Jump to content

Er Beneteau Oceanis et godt valg?

Sydenfri

Recommended Posts

Et råd, ikke kjøp noe med dyp kjøl. Du kommer sjelden eller ikke til å krysse, da bruker du heller motor. Kort kjøl (1,5m) gjør at du kommer til mange mange flere plasser.

Tja..

Et godt råd, kjøp så dyp kjøl og så høy rigg som mulig. Da vil du oppleve at det kan være gøy å seile også i motvind. Båten blir også lettere å håndtere i havn og tas ikke så lett av sidevind i tillegg til at den er føles vesentlig tryggere på havet og har mer påkostet rigg, noe som er familievennelig.

Min anbefaling blir dermed Beneteau: hold deg til first-båtene, Jeanneau - hold deg til sun fast eller sun oddysey performance, Hanse er ok, dufour, hold deg til de raske variantene, Bavaria, hold deg til match modellene.

Andre å se etter: Salona, Dehler, X, grand soleil. Et forslag: dehler 39

Redigert av Sun Flyer (see edit history)

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Den båten var faktisk pioner i sin tid. Første industribåten med stooor takhøyde og lys og trivelig. Resten av fabrikkene følgte etter designmessig.

Prosent kjølvekt varierer litt med konstruksjon der bredd spiller stort og. Ovni og Allures har liten kjølvekt uten å være kjempefarlige på vannet.

Enig med det, det var en båt foran sin tid...Jeg seiler selv med senterbord og har seilt i mere vær enn de fleste turseiler hjemme vil jeg tro, uten problemer. Når en kjenner båten vet en hvordan den skal behandles. En båt skal kunne krysse ja, men for en turbåt er kryss i praksis minst aktuellt, derimot er gode slør og lenseegenskaper viktig. For øvrig kan knapt noen båter seile effektivt kryss med sjabby rulleseil i mast som er dagens mote.

Framtiden turbåter er katamaraner og enkeltskrogsbåter av typen Feeling 50 (55?) tror jeg.

Uenig med deg, det er dine forutsetninger og ikke hans du bruker som premisser.

Med kortere kjøl taper man noen grader på høyden i kryss. Dette er et lite offer mot å komme inn til land evt grunne plasser.

Hadde jeg kjøpt båten min idag ville jeg valgt med 1,5m kjøl istedet for standard 1,9m

Tja..

Et godt råd, kjøp så dyp kjøl og så høy rigg som mulig. Da vil du oppleve at det kan være gøy å seile også i motvind. Båten blir også lettere å håndtere i havn og tas ikke så lett av sidevind i tillegg til at den er føles vesentlig tryggere på havet og har mer påkostet rigg, noe som er familievennelig.

Min anbefaling blir dermed Beneteau: hold deg til first-båtene, Jeanneau - hold deg til sun fast eller sun oddysey performance, Hanse er ok, dufour, hold deg til de raske variantene, Bavaria, hold deg til match modellene.

Andre å se etter: Salona, Dehler, X, grand soleil. Et forslag: dehler 39

Uenig med deg, det er dine forutsetninger og ikke hans du bruker som premisser.

Med kortere kjøl taper man noen grader på høyden i kryss. Dette er et lite offer mot å komme inn til land evt grunne plasser.

Hadde jeg kjøpt båten min idag ville jeg valgt med 1,5m kjøl istedet for standard 1,9m

Kjenner flere som angrer på at de ikke har kjøpt seilbåt med større potensiale. Ambisjonsnivået kan forandre seg fort dersom man blir bitt av basillen. Og det er dyrt og ofte håpløst å oppgradere på en campingvogn. En first 40,7 seiler ring rundt en oceanis 40 selv om man utstyrer en oceanis med carbonseil. Comfort på havet eller i havn kan også diskuteres. Men når dèt er sagt vil jeg absolutt si at oceanis er et godt valg òg.

Når trådstarter spør om folks mening må man jo få lov å komme med den selv om man legger vekt på egne premisser. Er vel neppe noe galt i det?

Når det gjelder dybde skal jeg dra på ferie til sørlandet svenskekysten i dag. Min båt stikker 2,55m. Får jeg en mindre god ferie enn de som har valgt en grunn kjøl? Vet om opptil flere steder med nok vann... :tongue:

Jeg er delvis enig med Sun Flyer da jeg setter de samme premissene, men for en som aldri har seilt før er det ikke sikkert at det er det rette valget. Det er noen bakdeler du får med de raskere båtene dersom du kun skal benytte den til tur.

