Jump to content

Hva er akseptabel overflate temp. på en MS4B gearkasse ?

mateco

Recommended Posts

Heisann!

Har nettopp vært oppe med en MS4B gearkasse (ratio: 1,93:1) til en TAMD41A motor for sjekk av innmat. Kunne ikke finne noe galt, så kassa ble montert sammen igjen og ny korrekt gearolje fylt.

Grunnen til sjekken var at min far hadde opplevet at gearet koblet seg ut/inn under dorging i ruskevær. Dette skjedde 2-3 ganger under en dorgetur som varte i 6 timer.

Selv har jeg tro på at dette kan skyldes sporadisk manglende propellbelastning slik at konen løsnet i grapsesjø i den lave dorge belastning

Ved testkjøring og full belastning målte vi en overflate temperatur på kassa på ca. 80 grader C. Kjølingen gjennom kassa er god!

Må også legge til at drivverket/motor vibrerte noe ved 1500-1700 rpm. Har mistanke om at nymontert propellsink er løs !??

Noen her inne som kan si noe om normal overflate temperatur på en slik MS4B kasse ved normal/full belastning? Temperaturen på 80 grader C ble målt med IR termometer fra BT.

Takker for svar!

mvh

:flag_bp:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Vel.. Riktignok er gearet flenset til motoren, men ellers så har MS4B gearet et eget plaskesmurt smøresystem.

Varmen som tilføres gearoljen er derfor friksjonsvarme fra gearets lager og gearhjul, og denne varmetilførselen avhenger av gearets belastning. For høy temperatur kan derfor indikere dårlige lager eller dårlig tilpasning/slitte gear-hjul!

Når jeg måler overflatetemperatur på 80 grader så antar jeg at gearoljen har den samme/eller litt høyere verdi.

Gearets kjølevannskrets har god vann-gjennomstrømning! Størrelse på propellen har ikke vært endret siden 1986 (Viksund Futura 900)

Så tilbake til spørsmålet: Noen som har forsøkt en "håndspåleggelse" på kassa under normal/full belastning?

:sailing:

Bjørn

Heisann! Løfter denne for om mulig å få et svar!

Det må da være mange her inne med en MS4 gearkasse!!??

Om noen vil velsigne sine kjære MS4 gearkasse med en håndspåleggelse så hadde jeg blitt takknemlig om vedkommende kunne skrive her inne om han brente fingrene eller ikke!

mvh

:sailing:

Bjørn

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...