Jump to content

vandring sideveis med bravo tree drev

Jernklumpen

Recommended Posts

båten min vandrer fra side til side når jeg kjører sakte, må korrigere hele tiden. båten er planende 28 fot med bravoo tre drev. mulig slakk i styrevaier?

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Jo dypere og bredere skroget er ved akterspeilet, jo mer vandring blir det.

I lave hastigheter "faller" endel av kjølevannet turbulent tilbake mot akterspelet og endel av det vekselvis mot en av sidene. Det er da endel vann som beveger seg vekselvis sideveis frem og tilbake langs akterspeilet som treffer den delen av stammen eller drevet som er over dypeste del av skrogbunnen som gir denne vandringen.

Og kjøre trimplanene helt ned kan redusere vandringen noe.

Det er grunnen til at man ikke får dette på akselbåter med et "rent" akterspeil under vannlinjen.

Mvh. SAP

Har det helt likt på min 23 foter. Hjelper ikke å justere ned trimplanene her heller. Litt synd, for det er i sakte fart man går igjennom de trangeste sundene/kanalene og gjerne vil kikke på natur og annet, men da er jeg mest opptatt med roret og ikke se ut som en fyllekjører.

Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser

Sertifikat: D4 - ROC

På min båt må jeg kjøre drevet helt inn/ned, og kun sette båten i gir, og la den gå på tomgang. Øker jeg turtallet noe, så pendler den også mye mer. Når jeg lar den gå slik som beskrevet, så pendler den noe, men jeg kan slippe rattet og den tar seg inn selv uten noen inngripen fra meg, rattet forblir rolig uten å rotere. Jeg har ikke trimplan.

Drev med duoprop vil i de fleste tilfeller ikke ha dette problemet pga. to kontraroterende propeller.

• 3 uker senere...

Tar opp igjen denne tråden jeg, siden det ikke kom noe svar.

- Er det mulig å ettermontere Duoprop på Bravo one drev? Og hva vil det evt koste?

Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser

Sertifikat: D4 - ROC

• 2 måneder senere...

Vet ikke om det hjelper å stramme, men du må jo bare prøve.

Med henvisning til tidligere inlegg i denne tråden, selv om de er gamle, så må man ved bytte av underdel til Bravo 3 med duoprop passe på at utveksling på denne underdelen er lik som Bravo 1, som har 15/19 tenner på gearsettet. Dersom man vil beholde den utvekslingen man har må Bravo 3 underdelen også ha 15/19.

Jeg ville sjekket alt av slark til å begynne med. Har du dødgang på rattet vil det være vanskelig å finjustere kursen. Sjekk gjerne at drevet faktisk beveger seg når du ratter motsatt vei for å sjekke dødgangen. Litt dødgang vil det nok alltid være.

Så må man være litt lett på rattet når man retter opp da, og tålmodig.

Hjelper nok ikke med duoprop for å hjelpe på dette.

Selv hadde jeg 2 motorer med duoprop på min Viking 31, og det eneste som hjalp var autopilot...

Det er ikke motoren som forårsaker dette i det hele tatt, med de strømmene som blir på hver side av båten.

Det hjelper heller ikke med båt under 17 for som antydet over, gjelder like mye for en 10-fots jolle.

Båtmagasinets Eivind Amble skrev en gang en hel artikkel angående dette.

Jeg har hatt en 285 selv og du blir ikke kvitt vandring i sakte fart. Nå har jeg en annen båt med 2 stk VP duoprop og denne vandrer også, men ikke like markert som Baylineren. Hvis du har tenkt til å beholde båten noen år fremover så anbefaler jeg å montere autopilot. du får en helt annen båtopplevelse med det. "Du tror det ikke før du ser det". Jeg er mye ute alene (bikkja må med da den ikke har noe valg) og det er alltid noe man skal ordne på veien som man får gjort mye bedre når man har autopilot.... jeg sier ikke at man skal forlate styreposisjonen for å lage middag, men kortere fravær som f.eks. do besøk funger bra uten at man får "hetta"..

/per

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...