Høyest mulig rigg og dypest mulig kjøl ser jeg kun fordeler med og har aldri opplevd det som et problem. Den dypeste jeg har seilt var omtrent som Sun Flyer sin, og det er helt greit.

Derimot vil en Performance cruiser/racer med gode kryssegenskaper ofte ha et skarpere forskip som gir en dårligere køye i piggen (jada, jeg vet at SO og Sun Fast har de samme skrogene og har en kamerat som har en SF 40). De har også som oftest et smalere spor dersom man seiler optimalt og det er antagelig heller ikke så lett for en nybegynner. Faren kan være at det blir frustrerende når man vet man burde seilt mye raskere enn andre, men ikke klarer det grunnet manglende trening, trim og ratting (er det et riktig ord?)

Så kan man diskutere frem å tilbake med fornuftige argumenter, men plutselig finner man en båt man liker og kjøper denne til tross for at man på forhånd har sagt at slik båt vil je ikke ha. Det handler om hjertet, og heldigvis er det et sted man har lov til å være irrasjonell. Been there, done that.

Diskusjonen her er i stor grad fokusert mot den en selv foretrekker og en tar i liten grad perspektivet og behovet for en relativt fersk seiler som etter hva jeg forstår gjelder trådstarteren. Dersom regatta var min hovedinteresse vil jeg selvfølgelig ha valgt en performanse båt, men etter mine begrep vil det neppe være det lureste valget for en som satser på vanlig turseiling. Dette er mange måter en typisk BP diskusjon, en snakker varmt om sitt eget utstyr og båt, og dett var dett.

Jeg klarte da å prakke min forrige båt (sf40)på en som aldri hadde hatt verken motor- eller seilbåt før. Så vidt jeg vet har han båten ennå og er storfornøyd til tross for å aldri ha seilt regatta. Jeg opplever rett som det er at "campingvogn"-eiere syns at båten min virker så stiv og trygg å seile uten å kaste styringen bare noen puster på den.

Men et alternativ til å kjøpe en båt med dyp kjøl er selvfølgelig å kjøpe en med veldig tung kjøl i stedet. Det vil gjøre samme nytten på trygghetsfølelsen. Hvis man virkelig legger vekt på å behøve en grunn båt, bør man se mot flerskrog eller senkekjøl.

Ikke umulig det.

Vi skal gå til Kristiansand på Fredag. Lørdag kommer familien ombord der. Da er skagen neste stopp. Vi ser værmeldingene an, men mulig vi seiler lørdag ettermiddag fra KRS.

I så fall blir det bayer i skagen søndag.

Ligger nå på Espevær, og går til Egersund i morgen. (slik det ser ut nå)

Blir det litt mer vestlig gå vi muligens videre

Jeg orker ikke å legge ut her offentlig hva det gjelder, det er uansett bagateller men for meg så er det en prinsippsak, ville bare korrigere så jeg ikke kom med direkte løgn når jeg sa de var tilnærmet "perfekt", det er ikke problemfritt med de heller selv om jeg har hatt en annen oppfatning fram til nå.

De som seriøst vurderer å kjøpe beneteau må gjerne gjøre det, det er kjempebåter men jeg går ikke lenger rundt og skryter av importøren og sier alt er gull.

Ja de vurderer sikkert nøye hvordan de skal behandle reklamasjoner og det er jo greit, som du vet så handler jeg ofte båt og forventer ikke å bli båret fram på gullstol bare fordi jeg legger igjen 6sifret på båt ofte men når jeg mener jeg har retighetene på min side og de mener noe annet da lager jeg ikke noe mer oppstyr rundt det. Jeg kjøper bare ikke beneteau flere ggr.

Jeg er ikke forbannet eller noe slikt, bare bittelitt skuffet :lol:

Eller kaskje uvitende, ble ihvertfall minnet på at jeg hadde kjøpt bruktbåt (kjøpt av normar opprinnelig) og ikke båt direkte av dem, i min verden så var det fram til nå reklamasjonsrett etter forbrukerkjøpsloven selv om båten byttet eier etter nykjøp.

Redigert av Enzo (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...