Jump to content

Er Beneteau Oceanis et godt valg?


Sydenfri

Recommended Posts

Vi er i ferd med å bytte ut snekka med seilbåt og tar skrittet fra 27 fot plastsnekke til 40 fots seilbåt. I den forbindelse har jeg noen spørsmål til de mange kompetente seilerne her på Båtplassen. Vi har sett på Bavaria, Jeanneau, Hanse og Beneteau så langt. Budsjettet vårt (ca 1 400 000.-) gir oss ikke anledning til å se på de flotte svenske Najad og HR, men det må vi bare leve med. Vi ønsker oss en nyere båt som er bred i hekken og som har greie seilegenskaper og meget gode egenskaper i havn. At båten ikke gir oss kjellerfølelsen er også viktig, derfor faller eldre båter bort. Hanse blir for minimalistisk og har for tiden en importør som ikke er helt overbevisende. Dufour er flotte båter med flott interiør, men her er det vel også endel "grums" etter bytte av importør. Selv har jeg bare hørt positive ting om Blue Peter og fra de som har kjøpt ny båt av dem, men har inntrykk av at de ikke tar ansvar for hva som har skjedd tidligere. Har også fått servert noen historier om at Dufour sine båter har et stort problem med kondens om vinteren, uten at jeg vet hva som ligger bak ryktene. Uansett så tror jeg vi bare må innse at båten blir brukt som en campingvogn mellom havner i Norge, Sverige og Danmark, og sikkert til mye medvindsseilas. Vi kommer sikkert til å irritere mange motorbåtfolk som lurer på hvorfor i h... vi går for motor og ikke seiler, men det bryr vi oss ikke om :wink:

 

Så til spørsmålene:

 

- Snekka jeg har i dag styrer overhodet ikke bakover. Det er komplett umulig å bakke inn i en bås. Hvordan er det på en seilbåt med foldepropell av ovennevnte type?

 

- Er 40 fot for stort til å seile alene? Autopilot skal monteres i den båten vi velger. (regner med en brukt båt fra 2008-2009)

 

- Så langt liker vi Beneteau Oceanis 40 i 2 lugarers versjon best, men jeg leser i noen tester at Beneteau Oceanis båtene har litt for liten kjølvekt og ikke frister til seilas i sterk vind. Har noen her erfaring som sier det samme med denne båten? I forhold til Bavaria 39 så ser det ut for meg som om de har nesten samme forhold mellom kjølvekt og seilareal i forhold til båtens totalvekt, men Bavarias egenskaper i sterk vind er ikke nevnt med noe negativt fortegn i de samme testene(?)

 

- Jeg har sterk allergi mot franske biler, men hvordan er båtene? Er de like slurvete bygd og med like mange tøysete tekniske løsninger?

 

- Er vi litt gale når vi hopper på en seilbåt på 40 fot uten noen seilerfaring fra annet enn seiljoller og seilbrett?

 

- Er det noen som vil dele sin erfaring med Normar som leverandør, og særlig om hvordan de oppfører seg etter at båten er levert? Hvis vi kjøper en 1-2 år gammel Beneteau regner jeg med at det er Normar jeg må forholde meg til i eventuelle reklamasjonssaker.

 

Takknemlig for alle svar :cheers:

Redigert av Sydenfri (see edit history)
Link to post

Mye bra å velge imellom i dagens marked. Eier selv en Jeanneau SunFast 37 fra 2004 - noe mindre båt enn de dere ser på, men med omtrent samme seilareal. Så til dine spørsmål:

 

En moderne seilbåt styrer meget bra bakover. Med litt sig i båten føles det som man kan "tre i ei nål". Vil imidlertid anbefale å legge litt ekstra i propellen. En del foldepropeller har dårlige egenskaper bakover. Norske båtblad har testet dette grundig. Har selv en Autoprop og er meget godt fornøyd med den.

