Jump to content

Noen som har greie på chevy v8 bensin


jdahl

Recommended Posts

Har noen spørsmål ang chevy v8 bensin motor.

Har en fabrikksoverhalt 1988 motor, men det sitter gamle typer topper på den.

ville jeg hatt bedre effekt på motoren hvis jeg hadde hatt nye typen topper.

 

jeg har fått like mange svar som jeg har spurt folk, så jeg håper noen vet dette.

 

Motoren er 100% den nye typen (etter 87)

men toppene er den gamle typen med feste til topp deksel i ytterkant op dekslene.

 

Er ikke helt fornøyd med effekten på motoeren så jeg lurer på om det kan være noe i dette.

Mariniseringen er omc  260hk

Jdahl  

Link to post
Share on other sites

Jeg vet bare at motoren i din versjon var produsert i tidsrommet '87-'95 med akkurat samme spec. 200-270hk, men i en versjon med 2 og en med 4-bolt veivlager. Begge med rullekam. Og også 4 bolts topper. Det vil si at originale deler kan gi deg max 10hk ekstra (større forgasser), spørs hvor mye penger du vil bruke på det....?

 

:confused:

Link to post
Share on other sites

Snakk med Sarpsborg Motorverksted.  Så lenge det er "rå-motoren" det dreier seg om så er de karene vandrende spisskompetanse.  Jeg har både for en Ford og Chevy (begge i VolvoPenta innpakning) diskutert modifiseringer og effektøkning med Sarpsborg Motorverksted.  Svarene/konklusjonene var jordnære og ikke preget av at de absolutt ville selge.  

 

I begge tilfellene kan svarene/konklusjonene sies å være at VolvoPenta utgavene jeg hadde var "ikke-ubetydelig" effektøkt i fht std bilmotor utgavene og at Volvo tilpasningen var mer optimalisert mot båt enn originale GM etc (og takk for det).  Og at evt tuning/effektøkning av betydning enten ville medføre voldsomt bensinforbruk (tiltak type 4-ports forgasser) eller bli mye jobb/investering (tiltak type racing kammer, båttilpasset injection).  I det ene eksemplet (200 hk GM 305 = VPAQ200) fikk jeg forståelse av a skifte fra 2-4 ports forgasser kunne gi meg økning til ca 220 hk, utlegg på 4-5.000 kr og 80 kroner mer i timer i bensin.  Jeg falt ikke for løsningen.  Og jeg fikk inntrykk av at Sarpsborg Motorverksted mente min konklusjon var (den eneste?) fornuftige.

 

Kanskje det beste du kunne gjøre for å få mer effekt ville være å selge den du har i god original stand, og anskaffe deg en med samme grunnmotor og mer Hk i original variant?  For bare litt mer penger?  Og mindre jobb med et rent bytte av motor enn å bygge om den du har?

 

evenR4u

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

Det var vel 305 og ikke 350 som var grunnlaget for variantene fra 200-ca 230 hk?  

 

evenR4u

Ja det er forsåvidt riktig det, for 305 produsert i versjoner fra 185-220hk i perioden '87-'91. Grunnen til den effektforskjellen som gjør at 350 overlapper litt her, er at 305 kom med Vortec-topper.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...