Anders_O Startet 16.Juni.2010 Del på Facebook Startet 16.Juni.2010 Jeg har 21 fots trebåt med en midtstilt AQ130 (strengt tatt heter den vel BB130..). Problemet mitt er at jeg ikke får turtallet over 4100 rpm. Vanligvis skal det gå til ca 5100. I fjor sommer satte jeg inn nye tennplugger (Champion) som virket fint. I vår da jeg skulle starte opp for første gang, var motoren helt død, og jeg merket at to av tennpluggene (husker ikke hvilke) ikke hadde gnist. På utsiden så de helt "greie" ut. Nr. 1-3 var sotete, mens nr. 4 var ganske våt. Jeg byttet tennplugger (til noen gamle Denso), og motoren starten med en gang. Turtallet kom derimot ikke over ca 3300. Etter turen sjekket jeg alle tennpluggene. Alle virket, men de tre første var sotete og den fjerde var våt (bensin). Med nye NGK plugger fikk jeg turtallet opp til 4100, men tennpluggene så likedan ut som de forrige pluggene etter kjøring. Motoren har ny coil, ny fordeler, ny rotor, nytt fordelerlokk og nye tennkabler. Forgasseren har også nettopp vært inne til overhaling hos Norsk Forgasserservice. Alle tennpluggene har vært i henhold til manualen (NGK BS7HS?), med diverse konverteringer mellom de ulike merkene. Er det noen som har vært borti dette før, eller som har erfaring fra tennpluggdiagnostikk? Noen vil kanskje mene at jeg har brukt for kalde plugger, men kan det ha så mye å si for turtallet? Anders Sitér dette innlegget Link to post
Kurt Svart 16.Juni.2010 Del på Facebook Svart 16.Juni.2010 Sjekk om sentrifugalregulatoren i fordeleren har satt seg fast. Kan virke som tenningen er for sen fordi den ikke regulerer opp fortenningen. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 16.Juni.2010 Del på Facebook Svart 16.Juni.2010 du glemte ny stift. Du sier ikkje hvor dette er kjøpt. Har fått en oppfatning om at desse sakene her fra biltema ikkje fungerer tilfredstillende. Sitér dette innlegget Link to post
Anders_O Svart 17.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2010 Takk for raske svar! Fordeleren er nyprodusert fra 123-Ignition i Nederland, med elektronisk tenning og timing. Dermed skulle både stift og fastlåste vekter være ute av bildet. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 17.Juni.2010 Del på Facebook Svart 17.Juni.2010 (redigert) ja da burde man kunne utelukke noe galt der. Men ta en titt på denne oversikten http://www.verrill.com/moto/sellingguide/sparkplugs/plugcolorchart.htm Redigert 17.Juni.2010 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Anders_O Svart 17.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2010 Takk for tennpluggbildene! Disse var jo av god kvaltitet, i motsetning til mine som er svart-hvitt strektegninger. Jeg vil jo si at de tre første tennpluggene har "carbon fouling", men slikt skulle vel ikke ødelegge tennpluggen fullstendig? Hvorfor fjerde pluggen er våt skjønner jeg heller ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 17.Juni.2010 Del på Facebook Svart 17.Juni.2010 Ta en kompresjonstest du først tenker eg slik en tar de store tinga før en begynner med de små Sitér dette innlegget Link to post
Anders_O Svart 17.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2010 Har tenkt det samme sjøl. Tok en kopresjonstest i fjor (som var bra), men jeg har tenkt tanken sjøl at jeg sikkert burde sjekke den igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Anders_O Svart 17.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2010 Har tenkt det samme sjøl. Tok en kopresjonstest i fjor (som var bra), men jeg har tenkt tanken sjøl at jeg sikkert burde sjekke den igjen. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 17.Juni.2010 Del på Facebook Svart 17.Juni.2010 Er ikke AQ130 tilsvarende B20? Har du montert den nye fordeleren riktig? Dvs. med riktig statisk fortenning? Det er lett å tas feil av merkene og få ettertenning i stedet for fortenning. Da starter den, men går heller dårlig. Er den nye ignition123 også satt riktig mhp. turtallskurven. Ref. bruksanvisningen. Jeg monterte nettop en tilsvarende fordeler i en B18. Motoren ble bedre enn ny. Ellers er forgassermembran (dersom du har slik forgasser) et stadig tilbakevendende problem på disse motorene. Men du har jo nyoverhalt forgasser. Slitt kamaksel er også ofte et problem. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Anders_O Svart 17.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2010 Har testet kompresjonen på alle sylindrene, og de er i henhold til manualen. Slitt kamaksel er vel kanskje ikke så sannsynlig. Ville ikke problemet være mer gradvis, og ikke "over vinteren" som i mitt tilfelle? Fordeleren ar garantert riktig innstilt på både kurve og tenningstidspunkt. Vi har også prøvd å vri fordeleren på maksturtall for å se om det har vært mulig å øke det ytterligere, men uten hell. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 17.Juni.2010 Del på Facebook Svart 17.Juni.2010 Hvordan veivhusventilasjon er det på de her da? Er alle vacuumhull plugget. Fikk ikkje heilt med meg når dette trøbbelet startet for deg mht utbytting av deler og renovering av forgasser. Har den fungert utmerket med desse nye tinga før eller startet trøbbelet etter overhaling av forgasser f.eks Kan det være satt inn feil og for store dyser munnstykke elr ka det nå kalles ved overhaling kansje slik den går for rikt Sitér dette innlegget Link to post
