Jump to content

Et par spørsmål om MD29


jumbo

Recommended Posts

Hei,  :yesnod:

Etter lengre tid som landkrabbe ser det ut som det kan bli båt på meg igjen..

En Draco 21 med Volvo Penta MD29A .  Fin båt som jeg likte veldig godt.

 

Men jeg er litt bekymra for den motoren..

Det skal være ny starter på den(såg ny ut også), som ble montert for et år siden(båten har ikke vert i vannet det siste året.) men det virker som starteren står i inngrep, og vi får ikke liv i den, til å begynne med var det ikke respons så tok vi laderen på bateriet og etter en stund kom det gnister, men ikke noe annen respons..  så vi prøvde å turne svinghjulet med en fastnøkkel,  det gikk mistenkelig lett, som om det var lite kompresjon.. eneste lyden er rasling fra starteren.. og litt "fiselyder" ved glødepluggene..  

Noen som vet hva kompresjonen er i disse motorene? eller om de skal være så lett å tørne?

hvis noen har mer tips hva jeg skal se etter så skrik ut, bør egentlig bestemme meg i kveld..

 

Kjøper jeg meg en skamdyr ilestein med ny starter?

Link to post
Share on other sites

:yesnod:

Hei Jumbo!

Dersom dette ikke er det rene røverkjøpet (og det er det vel ikke siden du bruker ordet skamdyr??) så ville jeg ikke avgjøre noen handel før motoren starter og går! En død motor er i utgangspunktet bare noen hundre kilo rustjern.

mvh

Jan S

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Er enig i det.. og hvis jeg i kveld ikke er overbevist om at motoren går, dropper jeg nok hele greia..  Skamdyr er den bare hvis den ikke går.. Hvis den starter, tror jeg det er et bra kjøp (godt under hundre for en pen draco med diesel har ikke jeg sett før iallefall.).

Maskinen skal være overhalt for ikke så mange år siden.  En av tingene som er bra er at jeg slipper å flytte den før til våren og får bruke strøm og jobbe på den der den står, og så står den bare et par hundre meter hjemmefra..

 

Edit:

Har ringt litt rundt, og det jeg har fått høre er at dette ikke er noe motor å satse på, dårlig motor, og nesten umulig å få deler til.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...