 

40 fot et en temmelig stor båt - mye masse i bevegelse og store krefter i riggen. Kan greit seiles alene av en med erfaring - om den kan seiles greit alene av deg er det vel kun en prøvetur - alene - i litt vær - som kan gi svar på.

 

Kjenner ikke de båtene du ser på i detalj, men vil anbefale dyp blykjøl dersom dette er en opsjon.

 

Jeg kunne heller aldri tenkt meg å kjøpe fransk bil, men liker franske båter. De har tiltalende interiør og er rimelig godt bygd. Det jeg har funnet av slurv i min båt stammer fra "profesjonell" ettermontering av utstyr i Norge/Sverge. Båten bærer preg av å være er et industriprodukt, javisst, men båtbyggertradisjoner og håndverk kan samtidig spores.

Link to post

Normar er etter min erfaring (inne på andre båt derfra) en god importør uten noe som helst problem.

Båtene du etter min mening bør vurdere er oceanis 40 og sun-od 39i og muligens bavaria 39, de er like enkle å seile alle 3 og i mye vind så vil du neppe merke noe fra eller til på noen av de.

Jeg liker alle 3 men bor nå i storesøstra til OCeanis 40, synes den er lekker å bo i og cocpiten er super i havn men det er ikke noen superopplevelse å seile en slik campingvogn, vil du ha noe som er lettere,tryggere og morsommere å seile for en familie med barn så ville jeg sett på en annen type båt, Dufour 40, den har dekksustyr mer beregnet for seiling enn å ligge i havn.

Link to post

De er like gode som de andre. Det som er viktig er at dere liker den,

når du får erfaring, så kommer de andre ønskene frem, men det tar noen år.

Selv har jeg hatt B.O. 411 clipper, en sold og god båt.

Vår neste båt blir også fransk, men av aluminium, og med senkekjøl.

Lykke til med seilinga, og du kan altids sette in en god bauprop, så har du hele kontrollen, i trange forhold.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post

Dette går helt fint, jeg byttet også fra motorbåt og til seilbåt uten noen som helst erfaring på forhånd (jeg mellomlandet en sesong på en 35-fots Jeanneau, men kunne helt klart gått direkte på en 40-foter). I begynnelsen seiler du i liten vindstyrke, og etterhvert så flytter du grensene slik du føler for.

 

Når det gjelder valg av båt så er det vel mest smak og behag. Selv er jeg eier av en Dufour og mener absolutt at kvaliteten ikke står tilbake for noen av de andre merkene du lister. At det var noen reklamasjoner som ikke ble ordnet opp da D-Yachts gikk konkurs i 2008 har liten betydning lengre nå. Her en en 385GL til salgs: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=22732669.

 

Jeg vil anbefale deg også å se på brukte båter. Det du mister i form at reklamasjonsrett ovenfor forhandler veies gjerne opp med at første eier har fått båten i topp shape, og kjøpt mye ekstrautstyr som det er lett å glemme når en sammenligner priser.

 

Beneteau 40 er en av mine favoritter i dette segmentet.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post

Nå har jeg kjørt fransk bil i 30 år og er meget godt fornøyd :smiley: Jeg har også fransk båt av et mindre kjent merke "Kelt" og er også godt fornøyd... . Merket Oceanis har vært i produksjon hos Beneteau i mange år og er på en måte en innarbeidet "merkevare". Jeg har kun seil med en Oceanis 39 i ca 2 uker, og opplevde en velfungernde turbåt med særlig gode lense og sløregenskaper. I følge en svensk test er det en "ærlig" båt, enkelt og solid nok bygget.De nyeste modellene er virkelig fine i innredningen etter min smak Jeg har også seilt med en Dufour, 38 tror jeg det var, bra båt det også. Smak og behag.

Link to post

Når det gjelder type båt finnes det mange flotte. Men med bredden du ser på av båt, ville jeg sett etter en med 2 ratt. Du sitter ute på halsen og har en bedre oversikt. I tilegg ser du lusene bedre også(Genoa). Derfor vil jeg ved Bavaria valgt 40 istedenfor 39. Sågar også 42. Men om du velger nyere Dufour, Benetau, jeanneau eller Bavaria er en smaksak.

