Jump to content

Hovedstrømsbryter ble slått av under fart, store ødeleggelser!


softneck

Recommended Posts

Var på vei hjem etter en flott dag i skjærgården på søndag, og ungene var i akterkabinen og lekte. Plutselig sa det bare poff. Laderen til pcen tok nesten fyr og tjukk røyk velta ut av den. Pcen dødde momentant. HMMM hva skjedde nå? sa`n og klødde seg i hue. Så kommer minstemann tuslende for å bekjenne sine synder :rolleyes:. Han hadde kommet borti hovedstrømsbryteren til forbruksbanken, som da hadde blitt skrudd av. I beste mening så hadde han skrudd den på umiddelbart, tipper det var da skaden skjedde. Av en eller annen grunn så er det blitt generert høye peakspenninger pga dette. I går fant jeg ut at kjøleskapet også er tatt av dage som følge av dette headbang.gif.

 

Visste om at man ikke skal slå av hovedstrøm under lading fra dynamo, men at det skulle bli så ille visste jeg ikke. Noen som har erfart noe av det samme????. Må lage en boks som bryterene kan stå inni. For dette var ikke noe greit. Ny pc og greier.......:crazy:

Link to post

Jeg har koblet et rele i parallell med hovedstrømbryteren til forbruksbanken som styres av strøm fra hovedstrømbryteren til startkretsen. Den kunne kanskje like gjerne vært styrt av D+ fra generatoren. Grunnen til at jeg gjorde det, var at det var lett å sparke borti forbruksbryteren.

 

Eivind

Link to post

........

Så kommer minstemann tuslende for å bekjenne sine synder :rolleyes:. Han hadde kommet borti hovedstrømsbryteren til forbruksbanken, som da hadde blitt skrudd av. I beste mening så hadde han skrudd den på umiddelbart, tipper det var da skaden skjedde. .....

 

Kommende elektrikker som begynner tidlig å eksperimentere ?? :yesnod:

 

Synd med ødeleggelsene :nonod: , men hva med dynamoen etter denne hendelsen? Fungerer den som normalt, eller?

 

Krysser fingrene for at den er OK !

 

mvh

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Fikk bestilt ny styringsboks til kjøleskapet..for den var grillet...2båtpenger kostet det..........blæh

 

Skjønner egentlig ikke enda hvordan dette kunne skje, men jeg tror dynamoen er koblet bak på hovedstrømsbryter av en eller dustete grunn. Kan ikke helt se at dette kunne skje hvis dynamo hadde fortsatt og lade til forbruksbank og ikke brutt kretsen. Tipper det er B+ som har blitt brutt. Har en dynamo til forbruk og en til start. Tror dynamoen var like hel etterpå fikk ikke målt under drift men hadde 12,85V når vi hadde lagt til.

 

surt var det uansett...men men det er fint vær og sola skinner fordet :flag:cool.gif

Link to post

Synd med ødeleggelsene :nonod: , men hva med dynamoen etter denne hendelsen? Fungerer den som normalt, eller?

 

Krysser fingrene for at den er OK !

 

mvh

:sailing:

Bjørn

 

 

Nei ødeleggelsene tar hvist ikke slutt. Var i båten i dag og målte litt. Dynamoen lader nada, not og ingenting.

 

Har en ladac 1204 på denne dynamoen. Har ikke koblingskjema over denne og vet ikke om denne er gåen. Målte på på regulator-ledingen inn mot ladacen og da fikk jeg null volt på spenning og ca 54ohm på motsandsmåling. Vet altså ikke om det er dynamoen eller ladacen eller begge som har knelt. Hvordan funker egentlig en ladac?? noen som kan gi meg et tips om hvordan jeg skal kunne få sjekket om dynamoen er gåen? Står jo ikke regulator på denne pga ladacen,

 

Sjekket hvordan dynamoen var koblet til, og jo ganske riktig den var koblet til bak på hovedstrømsbryter slik at dynamone skilles fra batteriene når hovedstrømsbryteren slås av. Skal koble om dette slik at dynamo alltid står tilkoblet. For det er vel riktig?????eller?

 

Nå er altså kjøleskapet, pc, laderen til pc, dynamo/ladac på skadelisten.......

 

Så nå blir det og jumpe over fra den andre dynamoen foreløpig.........

Redigert av softneck (see edit history)
Link to post

Er vel normalt at hvis hovedbryter slås av at all spenning som kommer ut fra dynamo kommer uregulert ut til alle forbrukere som står tilkoblet noe som i de fleste tilfeller griller det meste ,vil tro dynamoen din er ok men ladac er nok kokt , få tak i ny ladac så vil du se om dynamo fungere,,det kan jo også være at dynamoen din har tatt kvelden da den ikke har fått noe å arbeide med på siste del av turen inn til havn bare å krysse fingrene koster fort noen båtpenger når sånt skjer ...

