Jump to content

strømforbruk vinterstid i seilbåt

Vidjuvigla

Recommended Posts

Hei!

Jeg planlegger å flytte i båt. Eier ikke egen enda, så er på planlegningsstadiet, og derfor henvender jeg meg til dere:

noen som har erfaring med å bo i båt, også vinterstid, og som vet noe om strømforbruk? Hva tar dere på batteri, og bruker noen muligens olje? Jeg ser for meg en seilbåt på ca 30 fot, sannsynligvis et par fot større. Tar gjerne imot tips om noen vet om spesielle fasiliteter man bør se etter i bobåt generellt. Har erfaring med seilbåt, men har aldri brukt båten som dette, og kun sommerstid.

bør vel se etter en båt m/sandwich, men hvilken andre ting bør man se etter, hvordan finner jeg ut hvor godt isolert båten er, hvor god å bo i? blir veldig takknemlig for svar. Kort sagt mye å lære!

Hvis du skal bo i båt i Oslo i vinterhalvåret har du i praksis to muligheter for å ha et ok liv omnbord om vinteren:

1. Ha båten liggende på Herbern Marina. HEr er det 16 amp. kurser så du kan fint holde hele båten varm med elektrisk oppvarming. Har gjort det selv et par år i en 33 foter, dessuten har du tilgang på serviceanlegg med dusj, vaskemaskiner og toaletter. Sentral beliggenhet, men tungvint hvis du har bil. Bakdel med denne løsningen er helt klart prisen. Tror de siste vintrene for meg kostet meg rundt 24000 inkl. strøm og bruk av vaskemaskin. Det er DYRT for en 33-foter /for 3-4 år siden). Når jeg kjøpte større båt (48 fot) ble det ikke mer på herbern da vinteren kostet meg rundt 35000, noe jeg synes er altfor mye. DA er det alt 2 som gjelder

2. Kjøpe en båt som har ok bofasiliteter. dvs. dusjmuligheter og ekstra diseloppvarming. Jeg gikk for denne løsnigen og har ikke angret et sekund. Utfordringen i andre havner er ofte at det offisielt er forbudt å bo i båt der (men teori og praksis er to forskjellige ting heldigvis), og sjeldent mer enn enn maks 10 amp strømkurser, men det er sjeldent du får tatt ut såpass mye fordi naboene dine også bruker litt mye strøm og i praksis kan strømmen ryke for ingenting. Jeg opplevde et par ganger i vinter at det ikke var nok strøm på land til å drive landstrømladeren en gang. Da er det godt å ha stor batteribank ombord og dieselvarmer som (stort sett) holder båten gjennomvarm. I båten min har jeg også installert vaskemaskin, og med ca. 850 liter vanntanker er det tilstrekkelig å fylle en gang i måneden med mitt forbruk. Da må ofte båten flyttes på da de fleste havner (utenom herbern) ikke har vintervann og stenger av systemet om vinteren.

Det er topp å bo i båt. Det viktigste er at du finner deg en båt du liker. Om det er sandwich o.li. i skroget har ikke all verdens å si, men at det er en båt du trives ombord i har alt å si. Har forøvrig sett nok av eksempler på folk som skal bo i båt og spare på absolutt alt det kan, gjerne bo i bøye o.li. for å spare penger. Disse ender gjerne på land igjen etter en vinter på sjøen i båt. Vær forberedt på at det er ikke gratis å bo behagelig i båt, i hvertfall ikke i oslo-området. Jeg vurderer å flytte båten sørover til vinteren og la den overvintre der. DA kan jeg nesten leie en liten leilighet i Oslo for prisen jeg sparer på å flytte båten, og får mulighet til å dra på flotte seilturer hver helg uten å bruke halve helgen på transport inn og ut av lange, kjedelige indre oslofjord. Dessuten kan det være godt med et andre hjem i vakre omgivelser hvor jeg også har endel jobb i perioder.

Lykke til! hilsen en som har bodd i båt i 5-6 år og stortrives

Igjen takk for gode svar!

Ang. dine alternativer, Kaftein ØL, går jeg nok for det første, nybegynneren som jeg er. jeg er i og for seg klar for å flytte i båt, men for å gjøre overgangen lettere, vil jeg heller bo på herbern enn bøye feks. har kontakta herbern og de er positive ang. båtplass i vinter. ser at det koster. priskonkurranse på marinaene i oslo vore kanskje en god ide?

Ang. en båt med gode bofasiliteter, går jeg jo for det beste alternativet jeg har råd til. men jeg kan ikke gå stort over 200000, så jeg må prøve å gjøre det beste ut av det. Ser nå etter en båt i god stand (liker å fikse ting..men det bør helst være ting jeg kan) og som jeg vil trives i. ser etter en seilbåt med forholdsvis stor cockpit og hvor det blir mulig å benytte absolutt all plass. Trenger brukbare kjøkkenfasiliteter og et anstendig bad og. vil gjerne skaffe et hyggelig hjem!

ang. dieselvarmer, ser mange priser dette, så kanskje? kan ikke se for meg det er greit for en varmer å stå på hele tiden, men kanskje i den kaldeste perioden...

