Jump to content

eberspächer d4 eller wallas

Jernklumpen

Recommended Posts

har wallas 2400 men har hatt mye tull med denne, servicekit byttet etter 1,5 år og ny plunder nå 1,5 år etter service kit ble byttet.. nå vurderer jeg eber d4 noen erfaringer og tips? bråker denne mer enn wallasen? wallasen høres kun tikking fra parafinpumpen... og selfølgelig viftelyd ut fra dyser.

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

har wallas 2400 men har hatt mye tull med denne, servicekit byttet etter 1,5 år og ny plunder nå 1,5 år etter service kit ble byttet.. nå vurderer jeg eber d4 noen erfaringer og tips? bråker denne mer enn wallasen? wallasen høres kun tikking fra parafinpumpen... og selfølgelig viftelyd ut fra dyser.

At du må skifte servicekit såpass ofte, tyder på at noe er galt et eller annet sted. Har hatt apparater inne til service som ikke har vært gjort noe med på over 10 år. Vanlig serviceintervall for parafinvarmere er 3-5 år. Vet for lite om akkurat din varmer til at jeg kan gi noen videre råd om hva som kan være galt. Skulle gjerne fått spesifisert nærmere hva som skjer under tenning og bruk osv....

Om du heller vil bytte den ut med en annen varmer, så anbefaler jeg sterkt Wallas 30D. Samme eksosutløp, samme varmluftslanger, samme opphengsbrakett - må kanskje skifte strømkabler, men de følger med. Mye mer stillegående enn konkurrentene, og bruker mye mindre strøm. Brenner like godt på parafin som på diesel. Kan til og med bruke vanlig fyringsolje.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

wallas 30d er det termostat og flere enn 2 effektrinn på den?

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

wallas 30d er det termostat og flere enn 2 effektrinn på den?

Du kan velge mellom 2 kontrollpaneler. Kjøper du standard kontrollpanel (nr. 3004) må du kjøpe seperat termostat.

Velger du Info kontrollpanel (nr 3005) får du romtermostat innebygd i kontrollpanelet. Med på kjøpet får du da også 30 dagers tidsur. Via INFO-panelet kan du også lese av antall driftstimer, timer til ny service (nullstilles på verksted), temperatur i brennkammer, batterispenning, romtemperatur mv..... Du får også opp på displayet hva som er galt om den ikke vil brenne.

Begge kontrollpanelene har trinnløs regulering av effekten.

Har Wallas 40D. Brenner rent og fint, men de to utblåsningene fungerer ikke helt slik jeg hadde sett for meg. Får masse luft fra den ene, men nesten ikke noe fra den andre. Kjører jeg for høy effekt så blir den fort overhetet. Så virker som viften er for svak om det blir litt lengde på varmluftsslangene (båten er bare 33 fot så skulle egentlig ikke være noen relevant problemstilling). Nesten all varme går nå til akterlugaren (ene uttaket) og alt for lite til salong og fremre lugar (det andre uttaket). Skulle sikkert innstalert en ekstra vifte på den lengste slangen, men da forsvinner jo argumentet med at Wallas bruker mindre strøm,

Heller lite, men lekkert laget

wallas service: når jeg starter wallas 2400 min skjer dette: pumpen tikker vanlig, har åpnet og sett på suge og retur slange, kommer lite parafin ut svart returslange, kun litt luftbobler og litt parafin. prøvde og ha parafin på ketchup flaske og tapet den på sugeslange uten filter og klemte litt samtidig som jeg startet varmeren. uten noe tenning... tips?? hvem i drammens området tar rep på disse?

Båt er livet.

Stillheden, Wallas 40D må ha minimum 3 eller 4 ventiler ut, om jeg ikke husker galt..Har du kun 2?-da er det ikke rart det blir overoppheting. "Wallas Service" får korrigere meg om jeg husker feil.

Har du da kun en slange ut fra hvert uttak og disse leder til hver sin ventil? På min 40D er det fordelere like etter hvert luftuttak fra brenneren, og har derfor 4 ventiler. I tilleg må du huske at samtlige spjeld må være åpne.. Har du sjekket at ikke det er noen lufterør som har hoppet av en plass mellom brenner og ventiler?

Har Wallas 40D. Brenner rent og fint, men de to utblåsningene fungerer ikke helt slik jeg hadde sett for meg. Får masse luft fra den ene, men nesten ikke noe fra den andre. Kjører jeg for høy effekt så blir den fort overhetet. Så virker som viften er for svak om det blir litt lengde på varmluftsslangene (båten er bare 33 fot så skulle egentlig ikke være noen relevant problemstilling). Nesten all varme går nå til akterlugaren (ene uttaket) og alt for lite til salong og fremre lugar (det andre uttaket). Skulle sikkert innstalert en ekstra vifte på den lengste slangen, men da forsvinner jo argumentet med at Wallas bruker mindre strøm,

Jeg har 2 varmluftsslanger fra Wallasen. Den første er kortest og går til akterlugaren. Den andre er forgrenet i 2 uttak, ett i salong og ett i forpigg. altså 3 uttak som alle er vid åpne

I Installasjons- og bruksanvisningen til Wallas 40D står det at varmluften skal fordeles i minst 4 uttak, nettopp for å forhindre overoppheting. Det optimale er da selvsagt å forgrene luften med 2 uttak fra hver slange.

