Jump to content

Blixt nära sänka fiskebåt


Gunga Din

Recommended Posts

Såvidt jeg kan se, sier ikke historien noe om båten var hensiktsmessig utrustet med lynavleder, eller ikke. Kunne dette ha utgjort noe forskjell for utfallet? Noe å tenke på for flere med pinne i båten? Ikke vet jeg, bare spør...

Godt poeng som ikke jeg har tenkt på. Hvordan installerer man en lynavleder i båten, hvordan ser den ut og hvor får man kjøpt det til hvilken pris?

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

Det har vært en tråd om lynavleding tidligere i våres/sommer. Noe av teorien går på at man kan ta effekten ut av et lyn med lynavleder. M.a.o. at den energien som skal utløses går over lenger tid. Dessuten er potensialoppbyggingen mellom sky og jord meget lokal. Et eller annet sted har jeg lest at det kan dreie seg om en diameter ned til 20 meter. Nå er Hulda jernbåt, der innsvisede anoder bør kunne gjøre jobben som jording. Men jeg slenger allikevel ut et par skikkelige startkabler festet til toppvantene med mye kobber i sjøen. Torden til sjøs er det verste jeg vet, deretter kommer tåke.

Link to post
Share on other sites

..Men 'glapp i rodret' er det verste jag vet, när man ikke har känslan när seglar!

(roderbladet reagerar ikke direkt på rörelser i rorkult eller ratt!)

Prøver å oversette her.... >>roret glipper<< men når skulle det skje, Gunga? Har aldri vært oppmerksom på denne "faren".....

 

Det er jeg også enig i, derfor har Hulda lenkarmsstyrning. Det funker innmari bra.....

Hva menes med "LENKARM-STYRNING", Hulda? Direkte mekanisk "push-pull"-bevegelse, i steden for vaier som går over / rundt rorkvadrant?

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Det som slo meg ( i elendigheten) er fordelen med innvendig montert transducer for loddet.... Men da hadde kanskje lynet slått ned mot et annet sted i båten?

Lyn er noe svineri; Avleder må monteres på riktig måte for å være effektiv, og er ikke lett for en liten plastbåt.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Walter_S:

Glapp i roret er det samme som slark, wirestyring kan ha den svakheten. Skal ikke skrive særlig om det, kan få hele gjengen på nakken...

Lenkarmstyring er det samme som på biler med styresnekke. Det sitter et vinkelgear tilkoplet rattet, drivaksling ned til "styresnekke" under dekk, arm og endeledd til roret.

Link to post
Share on other sites

Walter_S:

Glapp i roret er det samme som slark, wirestyring kan ha den svakheten. Skal ikke skrive særlig om det, kan få hele gjengen på nakken...

Lenkarmstyring er det samme som på biler med styresnekke. Det sitter et vinkelgear tilkoplet rattet, drivaksling ned til "styresnekke" under dekk, arm og endeledd til roret.

Ja även vanlig rorkult om den ikke sitter fast riktigt eller bussninger som 'gått' i roderupphängningen,   otrevlig känsla när man seglar!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...