Opptimisten Startet 19.Juni.2010 Link til dette innlegget Startet 19.Juni.2010 Er det noen som kan hjelpe meg med hva jeg skal gjøre? Jeg har kjøpt en 14 fots glassfiberbåt 1985 mod som lekker i bunnen pga små sprekker etter slitt bunn eller gamle skader. Jeg vurderer å slipe ned hele bunnen og deretter legge glassfiberduk. Dette gjør jeg pga at jeg reparerte gamle sprekker (3-10 cm) i fjor men det lekker igjen fra nye steder/sprekker. Hvor mange lag med glassfiberduk burde jeg legge? Burde jeg legge vevd glassfiberduk? Holder 290g/m2 og ett lag? Lønner det seg å legge duker av 1 m2 i flere etapper med overlapping eller lønner det seg å legge en hel duk på ca 5m2? Hvor mye polyester tror dere at det vil gå med? Sitér dette innlegget Link to post
koh Svart 19.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2010 Hei ! Om vi ikke snakker om kjempestore skader, vil jeg anbefale deg å vurdere epoxy i stedet for polyester. Det er endel dyrere - men min erfaring er at det fester vesentlig bedre til gammelt, og reparasjonen blir sterkere. Pass bare på å bruke verneutstyr - stoffet er visst ikke spesiellt sunt ! Hvordan du går fram kan du lese om her : west håndbok -koh Sitér dette innlegget Link to post
Opptimisten Svart 19.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2010 tusen takk for raskt svar men bruke epoxy mener du bare å smøre på ett lag etter jeg har slipt bort bunnstoffet og er nede på glassfiberen? og ikke bruke glassfibermatte? må jeg etter dette bruke gealcote og deretter bunnstoff? Sitér dette innlegget Link to post
Bjørnøy Svart 19.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2010 Hvis du bruker epoxy, må du bruke flettet glassfiber matte. Fordelen med epoxy er styrken. Det blir også helt gjennomsiktig. Bakdelen er at du aldri kan legge polyester oppå igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 20.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2010 Hvis du bruker epoxy, må du bruke flettet glassfiber matte. Ikke nødvendigvis. Emulsjon må være kompatibel med matrisen. Fiber til bruk med epoksi har vanligvis ingen bonding agent og krever mer av han som legger. Bakdelen er at du aldri kan legge polyester oppå igjen. Det kan du selvsagt. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørnøy Svart 20.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2010 Polyester fester meget dårlig oppå epoksy. Har snekket med flere verksteder om dette, og alle sier det samme. Epoksy på glassfiber/polyester går bra, men ikke omvendt. Grunnen til at jeg sier flettet glassfibermatte: Sitert fra west system. "Glassfibermatten som mange kjenner fra laminering med polyesterresin kan ikke og skal ikke brukes sammen med epoxy-resin! Dette er viktig. En glassfiberduk som skal benyttes i kombinasjon med epoxy skal være preparert eller forbehandlet for å gi maksimal nytteevne. Denne «klargjøringen» skjer hos produsenten, og sikrer at duken absorberer epoxyen, og at epoxyen binder seg godt til glassfibrene i duken, slik at laminatet blir maksimalt sterkt." Alle de flettede mattene jeg har vært borti, og hørt om, er av rette typen. Det vil si, at de kan brukes sammen med epoksy. Sitér dette innlegget Link to post
koh Svart 20.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2010 (redigert) Hei ! Ikke så vanskelig som det kan høres ut her - du bruker egen glassfiberduk som er beregnet på epoxy - Du legger flere lag - avh av hvor sterkt du vil ha det. Til sist bruker du tokomp primer (fra Jotun eller Biltema). For vedheft for primeren må du enten pusse m sandpapir, eller ha aluminimspulver i siste epoxyblandingen. Den herdede epoxyoverflaten kan bli ganske glatt. Det der m om du kan ha polyester utenpå igjen er en gjenganger her - noen mener du ikke kan det, men jeg tror det går greitt når epoxyen er skikkelig herdet. MEN om du først har startet m epoxy går du aldri tilbake igjen :-) Den herdede epoxyen blir knallhard, men likevel ikke sprø - snarere seig. En sak er imidlertid viktig - sollys må ikke slippe til den herdede epoxyen - det tåler den ikke. -koh Redigert 20.Juni.2010 av koh (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.