Ved lange strekk av varmluftslange kan det monteres ekstra vifte. Denne har et forbruk på max 350 mA, og det kan neppe sies at dette forbruket vil ha noen betydning for totalforbruket

wallas service: når jeg starter wallas 2400 min skjer dette: pumpen tikker vanlig, har åpnet og sett på suge og retur slange, kommer lite parafin ut svart returslange, kun litt luftbobler og litt parafin. prøvde og ha parafin på ketchup flaske og tapet den på sugeslange uten filter og klemte litt samtidig som jeg startet varmeren. uten noe tenning... tips?? hvem i drammens området tar rep på disse?

Ved hvert "tikk" skal pumpen suge ca 1,5-2 cm med parafin. At det kommer bare litt luftbobler og litt parafin når den brenner er ganske vanlig. Men at den ikke brenner skikkelig og varmer som den skal, kan komme av flere årsaker. Og da kan det være vanskelig å liste opp alle her. Det kan være brennluftviftemotoren som er defekt, og som ikke gir skikkelig forbrenning, og det kan være koksing i brenneren; feil ved viftemotor eller pumpe, gammel og overvintret parafin (kondens i tanken), eller andre årsaker.

Forhandlere i Drammen/Buskerud finner du her: http://www.sunwind.no/content/pages/dealers/DealersMarine.asp?county=10

og i Vestfold: http://www.sunwind.no/content/pages/dealers/DealersMarine.asp?county=17

Bortsett fra I.M.S. i Sandefjord, vet jeg ikke om disse har serviceverksted vet jeg ikke, eller om de sender apparatene inn til Sunwind.

Jeg har et uavhengig verksted, og mottar apparater fra hele landet - også rett fra forbruker.

Forgrening i 3 eller 4 spjeld er jo helt uinteressant. Det er mengden luft ut fra Wallasen som betyr noe (altså minst mulig motstand i uttakene). Det første uttaket er nærme Wallasen (2m) så der er det god luftstrøm. Det står ingen ting i bruksanvisningen på hvor nærme apparatet de to varmluftsslangene må forgrenes til 4. Forgrening langt fra apparatet gir stor motstand, mens forgrening nærme gir lav. I praksis ombord i båt er det imidlertid ikke mulig å forgrene før etter noen meter. Det jeg reagerer på er at Wallasen ikke greier å dytte særlig luft gjennom den andre luftsslangen som er forgrenet i 2, og det er jo dette som fører til overoppheting. I praksis må jeg begrense varmeren til 75% effekt.

Stillheden: uansett, på min Wallas 40D er forgreningene 5 cm etter uttaket fra brennerenheten. Spjeldet som er lengst unnna vil jeg anslå til å være 4 til 5 meter fremover. Luftmengden som spyles ut ved de ulike spjeldene er ganske så lik på alle 4, og trøkket er bra.

Det med 4 spjeld er referert fra instruksjonsboken. Hva som er rett og ikke rett overlater jeg til boken og fagfolk. JEg bare konstaterer hva jeg leser der og ser på egen instalasjon.

Så det kan godt hende at problemet ditt skyldes kombinasjonen 3 uttak, hvorav den ene forgreningen er langt fra brennerenheten/ viften.

-og 75 % ytelse av optimal ytelse stemmer jo godt med at du mangler ett spjeld. 1/4 reduksjon... Hva med å legge opp ett ekstra spjeld? Og legge forgreningene umiddelbart etter brennerenheten. Er det på grunn av begrenset plass at det ikke lar seg gjøre å legge opp 2 slanger paralellt fremover mot cabinen?

wallas: du skriver at det er mulig brennluftviftemotoren som er defekt, hvis den er defekt så blåser det vel ikke ut eksosen?? er det egen pumpe til parafin ? eller går denne direkte på viftemotoren? hva koster ny pumpe? og selger du utstyr til varmeren(deler)

Båt er livet.

wallas: du skriver at det er mulig brennluftviftemotoren som er defekt, hvis den er defekt så blåser det vel ikke ut eksosen?? er det egen pumpe til parafin ? eller går denne direkte på viftemotoren? hva koster ny pumpe? og selger du utstyr til varmeren(deler)

Selv om brennluftviftemotoren er defekt, kan det blåses ut eksos. Motoren kan være slitt på en slik måte at den ikke får nok turtall, og dermed ikke nok luft til forbrenning. Ved skikkelig forbrenning skal du ikke se eksosen, bare kjenne/"se" varmen fra utløpet. "Ser" du eksosen (sort/hvit røyk) er det enten; brennluftviftemotoren, pumpe, feil på kretskort eller feil drivstoff (parafin).

