Jump to content

diesel motor på bravo 3 drev?


Jernklumpen

Recommended Posts

lurte på og bytte til 320hk dieselmotor , men har bravvo three drev. går dette bra? har hørt noe at man må ha eget dieseldrev? og hva evt koster diesel drev?

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post

Bravo 3 har ikke hatt godt ord på seg vedr. store dieselmotorer. Jeg har 310 Hk og Bravo 2X (X for dieselforsterket). Dette ble anbefalt av forhandleren. Sjekk først om Bravo 3-drevet er godkjent for hestekreftene / dreiemomentet til 320-hesteren. Like viktig er det om utvekslingen i drevet passer til den nye motoren.

Link to post

og husk drevkjøler, hvis båten ikke er veldig lett da

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

har akkurat kjøpt drevkjøling.. men importør av motor mente det gikk fint hvis jeg var litt forsiktig med og gi full gass fort.

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post

Jeg hadde nok byttet drev, blir fort billigere å kjøpe ny motor med drev enn å kjøpe først motor, for så å måtte bytte ut drevet.

 

Min båt er riktig nok tyngre enn din, det sto i en Mercruiser 7.3D på 270 HK og ett bravo 3 drev når jeg kjøpte den. Drevet holdt i 3 år hos meg. Byttet ut dette i fjor sommer. Byttet da til ett Bravo 2x, med en utveksling på 2:1 og en 4 bladet propell. Dessverre så tok motoren kvelden rett etter dette. Jeg hadde spart meg for 20-30 tusen med å bytte begge deler samtidig, men slikt skjer.

Vi ga aldri full gass under akselerasjon. Vanlig kosefart hos oss har vært 7-9 knop da vi ofte går med andre båter, pluss at vi liker å tøffe avgårde.

 

Blir det ny motor eller ny brukt motor?

Link to post

Jeg hadde en Skarpnes 9100 med Mercr 7.3 og vanlig Bravo3. Båten veide 3,5 - 4 tonn. Det gikkk helt fint, men vi kjørte rolig i plan, ikke røsk og riv. drevkjøler er et pluss, hørte forskjell før etter drevkjøler når vi hadde vært i plan.

 

mvh

bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

har ikke kjøpt motor ennå.. hva koster ca en 220 hk diesel?? kan få tak i av en kompis som importerer motorer. er det bedre med litt mindre motor? holder drevet lenger da?

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post

har ikke kjøpt motor ennå.. hva koster ca en 220 hk diesel?? kan få tak i av en kompis som importerer motorer. er det bedre med litt mindre motor? holder drevet lenger da?

 

Det er momentet som dreper drevet. Ikke hestene. En annen ting som nesten alle opplever (iallefall de jeg har snakket med) med Bravo drevene er at styrebolten lekker etter noen år. Grunnen til lekkasje i styrebolten er at denne er laget av svart stål, ikke rustfritt.

Motor med drev ligger fort rundt 300-380000 kr(veiledende pris), du kan finne veiledene priser på www.boat.no

Spørs hvilket merke du skal ha.

 

Selv kjøpte jeg en ny Yanmar 6LP 2010 nå i år. Kun motor, denne kostet meg 256 båtpenger. De skulle ha 60 båtpenger ekstra med drev. Jeg treger i dag på at jeg ikke bare kjøpte med drev. Selve drevet var nytt i 2009, det er grunnen til at jeg ikke kjøpte drev, men nå har også jeg fått lekkasje i styrebolten :headbang: . Er så liten at jeg tar det til vinteren.

Link to post

hva slags drev må man ha til diesel motorer? liker drev med 2 propeller, lettere og manøvrere med.. og evt hva koster dette drevet?

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post

Bravo 1 drev er for hurtig gående lette båter. Bravo 2X er det sterkeste drevet, så følger Bravo 3X og til slutt kommer Bravo 1 drevene.

 

Når det kommer til motor størrelse så spørs det jo litt på hvilke fart du vil opp i. Min båt veier inn på 5.5 tonn og med 292 HK så har greier den 29 knop under fine forhold og med fulle tanker.

Men jeg ville heller overmotorisert båten enn å sette oppi en som er akkurat litt for liten.

Mitt råd vil være å kjøpe en motor på rundt 300 hk, om det blir 270 eller 330 spiller liten rolle. Du blir nok fornøyd uannsett.

Skal du ha Mercruiser drev så ville jeg nok ha godt for ett Bravo 3X drev, tipper en utveksling på 1,65:1 eller evnt 1,81:1

Personlig falt jeg for Yanmaren da den er helt fri for elektronik, med andre ord så kan jeg gjøre mer selv. Men du mister jo muligheten for å chippe motoren da, men hva gjør vel det.

Link to post

En annen ting som nesten alle opplever (iallefall de jeg har snakket med) med Bravo drevene er at styrebolten lekker etter noen år. Grunnen til lekkasje i styrebolten er at denne er laget av svart stål, ikke rustfritt.

 

Rustfri styrebolt fra Hill Marine

 

yhst60757108567776_2105_1106179.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Har sett flere som har kjøpt seg rustfri bolt, selger denne også på drev.se

Det som overrasket meg mest med styrebolten er at enkelte verksteder nekter å bytte denne, bror min fikk beskjed fra Garstad at de kun byttet hele transomen, vist ikke ville de ikke ha jobben.

Men fordelen er jo at jeg overtar det gamle transomet hans, fikser dette, tester det og monterer det på min båt etter sesongen:)

 

Det rare er at de ikke bruker rustfri styrebolt orginalt.