Anders_O Svart 17.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2010 (redigert) Motoren fungerte utmerket i en kort periode etter at vi byttet tenningssystemet og overhalte forgasserene. Veivhusventilasjonen vet jeg ikke så mye om, men det er en slange fra veivhuset som er koblet på innsuget til forgasseren, og der oser det oljeluktene varmluft når vi kobler den ifra innsuget. Hva er et vakumhull? Til forgasseren tenker du? Den har doble Strombergforgassere - uten vakuum til fordeleren. Fordeleren har ikke vakuum. Redigert 17.Juni.2010 av Anders_O (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 17.Juni.2010 Del på Facebook Svart 17.Juni.2010 (redigert) Vacuumhull er der en kobler slangen til bremseservoen på biler og evnt vacuumopptrekk på fordeler. Trenger ikke vacuumopptrekk på båtmotor som på bilmotor. Sjekk om det er dempingolje på de forgasserene, for det har veldig mye å si for ytelsen. Redigert 17.Juni.2010 av Bartesam (see edit history) Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
belbert Svart 18.Juni.2010 Del på Facebook Svart 18.Juni.2010 Hei AndersO Skal være forsiktig med å være påståelig, men jeg ville sjekket/byttet pluggkabel på den sylinderen som har våt plugg. Jeg har samme motor, men har solex forgassere. Hvis jeg ikke tar feil er innsuget likt på begge to. Jeg tipper at du har litt for "feit" blanding på tomgang/lavt turtall, og derfor får du litt sot på pluggene. Via innsuget forsyner 1 forgasser 2 sylindre med bensin. Den siste pluggen som er våt får samme mengde bensin som den ved siden av, men tenner ikke og derfor er den våt og ikke sotet. Med bare tre sylindre i drift tror jeg du skal jobbe hardt for å få fullt turtall. Prøv å bytte om plugger/kabler og se om problemet flytter seg. Jeg hadde pluggkabler fra Biltema. Pakket dem ut av pakken, og tre av fire fungerte. Den siste var det brudd i.... Fant feil med multimeter. Jeg har ikke kabler fra BT lenger!!! En annen ting: Hvis du har skrudd pluggene inn og ut noen ganger antar jeg at tetningsringen på pluggen er "ferdig" Denne skal bare skrus fast 1 gang slik at den komprimeres og tetter skikkelig. Kan være lurt å skifte plugger når feilen er funnet. Lykke til Belbert Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 18.Juni.2010 Del på Facebook Svart 18.Juni.2010 (redigert) Siste innspill minner meg om at jeg i fjor en tid hadde uryddig gange og en veldig sotet plugg på B18 i Tora. Tror det var en løst montert pluggkabel (eller feil i fordeler?). Det er helt i orden nå med samme pluggkabler, og 123ignition montert. Ellers er det ikke uvanlig med sprekk i membranen i Stromberg forgassere. Får da gjerne Ok tomgang, men dårlig motorkraft (og gjerne smell i eksosen). Redigert 18.Juni.2010 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
index Svart 18.Juni.2010 Del på Facebook Svart 18.Juni.2010 En sprekk i fordelerlokket kan også forårsake noe av de samme symptomene som en defekt pluggledning gir! Sjekk alle pluggledningene med et multimeter, motstanden skal være tilnærmet lik i alle. Hvis en har betydelig høyere motstand, er den defekt! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Anders_O Svart 18.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2010 Takk for innspill! Pluggledningene er flett nye, og fordelerlokket er et par år gammelt. Membranene i begge forgasserene ble byttet i fjor, så det kan umulig være årsaken. Jeg skal gå ned og dobbeltsjekke at det er olje på forgasserene, men er ganske sikker på at jeg har etterfylt ganske nylig. Fordelerlokket kan jo forsåvidt også være sprekt, men synen motoren går jevnt og fint - det er bare det at turtalet ikke vil opp. Motoren startet som et skudd og sviver fint. Begynner å lure på om det kan være forgasserene som ikke er skikkelig justert (til tross for nylig overhaling), siden den ene pluggen (#4) er våt, mens de andre er tørre og svarte. Som jeg nevnte innledningsvis, så har jo flere plugger blitt ødelagt (tilsynelatende innvendig) etter relativt kort tids bruk. Noen som vet hva det kan komme av? Har kun brukt plugger som er spesifisert i manualen. Sitér dette innlegget Link to post