 

Om du klarer å seile den alene? Helt klart. Det som er vanskelig er å finne den rette trimmen. Litt ydmykhet så ordner det meste seg. Mange kvm som skal håndteres. Ta litt om gangen så går det bra.

Vi sees!

Link to post

Takk for mange gode råd og seriøse innlegg! Det var ingen av dere som synes kona og jeg var gale, så det er et godt tegn. Vi har ingen små barn lenger, så båten kommer til å bli brukt av oss i selskap med gode venner.

Når det gjelder rullemast eller ikke, så har jeg lest noen tråder her på forumet hvor det er gode argumenter for og i mot. I utgangspunktet heller jeg mest for å droppe rullemasten til fordel for en lazybag og et godt seil. Mulig det er feil...!? En annen ting som det blir fokusert på i tester når det gjelder aleneseilas er "tyskerskjøte". Har ikke helt skjønt hva det går ut på, men tror kanskje det dreier seg om at liner til storseilskjøte er ført bak til vinsjer ved rormannsplassen? Hvis du ikke har "tyskerskjøte" betyr det i såfall at man må forlate rorplassen og bruke vinsjen på hyttetaket for å juster storseilskjøte? Er det et problem når vi har autopilot? Grunnen til at jeg spør om dette har to årsaker.

 

Aleneseiling: Kona er ikke så interessert i å "hale og dra i hyssing" som hun sier, så derfor må jeg nok gjøre det meste selv. Hun er derimot veldig klar for en liten innsats når båten skal inn og ut av havn.

 

Flytende campingvogn: Med storseilskjøte på en skinne i cockpit ser jeg for meg mye styr med et "hinder" på tvers som alle snubler i. Vet at det går an å fjerne noen varianter, men ønsker i utgangspunktet en ren campingcockpit.

 

Enzo: Ser at du har hatt både HR, First og nå Oceanis 43. Hva er du minst fornøyd med når det gjelder Oceanisen i forhold til de andre 2 båtene? Regner med at First'en kanskje var litt morsommere med hensyn til fart..?

Link to post

- Er 40 fot for stort til å seile alene?

 

40 fot med alskens "sail by wire" er vel ikke nødvendigvis for stort å seile alene på bøljan blå hvis man bare har vett til å minske seilføringen i tide.

Hvilke havner ønsker man å oppsøke? Selv med seil nede og side-propell i baugen er det mye skrog å ta tak i for vinden.

 

"Masse i bevegelse": Anbefaler å forsøke å stoppe en 40-foter for hånd selv ved lav fart.

Her bør vel mannen hoppe til brygger og ta imot båten og mens kona står for manøvreringen?

I sum er det vel ikke så galt å hevde 40 kan være krevende for en førstegangsseiler.

 

Mange / alle i mitt seilermiljø har "gått gradene" og det er sikkert en grunn til det.

Det pussige er imidlertid at når noen har entret "stor-klassen" så blir de litt mette, tar pause i seilingen eller går tilbake til mindre båt. Hva gikk tapt i seilasen? Var det drømmen om stor båt, enkelheten eller nærheten til vannet?

Link to post

Ett lite poeng som kanskje ikke betyr mye for noen, men mer for andre----ute i verden stiger havne/marina utgiftene dramatisk over lol=12m eller ca 40 fot. Dette vet jeg.

