Jump to content

eberspächer d4 eller wallas


Jernklumpen

Recommended Posts

Eureka, Wallasen står i gamlebåten. Det blir nok ikke Wallas i den nye seilbåten med de erfaringene jeg har fått (overopphetingen er ikke det eneste), men en Eber tenker jeg. Jeg er helt enig med deg at forgrening direkte fra 2 til 4 uttak er ideelt, men det var ikke mulig i gamlebåten (Scanmar 33). Varmeren står montert i rom bak akterlugaren, og det er bare plass til å trekke 2 slanger fra varmer gjennom kjølsvinet under akterkøya. Men, den gamle Ardic'en som stod der før hadde bare en slange mot 3 spjeld, så selv med høyere effekt så skulle en jo tro at to slanger skulle være nok til forgreningene starter (hos meg 3 spjeld fortsatt, men jeg ville jo fått samme problem om den andre slangen ble ført videre til et annet spjeld lengre frem i båten. Plassering av varmer lengre fremme i båten er ofte vanskelig i seilbåter pga mangel på egnede rom å installere i. Varmer i ny båt blir fabrikkmontert av verft.

Redigert av Stillheden (see edit history)

Heller lite, men lekkert laget

Link to post
Share on other sites

Om mulig, så kan det ene utløpet økes til 90mm med overganger. Gir ikke full uttelling, men er til god hjelp for å unngå overoppheting.

 

Ellers så forholder jeg meg til bruks-/monteringanvisningen

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

wallas: pumpen min suger mer enn 2 cm av gangen, mer 2-3cm er dette for mye og evt går det an og justere?

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

wallas: pumpen min suger mer enn 2 cm av gangen, mer 2-3cm er dette for mye og evt går det an og justere?

Det går an å justere, men du må måle drivstoff-forbruket med måleglass først. Det får du kjøpt f.eks en forretning for vinlegging, kanskje også på et apotek. Et måleglass er absolutt nødvendig om du skal begynne å justere på kretskortet. Tror ikke det finnes skjema/beskrivelser på nettet hvilke potmetere på kretskortet du skal skru på, så det må jeg sende via e-post (send IM med adresse).

Slike justeringer er vanligvis forbeholdt serviceverksteder, men om du vil prøve så kan jeg ikke nekte. Hadde vært bedre om varmeren ble innlevert for en skikklig kontroll.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

byttet service kit fra maritim 350.- og varmeren er som ny, varmer som bare det.. brenner hadde kokset igjen og glødetråd var røket..

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

At en brenner har kokset seg etter bare 1,5 års drift, kommer av feil forhold mellom brennluft og drivstoff. Siden pumpen pumper ca 2 cm pr.tikk, kan det være at viftemotoren ikke skaffer nok luft.

 

Det kan også være feil type parafin - ganske enkelt. Prøv et annet merke enn det du vanligvis bruker. Koksing skal ikke forekomme etter så kort tid - uansett hvor mye varmeren brukes.

 

For å unngå koksing og soring, er et annet tips å la varmeren gå på full effekt noen minutter (5-10 min) før det slås av.

Dette gjelder forøvrig ALLE varmere og kokeapparat uansett merke. Ved lav effekt/forbrenning er det en tendes hos alle at det dannes koks/sot ved lengre tids bruk på lave effekter.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

ble anbefalt av wallas importør og bruke statoil blå, men håpløs og få tak i. brukte lampeolje fra europris av billigste merke sist den kokset igjen, ble fortalt at den kvaliteten var for dårlig?? men bruker varmer mye på lav effekt, er dette ikke og anbefale? og må den startes på full effekt?

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

Statoil Blå har jeg ikke hørt om, men Esso Blå har jeg hørt om (og sett). Fra Wallas Finland er det anbefalt denne parafinen (se bruksanvisningen). Les gjerne tråden: https://baatplassen.no/i/index.php/topic/70168-hvor-skaffe-parafin-til-wallas-varmer/page__p__984258__hl__wallas__fromsearch__1#entry984258

hvor parafin/lampeolje er diskutert opp og ned i mente.

