Jump to content

Nødløsning - skjøting av styrewire på Maxi 95

Festina_Lente

Recommended Posts

Den ene styrevaieren av typen Teleflex på min Maxi 95 er slitt akkurat i overgangen til kvadranten (ved roret). Vaieren er skadet slik at en hel kordel er knekt, og det er synlig brudd på tilsammen minst en åttendedel av "ståltrådene"? Det er vanskelig å komme til, men jeg vil tro at det kanskje står enda dårligere til en det jeg kan se ved inspeksjon. Ville noen av dere andre seilt med dette?

Vaieren går i en forholdsvis skarp bøy (originalt) idet den passerer buen på kvadranten og "knekker" inn til festet - der den går rundt en kaus og så låses tilbake på vaieren med vaierklemmer.

TELMO som forhandler Teleflex i Norge forteller at dersom min vaier ikke er på lager må de bestille fra USA, fire til seks ukers leveringstid (da ryker sommerferien).

Der er masse overskuddsvaier kveilet opp etter kausen og vaierklemmene, og denne tenkte jeg å bruke.

Jeg vil prøve følgende dersom der er plass:

1. Kappe styrevaieren litt før skaden.

2. Ta overskuddsvaier fra kveilen og legge fra kausen og opp forbi det skadete stedet frem til vaieren ligger fritt.

3. Skjøte den orginale (forkortede) styrevaieren som kommer ut at styrekabelen med overskuddsvaieren som kommer fra kausen. Disse to vil da overlappe hverandre og låses fast med vaierklemmer,

Spørsmålet er: vil en rent overlappende skjøt med to (tre) vaierklemmer være kraftig nok til å holde dra-kreftene på en 32 fots seilbåt under normale forhold? Eventuelt ute i havet?

Problemet er at jeg har ingen erfaring med skjøting av vaier. Noen som har erfaring her? Finnes det eventuelt andre metoder for å sikre en stabil og kraftig skjøt?

Eller har du kanskje liggende en pent brukt Teleflex til en Maxi 95 (1981-mod)?

mvh,

Even

Hvor tykk wire er det? Jeg burde sikkert visst det siden jeg har hatt en Maxi 95 en gang, men det kan umulig være store kraften på denne.

Eneste jeg ikke ville brukt er U-klemmer/kramper da disse ofte svekker den wire som ligger i U-en. Ellers blir skjøten sterk nok med 3 klemmer. Det beste er å lage en løkke på hver wire som blir sikret med klemmer,men dette er sikkert helt overkill på denne wire.

Min vaier er satt sammen av mange "bunter" med "ståltråder" - jeg tenker at en bunt er en kordel som består av mange tråder. Det er en hel bunt som er røket + en rekke løse ståltråder...

vet ikke om dette var klargjørende, men tydelig at vaieren må skiftes.

Takk for hjelpen

Mvh,

Even

Joda, en kordell er det du kaller ståltråder. Flere kordeller er buntet sammen, og disse buntene er igjen flettet sammen i en wire. Typisk benevnelse på en wire er 8x19 som er 19 kordeller i 8 "bunter" som tilsammen utgjør en wire. Er den ikke flettet sammen av "bunter" heter den typisk 1xn (n=antall kordeller)

Et forslag til: Mål diameter og lengde på wire (du har bare en vanlig wire uten noen strømpe rundt?), forsøk å telle antall "bunter" og kordeller i disse, så ringer du Certex, 66799500, for å høre om de har noe du kan bruke. Antall "bunter" og kordeller sier mest om hvor myk wiren er så du kan helt sikkert bruke noe annet enn det som er der originalt i et knipetak. Koster ikke mye pr meter dersom de kan hjelpe deg.

De har lager på Slemmestad og i Drammen, men leverer pr post også. De er leverandør hos oss så jeg kjenner de ganske bra, men aner ikke om de leverer til private.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...