softneck Startet 17.Juni.2010 Del på Facebook Startet 17.Juni.2010 Var på vei hjem etter en flott dag i skjærgården på søndag, og ungene var i akterkabinen og lekte. Plutselig sa det bare poff. Laderen til pcen tok nesten fyr og tjukk røyk velta ut av den. Pcen dødde momentant. HMMM hva skjedde nå? sa`n og klødde seg i hue. Så kommer minstemann tuslende for å bekjenne sine synder . Han hadde kommet borti hovedstrømsbryteren til forbruksbanken, som da hadde blitt skrudd av. I beste mening så hadde han skrudd den på umiddelbart, tipper det var da skaden skjedde. Av en eller annen grunn så er det blitt generert høye peakspenninger pga dette. I går fant jeg ut at kjøleskapet også er tatt av dage som følge av dette . Visste om at man ikke skal slå av hovedstrøm under lading fra dynamo, men at det skulle bli så ille visste jeg ikke. Noen som har erfart noe av det samme????. Må lage en boks som bryterene kan stå inni. For dette var ikke noe greit. Ny pc og greier....... Sitér dette innlegget Link to post
eivindch Svart 17.Juni.2010 Del på Facebook Svart 17.Juni.2010 Jeg har koblet et rele i parallell med hovedstrømbryteren til forbruksbanken som styres av strøm fra hovedstrømbryteren til startkretsen. Den kunne kanskje like gjerne vært styrt av D+ fra generatoren. Grunnen til at jeg gjorde det, var at det var lett å sparke borti forbruksbryteren. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 17.Juni.2010 Del på Facebook Svart 17.Juni.2010 ........ Så kommer minstemann tuslende for å bekjenne sine synder . Han hadde kommet borti hovedstrømsbryteren til forbruksbanken, som da hadde blitt skrudd av. I beste mening så hadde han skrudd den på umiddelbart, tipper det var da skaden skjedde. ..... Kommende elektrikker som begynner tidlig å eksperimentere ?? Synd med ødeleggelsene , men hva med dynamoen etter denne hendelsen? Fungerer den som normalt, eller? Krysser fingrene for at den er OK ! mvh Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Bartesam Svart 17.Juni.2010 Del på Facebook Svart 17.Juni.2010 Jeg har hovedstrømbrytere under dørk slik at dette ville ikke skjedd i båten min. Litt tungvint kanskje, men foretrekker å ha det slik. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
softneck Svart 17.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2010 Fikk bestilt ny styringsboks til kjøleskapet..for den var grillet...2båtpenger kostet det..........blæh Skjønner egentlig ikke enda hvordan dette kunne skje, men jeg tror dynamoen er koblet bak på hovedstrømsbryter av en eller dustete grunn. Kan ikke helt se at dette kunne skje hvis dynamo hadde fortsatt og lade til forbruksbank og ikke brutt kretsen. Tipper det er B+ som har blitt brutt. Har en dynamo til forbruk og en til start. Tror dynamoen var like hel etterpå fikk ikke målt under drift men hadde 12,85V når vi hadde lagt til. surt var det uansett...men men det er fint vær og sola skinner fordet Sitér dette innlegget Link to post
softneck Svart 22.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2010 (redigert) Synd med ødeleggelsene , men hva med dynamoen etter denne hendelsen? Fungerer den som normalt, eller? Krysser fingrene for at den er OK ! mvh Bjørn Nei ødeleggelsene tar hvist ikke slutt. Var i båten i dag og målte litt. Dynamoen lader nada, not og ingenting. Har en ladac 1204 på denne dynamoen. Har ikke koblingskjema over denne og vet ikke om denne er gåen. Målte på på regulator-ledingen inn mot ladacen og da fikk jeg null volt på spenning og ca 54ohm på motsandsmåling. Vet altså ikke om det er dynamoen eller ladacen eller begge som har knelt. Hvordan funker egentlig en ladac?? noen som kan gi meg et tips om hvordan jeg skal kunne få sjekket om dynamoen er gåen? Står jo ikke regulator på denne pga ladacen, Sjekket hvordan dynamoen var koblet til, og jo ganske riktig den var koblet til bak på hovedstrømsbryter slik at dynamone skilles fra batteriene når hovedstrømsbryteren slås av. Skal koble om dette slik at dynamo alltid står tilkoblet. For det er vel riktig?????eller? Nå er altså kjøleskapet, pc, laderen til pc, dynamo/ladac på skadelisten....... Så nå blir det og jumpe over fra den andre dynamoen foreløpig......... Redigert 22.Juni.2010 av softneck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 22.Juni.2010 Del på Facebook Svart 22.Juni.2010 (redigert) Sure greier dette ja. Forsikring??? Eg ødela en bil dynamo i 1982 ved å testkjøre uten den tykke ledningen påmontert dynamoen. Det var ikke lange testen men meiner å huske røyken stod utifra dynamoen og game over. Eg visste ikke bedre den gang får eg skylde på Redigert 22.Juni.2010 av volfro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 22.Juni.2010 Del på Facebook Svart 22.Juni.2010 (redigert) Er vel normalt at hvis hovedbryter slås av at all spenning som kommer ut fra dynamo kommer uregulert ut til alle forbrukere som står tilkoblet noe som i de fleste tilfeller griller det meste ,vil tro dynamoen din er ok men ladac er nok kokt , få tak i ny ladac så vil du se om dynamo fungere,,det kan jo også være at dynamoen din har tatt kvelden da den ikke har fått noe å arbeide med på siste del av turen inn til havn bare å krysse fingrene koster fort noen båtpenger når sånt skjer ... Er nok nokså normalt at dynamo er koblet direkte til hovedbryter Redigert 22.Juni.2010 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