Anders_O Svart 18.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2010 For å adressere Belbert sine kommentarer, som jeg ikke la merke til med det første. - Vi har testet at det gnist på alle pluggene ved å dra motoren på starteren, og holde pluggene mot godset på motoren. Alle pluggene gir jevn og tydelig gnist. Selv om det selvsagt ikke sier noe om hvordan de fungerer ved høyere turtall. - Pluggledningene ble jo dermed også testet da vi testet pluggene. Disse er også nye fra volvosolutions.com, og skal være meget god kvalitet. - Angående den våte fjerdesylinderen er jeg enig med deg at den får samme mengde bensin som den ved siden av. Siden ny plugg også ble våt må problemet ligge nærmere fordeleren. Pluggledningen er fin, og bytte av pluggledning ga like våt plugg. - Da er vi nede på fordelerlokket og rotoren. De to "eldste" delene (to år gamle!). For meg virker det som om kanskje problemet ligger der, selv om det er et "far shot"... Skal undersøke det snarest! Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 18.Juni.2010 Del på Facebook Svart 18.Juni.2010 (redigert) hmm eg ville målt spenninga inn på coilen, og gjerne ut om mulig. Sjekket at registeret ikkje har hoppet over en tann. Desse forgasserne kjenner eg overhodet ikkje. Er det to-trinns, enkel eller dobbel? Og er det virkelig bensin den fjerdepluggen er våt av? Redigert 18.Juni.2010 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Anders_O Svart 18.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2010 Coilen er helt ny. Om den var gåen, ville det ikke påvirket alle sylindrene? Det er to forgassere, med såkalt "constant depression". Det er et trinn så vidt jeg kan forstå. Der er ikke registerreim på denne motoren, med direkteoverføring via tannhjul mellom veivaksel og kamaksel. Tviler på de har hoppet over en tann, men det jo kanskje ikke umulig? Det er definitivt bensin pluggen er våt av. Lukten er påfallende når jeg løsner tennpluggen på fjerdesylinderen. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 18.Juni.2010 Del på Facebook Svart 18.Juni.2010 (redigert) javel eg kjenner som sagt ikkje akkurat desse motorene. Vel altså meiner ikkje at coilen er gåen men om innspenninga er lav så vil du få dårlig gnist. For å være sikker på alt er som det skal så må en nesten måle og ikkje anta noe som helst. Du sa noe nedi her om at pluggene ble ødelagt? Var det ikkje så de bare ble litt svarte av sot Likedan kjenner eg heller ikkje til hvor kilen denne er på pluggtemp. Var det ikkje så de var nummeret kaldere Redigert 18.Juni.2010 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Anders_O Svart 18.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2010 Enig i at man slett ikke kan anta noe som helst i dette faget. Det beste er nok å måle coilen for sikkerhets skyld. Dette med pluggene kan eg forklare nærmere. Det var sånn at vi hadde 4 nye championplugger som fungerte fint, og som stod i da vi hadde maks turtall slik som det skal være. Da vi tok ut båten i vår fant vi ut at to av disse pluggene var ødelagt. Altså de så greie ut på utsiden (bortsett ifra at den ene var våt og de andre litt sotete), men det var altså ingen gnist i to av de (husker ikke hvilke). Da vi byttet plugger startet motoren greit, men oppnådde altså ikke fullt turtall. Disse pluggene hadde samme utvendige symptomer, men alle gir gnist. PLuggene er i henhold til manualen, men eg lurte på om de burde vært litt varmere siden de soter. Sitér dette innlegget Link to post
CSR Svart 18.Juni.2010 Del på Facebook Svart 18.Juni.2010 Sjekk ventilfjærene. Har byttet alle på min motor. Forrige eier hadde problemer med knekte ventilfjærer. Du kan få en god kompresjontest med knekt fjær, men spennet blir for slakt når du får opp turtallet. Sitér dette innlegget Link to post
belbert Svart 18.Juni.2010 Del på Facebook Svart 18.Juni.2010 Hei igjen AndersO Ser ut til at du har sjekket alt det som er opplagt å sjekke først. Jeg tror jeg ville prøvd å forfølge den våte pluggen for å finne ut hva som skjer der. At sylinderen får bensin som de andre er vel bortimot 100 % sikkert. Motoren er jo sugemotor, så den drar inn det den klarer med undertrykket som dannes når stempelet er på vei ned og innsugsventilen er åpen. Det er jo en mulighet som CSR nevner at ventilfjæren til eksosventilen er knekket. Motoren vil da ikke klare å avskaffe seg med alle avgassene og du vil fylle på med bensinblanding oppå eksosen som ikke kom ut. Hvis dette medfører at blandingen blir så feit (eller at sylinderen drukner) at den ikke tenner skikkelig vil du få våt plugg, men jeg er ikke sikker. Å sjekke ventilfjæren er helt kurant. Av med ventildekselet så ser du om den er skikkelig oppspent. Hvis det ikke er bensintilførselen, så mener jeg bestemt at det må være tenningen. Jeg tror jeg hadde kjøpt en slik: Er ikke sikker, men antar at du da kan følge med på gnisten i hele turtallsområdet. Når du har startet med plugger og kabel, og de er ok så er neste feilkilde fordelelokk. Vet ikke hva disse koster til 123ign men det er Bosch nr på dem så det er vel overkommelig. Det er vel uansett greit å ha et i reserve.... Lykke til med feilsøking. Belbert Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.