Derfor er utvalget minder pga stor etterspørsel i klassen 11 til 11,5 m, mens 4o -42 fotere sies å gå billigere. Dette er blitt fortalt meg av noen, mer vet jeg ikke om det

Link to post

Hvis du er i tvil om en slik båt blir for krevende å håndtere vil jeg anbefale at du ber deg med på seilas med noen som har en båt på 40-fot og prøver litt. Det er vel omtrent gjennomsnittsstørrelse for campingflåten, og jeg ser ingen hinder for båtopplevelsen i at båten er stor, snarere tvert om. En av de store fordelene med å kjøpe en stor båt er at du få mye bedre plass i lugarer/senger. Spesielt hvis en vil ha med voksne gjester som ikke er båtvant vil de kanskje sette pris på å kunne ha en viss intimsone. Også rederparet vil kanskje sette pris på at man har litt fotplass nederst i senga?. Selv har jeg båt med stor rederlugar (versjon med ett bad gir rom for det), og jeg kan gå inn i senga fra siden. Veldig kjekt.

 

Tyskerskjøte trenger du ikke før du virkelig skal presse båten og seiler alene. Selv har jeg montert en taulås slik at jeg kan slippe storseilskjøtet når jeg står til rors, så du kan også løse dette på annet vis.

 

Rullestor eller klassisk storseil?. Rullestor har økende popularitet i dette segmentet, og det gjør seilingen enklere. De fleste jeg har snakket med fremhever at terskelen for å seile avtar fordi det er så enkelt. Litt mindre muligheter for trimming, og ikke noe naturlig valg hvis du skal seile mye regatta. Og du må regne med at erfarne seilere aldri vil gi deg full kreditt når du kommer med rullemast :-). Mange tråder her om fordeler og ulemper med ulike seiltyper. Hadde jeg skulle kjøpt nytt hadde jeg valgt klassisk, men jeg fant en bruktbåt som eller hadde de egenskapene jeg søkte så da ble valget enkelt. Har nå oppgradert til avanserte seil, og et totalt sett veldig godt fornøyd.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post

Jeg gikk fra motorbåt og opp til en 1992 Beneteau Oceanis 44 for noen år siden. Var også litt skeptisk til størrelsen i småbåthavner men det har vist seg å ikke være det store problemet. En bredde på 4.25m kan gi noen utfordringer da de fleste båsene på gjesteanleggene ikke er mer enn 4 meter men 44 fots lengde er ikke noe problem. Som andre nevnte så er en såpass stor båt en stor masse i bevegelse og der er stort vindfang i masten så en må lære seg til å ta hensyn til disse ulempene, nytter ikke med en mann i baugen for å "ta støyten" :eek:

 

Min båt har både rullestor og rullegenoa og jeg seiler lett alene. Selv om jeg seilte regatta i jolle i mange år i ungdommen er jeg nå en typisk "medvindsseiler", styrer ikke stort med kryssing men synes det er glimrende å gli stille av gårde på slør og lens i opptil 8-9MS, ellers så har jeg jo motorbåt med lang flaggstang :cool:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

(Argumentasjonen "jeg klarte det, så jeg vil gjerne se deg lykkes" er prisverdig.

Men med råd til fremmede er jeg mer forbeholden og yter gjerne litt motstand.)

 

Opplev selv! Ring til din lokale seilforening som sikkert er full av hyggelige mennesker som gjerne tar med en gjest!

I vår lokale seilforening er snobberiet fraværende og velkomsten nærværende.

Seilforeningen arrangerer kanskje også interne hygge-regattaer der du ganske sikkert får bli med.

Hos oss er folk bare glade for å få litt ekstra mannskap. Lykke til!

Link to post

Det pussige er imidlertid at når noen har entret "stor-klassen" så blir de litt mette, tar pause i seilingen eller går tilbake til mindre båt. Hva gikk tapt i seilasen? Var det drømmen om stor båt, enkelheten eller nærheten til vannet?

 

Det du skriver her har også jeg hørt fra folk med noen år i større seilbåter og det er sikkert sant at du mister litt nærhet til elementene i en stor båt. Grunnen til at vi ønsker oss en båt på rundt 40 fot er at vi gjerne vil ha med oss venner på tur uten at vi skal sitte på fanget til hverandre. Etter mange år i en rullende balje ser jeg frem til å få en litt lengre kjøl og en båt som er mer komfortabel i litt sjø.

