vandring blir det. I lave hastigheter "faller" endel av kjølevannet turbulent tilbake mot akterspelet og endel av det vekselvis mot en av sidene. Det er da endel vann som beveger seg vekselvis sideveis frem og tilbake langs akterspeilet som treffer den delen av stammen eller drevet som er over dypeste del av skrogbunnen som gir denne vandringen. Og kjøre trimplanene helt ned kan redusere vandringen noe. Det er grunnen til at man ikke får dette på akselbåter med et "rent" akterspeil under vannlinjen. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Goran Svart 20.Juni.2010 Del på Facebook Svart 20.Juni.2010 Har det helt likt på min 23 foter. Hjelper ikke å justere ned trimplanene her heller. Litt synd, for det er i sakte fart man går igjennom de trangeste sundene/kanalene og gjerne vil kikke på natur og annet, men da er jeg mest opptatt med roret og ikke se ut som en fyllekjører. Sitér dette innlegget Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser Sertifikat: D4 - ROC Link to post
Thomza Svart 20.Juni.2010 Del på Facebook Svart 20.Juni.2010 På min båt må jeg kjøre drevet helt inn/ned, og kun sette båten i gir, og la den gå på tomgang. Øker jeg turtallet noe, så pendler den også mye mer. Når jeg lar den gå slik som beskrevet, så pendler den noe, men jeg kan slippe rattet og den tar seg inn selv uten noen inngripen fra meg, rattet forblir rolig uten å rotere. Jeg har ikke trimplan. Drev med duoprop vil i de fleste tilfeller ikke ha dette problemet pga. to kontraroterende propeller. Sitér dette innlegget Link to post
Jernklumpen Svart 20.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2010 takk for god info Sitér dette innlegget Båt er livet. ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin.. Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann Link to post
Frøken Fryd Svart 20.Juni.2010 Del på Facebook Svart 20.Juni.2010 Autopilot Sitér dette innlegget Link to post
Goran Svart 21.Juni.2010 Del på Facebook Svart 21.Juni.2010 Duoprop ja....kan jeg ettermontere det på bravo 1? Autopilot er dyrt.... :-) Men vært inne på tanken ja :-) Sitér dette innlegget Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser Sertifikat: D4 - ROC Link to post
KaRsK Svart 21.Juni.2010 Del på Facebook Svart 21.Juni.2010 får også en del vandring på mitt bravo 3 drev , litt mindre med flaps nede.. Mener bestemt at når jeg hadde vp 290 drev så var vandringen betydelig mindre. virker som om mercruiser drev er mye slakkere når man rikker på det med hånden også.. er det noe man kan stramme på drevet ?? Sitér dette innlegget Link to post
Goran Svart 8.Juli.2010 Del på Facebook Svart 8.Juli.2010 Tar opp igjen denne tråden jeg, siden det ikke kom noe svar. - Er det mulig å ettermontere Duoprop på Bravo one drev? Og hva vil det evt koste? Sitér dette innlegget Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser Sertifikat: D4 - ROC Link to post
Stbotnen Svart 8.Juli.2010 Del på Facebook Svart 8.Juli.2010 Mener det ikke hjelper noe med duo-prop drev. Har hatt en 23 foter med VP duoprop, og har nå en større båt med 2 mercruiser duo-prop drev. Opplever at begge båtene vandrer ved lav fart. Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 11.Juli.2010 Del på Facebook Svart 11.Juli.2010 Alle bravodrev er like ned til (anti)kavitasjonsplata. For å konvertere B1 til B3 trenger du et B3 undervannshus. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Jernklumpen Svart 1.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Oktober.2010 hjelper det og stramme styre vaieren har vandring på ca 2,5cm på rattet... Sitér dette innlegget Båt er livet. ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin.. Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann Link to post
adeneo Svart 1.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2010 Vet ikke om det hjelper å stramme, men du må jo bare prøve. Med henvisning til tidligere inlegg i denne tråden, selv om de er gamle, så må man ved bytte av underdel til Bravo 3 med duoprop passe på at utveksling på denne underdelen er lik som Bravo 1, som har 15/19 tenner på gearsettet. Dersom man vil beholde den utvekslingen man har må Bravo 3 underdelen også ha 15/19. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 1.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2010 Jeg ville sjekket alt av slark til å begynne med. Har du dødgang på rattet vil det være vanskelig å finjustere kursen. Sjekk gjerne at drevet faktisk beveger seg når du ratter motsatt vei for å sjekke dødgangen. Litt dødgang vil det nok alltid være. Så må man være litt lett på rattet når man retter opp da, og tålmodig. Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 1.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2010 Man blir ikke kvitt vandringen med duoprop. Har selv Bravo3 med duoprop og det vandrer mye ved sakte fart. Dødgang på rattet har jeg også, men etter hva jeg forstår er dette også normalt. Tar gjerne i mot evt. tips for å redusere dødgangen. Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 2.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2010 Kjør ned trimflapsene på sakte fart,så er problemet borte. Dette var til stor hjelp med Bravo II også. Vandringen ble ikke helt borte, men det ble mye bedre. Sitér dette innlegget Link to post
TICORA Svart 2.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2010 Blir ikke kvitt vandringen helt men kan bare slutte meg til hav de andre sier: - Ned med trimplan - Drevet helt inn Hjelper såpass at det ikke ser ut som du fyllekjører....bare litt dagen derpå kjøring Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 2.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2010 Hjelper nok ikke med duoprop for å hjelpe på dette. Selv hadde jeg 2 motorer med duoprop på min Viking 31, og det eneste som hjalp var autopilot... Det er ikke motoren som forårsaker dette i det hele tatt, med de strømmene som blir på hver side av båten. Det hjelper heller ikke med båt under 17 for som antydet over, gjelder like mye for en 10-fots jolle. Båtmagasinets Eivind Amble skrev en gang en hel artikkel angående dette. Sitér dette innlegget Link to post
Compromise Svart 2.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2010 Jeg har hatt en 285 selv og du blir ikke kvitt vandring i sakte fart. Nå har jeg en annen båt med 2 stk VP duoprop og denne vandrer også, men ikke like markert som Baylineren. Hvis du har tenkt til å beholde båten noen år fremover så anbefaler jeg å montere autopilot. du får en helt annen båtopplevelse med det. "Du tror det ikke før du ser det". Jeg er mye ute alene (bikkja må med da den ikke har noe valg) og det er alltid noe man skal ordne på veien som man får gjort mye bedre når man har autopilot.... jeg sier ikke at man skal forlate styreposisjonen for å lage middag, men kortere fravær som f.eks. do besøk funger bra uten at man får "hetta".. Sitér dette innlegget /per Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.