Jump to content

Et bra tiltak!

bliss X

Recommended Posts

Et meget bra tiltak, synes nå jeg.

Trafikken tar seg opp, ser det er mange som er inne å kikker

men foreløpig ikke så mange innlegg. Men det kommer seg...  Kanskje noe høyere "terskel" for å ta forumet i bruk? (sånn teknisk sett) i forhold til feks. Båtmagasinest forum, men etter å ha kikket rundt litt vil alle fikse det greit.  Fordelene er jo åpenbare; kun registrerte brukerer kan poste, diskusjonsforum kombinert med annonser vil generere trafikk, mulighet for å sende meldinger direkte til registrerte brukere, man kan editere sine allerede innsendte innlegg/annonser, masse info om antall innlegg, annonser, visninger osv, osv.

Og sist men ikke minst, forumet administreres av en dedikert, båtkyndig person som behersker både data og båt (ref. artiklene på Ingars båtside http://iotech.no/baat/).

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Takk  for hyggelige tilbakemeldinger!

Mitt eneste motiv for å starte dette er at jeg mener vi båtfolk trengte et bedre forum enn det som har vært vanlig til nå.

Og at jeg mener et slikt forum ikke bør ha noen kommersiell tilknytning.

I det ligger det også at det er reklame-fritt.

Ingen hensyn å ta til annonsører.

Jeg har ingen tilknytning til båtbransjen. Produsenten av båten min gikk konkurs for mange år siden.... :rolleyes:

Så her blir det ingen sensur, har du dårlig erfaring med produkter og service kan du snakke fritt.

Utmerket tiltak ja! Får bare håpe at folk bruker det istedefor å klage når de andre sidene gir blaffen i brukerne. Nå har jo Seilas også begynt å slette innlegg på havna.com etter hva jeg hører...

Ellers må jo folk markedsføre forumet til venner og bekjennte. Kommer man bare over den første kneiken g får inn litt brukere kommer inleggene raskt. Se hva som skjedde på havna.com, der økte antallet innlegg dramatisk selv om forumet er rimelig enkelt i utførelsen og lite brukervennlig.

Jeg er en av dem som nettopp har blitt sensurert på Båtplassen fordi jeg skrev et innlegg om hvordan man kan unngå å få opp pop-up reklame. Skikkelig voksent gjort synes jeg. Synes dette smaker av kommunisme all den tid innleggene ikke inneholdt verken personlige angrep eller andre former for støtende innehold. Den eneste grunnen jeg kan se til denne sensureringen er økonomisk vinning.

Tror de undervurderer sine besøkende ved å gjøre dette. Som jeg skrev i et svar på diskusjonen "Sensur igjen?": Det er gjort med et klikk å oppsøke alternativer. Vi får se det fra den lyse siden: Sensureringen er nok det beste Båtmagasinet kunne gjort for å flytte folk over hit.

Jeg har selv drevet lignende nettsteder på ideell basis. Det tok etter hvert av og det ene tok det andre med seg. Etter hvert brukte jeg enormt mye tid på å drifte nettstedet, i tillegg til at alt ble betalt av egen lomme. Etter hvert ble jeg rett og slett lei av å både bruke mye av fritiden min på nettstedet og samtidig dekke alt fra egen lomme. For å kunne forsvare for meg selv å fortsette å bruke mye tid på det, følte jeg at ihvertfall utgiftene burde dekkes. Og da kom reklame inn. Men jeg har hele tiden holdt meg strengt til at reklamen skal være direkte knyttet til det nettstedet dreier seg om, slik at reklamen sammenfaller med det de besøkende interesserer seg for og således kan ha nytte av. I tillegg mener jeg at reklamen ikke skal totalt overskygge det man bruker nettstedet til. Jeg nevner dette for å gi de som bruker dette forumet litt innblikk i hva man går til når man starter opp og driver et slik nettsted på privat basis. All ære til den som betaler alt fra egen lomme og i tillegg bruker en masse av sin egen fritid, men i noen tilfeller kan det av flere grunner være nødvendig å ha litt reklame.

Avslutningsvis vil jeg tipse om hvordan du kan få enda mer trafikk til dette forumet. Bytt linker med mest mulig båtrelaterte nettsteder. Lag en egen side med linker og fyll denne med linker til steder som linker til deg. Jo flere som linker til deg, jo mer trafikk får du. Sørg for link hit hos alle store båtsteder som har linkoversikter. I tillegg til å bringe trafikk, er en slik linkoversikt også nyttig når man er ferdige å surfe på ditt nettsted og vil videre. "Anbefal dette nettstedet til en venn"-skjema er også veldig nyttig i å spre budskapet. Anbefaler å legge til et slik skjema.