gmg Svart 22.Juni.2010 Del på Facebook Svart 22.Juni.2010 hei er ikke sikker men eg vil tru at ladac 1204 har ledning til batteri slik at dynamoen får beskjed hvor mye spenning som er på batteri slik at den regulere dynamo til å lever 14,8 volt på batteri. når da hoved strøm bryter skrus av så vi batteri spening dette til ca 13 volt og da ladac regulatoren og skrur opp speningen til maks som kan kommer opp i 18-20 volt da vil mangen el. produkter som går på 12 volt brenne opp, Sitér dette innlegget Link to post
softneck Svart 22.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2010 Ååkei så spenning faller til 13 volt, ladac vil ha denne opp igjen, dynamoen snurrer jo fortsatt og får reguleringsspenning så det holder med det resultat at all elektronikk blir grillet da det er koblet til nå kun dynamo........ . Kanskje en heller burde hatt sense-ledningene på samme plass som b+ er koblet til hovedstrømsbryter slik at kretsen mellom ladac og dynamo ikke kan brytes????. Da vil jo ladac fortsatt kjenne på spenningen fra dynamoen og ikke overregulere selv om hovedstrøm brytes. Da forsvinner kanskje litt av vitsen med ladac pga spenningsfall fra hovedstrømsbryter til batt, men det tror jeg ikke er mye.... Skal ut med båten i morgen, så da bør jeg koble av dynamoreima til denne dynamoen som ikke er i bruk eller??? Så den kan ta skade av å ikke "jobbe" altså??? kjenner jeg blir mer og mer irritert over dette Men takk for alle gode råd så langt... Sitér dette innlegget Link to post
John83 Svart 22.Juni.2010 Del på Facebook Svart 22.Juni.2010 ta reimen av den dynamoen du er usikker på til du finner ut hva det er som er gåent. Om dynamoen er i orden er det ikke bra og kjøre den når den ikke er koblet opp mot bateri. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 22.Juni.2010 Del på Facebook Svart 22.Juni.2010 (redigert) Stemmer det vekselstrømsdynamo må ha noe å gjøre liker ikke å være arbeidsløs (ikke jeg heller) Vil tro skal du slippe unna at dynamo går uregulert må du sende all lading direkte til batterien og bare kjøre alt av forbrukere via hovedbryter ,,men hvordan dette løses tør jeg ikke legge meg ut på . Det enkleste er nok å pakke inn hovedbryter så ikke dette kan skje igjen Redigert 22.Juni.2010 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
gmg Svart 22.Juni.2010 Del på Facebook Svart 22.Juni.2010 . Kanskje en heller burde hatt sense-ledningene på samme plass som b+ er koblet til hovedstrømsbryter slik at kretsen mellom ladac og dynamo ikke kan brytes????. Da vil jo ladac fortsatt kjenne på spenningen fra dynamoen og ikke overregulere selv om hovedstrøm brytes. Da forsvinner kanskje litt av vitsen med ladac pga spenningsfall fra hovedstrømsbryter til batt, men det tror jeg ikke er mye.... Ja da er du sikker a dette ikke skjer, men da er vitsen med ekstern regulator borte, den er montert for å ta høyden for spening fall. ( normalt opp mot 0,5 volt spening fall i hovedbryter ) Er ikke sikker på dette men på min Pro - DIGITAL ( PDAR ) regulator så er de en ledning til dynamo og slik at regulator skrus av vi speningen kommer over 17 volt + de er sikring på alle ledninger til reguatoren,og så er de tempratur sensor som er limt på viklingen slik at dynamo ikke blir grillet. så de kan være en sikring til dynamo som er røke sik at dynamo ikke virker nå. Normalt så tåler dynamo mye. Sitér dette innlegget Link to post
softneck Svart 22.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2010 Vil tro skal du slippe unna at dynamo går uregulert må du sende all lading direkte til batterien og bare kjøre alt av forbrukere via hovedbryter Var dette jeg tenkte p,å men er redd dynamo vil ligge og trekke strøm når dette er tilkoblet. Men når jeg tenker meg om så er det vel ingen hovedstrømsbryter i bil og der står dynamoen tilkoblet hele tiden....... Men noko må gjerast!! For dette vil jo skje igjen hvis jeg bare skrur på hovedstrøm til startbatteri og glemmer forbruk og sveiver igang....vil det ikke??? Er ikke sikker på dette men på min Pro - DIGITAL ( PDAR ) regulator så er de en ledning til dynamo og slik at regulator skrus av vi speningen kommer over 17 volt + de er sikring på alle ledninger til reguatoren,og så er de tempratur sensor som er limt på viklingen slik at dynamo ikke blir grillet. så de kan være en sikring til dynamo som er røke sik at dynamo ikke virker nå. Normalt så tåler dynamo mye. Tror ikke det er noen sikring på/til dynamo det jeg vet om. MEn et spørsmål: skal det være spenning på ledningene fra ladac til regulator??? tok av disse, og her var det null volt. Etter det jeg har skjønt så er det regulatoren som gir spenning til ankeret slik at lading kan begynne?? Har ikke ladelampe på denne, bare en motstand. Er jeg heldig så er det bare denne som er grillet, men hellet har hvist ikke vært med meg i det siste Sitér dette innlegget Link to post
gmg Svart 22.Juni.2010 Del på Facebook Svart 22.Juni.2010 Normalt så går speningen gjenom ladeampe for å starte ladingen, så etter at dynmoen har begynt å lade så overtar den eksterne reguatoren denne lurer dynamoen slik at dynamoen må gi mer spening. I min båt så levere dynamoen ca 15,5 volt på dynamo og da har eg 14,4 volt på batterier. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.