Dykker Startet 20.Juni.2010 Del på Facebook Startet 20.Juni.2010 Da det originale sjøvannsfilteret på motoren min (VP AQ151A) har en tendens til å deformere seg pga ettervarme fra varmeveksleren (som igjen resulterer i at oljekjøleren tetter seg ibandt), har jeg montert et ekstra sjøvannsfilter i kretsen. Det nye filteret står imellom drev og impellerpumpe. Det originale står etter impellerpumpe, Volvo har denne løsningen i motsetning til mange andre motorer som har sjøvannsfilteret før impeller. Så til spørsmålet; Det nye filteret fyller seg bare under halveis opp, noen centimeter over utløpet. Har prøvd å etterfylle med sjøvann, men med samme resultat. Filteret står i samme høyde som det originale, dvs 20 cm over vannlinjen, men det skal ikke ha noe å si på nivået, da det er impelleren som suger inn sjøvannet. Det originale fylles helt opp (etter impelleren). Noen som har løsning på problemet? Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 20.Juni.2010 Del på Facebook Svart 20.Juni.2010 (redigert) Høres ut som det drar inn luft, du har vel ikke noen link til filteret du viser til? Redigert 20.Juni.2010 av Polarn (see edit history) Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Dykker Svart 20.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2010 Høres ut som det drar inn luft, du har vel ikke noen link til filteret du viser til? Det er dette filteret Link er her. Sitér dette innlegget Link to post
Blanco Svart 20.Juni.2010 Del på Facebook Svart 20.Juni.2010 Har du byttet om på innløp og utløp? Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
SeaRaymond Svart 20.Juni.2010 Del på Facebook Svart 20.Juni.2010 Jeg har nettopp "på egen regning" skiftet det klassiske sjøvannsfilteret på D-4 med ett slikt med nytt gjennomsiktig lokk, også her ble filteret bare fylt halveis, helt til eg tok en tur og oppdaget filteret var smekkfullt når jeg kom til land igjen og siden har det vært det. Det en kan se av det er pumpens kapasitet til å overvinne luftrykket på topp av fileret for dernest skubbe denne luften ut av systemet, så jeg ville fundert på pumpens kapasitet til å greie dette, pumpen er drevet av motoren, og dermed øker vannmengde og trykk ved turtall. Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 20.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2010 Har du byttet om på innløp og utløp? Nei, har inn under og ut på siden av filteret. Skal ta en prøvetur og se om filteret fylles opp slik SeaRaymond nevner. Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 20.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2010 Tok en tur på fjorden nå. Filteret fyllte seg ikke opp, samme nivå som før. Men motoren får bra kjøling, så det er ikke noen fare, men bare irriterende og ikke vite hva det kommer av. Var forresten strålende vær og masse båter ute i Oslofjorden idag. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 20.Juni.2010 Del på Facebook Svart 20.Juni.2010 Det er nok bare en luftlomme, og denne klarer ikke sjøvannspumpa å dra med seg nedoverbakke til motoren. Ikke noe å bekymre seg over så lenge motoren får skikkelig kjøling! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
DuikerMan Svart 20.Juni.2010 Del på Facebook Svart 20.Juni.2010 Det er gass i filteret...gassen fortrenger vannet....derfor blir hallfuldt....samme problemet som på besnintanken til den nye Askeladden Pilothouse...garantert Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 20.Juni.2010 Del på Facebook Svart 20.Juni.2010 Dette er det fysikkens lover som begrenser. Når det er nok vann i filteret til at det renner fra innløp til utløp (i filteret), så blir det ikke med mer luft ut. Og fullere en dette behøver ikke filteret å være for å fungere. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Dykker Svart 20.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2010 Dette er det fysikkens lover som begrenser. Når det er nok vann i filteret til at det renner fra innløp til utløp (i filteret), så blir det ikke med mer luft ut. Og fullere en dette behøver ikke filteret å være for å fungere. Begynte også å tenke på det etterhvert. Det originale filteret som står på trykksiden (etter impelleren) vil jo alltid være fullt pga at impelleren gir trykk. Da det ekstra sjøvanssfilteret sitter før impelleren (på sugesiden) vil det som Jens_P nevner være naturlig at så lenge det er nok vann i filteret til at det renner fra innløp til utløp, så fungerer filteret slik det skal. Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 20.Juni.2010 Del på Facebook Svart 20.Juni.2010 Har du testet å stenge vanninntaket for så å fylle filteret manulet, deretter åpne krana igjen? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Bearded Beast Svart 20.Juni.2010 Del på Facebook Svart 20.Juni.2010 Dette er normalt. Vannmengden i glasset gjenspeiler hvor stort sug og vannmengde det er. Den lufta som står der går ingen steder. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 20.Juni.2010 Del på Facebook Svart 20.Juni.2010 Du får ikke fyllt særlig mer vann i filteret enn høyden på utløpet med mindre gjennomstrømningen er så stor at det drar lufta med seg. Som en skrev over her; Fysikkens lover som gjelder. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.