Ellers vil jeg på vegne av eksisterende og kommende brukere takke for initativet og ønsker deg lykke til.

Men hvis det hadde vært mulig å komme med et lite forslag...

Det er utmerket og en god støtte for leseligheten at innleggende blir presentert i alternerende lys og mørk farge. Men den mørke kunne kanskje vært enda lysere uten at det går ut over effekten...?

Det lar seg sikkert gjøre å justere litt på det, og få litt mer kontrast mellom bokstaver og bakgrunn. Slik som det er nå kan det nok dessverre bli litt for vanskelig å lese.

Takk Batdilla!

Ja, jeg ser problemstilling. Har i flere år drevet andre nettsteder på ideell basis.

Men et forum er noe av det enkleste man kan drive, egentlig er det jo brukerne selv som driver det. (Derav så lite sympati for redaktørens klaging om kostnader)

Hvis jeg legger inn mulighet for å poste bilder kan det riktignok gå endel disk-plass, men det er noe jeg mener å kunne leve med.

Og skulle forumet ta helt av og kostnadene bli betydlige vil jeg uansett kun vurdere reklame av en natur som ikke vil virke forstyrrende.

Pop-up er uaktuellt, fatter ikke hvordan BM kunne gå igang med det.

Jeg kan iallfall love

-at jeg aldri vil la andre få tilgang til adresse-listen.

-at jeg vil sørge for at databasen blir sikkerhets-kopiert jevnlig.

-at andre vil kunne overta database og domene dersom jeg av en uforutsett grunn ikke kan fortsette dette. Gratis, men selvsagt på de vilkår som er satt for drift av dette.

takker for tips om "markedsføring". jeg kommer til å jobbe med dette etterhvert som "oppstyret" har lagt seg. :rolleyes:

Vi har bl.a. en link på forsiden av maritimstart.com

Nå er jeg også på plass her. Det andre forum nedprioriteres.

Tror forøvrig at jeg kjenner igjen opplegget fra et annet utenlandsk forum, som forøvrig oppsto av svært lignende årsaker.

Lykke til!

Andreas

P.S. Dersom det en dag ikke lenger skulle være mulig å drive baatplassen uten reklame så er det greit for meg - men det finnes grenser :nono:

Redigert av Andreas (see edit history)

Gratulerer med et fint nettsted.

Vi som husker dengang vi lovet at internett aldri skulle bli erobret av de kommersielle interessene, er det en glede å kunne ønske denne siden velkommen.

De historieløse, som gnager på sitt om at "service" koster og vi må "finne oss i" flagrende reklamer og bannere bør få se at det er mulig.

Det var når slike som ingar hadde gjort grunnarbeidet, at mange så muligheten til å tjene penger -  og resultatet ser vi jo.

Nå er det opp til alle oss andre!!

hilsen

nuffe

• 4 måneder senere...

Hei alle sammen. La bare inne disse linjene i dette steingamle innlegge for å påpeke at jeg synes det blir ganske irriterende å oppleve at de 15 innleggene jeg ser på første side er ispedd nye svar på ting som er lest, debattert og forlatt. Det gjør det uoversiktlig når jeg hver dag er inne for å sjekke hva nytt som har dukket opp. Da mener jeg nytt nytt, ikke gammelt nytt.

:blush: :blush: :seeya::blush::seeya::smiley: :smiley: :smiley: :smiley: :smiley: :smiley: :smiley:

Redigert av Andreas (see edit history)

Er det mulig å få til at listen sorteres etter datoen på hvert hovedinnlegg, ikke datoen på hvert svar? Det hadde vært fint, men skaper en ny problemsituasjon: Hvordan se nye innlegg? Trykk på knappen Vis 10 siste innlegg.  OK.  Er det i såfall godt nok? Hvordan oppdage et svar på et 3 måneder gammelt innlegg hvis det er et par dager siden siste pålogging? Da har det jo antagelig blitt postet mer enn 10 innlegg. Et nytt problem med andre ord, men et lite i forhold til alle gamle innlegg som popper opp på førstesiden.

Vis 20 siste innlegg i steden? Nei, dårlig ide. Samme problem gjelder på Båtplassen. På den annen side er vel ikke en og annen oppdatering av et steingammelt innlegg noen krise å gå glipp av.

Konklusjon: Har ingen god løsning, men ønsker meg at innleggene sorteres etter hovedinnlegget, samt at linjene for hvert hovedinnlegg blir smalere slik at det er plass til flere på førstesiden. Folk blar seg skjeldent flere sider bakover.