 

 

Ett lite poeng som kanskje ikke betyr mye for noen, men mer for andre----ute i verden stiger havne/marina utgiftene dramatisk over lol=12m eller ca 40 fot.

 

For meg betyr driftsutgifter også mye. Vi kommer nok til å ligge 70 % i havn og 30 % i uthavn, noe som er tilsvarende av det vi gjør i dag. Så langt synes jeg ikke at det er dyrt å ligge i egen båt midt i sentrum av de fleste byene for et par hundre kroner natta med strøm og tilgjengelige dusjer. Hvor stor forskjell er det snakk om mellom en 38 fots båt og en på f.eks 43?

 

 

Jeg gikk fra motorbåt og opp til en 1992 Beneteau Oceanis 44 for noen år siden. Var også litt skeptisk til størrelsen i småbåthavner men det har vist seg å ikke være det store problemet.

 

Det er fint å se at andre også har gjort de samme vurderingene som vi gjør nå, uten at de angrer eller har gått skoene av seg.

Link to post

 

Når det gjelder rullemast eller ikke, så har jeg lest noen tråder her på forumet hvor det er gode argumenter for og i mot. I utgangspunktet heller jeg mest for å droppe rullemasten til fordel for en lazybag og et godt seil. Mulig det er feil...!? En annen ting som det blir fokusert på i tester når det gjelder aleneseilas er "tyskerskjøte". Har ikke helt skjønt hva det går ut på, men tror kanskje det dreier seg om at liner til storseilskjøte er ført bak til vinsjer ved rormannsplassen? Hvis du ikke har "tyskerskjøte" betyr det i såfall at man må forlate rorplassen og bruke vinsjen på hyttetaket for å juster storseilskjøte? Er det et problem når vi har autopilot?

 

For meg er det kun ett argument for rulle storseil, og det er at du slipper å gå "opp i vinden" for å reve og sett seil. Ulempene er langt flere i mitt syn. Mindre seilareal og mere leamikk som kan bli ødelagt (inne i masten!). Har vert med på at rullesystemnet har "skjært seg" og vi ikke fikk inn seilet. For oss udramatisk, men om dette er i økende vind langt fra land, er det kun kniv og nytt seil som gjelder om du ikke får reparert det.

Med dagens reve system, og lazy bag system er ett vanlig storseil veldig enkelt å håndtere. Jeg ville da heller lagt pengene i en elektrisk fallvinsh. (noe en del oc 40 har). Den blir konen glad for også, den dagen du skal i masten :smiley:

Det er fordeler med tyskerskjøte. Men om forholdene i cocpit er slik at en kommer raskt frem til skjøtet ved luken, går det raskt å slippe på dette uansett i en kritisk situasjon. Dette er skjeldent ett problem på turseiling. Jeg fører imidlertid stor sjøtet bak til den ledige genoa vinsjen når det er behov for det. Da er det tilgjengelig.

En god autopilot vil du verdsette, uten tvil!

 

Jeg har en OC 37. Da jeg kjøpte denne (ny) var jeg også og prøvde en OC40 (brukt). Når det gjelder seilegenskaper, vil jeg påstå at OC 37 seiler minst like bra. Vi har en 3 lugars versjon, men de finnes også i 2 lugarsversjon, der du vil få ett større bad. En forsjell (mulig ulempe) er at OC 37 har kun 1 ratt. Men det er fin pasasje rundt.

OC 37 vil være en enklere båt å håndtere, uten at jeg sier at OC 40 er for stor til å begynne med. For 2 voksne vil jeg tro dette må være en fin størrelse, og du vil nok komme under budjettet ditt for en godt utstyrt båt.

 

Jeg har tidligere hatt Hanse, og jeg vil uten tvil påstå at Beneteau har bedre kvalitet en Hanse (har kun erfaring med de som er laget etter 2005, tror det var bedre før dette). Dette gjelder alt fra finsih til valg av tekniske løsninger og materialer, elektrisk etc... De franske masse båtene ligge vel midt i sjiktet, etter "Mercedersene" som HR, Najad, Vindø, etc...når det gjelder dette. Mener også at de er bedre enn Bavaria, spesielt på finish. (nei dette er ikke en ny bavaria hets tråd, men min mening!)

