elfranse Startet 17.Juni.2010 Del på Facebook Startet 17.Juni.2010 Heisann Har kjøpt et gammelt kompass og lurer på hvor gammelt det kan være og om det har verdi? Det er risset inn i glasset B494 Z 4-3-32. Kompasset er fra Bergen Nautik a/s Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 17.Juni.2010 Del på Facebook Svart 17.Juni.2010 (redigert) Har et liknende kompass som jeg kjøpte for 3500 spenn for å ha i båten min. Vet bare at dette var inne til kontroll på 70 tallet en gang og er produsert i København. Kompasset ditt kan jo være nærmere 100 år gammelt det.Sammenlikn med de som er til salgs på nettet, så kan du kanskje tidfeste dette. Kanskje Z4-3-32 er 4. mars 1932 Redigert 17.Juni.2010 av Bartesam (see edit history) Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
index Svart 18.Juni.2010 Del på Facebook Svart 18.Juni.2010 Jeg har et nesten likt kompass i båten, eneste forskjell er at skiva ikke har den toppen i midten. Også Bergen Nautik. Jeg regner med at det har stått i båten fra den var ny, og båten er fra 1978... Ditt ser noe eldre ut med den skiva dog, men neppe alvorlig gammelt. Men et godt kompass er det, og da har det nok alltid sin verdi! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
elfranse Svart 18.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2010 Tror den har tilhørt fiskebåt fra før 70 tallet. Noen som vet hva det som er risset inn i glasset betyr? Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 18.Juni.2010 Del på Facebook Svart 18.Juni.2010 Kanskje Z4-3-32 er 4. mars 1932 Eller "Z" er egentlig "2", da blir det 24. mars 1932 eller 1832 eller 1732 eller.... Skivebom: ser på bildet nå at Z står på øvre linje Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 18.Juni.2010 Del på Facebook Svart 18.Juni.2010 Kan det være at B494Z er båtens fiskeriregisteringsnummer? I så fall har den vel holdt til i Oslofjorden et sted... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
elfranse Svart 18.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2010 Takk for respons Z`en har en strekk tvers over på midt, vet ikke helt hva den sier. Båten har nok ihverfall på slutten vært i nordland. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 18.Juni.2010 Del på Facebook Svart 18.Juni.2010 Z`en har en strekk tvers over på midt, vet ikke helt hva den sier. Det er en helt vanlig måte å skrive z på, så det betyr nok ikke noe spesielt. Men er det ikke litt spesielt å risse tegn inn i glasset på et kompass på den måten? Kan ikke huske jeg har sett sånt før, og det ser jo litt forstyrrende ut for de som skal bruke kompasset også? Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
elfranse Svart 18.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2010 Syns og det at det kanskje er et forstyrrende element. Tror kanskje det i gamle dager var normalt å merke slik når en ting var inne til service, har sett en del lommeur som er merket slik, dog ikke i glasset Sitér dette innlegget Link to post
elfranse Svart 19.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2010 Er det noen som vet om Bergen Nautik a/s fremdeles er i drift? Er vel kanskje en mulighet for at de i såfall vet noe. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 19.Juni.2010 Del på Facebook Svart 19.Juni.2010 Et google søk på: Bergen Nautik kompass compass gir mange tusen treff. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.