Link to post

manzon: du skriver utveksling? er dette noe som kan justeres på drevet? og trur du jeg kan bruke bravvo tree drevet jeg har hvis jeg bytter til dieselmotor?

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post

Siden det er en Bayliner 285 du har så er nok det ganske sikkert 2,2x1 utveksling og kan ikke brukes på diesel.

Du kan bruke 2x1 men ikke noe høyere. Det sitter vel en 5,7 liter i båten din orginalt fra USA?

 

Jeg ville ha vurdert en Steyr 250 i din båt med et nytt Bravo3x drev. Tipper 22p propeller

 

Båten din har ikke veldig god oppdrift i hekken så den kommer til å oppføre seg meget bra med en "lett" motor.

Men du trenger 250hk.

 

Lykke til. Har du fått båten ennå!

Link to post

manzon: du skriver utveksling? er dette noe som kan justeres på drevet? og trur du jeg kan bruke bravvo tree drevet jeg har hvis jeg bytter til dieselmotor?

 

Utvekslingen er fast, har du utveksling 2:1 betyr det at propellen roterer en gang rundt når motoren har rotert to ganger rundt. Med andre ord har du 4000 rpm som maks på motoren så har propellen 2000 rpm.

 

Mulig at du kan skifte utvekslingen på drevet, men da må du bytte tannhjulene i drevet. Ikke noe jeg hadde gjort selv.

 

Du kan selvfølgelig velge å bruke drevet du har nå frem til det ryker. Men det er ett par skjær i veien her også.

En bensin motor har høyere turtall, noe som gjør at drevet ditt har en høyere utveksling. Som det ble nevnt av Thelina, så har nok drevet ditt en utveksling på 2,2:1. Bytter du til diesel motor så ligger nok turtallet 1500-2000 rpm under bensin motoren din noe som gjør at propellen ikke spinner raskt nok rundt, og farten du oppnår blir veldig lav, samt at drivstoff forbruket ditt øker.

Eks:

Bensin motor 5000 rpm, vil med 2,2:1 gi ett propell turtall på 2273 rpm

Diesel motor 4000 rpm, vil med 2,2:1 gi ett propell turtall på 1818 rpm

For å få tilsvarende turtall på propell så ender du opp med en utveksling på 1,76:1

Link to post
Det er momentet som dreper drevet. Ikke hestene. En annen ting som nesten alle opplever (iallefall de jeg har snakket med) med Bravo drevene er at styrebolten lekker etter noen år. Grunnen til lekkasje i styrebolten er at denne er laget av svart stål, ikke rustfritt.

Hvordan kan man sjekke om styrebolt lekker? Spør kanskje veldig elementært her, men har ingen anelse selv :rolleyes:

Har nettopp hatt motor og drev på service. Noe jeg -har- lært angående båt/båtmotorer, er at man uansett må gå over og kontrollere alt selv, selv om servicen koster flesk og verkstedet "har gått over alt!".

 

Er det andre ting man bør kontrollere jevnlig selv (på drevet)?

Link to post

Hvordan kan man sjekke om styrebolt lekker? Spør kanskje veldig elementært her, men har ingen anelse selv :rolleyes:

Har nettopp hatt motor og drev på service. Noe jeg -har- lært angående båt/båtmotorer, er at man uansett må gå over og kontrollere alt selv, selv om servicen koster flesk og verkstedet "har gått over alt!".

 

Er det andre ting man bør kontrollere jevnlig selv (på drevet)?

 

Har du vannlekasje i motor rommet? Har du det så kan du begynne å lete. For å finne lekkasjen kan du se etter salt avleiringer. Finner du ikke det så kan du sjekke om det er fuktig der styrearmen til drevet går inn i transomen (platen som holder drevet på plass). Er det fuktig der er det bare å tørke opp, se om det lekker mer, dette ser du best vist noen vrir på rattet for deg.

Min båt lekker ca 1 dl i uken, det lever jeg med til i høst, mens bror min sin båt lakk 2 liter til dagen, og enda mer under gange.

 

Personlig så liker jeg godt de nye drevene til Yanmar, ifølge selger jeg snakket med ville ikke styrebolten der være noe problem da den ikke er laget av svart stål (selgers opplysninger ikke mine). Men det er jo ett nytt drev, og således så er det vel bare tiden som vil vise hvor holdbare de er.

 

Men har du ikke vannlekkasje i motor rom og olje nivået i ekspansjons tanken ikke synker er du i boks.

Andre ting du skal sjekke/huske på med drevet.

Sjekk oljebeholderen på drevet, denne skal ikke synke mye under en sesong. Må du etterfylle ofte tyder det på lekkasje.

Oljen på Bravo drevene skal byttes relativt ofte, minimum en gang i sesongen. Er den gamle oljen grå tyder det på vann i oljen, få sjekket drevet eller bytt deler selv. Sjekk belgen, denne skal byttes hvert 5 år (Bravo drev), den kan med fordel smøres inn med silikon grease (har jeg fått opplyst av mekanikker). Er det sprekker i gummien så bytter du, selv om det ikke er gått 5 år.

 

Smør driv knuter, med vannfast grease. Se at kjølevanns inntaket ikke er gjengrodd.

Skal du ta av drevet så husk at giret skal stå fremover ikke i nøytral.

 

Sikkert 1000 ting jeg har glemt i farten.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...