Om du ser på Hanse, så vær oppmerksom på at de har MYE lekaje problemer for tiden, på en del modeller med limte vinduer.

 

Når det gjelder importør mener jeg at Normar er bra. De har i hvertfall vært seriøse i den prosessen vi har hatt med de, og det er god tilgang på informasjon/service/deler i etterkant.

Hanse er vel bare å google, så får du opp både historier og annet. Min erfaring er dårlig. Men hvor mye som skyldes den elendige importør de hadde (som er konk) eller om det var Hanse fabrikke skal ikke jeg si så mye om, men det blir ikke flere på meg. (på lenge)

 

Antall lugarer er jo en smak sak (og behov), men jeg har intrykk av at en 3 lugars versjon vil treffe ett større marked den dagen den skal selges igjen. (den ekstra lugaren kan jo brukes til stuerom også om du ønsker)

 

Generelt sett er vel båtene i dette segmentet mye det samme, så det går litt på hva en liker, og synes er best.

 

Lykke til!

Link to post

Slutter meg til de som nevner at 40 fot kanskje er litt stort. Dette er jo veldig individuelt, men håndteringsmessig syns jeg 35 fot er en fin størrelse og den er absolutt stor nok til oss 4, men, men. Bare en er sikker på at det er en størrelse en vil håndtere og trives med, det er kanskje lett å se for seg at en seilbåt må være 40 fot, men den må ikke det for å være stor nok etter min mening...

 

Junke: Om du ser på Hanse, så vær oppmerksom på at de har MYE lekaje problemer for tiden, på en del modeller med limte vinduer.

 

Ja, dette er riktig, men det er ett vesentlig poeng at fabrikken både i fjor og i år reiser rundt å rydder opp i dette og jeg kan ikke tro at det er MYE lekkasje problem på de båtene som er fikset opp. Mine er iallefall tette, det er nå 1 år siden de ble limt opp på nytt og båten har både fått juling og mye, mye regnvær etter dette uten at det er antydninger til at det vil løsne på nytt, men selvsagt kan dette bli et problem i fremtiden, ingen vet. Er ikke interessert i noe argumentasjon for det ene eller det andre båtmerke, ville bare påpeke at det ikke er helt riktig som det fremkommer her...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Når det gjelder rullemast eller ikke, så har jeg lest noen tråder her på forumet hvor det er gode argumenter for og i mot. I utgangspunktet heller jeg mest for å droppe rullemasten til fordel for en lazybag og et godt seil

 

Jeg har selv en Bavaria med Rullemast. Den har fungert prikkfritt i 7 år nå og båten er vel relativt mye brukt gjennom hele året. Men, jeg hadde aldri valgt rullemast om jeg hadde spekket båten fra nytt - er enig med Junke på dette. Seil med Lazy bag er en bedre løsning for vanlig bruk.

 

Har seilt charter-Oceanis'er 2 ganger i Middelhavet, og kvaliteten på de oppfatter jeg til å være på linje med de andre "billigmerkene".

Link to post

Har noe erfaring med Oceanis 373. Dette er en grei båt til ditt bruk. Stort boareal. Fin cockpit med "vribart" ratt, flott bad på to lugarersversjonen. Men - lav kjølvekt, liten rigg og dårlige orginale seil. Til kystnær seiling er dette en fin båt. Til havseilas ville jeg ikke følt meg bekvem når det blir ruskete vær. Der tror jeg faktisk at f.e. Bavaria 38 (gammel type) og 39 er bedre. Jeanneau 36i er også en båt som jeg ville valgt fremfor Oceanisen. Om det betyr noe - Oceanis 373 er en av de minst estetisk vellykkede båten på marketet!!