Hvis du legger båten på Herbern marina hadde jeg heller prioritert en cockpitkallesje fremfor dieselvarmer. En såpass liten båt klarer du fint å holde varm med bare strøm, men det ekstra rommet du får ute med kalesje er helt uvurderlig. Jeg angrer fortsatt på at jeg prioriterte et forholdsvis komplisert og kostbart varmeanlegg i nåværende båt istedetfor å ha kallesje på førsteprioriteten. Det blir det første jeg investerer i på min neste båt. Det er mange som bor i båt i den prisklassen du nevner, så det går sikkert fint

Eg budde i båt i vinter (33 fot seglbåt). Frå desember til mars brukte eg om lag 5500 KWh. Då hadde eg berre elektrisk fyring. Hadde eg hatt dieselvarme då, hadde kostnaden vorte om lag den same eller kanskje litt lågare. Sjølv om alle trur det er kaldt å bu om bord, må ein hugse at det er eit svært lite areal som skal oppvarmast. Ein kan samanlikne det med å berre varme opp badet i eit hus.

• 2 uker senere...

Hei,

igjen takk for gode svar. har allerede lagt til rådene i lista mi. Nå har jeg begynt å se på båter, og det er neimen ikke enkelt. ser på flere og flere, og mister nesten oversikten.

Kunne i utgangspunktet tenkt meg en Maxi 95, da den etter hva jeg hører er enkel og trygg å seile, lett å få solgt og da det virker som om den har meget god bokomfort. det er noe i det å ha en romslig salong når man skal bo ombord. Ville nok gått for denne båten, men det er litt dyrere enn hva jeg egentlig har råd til. De fleste bikker 300.000, og det finnes flere anstendige båter på samme størrelse til en pris langt under det.

ser blandt annet en omega 30,

http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=22904670&reference=0/229/046/70_1063706784.jpg

hallberg rassy mistress

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=23104573

mikkel 30

http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=22766385&reference=5/227/663/85_1071223618.jpg

Disse båtene har jeg ingen kjennskap til. Om det er noen som vet noe, blir jeg takknemlig for synspunkter! Har også vurdert Comfort 30, men de virkr for trange i salongen til boformål.

Til sist har jeg snust litt på Hero 101. Synes det er vakre båter (noen av dem, halvfabrikat kan gå begge veier) men er litt usikker. er et par Hero 101 på finn nett no:

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=22544092

synes båten ser åpen og fin ut. finnes ikke bilde av motor, aldri et godt tegn tror jeg, men båten ser ut til å være i god stand..synspunkter?

Her er en annen Hero, synes den virker veldig flott, men prisen er igjen litt over hva jeg hadde tenkt meg, dessuten, nesten 300.000 for en delvis selvbygd båt av dette slaget? Hm.

Her er link:

http://www.google.com/imgres?imgurl=http://fjordsailing.no/old/filer_mapper/Bilder/p7.jpg&imgrefurl=http://www.fjordsailing.no/old/%3Fpage%3D151%26show%3D359&usg=__p2rOqKhg1FfEiSkLmbqLbCLIYws=&h=300&w=448&sz=112&hl=nn&start=1&um=1&itbs=1&tbnid=b18V_gCjKxpQGM:&tbnh=85&tbnw=127&prev=/images%3Fq%3Dhero%2B101%26um%3D1%26hl%3Dnn%26sa%3DN%26rls%3Dcom.microsoft:en-US%26tbs%3Disch:1

Blir veldig takknemlig for synspunkter eller råd, fint å få litt orden i forvirringen!

Jeg tror det er viktig at du skaffer deg førstehåndskjennskap til de forskjellige båtene du vurderer, gå og kikk på dem, hver enkelt. Sett deg i salongen og forestill deg hvordan det er å sitte der time etter time, dag etter dag. Legg deg i køya, er den lang nok? Bred nok? Tørr nok ? Er det god lufting i lugaren, nok lys? Finn ut hvor kokekar og stekepanner er, er det plass til det du trenger til hverdags der? Finnes det søppelstativ ombord? Plass til tomflasker?

Tenk at du har vått tøy og sko hvor tørker du det? Hvor gjør du av TV/PC? Sengetøy? Bøker? Sykkel? Ski?

Aldri undervurder behovet for stueplass og luftig sådant, jeg har iallefall langt mere stæsj enn jeg tror ..

Gitt to rimelig like båter hvor den ene hadde mer stueplass på bekostning av plass i salong

ville jeg uten å nøle et sekund valgt den med mest stueplass.

Cockpitkalesje er som andre nevner gull verdt.

