Bjarne R Startet 17.Juni.2010 Del på Facebook Startet 17.Juni.2010 Hei. Skal montere 2 ny takluker i nord-westen. De er av merket taylor kjøpt hos maritim. Det fulgte med en 5mm tykk og ca 2 cm bred pakkning om teting. Men jeg er usikker på om dette blir tett nok, å vurderer å bruke sikaflex. Hva anbefaler dere? hilsen festus. Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 17.Juni.2010 Del på Facebook Svart 17.Juni.2010 Ville brukt Sika jeg, for den har i tillegg en limende effekt som pakningen ikke har. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
index Svart 17.Juni.2010 Del på Facebook Svart 17.Juni.2010 Jeg ville brukt begge deler, pakning med Sikaflex på begge sider! Belte og bukseseler på en gang... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
JonnyBoy Svart 17.Juni.2010 Del på Facebook Svart 17.Juni.2010 (redigert) Jeg ville kun brukt pakningen i første omgang, forutsatt at du har plant underlag. Blir det tett, er alt OK. Hvis ikke, er det lett match å demontere å legge en stripe med Sika. Setter du luken i Sika med en gang, er det mye arbeid å demontere senere hvis det skulle være nødvendig. Tre svar og tre ulike meninger, nå tenker jeg du ble mye klokere Festus. :tongue: Redigert 17.Juni.2010 av JonnyBoy (see edit history) Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
Bjarne R Svart 17.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2010 hei. Jo tre ulike svar,men alle har med sika som alternativ. Aventer litt skal montere i helga. festus. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 17.Juni.2010 Del på Facebook Svart 17.Juni.2010 Heisan Festus. Skal prøve å gi litt mer faglig svar jeg da. Løsning 1: Montere med pakningen for å se om det er godt nok. Dette kan bli et sjansespill, men enkelt å rette på senere. Løsning 2: Montering med pakning og Sika/lignende. Pakningen er laget av en eller annen type gummi(mulig epdm). Nå har det seg slik at både polyuretane lim/fugemasser og MS polymer fugemasser sliter med heft mot gummi. Det som i praksis da skjer er at du får 2-3 pakninger. Den originale + sika el. lignende masse på begge sider av pakningen som sansynligvis ikke får adhesjon(heft). Dette blir det dårlig tetning av. Løsning 3: Montering av luke uten pakning, men med Sika el. lign. Her vil du ved å rense begge anlegsflatene med aceton el, lign. få god heft til både dekk og luke. Aberet er at du må grise med en limende/klissete masse som først skal stå i X-antal timer før den er ferdig herdet og at du antagelig må fylle så mye at din fugemasse bygger like mye som pakningen. Får du senere en lekkasje vil det bli en tung jobb å demontere luka samt fjerne all fugemassen. Løsning 4: Her kommer det jeg vil anbefale deg. Montering med pakning og butyl. Snakk med hvilken som helst caravanforhandler med verksted og spør etter Terostat 2759. Dette er en ikke-herdende butyl med utrolig gode tetningsegenskaper. Butyl fungerer på omtrent samme måte som en tyggegummi, men tåler vaskemiddler etc. som den blir utsatt for. Denne kan du gjerne benytte sammen med pakningen fordi den er ikke-herdende og derav ikke kan slippe til gummien. Butyl får "skinn" der den utsettes for oksygen(oksiderer) men beholder "klisset" på anleggsflatene. Når du benytter den kan du fylle på så mye du vil, det overskytende "napper" du enkelt vekk etter ca 15 minutter(med en klump av massen i klypa, dytter du klumpen bortover fugen og det overskytende følger med). Med denne løsningen er du sikker på å få det tett da massen fyller opp der pakningen eventuelt ikke gjør jobben. Denne anbefalingen kan du godt ta for "god fisk". Jeg selger ikke dette, men gjorde den en gang i tiden(for importør). Båtmagasinet testet produktet uten helt å være klar over det en gang de hadde en liten "gjør det selv" repportasje om hvordan skifte takluker. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Bjarne R Svart 17.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2010 Hei. Takk for svar, skal sjekke med lokal glassmester om dem selger dette. festus Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 17.Juni.2010 Del på Facebook Svart 17.Juni.2010 Lekasjeproblem med takluker er ikke stort i dagens båter uansett at båtfabrikker og båtbyggerer bruker kun pakninga. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
VannTro Svart 18.Juni.2010 Del på Facebook Svart 18.Juni.2010 Hei. Takk for svar, skal sjekke med lokal glassmester om dem selger dette. festus Lokale glassmestre har ikke dette, Caravanforhandlere med serviceverksted har det. Som nevnt av både "Servicemannen", meg og flere, prøv med bare pakningen først. For øvrig er denne Terostat 2759 helt uvurdelig til å tette luker/vinduer etc. både med og uten pakkning om man skulle ha en lekkasje. Fordrer skrudde vinduer/luker. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.