Jump to content

Glødeplugg til FordSabb


saga

Recommended Posts

På min Volvomotor har jeg for en stund siden montert en glødeplugg fra en FordSabb 54 hk, (slutten av 1970 mod.) Det er av typen glødeplugg som slipper gjennom diesel som antennes. På FordSabbmotoren var det kun 1 plugg.

 

Nå har denne pluggen tatt kvelden og det viser seg at det kan bli vanskelig å skaffe denne fra Ford.

 

Håpet var derfor at det var noen som hadde en slik glødeplugg liggende event. en kondemnert FordSabb med en slik plugg som jeg kunne få kjøpt.

Link to post
Share on other sites

Denne kan du veldig enkelt kjøpe hos en forhandler av Ford personbil. Går på eldre Ford Transit 2,4 dies.

 

Også Økonomideler (traktor) har disse.

 

Jeg har vært i kontakt med en lokal Fordforhandler. I følge ham så var dette en glødeplugg som ble brukt på Fordtransit-motorer fra slutten av 1970 tallet, hvor motorene kun ble levert med 1 glødeplugg. Disse glødepluggene ble ikke levert lenger. Mulig det kunne skaffes noe uorginalt hvis CAV-nummeret? på pluggen var leselig. Fordtransitt-motorene etter denne modellen ble levert med 4 glødeplugger og de kunne skaffes, men de var dessverre ikke likedan.

 

Glødingen består av et todelt beholder som blir forsynt av returdieselen og består av et "doseringskammer" med en dieselslange ned til glødepluggen. Når pluggen glødes så åpner den for dieselen og denne antennes inne i innsuget.

 

Har inntrykk av at det går en del av disse motorene fortsatt blant fritidsbåtene så det må da vel la seg gjøre å skaffe deler til disse. Glødeplugger er jo nesten forbruksmateriale.

Link to post
Share on other sites

....Glødingen består av et todelt beholder som blir forsynt av returdieselen og består av et "doseringskammer" med en dieselslange ned til glødepluggen. Når pluggen glødes så åpner den for dieselen og denne antennes inne i innsuget.....

Gamle Perkins 4.108 og gamle (fra slutten av 60-årene) Bukh 20-hestern hadde akkurat samme glødesystem. Ikke noe for en med svakt hjerte, dette......når det sier ...PUFF! i innsugsmanifolden.... :smiley:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Kan ikke si at jeg hører noe PUFF! i innsugsmanifoilen når jeg gløder, men jeg testet den på land før jeg monterte den og da tok det ca 15 sek med gløding før den åpnet og slapp igjennom en dose med diesel som umiddelbart tok fyr. Det ble en bra flamme.

 

Det er stor forskjell på starten når jeg gløder først. Når motoren drar i seg den brennende dieselen så starter den ganske tvert.

 

Glødingen står montert på en AQAD 31 A.

 

Håper nå bare at jeg får tak i en ny glødeplugg.

Link to post
Share on other sites

Dette er den jeg har sett hos Økonomideler, to varianter med forskjellige gjenger.

Samme som du trenger?

 

Bilde

Ja, kjempefint. Nesten nøyaktig slik som den jeg trenger. Den eneste forskjellen er at det er en "pinne/hannkjønndelen" av en kabelsko på min glødeplugg mens den på bildet har noe som ligner på en skrukobling av strømledningen.

 

Når det gjelder gjenger så er det jo to gjengepartier på denne pluggen. Et der hvor dieseltilførselen skal festes og et på selve pluggen for å få festet denne.

 

Hvor fant du forresten det bildet? Jeg var også inne på Økonomideler og men jeg fant ikke noen plass hvor man fikk opp de ulike produktene.

Link to post
Share on other sites

Har nå fått tak i glødeplugg eller termovarmer som det står på den, gjennom et lokalt bil/diesel/elektroverksted. Pluggen kostet 300 kr. En lokal Ford-båtforhandler kunne også levere samme plugg av typen Ford Mermaid til 1200 kr. Altså 4 ganger så dyrt, så valget var ganske enkelt.

 

For de pengene jeg "sparte" så kjøpte jeg meg likegodt en Ctek lader av typen Multi SX 7000 hos samme elektroverksted for 1195,-.

Link to post
Share on other sites

Glødepluggen jeg fikk tak i viste seg å ha feil type gjenger så jeg måtte levere den inn igjen.

 

En nabo hadde faktisk en kondemnert transitmotor med glødeplugger hvor hovedgjengene passet, men da passet ikke de gjengene på toppen hvor dieseltilførselen skal festes. Dessuten var den på 8 volt. Trodde ikke det var så mange ulike utgaver av disse pluggene, med ulike gjenger både på topp og bunn og med så mange ulike voltstyrker.

 

Løsningen ble www.okonomideler.no og den utgaven som Jens_P hadde bilde av dog med nr. PG 2666108 - en original Perkins-plugg til 182. kr inkl. mva. Kjøpte likegodt 2 så har jeg en i reserve.

 

Så da har jeg fått gløden tilbake igjen.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...
  • 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...