Helt enig, jeg har nesten instinktivt sett etter båter med den type plassutnytting jeg behøver, og god romfølelse. Jeg har jo vært ombord i seilbåt lenge ad gangen, og undervurderer ikke lys og denslags.

Ser at lagringsplasser varierer enormt. Eier ikke fryktelig mye, men så er det ikke plass til noe særlig heller, så helt enig i at det er et tema. Ser for meg å bruke kartbord som arbeidsbord, og det passer seg slik. Utsyr bruker de jeg kjenner å lagre i cockpit vinterstid.

Synes du gir mange gode poenger SamH, men jeg er i det hele litt usikker på visninger og slikt. Vet ikke helt hvor mye jeg kan be om, når man skal se en båt. Gå rundt omkring ombord er en selvfølge. Ser for meg at jeg kan be om å få båten heist opp om jeg har bestemt meg for å kjøpe den sett at den er i stand under og. sjekke akter kjøl, se etter plastpest etc etc.

Men ja. Kanskje det jeg bør gjøre, oppsøke og sjekke ut. Blir likevel glad for innspill om noen kjenner til båtene, eller flere råd om hva jeg skal se etter. Skal ta SamHs råd om stueplass med meg.

Setter uansett veldig stor pris på alle innspill så langt! Fint å kunne høste av andres kunnskap, forhåpentligvis vil jeg en gang kunne bidra tilbake:)

Jeg låner tråden litt.

Vi har flyttet i båten og tenker litt på vinteren mtp strømforbruk.

Her vi ligger nå så har jeg 16A kurs men jeg kan flytte meg i havnen til en annen brygge der det er 32A kurs, dog er skilletrafoen min på 16A så jeg vil uansett ikke bruke mer enn 16A.

Men dette med varme da, jeg tenkte å sette inn 3 små elekriske ovner på 500W hver og så ha en litt større en i selve salongen, rekker det da med en 1000W i salongen til å holde det rimelig varmt og godt, vi har en oceanis 43.

Vi har forresten både dusj og vaskemaskin/tørketrommel og ekstra lagringsplass på land her jeg ligger men ikke vintervann så det er en utfordring, blir vel kanner eller å strekke slange fra land når vi skal fylle. har bare 360liter ombord

Kaftein ØL:

Ditt andre alternativ, dvs. skaffe en båt med ok. bofasiliterer. Dette tenkte jeg også på, men du trenger da båtplass i boblehavn likevel? Trodde herbern var eneste boblehavna i oslo i allefall. Å bo i bøye er litt for drastisk for de fleste tenker jeg nok. Selv har jeg båtplass på Herbern (vinterstid) og synes det er stivt, men har ikke funnet andre alternativer, kan man bo på marinaene mot bygdøy vinterstid??

Hei Enzo.

Alternativ løsning dersom du har mulighet for 32A.

Monter enkelt byggstrøm skap 3 fas med 32 A sikring fra denne kan du du ta ut 4 16 A kurser.

Du kan da ta en kurs gjennom skilletrafo og inn på landsrømm i båten og ha 3 16 A kurser tilgjenglig for tilkobling av varme dersom du har behov for dette.

Legg opp egne kurser med gummikabel og uttak der du behøver dette.

Holder selv på med å få montert tilsvarende løsning ombord.

Lykke til. :sailing:

Ny båt nytt navn, ikke lengre Tigergutt men Onkel Roger.

• 4 uker senere...

Takk takk folkens!

I det siste har jeg sett mye på Hero 101 båtene. Ligger noen til salgs som jeg vil sjekke ut. men hva tror dere om denne? grunnen til at jeg lurer, er at den rett og slett er svært mye billigere enn de andre, selv om motoren og selve båten virke minst like anstendig? noen innspill? noen tips til hva jeg bør sjekke og spørre etter? den ligger 100,000 under flere Heroer jeg har sett...

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=23407998

Redigert av Vidjuvigla (see edit history)

Ja, nettopp. Har bestemt meg for å ikke gidde en gammel motor. heller bytte seil etterhvert en motor. og den ser pen ut. siden heroene er halvfabrikat, har jeg sett mye forskjellig inventar, og dette ser helt ok ut. var en til salgs som ble solgt etter bare en uke, eller noe slikt. utrolig vakkert utforma. ligger noen penere til salgs og, men de ligger fra 50 000 og høyere over denne. Eneste er at jeg ikke har finansieringa i boks før midten av oktober, godt mulig båten er borte før den tid..

Med hensyn til å bo i båt i Oslo, kan Leangbukta i Asker være alternativ? Aberet her er at du ikke kommer ut om vinteren grunnet is.

Hvile havn, som det heter, har 16A strømkurser, vintervann, rimelige parkeringsplasser, vaskemaskin og sanitær ombord samt bobåtmiljø.

Bare nevner dette for at man har alternativer og velge mellom, til ulike priser.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...