Jump to content

Lakkfjerner til trebåt?

Muhammed

Recommended Posts

[jeg lure på om det finnes et kjemisk stoff som tar gammel lakk, så jeg slipper å pusse i hele vinter.

Hei Dospen.

I hvem som helst malingforetning får du kjemiske stoff som fjerner maling og lakk. Reprin er vel en av de eldste men er ikke så kraftig lenger da den er tilpasset " det grønne miljø". Spør etter maling/lakkfjerner i en foretning og du får helt sikkert det du søker. Men du må ha skarpe skraper i tillegg.Lykke til.

Mvh Heira :yesnod:

30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær

Det er masse lurium på boks, kaustik soda og tapetlim river også godt i gammel lakk. Det kjemiske klinet skal virke, spyles av, skrape etc. nei, nei nei. For en utålmodig sjel for meg funker ikke det.

Det mest effektive trur jeg er varmepistol, blåselampe el. og en skarp skrape, det lager vei i vellinga, brukte en litt lang dag på å fjerne all lakk utvendig på en 28 fot snekke.

En stiv sparkel spade som er rundet i hjørnene og slipt "skarp er det jeg finner ut funker best, Avrundingen for å slippe å sette uønskete merker. Denne får du i mange bredder

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Jeg satt meg ned i går med varmluftpistolog skrape, det gikk veldig fintskrapte av all lakk på en side på ei 22 fots snekke på 3-4 timer :yesnod:  

Det er masse lurium på boks, kaustik soda og tapetlim river også godt i gammel lakk. Det kjemiske klinet skal virke, spyles av, skrape etc. nei, nei nei. For en utålmodig sjel for meg funker ikke det.

Det mest effektive trur jeg er varmepistol, blåselampe el. og en skarp skrape, det lager vei i vellinga, brukte en litt lang dag på å fjerne all lakk utvendig på en 28 fot snekke.

• 19 år senere...

Jeg har en redwood garasjedør. Profilerte felt. Behandlet opprinnelig med syv lag benarolje, som er laget for edeltre. Nå, etter 20 år flasser den. Hvis jeg bare tar flasset og lakker over blir det psoriasis flekker med lyse skrapte flekker og mørkere steder av gammel behandling. Så jeg har begynt å fjerne alt! Første forsøk med varmluft og skrape. Virker men tar lang tid og fare for overoppheting. Profileringen er vanskeligst (uansett). Nå har jeg prøvd Mega Flis sin Peel Off på spray. 240 kr. for 500 ml. Står mye positivt i reklamen. Virker, men flere omganger. Kommer til å koste skjorta! Er det noen som har erfaring og anbefaling. Jeg MÅ finne noe rimeligere...

Jeg bruker vanlig malingsfjerner, og høytrykkspyler til å spyle rent med. Deretter en lett sliping, vask med rødsprit og ny Benarolje. Bruker Benar UVR, synes den holder seg bra.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...