 

Wallas varmere (og også andre merker) skal alltid startes på full effekt. Når den røde lampen tennes er varmeren varm nok til at du kan redusere effekten til 1/2. Før du slår den av er det anbefalt at du lar den gå på full effekt i 5-10 minutter før den slås helt av. På høy effekt brenner den alltid renere, og får anledning til å brenne seg ren for sot som har samlet seg litt opp når den gikk på halv effekt

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

eberen er montert, og prøvet i minus13, tok 2 timer så var det 22 varmeunder dekk. digg.. løå og kjøp..... med nytt kontrollpanel så skrur varmeren seg av ved oppnådd temperatur og starter opp igjen når temperaturen synker for mye.... trenger ikke og vente på varmen skal komme lenger, den kommer med en gang.. fornøyd fornøyd..

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Det du sier at så skrur varmeren seg av ved oppnådd temperatur og starter opp igjen når temperaturen synker for mye.... er vel litt upresist sagt. Eber'n, i hvert fall D2 og D4 har 4 varmetrinn. Så når innstilt temperatur er oppnådd, går den ned fra høyeste trinn til et av de andre 3 trinnene og veksler mellom alle 4 trinnene etter behov. Har du imidlertid stilt inn på feks. 20oC og omgivelsetemperaturen skulle stige til over dette, vil den slå seg av helt og ikke starte igjen (med påfølgende gløding) før omgivelsetemperaturen er under 20oC.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

... Har du imidlertid stilt inn på feks. 20oC og omgivelsetemperaturen skulle stige til over dette, vil den slå seg av helt og ikke starte igjen (med påfølgende gløding) før omgivelsetemperaturen er under 20oC.

Lars H.

 

Ja, men synes den drøyer litt lenge med å starte igjen. Det blir ganske følbart temperaturfall før ny start. Burde vært mulig å justere slik som det er på Wallasen. Noen som kjenner til om det kan la seg gjøre ?

Link to post
Share on other sites

Det blir ganske følbart temperaturfall før ny start. Burde vært mulig å justere slik som det er på Wallasen. Noen som kjenner til om det kan la seg gjøre ?

Den regulerer vesentlig bedre med en ekstern temperatursensor montert.

Jeg har en D4 med og en uten, derfor er det lett å registrere forskjellen.

Link to post
Share on other sites

Burde vært mulig å justere slik som det er på Wallasen.

Nå har jeg aldri hatt Wallas varmer (men Wallas Safeflame kokeapparat i over 20 år), så kan du forklare meg hvordan Wallas varmere justerer varmen dersom Wallas sitt system for regulering skulle være så mye bedre?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg skal ikke uttale meg om hvilke merke som er best av varmere da jeg kun har erfaring med Wallas.

 

Ville bare skyte inn at dersom man allerede har en Wallas, og vurderer service på denne, ville jeg sendt den til Wallas Service her på forumet. Jeg gjorde det med min 2400 på sensommeren i år. Fikk super service og en masse helt konkrete (og tekniske) tips, til en forsvarlig pris. Det er hyggelig når ett verksted yter service uten at de er livredde for at du skal komme til å gjøre noe selv, slik at de kanskje mister en service time.

Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

har brukt eberen d4 hele forrige helg, den er super, varmer opp cabinen på 5 min og går ned på laveste effekt en stund før den skrur seg av,, når temperaturen faller så fyrer den opp igjen.. supert opplegg, kan anbefales..

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Webasto 5500 vannvarmer og Eber D4. Begge fungerer helt upåklagelig. Webastoen kobler inn automatik når det nærmerseg frysepunktet om vinteren og med sirkulasjonslanger parallellt med vannrør og små radiatorer på bad samt salong sikrer den godt vinterklima.

Når vi er i båten, på årstid som ikke er så varm og kalde sommerkvelder er det Eberen i salong som sørger for lun og koselig temperatur. Og akkurat på det punktet er den suveren. Den bruker lite strøm og den er lydløs på de laveste trinnene. For vedlikeholdsvarming kobler den seg inn og ut uten at vi merker noe til det, bortsett fra på inneklima.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...