Jump to content

Sveis av sjøvannsbestandig aluminium??


Festina Lente IV

Recommended Posts

Etter å ha hørt prisen på bakre del av manifold  som bærer turboen er jeg fortsatt i sjokk.  13.600, + mva.

 

Har noen et forslag? Kan et hull i denne enheten sveises? I tilfelle hvor? Finnes noe brukt?

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Hvis det er sjøvannsbestandig aluminium er det mulig å sveise den. Da brukes det tilsatstråd med litt magnesium. Hvis det er en del hvor det ikke er for høy temperatur eller spenninger kan det være mulig å lodde den. Det er en god del år siden jeg var i verkstedindustrien så du får undersøke i området der du bor om noen kan hjelpe deg.

Link to post
Share on other sites

Jeg har nå fått fikset den på Skjerdens Mekaniske Verksted i Oslo,  kr 1519,-.

 

Men, gleden varte ikke lenge.  ettermontering var symptomene mindre, men ikke helt borte.  Selve hovedmanifolden av støpjern viste seg å ha en lekkasje også.  Den har jeg levert til Skjerdens i dag, men det var usikkert om det var lønnt å repparere.  Han skulle imidlertid sjekke om reparasjon kunne lønne seg, produksjon av ny, eller kjøp av ny hos Universal Diesel, for som mannen sa, vi får sikkert mere prosenter enn deg....

 

Service??  JA.

 

 

Jeg venter spent.  Feilen har enda ikke kommet på den andre motoren, men når skjer det med den??? Ett er i alle fall sikkert, det koster å ha båt, hvordan man enn vender og snur på det.  Men det er fint da....

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Hei igjen! Det har rent litt vann i havet siden sist, og mye har skjedd. Siden en ny eksosmanifoil i støpejer kostet i overkant av 22 000,- prøvde Skjerden å sveiese den, slik han hadde gjort med alumiumsmanifilen, men dette lykkes ikke. Det var lite gods igjen, og på grunn av saltvannspåvirkning gjennom mange år var sveising vanskelig. Skjerden forsøkte å hjelpe meg med en brukt manifoil, og fant en som jeg skulle få kjøpe, men i siste øyeblikk trakk selgeren seg, han ville ha enheten selv. Da var valget enkelt. Ny del ble bestillt fra UK gjennom Skjerden, 70 arbeidsdagers leveringstid. Den ankom til meg rett etter 17. mai, og jeg følte at nå er sommeren reddet. Etter 20 timers skruing var det klart for starting av motoren. Dette ble gjort, og vannet sprutet ut av turboen som før. Jeg ble så forbannet at jeg hadde lyst til å grine. Men, etter litt tankearbeide fant jeg ut at jeg hadde ikke gjort noe feil, og det måtte være feil på den nye manifoilen. For å være sikker ble den pånytt demontert, (20 timer jobbing i dass), og kontroll viste at den hadde feil. Men, 70 dagers leveringstid, var sesongen blåst??? Dette skjedde forige søndag.

 

Tilbake til Skjerden på mandag, 6 dager siden, manfolien hadde feil fra fabrikk ble konklusjonen på hans test også. Men, dette skal vi fikse, sa han. På ettermiddagen mandag fikk jeg beskjed om at ny manifoli (trykktestet fra fabrikk) var sendt med flyfrakt. Onsdag hadde jeg delen, og etter intens skruing har jeg i dag vært ute å prøvekjørt. Endelig er allt i orden. Det var herlig.

 

Kostbart. En pinnebolt koster kr 80,- , jeg byttet for sikkerhts skyld alle ni. Pakninger, v-clamps etc kostet totalt kr 2 500,-. Pluss foilen....... Nå vil jeg ikke ha flere feil på en stund......

 

Det ser ut som sesongen er reddet, så nå kan bare det fine været komme.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

........ På ettermiddagen mandag fikk jeg beskjed om at ny manifoli (trykktestet fra fabrikk) var sendt med flyfrakt. Onsdag hadde jeg delen, og etter intens skruing har jeg i dag vært ute å prøvekjørt.  Endelig er allt i orden.  Det var herlig.

 

Det ser ut som sesongen er reddet, så nå kan bare det fine været komme.

Ja, man skal oppleve mye her i verden! Det var jo maks uflaks med den manifolden med innebygget feil!! At det går an? Jeg skjønner godt frustrasjonen, etter 20 (!!!!) timers montering!

 

Desto bedre smaker det nå, tenker jeg, nå da alt er i orden!

 

Riktig god sommer, Pirus!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...