Jump to content

Sjøvannsfilter fylles bare halvt opp

Dykker

Recommended Posts

Da det originale sjøvannsfilteret på motoren min (VP AQ151A) har en tendens til å deformere seg pga ettervarme fra varmeveksleren (som igjen

resulterer i at oljekjøleren tetter seg ibandt), har jeg montert et ekstra sjøvannsfilter i kretsen.

Det nye filteret står imellom drev og impellerpumpe. Det originale står etter impellerpumpe, Volvo har denne løsningen i motsetning

til mange andre motorer som har sjøvannsfilteret før impeller.

Så til spørsmålet; Det nye filteret fyller seg bare under halveis opp, noen centimeter over utløpet. Har prøvd å etterfylle med sjøvann, men

med samme resultat. Filteret står i samme høyde som det originale, dvs 20 cm over vannlinjen, men det skal ikke ha noe å si på nivået, da det

er impelleren som suger inn sjøvannet. Det originale fylles helt opp (etter impelleren).

Noen som har løsning på problemet?

Jeg har nettopp "på egen regning" skiftet det klassiske sjøvannsfilteret på D-4 med ett slikt med nytt gjennomsiktig lokk, også her ble filteret bare fylt halveis, helt til eg tok en tur og oppdaget filteret var smekkfullt når jeg kom til land igjen og siden har det vært det.

Det en kan se av det er pumpens kapasitet til å overvinne luftrykket på topp av fileret for dernest skubbe denne luften ut av systemet, så jeg ville fundert på pumpens kapasitet til å greie dette, pumpen er drevet av motoren, og dermed øker vannmengde og trykk ved turtall.

Dette er det fysikkens lover som begrenser. Når det er nok vann i filteret til at det renner fra innløp til utløp (i filteret), så blir det ikke med mer luft ut. Og fullere en dette behøver ikke filteret å være for å fungere.

Begynte også å tenke på det etterhvert. Det originale filteret som står på trykksiden (etter impelleren) vil jo alltid være fullt pga at impelleren gir trykk. Da det ekstra sjøvanssfilteret sitter før impelleren (på sugesiden) vil

det som Jens_P nevner være naturlig at så lenge det er nok vann i filteret til at det renner fra innløp til utløp, så fungerer filteret slik det skal.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...