Link to post

Ja, dette er riktig, men det er ett vesentlig poeng at fabrikken både i fjor og i år reiser rundt å rydder opp i dette og jeg kan ikke tro at det er MYE lekkasje problem på de båtene som er fikset opp. Mine er iallefall tette, det er nå 1 år siden de ble limt opp på nytt og båten har både fått juling og mye, mye regnvær etter dette uten at det er antydninger til at det vil løsne på nytt, men selvsagt kan dette bli et problem i fremtiden, ingen vet.

 

Det var ikke meningen å "eksludere" Hanse. Men med din kommentar, kan det vel være mer riktig å si at det kan være lurt å passe på at rutene har vert skiftet/limt på nytt.

Når en leser på Hanse forumet og andre steder, tyder det på at dette gjelder båter produsert fra ca 2008. Det er store antall båter og mulige konsekvenser når slikt skjer. Det er det jeg mener med MYE. Problemet er vel lokalisert og funnet en løsning på

Bra at de ordner opp. Det var jo ikke selvsagt etter Nelson konkursen!

 

Har noe erfaring med Oceanis 373. Dette er en grei båt til ditt bruk. Stort boareal. Fin cockpit med "vribart" ratt, flott bad på to lugarersversjonen. Men - lav kjølvekt, liten rigg og dårlige orginale seil. Til kystnær seiling er dette en fin båt. Til havseilas ville jeg ikke følt meg bekvem når det blir ruskete vær. Der tror jeg faktisk at f.e. Bavaria 38 (gammel type) og 39 er bedre. Jeanneau 36i er også en båt som jeg ville valgt fremfor Oceanisen. Om det betyr noe - Oceanis 373 er en av de minst estetisk vellykkede båten på marketet!!

 

Jeg gjør oppmerksom på at OC 373 er ikke samme båt som OC 37. Kjenner ikke 373 eller Bav til å vurdere dine kommentarer til havseiling. Kan du ytdype dette? Jeg har seilt over nodrsjøen en del ganger i ulike båter, og hadde i hvertfall ikke bekymret meg for det, hverken med OC 37, OC 40 eller bavaria / Hanse for den del. Båtene er konstruert for dette. Mannskap/kunnskap og utstyr er vel så viktig, og ofte begrensningen

Vil også kommentere at jeg har ved flere anledninger seil fra J36i i regatta sammenheng. (riktig nok i turklassen)Det trenger jo selvsagt ikke bare være båten sin "feil" :lol:

 

 

PS fant noen bilder av oc373. Synes egentlig ikke den var så stygg? Litt høyt fribord kanskje. Men det er jo en smak sak. Kan vise til mangen båter som er styggere en dette!

Redigert av Junke (see edit history)
Link to post

Antall lugarer er jo en smak sak (og behov), men jeg har intrykk av at en 3 lugars versjon vil treffe ett større marked den dagen den skal selges igjen. (den ekstra lugaren kan jo brukes til stuerom også om du ønsker)

 

Jeg hadde en nabo for 30 år siden som kjøpte seg en ny Datsun Cherry 1,2 GL. Han kjørte den bilen i 15 år med et ullteppe over hele baksetet som han stadig bannet over fordi det skled rundt omkring, dessuten tok han ikke av plastikken på dørtrekkene foran. Jeg spurte han om hvorfor han gjorde det og han svarte at bilen ville ha mye høyere verdi den dagen han skulle selge den. For han var det viktig at nestemann skulle ha glede av at bilen var pent behandlet. Jeg er ikke helt der når det gjelder ny båt, vi kommer til å kjøpe oss en 2 lugarers seilbåt rett og slett fordi en køye på tvers bak i båten gir mye mer komfort og plass. Jeg regner meg ikke som en så spesiell båtkjøper at det ikke skulle være mulig å selge en 2 lugarer når den tiden måtte komme. Men du har helt sikkert rett i at markedet for en 3 lugarers båt er større i og med at det stadig er unge familier som har så god økonomi at de kan kjøpe seg en stor seilbåt.

