Even Moseng Startet 19.Juni.2010 Del på Facebook Startet 19.Juni.2010 Hei! Jeg er skal i gang med å sette inn den nedpussede skroget på treseilern min med olje før den senere skal hvitmales. Driver å kikker meg rundt etter hva slags olje jeg skal bruke, men det er en salig jungel av muligheter. En forhandler sier at jeg skal ha Le Tonkinois Bio Impression, mens andre jeg har snakket med sier at jeg like gjerne kan kjøpe kinesisk treolje fra biltema. Har dere noen synspunkter på dette? Det skal nevnes at Tonkinoisen koster 3 ganger så mye per liter. Sitér dette innlegget Link to post
færd Svart 19.Juni.2010 Del på Facebook Svart 19.Juni.2010 Bruk rå Linolje og Amerikansk terpentin, det trekker godt inn i skroget. Har vært brukt på trebåter i mange år og fungerer meget bra. Den oljen som du nevner i innlegget ditt er sikkert bra, men den hadde jo en grusom pris. Sitér dette innlegget Link to post
skippy Svart 19.Juni.2010 Del på Facebook Svart 19.Juni.2010 Ville ikke brukt RÅ Linolje. Er noe kliss. Brukte selv det en gang på et treskrog. Alle bildekkene sto igjen i siden. La du inntil bildekk ble hele siden svart. Skal du bruke linolje annbefaler jeg på det sterkeste å bruke KOKT. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.Juni.2010 Del på Facebook Svart 19.Juni.2010 Kokt linolje tørker, og er derfor uegnet til å mette treverket med. Så her må det rå til. Men en ting å tenke på hvis du bruker lin olje, er at du aldri vil få noe annet enn ren linoljemaling til å sitte oppå dette. Jeg ville heller ha brukt Owatrol D1, alternativt kanskje den Biltemaolja du foreslår selv. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bartesam Svart 19.Juni.2010 Del på Facebook Svart 19.Juni.2010 Rå linolje gjør susen på treverk den halvblandet med amerikansk terpentin. Kokt linolje gjør at en ikke får tilført treverket mere olje pga at den krystallierer seg, og det er noe dritt. Bare å smøre på til det slutter å suge, og etter det så tørker en av skroget med filler. Etter et par dager kan en begynne med å male, lakke eller ha på Benarolje som toppstrøk. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.