meldaln Startet 21.Juni.2010 Link til dette innlegget Startet 21.Juni.2010 Jeg holder på å splitte en mariner 20 hk, som er ifra slutten av 1980, (tror jeg). Men jeg plages veldig mye med svinghjulet... Noen som hat et par gode triks for å så løsnet svinghjulsmutter'n lett? :) Er det vanlig gjenger eller linx på den? Tar imot alle gode tips :D På forhånd, Takk Bilde av motoren ---> Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 21.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2010 (redigert) Dobbel post Bernt Redigert 21.Juni.2010 av Bernt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 21.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2010 Vanlig gjenge ! bruk en muttertrekker eller elektrisk hjulmuttertrekker. Bernt Sitér dette innlegget Link to post
meldaln Svart 21.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2010 Det kan jeg jo forsåvidt prøve... Men jeg er svært usikker på hvilken vei mutteren skal, om det er vanlig gjenger eller linx..... Plages med å få holdt igjen selve svinghjulet når vi skal løsne mutter'n :) Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 21.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2010 Vanlig gjenge = av, mot klokka - på ,med klokka. Bernt Sitér dette innlegget Link to post
meldaln Svart 21.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2010 Jeg vet hvilken retning en vanlig gjenge skal. Det vises ikke noe av gjengene, så jeg vet ikke om det er linx eller vanlig gjenger på veiva, det er det jeg lurer på ;) Eller var det du mente, Bernt, at det var normale gjenger ? Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 21.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2010 Yepp Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 21.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2010 har du svinghjulsters? Bruker du vanlig klo ters så er sjansen stor for å ende opp med ødelagt svinghjul Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
meldaln Svart 21.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2010 Har en stor en med 3 armer! Ikke noe jalla her nei :-) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 21.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2010 med svinghjulsters menes en slik: http://www.maxrules.com/fixtoolsomcfwp.html Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Sturee Svart 21.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2010 fjernet nettopp svinghjul på en nesten lik (15hk) der løsnet det av slaga vi slo for å få løs stemplet, helt vanlige gjenger. se om du kan få kjilt den fast med noe som du enkelt kan ta av igjen, brukte vanlig skralle til å få den av... Sitér dette innlegget Link to post
meldaln Svart 21.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2010 med svinghjulsters menes en slik: http://www.maxrules.com/fixtoolsomcfwp.html åja.... nei, det har jeg ikke Prøvde med vanlig ters, men det satt lik godt ;s hjalp ikke med å slå på det heller. Er nå litt usikker på hvordan jeg skal få det av.... Sitér dette innlegget Link to post
Hobby 430 Sport Svart 21.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2010 Problemet med en vanlig terss som festes i ytterkant er at den har lett for og knipe ende bedre fast i akselsen, pga at svinghjulet "bøyes" bittelitt når du setter terssen på.. En svinghjulsterss får du draget mye nermere senteret Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
meldaln Svart 21.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2010 Det er helt sant... nå har sikkert svinghjulet satt seg enda mere da får se om jeg greier å så ordnet meg en slik sak på en eller annen måten Er de 3 skruene på bildet bare satt nedi, eller er satt fast med mutter og skiver? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 21.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2010 boltene er gjenget ned i svinghjulet. Du kan evt få laget en slik på et mek,/sveiseverksted, en bit tjukk stålplate , sveis på en mutter type stor. Boltene som festes i svinghjulet MÅ være med høy strekkfasthet, f.eks 10.9 eller 12.9 standard Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.