Link to post

Har du lyst til å kjøpe 40fot, kjøp det for dette klarer du.

Enzo: Ser at du har hatt både HR, First og nå Oceanis 43. Hva er du minst fornøyd med når det gjelder Oceanisen i forhold til de andre 2 båtene? Regner med at First'en kanskje var litt morsommere med hensyn til fart..?

Jeg har gått gradene fra Player 311, becker 27, dehler 343nova, dufour 34, HR34, first 40.7 og nå bor vi i en oceanis 43. Jeg begynte altså i en 31foter, noe jeg personlig synes er superenkel å manøvrere i havn, ute på havet så er alle båter like stor etter 5minutters tilvenning, har seilt 50fotere også og det blir det samme, det er mer seil men man trenger heller ikke reve så tidlig og større båter tåler å ha oppe mer seil og ting går gjerne litt mer i sirup enn med en liten lett. I havn så vil jeg si at den som var enklest å manøvrere var first 40.7, faktisk betydelig enklere enn alle de 3 34 foterne, grunnen er nok stort ror, dyp kjøl og grei motor. Den båten drev ikke av på sidevind slik de mindre båtene gjorde. Når da en båt begynner å bikke 6tonn så er det ikke noe man tar i mot med foten eller hendene inntil en brygge, på den annen side så kan man manøvrere en seilbåt inn til en brygge i 0,2knop om det skulle være ønskelig så det er ikke noe å være redd for.

Når det gjelder oceanisen opp mot firsten så er firsten enklere å seile på den måten at deksutstyret er så mye bedre at ting blir lettere å håndtere, ting er også perfekt plasser i den båten, man kan også seile 8tall rundt bav42,oceanis43 osv med en slik first, det er jo morsomt, men så kommer det til interiøret, plassfølelse og cocpit i havn, der knuser oceanisen firsten anyday.

Det er vel ikke så mye å si om HRn opp mot disse andre to, jeg kan jo si det slik at en dag, en vakker dag da har jeg HR igjen (40-43) og det får vel være svar på det spørsmålet. Utover det så tror jeg man må eie noe slikt for å forstå det.

 

 

Det pussige er imidlertid at når noen har entret "stor-klassen" så blir de litt mette, tar pause i seilingen eller går tilbake til mindre båt.

Har sett tendens til det samme men da er det folk med båt over 45fot, 40fot i dag er...... langt fra veldig stort, legger jeg meg ved siden av en oceanis 40 så er min betydelig større, ligger jeg ved siden av en Hanse 470 så ser min ut som en kano så det skjer endel når man legger på 3-6fot over 40

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post

Om det betyr noe - Oceanis 373 er en av de minst estetisk vellykkede båten på marketet!!

Den båten var faktisk pioner i sin tid. Første industribåten med stooor takhøyde og lys og trivelig. Resten av fabrikkene følgte etter designmessig.

Prosent kjølvekt varierer litt med konstruksjon der bredd spiller stort og. Ovni og Allures har liten kjølvekt uten å være kjempefarlige på vannet.

Link to post

Lykke til og velkommen i klubben.

 

Seilbåt er ingen kunst, folk har ferdes med seil siden før Jesus var født. For å sitere en engelsk programleder: "Hvor vanskelig kan det være?"

Hadde selv 0 erfaring før vi gikk fra snekke til seil. Dog en liten en i forhold til det du skal ha. Ikke hatt noen negative erfaringer.

 

Moderne seilbåt styrer veldig godt på bakk, like godt som forover. Du vil snu med mindre diameter på sirkel enn båten er lang og båten kan legges med hekken inn med millimeter presisjon.

Har du sidevind så bør ha trent litt først, det er godt med vindfang i disse campingvognene. Selv om kjølen hjelper så vil baugen "tas" av vinden.

 

Et råd, ikke kjøp noe med dyp kjøl. Du kommer sjelden eller ikke til å krysse, da bruker du heller motor. Kort kjøl (1,5m) gjør at du kommer til mange mange flere plasser.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...