Mulig intet av dette lar seg teknisk gjøre. Hvis det lar seg teknisk gjøre, er det ikke sikkert at andre synes det er en god ide.

Pose og sekk samtidig er ikke alltid lett.

Lotus

Jeg tror at mange uregistrerte brukere som surfer innom og leser overfladisk på Åpent forum tenker: Jammen, halparten av disse innleggene leste jeg jo her forrige dagen også. Hva er egentlig nytt? Å ja, der var et par innlegg jeg ikke hadde sett. Tenke, tenke....men egentlig skjer det ikke så mye her.....

FEIL! Det skjer masse, men første side er litt rotete. Ikke forsvinn! Det er flere perler du kan lese......  vent! Hører du ....... ikke gå....

Slik jeg ser det finnes det to mulige løsninger:

At man ved å klikke på emnet automatisk havner på riktig sted (siste nye innlegg). Dette er til en viss grad implementert f.eks. ifm søk, der man havner på riktig side.

Men det er ikke gjort noe mer, tror det vil bli for omfattende å mod'e for dette.

At innleggene sorteres "omvent", dvs siste innlegg på toppen av første side.

Dette vil jeg tro blir mulig i neste YaBB versjon (MySql).

YaBBSE som vi har testet har det, men vi måtte forkaste den av andre grunner.

At gjester ikke får samme funksjonalitet som registrerte brukere synes jeg er rett og rimelig.

Problemet er heller at folk kanskje ikke skjønner at det er noe poeng å registrere seg hvis man ikke skal poste.

Så til gjestene: Ta en titt på FAQ'en (klikk på hjelp), der står det flere gode grunner til at man bør registrere seg selv om man bare vil lese.

Ingar: Lotus: Hei alle sammen. La bare inne disse linjene i dette steingamle innlegge for å påpeke at jeg synes det blir ganske irriterende å oppleve at de 15 innleggene jeg ser på første side er ispedd nye svar på ting som er lest

Ok, men hvordan mener du at dette skulle vært løst?

Om det løser alle problemer er jeg ikke sikker på - men det ble skrevet før: kategorisering av innleggene - slik at de som vil skrive et innlegg om et bra tiltak mye lettere finner tidligere innlegg som ble skrevet med lignende tittel.

Og jeg gjentar i samme slengen: dette må organiseres slik at det blir vanskeligere å skrive noe i kategorien 'sekkepost' enn i de mer spesialiserte kategoriene (sekkepost-alternativene må stå bakerst i listen hvor man velger kategori).

P.S.  Og hvis det hadde vært kategorisert hadde jeg kanskje lettere funnet tilbake til akkurat tråden hvor dette her ble skrevet før. Ok da, jeg søker litt <søke...søke...søke...> nei, fant det ikke

Jeg synes det er glimrende at aktive emner kommer øverst på listen slik de gjør nå. Det eneste jeg savner er en litt tydeligere markering av hva jeg har lest tidligere. Hva med et tydelig ikon i meldingens heading eller invertert emnetekst e.l.?

Problemet med BM's sider er jo at diskusjoner som varer over en viss tid havner på side 2 og etterhvert side 3 osv. og blir glemt samme hvor aktive diskusjonene er men der er likevel en grei visning av hvilke innlegg jeg har lest (farge på link til innlegg).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Dønn enig SvenHa..   :blush: Litt mer farge på linkene vi har lest. ellers syntes jeg dette forumet funker glimrende.. l :yesnod:iker å ha de nye først, og ikke minst at man kan "abbonere" på en link når den blir oppdatert. Vil ellers rette en takk til spesiellt Ingar og alle dere andre som kommer med nyttige ting og tang.  Lærer noe nytt hver dag.  Er det noe så må det være at man oppdager sin egen utilstrekklighet  :blush:når man leser alle de glimrende faglige innleggene som kommer her.

men man lærer så lenge man lever.

:blush:

Med vennlig hilsen

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Pjolter: I`m still confused, but on a higher level

Godt sagt, Pjolter :blush:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

:crazy:

Etter å ha vært medlem her nesten siden starten så har jeg fulgt med og lest og lest til øyet ble stort og vått.

Har hatt båt i nesten 30 år men har fortsatt mye å lære og er imponert over kunnskapsnivået som kommer fram på denne siden. Det er dagens høydepunkt i en mørk ventetid.

Dette er Norges beste båtforum. :crazy:

Trond B

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

Vårt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

• 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...