Er nok nokså normalt at dynamo er koblet direkte til hovedbryter

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post

hei er ikke sikker men eg vil tru at ladac 1204 har ledning til batteri slik at dynamoen får beskjed hvor mye spenning som er på

batteri slik at den regulere dynamo til å lever 14,8 volt på batteri. når da hoved strøm bryter skrus av så

vi batteri spening dette til ca 13 volt og da ladac regulatoren og skrur opp speningen til maks som kan kommer opp i 18-20 volt

da vil mangen el. produkter som går på 12 volt brenne opp,

Link to post

Ååkei så spenning faller til 13 volt, ladac vil ha denne opp igjen, dynamoen snurrer jo fortsatt og får reguleringsspenning så det holder med det resultat at all elektronikk blir grillet da det er koblet til nå kun dynamo........

 

. Kanskje en heller burde hatt sense-ledningene på samme plass som b+ er koblet til hovedstrømsbryter slik at kretsen mellom ladac og dynamo ikke kan brytes????. Da vil jo ladac fortsatt kjenne på spenningen fra dynamoen og ikke overregulere selv om hovedstrøm brytes. Da forsvinner kanskje litt av vitsen med ladac pga spenningsfall fra hovedstrømsbryter til batt, men det tror jeg ikke er mye....

 

Skal ut med båten i morgen, så da bør jeg koble av dynamoreima til denne dynamoen som ikke er i bruk eller??? Så den kan ta skade av å ikke "jobbe" altså???

 

kjenner jeg blir mer og mer irritert over dette :headbang: Men takk for alle gode råd så langt...

Link to post

Stemmer det vekselstrømsdynamo må ha noe å gjøre liker ikke å være arbeidsløs (ikke jeg heller) Vil tro skal du slippe unna at dynamo går uregulert må du sende all lading direkte til batterien og bare kjøre alt av forbrukere via hovedbryter ,,men hvordan dette løses tør jeg ikke legge meg ut på .

Det enkleste er nok å pakke inn hovedbryter så ikke dette kan skje igjen

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post

 

. Kanskje en heller burde hatt sense-ledningene på samme plass som b+ er koblet til hovedstrømsbryter slik at kretsen mellom ladac og dynamo ikke kan brytes????. Da vil jo ladac fortsatt kjenne på spenningen fra dynamoen og ikke overregulere selv om hovedstrøm brytes. Da forsvinner kanskje litt av vitsen med ladac pga spenningsfall fra hovedstrømsbryter til batt, men det tror jeg ikke er mye....

 

 

Ja da er du sikker a dette ikke skjer, men da er vitsen med ekstern regulator borte, den er montert for å ta høyden for spening fall. ( normalt opp mot 0,5 volt spening fall i hovedbryter )

Er ikke sikker på dette men på min Pro - DIGITAL ( PDAR ) regulator så er de en ledning til dynamo og slik at regulator skrus av vi speningen kommer over 17 volt + de er sikring på alle ledninger til reguatoren,og så er de tempratur sensor som er limt på viklingen slik at dynamo ikke blir grillet. så de kan være en sikring til dynamo som er røke sik at dynamo ikke virker nå.

Normalt så tåler dynamo mye.

Link to post

Vil tro skal du slippe unna at dynamo går uregulert må du sende all lading direkte til batterien og bare kjøre alt av forbrukere via hovedbryter

Var dette jeg tenkte p,å men er redd dynamo vil ligge og trekke strøm når dette er tilkoblet. Men når jeg tenker meg om så er det vel ingen hovedstrømsbryter i bil og der står dynamoen tilkoblet hele tiden.......

 

Men noko må gjerast!! For dette vil jo skje igjen hvis jeg bare skrur på hovedstrøm til startbatteri og glemmer forbruk og sveiver igang....vil det ikke???

 

Er ikke sikker på dette men på min Pro - DIGITAL ( PDAR ) regulator så er de en ledning til dynamo og slik at regulator skrus av vi speningen kommer over 17 volt + de er sikring på alle ledninger til reguatoren,og så er de tempratur sensor som er limt på viklingen slik at dynamo ikke blir grillet. så de kan være en sikring til dynamo som er røke sik at dynamo ikke virker nå.

Normalt så tåler dynamo mye.

 

Tror ikke det er noen sikring på/til dynamo det jeg vet om.

 

 

MEn et spørsmål: skal det være spenning på ledningene fra ladac til regulator??? tok av disse, og her var det null volt. Etter det jeg har skjønt så er det regulatoren som gir spenning til ankeret slik at lading kan begynne?? Har ikke ladelampe på denne, bare en motstand. Er jeg heldig så er det bare denne som er grillet, men hellet har hvist ikke vært med meg i det siste :cryin:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...