Ny viftemotor koster fra ca 350-1900, kommer an på serienr. på apparatet. Ny pumpe ca 1900. Det er samme type pumpe til alle Wallas-produktene, men forskjellig festebrakett og plassering av inn og uttak. Ved skifte av viftemotor og/eller pumpe er det vanligvis nødvendig med justeringer på kretskortet, og måling av drivstoff-forbruk ved hjelp av måleglass. Jeg (vi) tar også målinger av eksosen så jeg (vi) er sikker på at den ikke soter.

Og Ja: Jeg selger også deler til Wallas

den tenner jo ikke og da blir det ikke eksos, men skal det komme trykk uy eksosen fra vifta? lurte på og bytte service kit, gløder og veke og se om dette hjelper. trur pumpe suger ca 1 cm ved hvert tikk? kan dette tyde på defekt pumpe?

Båt er livet.

den tenner jo ikke og da blir det ikke eksos, men skal det komme trykk uy eksosen fra vifta? lurte på og bytte service kit, gløder og veke og se om dette hjelper. trur pumpe suger ca 1 cm ved hvert tikk? kan dette tyde på defekt pumpe?

Du skal kjenne at det blåser ut gjennom eksosrøret.

1 cm pr tikk er lite, skal være 1,5-2 cm pr tikk. Men trenger ikke bety at pumpen er defekt, kanskje den trenger rens?

Ta av sugefilteret på enden og kok det i vann et par minutter. Dette vil løsne/resne filteret for rusk og eventuell voks.

Koble pumpen fra brenneren (kobberrøret), la pumpen pumpe rødsprit eller isopropanol i 20-30 min (med filteret på). Tøm slangen før du lar pumpen få parafin. Mål gjerne forbruket av parafin med hjelp av et måleglass, det skal være ca 220 ml/h

(22 ml/6 min) ved høy effekt, og ca 100 ml/h (10 ml/6 min).

For å presisere bedre. Wallas 40D har standard to uttak etter brenneren. Jeg har derfor to slanger ut fra apparatet. Den ene forgrenes ikke, men går direkte til spjeld vel 2m fra apparatet (akterlugar). Luft inn til apparatet er det rikelig av. Den andre slangen er ført frem til salong hvor den forgrenes, med ett spjeld i salong og det andre i forpigg. Jeg kan derfor ikke forstå at det skulle være noe begrensning på uttakene som fører til oppheting. Men, tydeligvis synes Wallasen at det er for stor motstand i den lengste slangen og vil ikke føre særlig luft den veien. Wallas har (om jeg husker rett) 70 eller 75mm slangedimensjon, mens andre varmeapparat på samme effkt nøyer seg med ett på 90mm. Jeg har ikke plass til å forgrene den korteste slangen før like før spjeldet i akterlugaren, og da kan jeg ikke forstå at det er noen vits -det vil jo ikke redusere motstanden i det løpet. Forgrening til 4 slanger rett etter apparatet har jeg ihvertfall ikke plass til. Har konkludert med at den innebygde viften i Wallasen rett og slett er for svak og at det må monteres ekstra vifte. Det burde være unødvendig på en båt på bare 33 fot.

Stillheden, hva salgs båt er det du har/bygger? Hvor er Wallasen montert?

Som nevnt, jeg har forgrening til 4 slanger umiddebart etter uttaket fra brennerenheten. Levert slik som nye.

Wallasen min er montert på BB side, innvendig, med adkomst via deksluke i cokpit til stort lasterom som går helt ut til skrogsiden innvendig. Ved å plukke ut kjøleskapet som står i benken på BB side kommer jeg enkelt til Wallasen fra oven, slanger etc.

I og med at monteringsmanualen "sier" at det må være 4 spjeld, så er det kanskje noe man burde etterstrebe. Forgrening burde vel da være tidligst mulig.

Men siden noe sier at det ikke er mulig, ihvertfal ikke der den står i dag, så burde du muligens se på om den burde vært plassert annerledes. Men jeg er ingen ekspert. Kanskje Wallas Service har noen synspunkter på det?

Det kan forøvrig like godt være singel-slangen/ spjeldet som forårsaker overoppheting i og med at varmluften kommer fra ett felles kammer før det ledes ut til dine to uttak/ slanger. Som du korrekt sier, så er det standard 2 uttak på både din og min Wallas. Men hvor mange slanger fulgt med og eventuelt forgreninger fulgte med da du kjøpte den? For jeg antar du kjøpte den som en pakke, siden du bygger båten selv?

Jeg har fortsatt stor tro på at forgrening til 4 slanger umiddelbart etter brennerenheten vil øke ytelsen til 100 % såfrem brennkammeret ikke er nedsotet...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...