maelms Startet 21.Juni.2010 Link til dette innlegget Startet 21.Juni.2010 Hei, Jeg har akkurat kjøpt en gammel seilbåt. Stort sett godt vedlikeholdt men har oppdaget er seriøst problem med en skrogventil. Har sett at det kommer inn vann i dørken fra en i stykker rustet skrogventil som er til inntak av sjøvann for manuelt pumpe toalett. Legger ved noen bilder, lekasjen kommer fra gjengene ved kran hjulet (eller hva det heter, der man åpner og lukker ventilen). Er redd for at problemet kommer til å øke raskt. Hva må til for å utbedre dette, er det noe man kan gjøre umiddelbart for å stoppe dette. Ventilen må byttes, betyr det at båten må på land for å gjøre det. Hvordan bytter man en slik ventil? Er det noe man kan lett få til selv, eller må det fagfolk til? hva tetter man koblingen mellom ventilen og skroggjennomføringen med, er det noe som heter gjengeteip? Setter veldig stor pris på gode ideer og ekspertisen som finnes her inne, da jeg er veldig fersk på dette selv. Mvh Martin Sitér dette innlegget http://viseiler.com Link to post
dante Svart 21.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2010 Det så ikke bra ut - IKKE spark til den eller gjør noe mekanisk med den - den kan være sprø! Du bør vel få den på land og satt inn en skikkelig ventil. Har hørt om noen som bikker båten så mye over at de kan bytte ventil på vannet, men det kommer an på hvor langt ventilen ligger under vann. Få tak i en ventil som passer hullet og tett med tec7 mellom flens og skrog. Pass på at du benytter doble slangeklemmer på alle gjennomføringer du har under vann. Til gjengene innvendig ville jeg benyttet en type gul loctite (husker ikke nummer i farta). Det er mange meninger om hva som er best til å tette med :) Sitér dette innlegget Link to post
maelms Svart 22.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2010 Takk for gode tips. Er det noen som vet om rimelige steder å løfte opp og ned en 27 fot seilbåt i oslo området? og ca. pris? Martin Sitér dette innlegget http://viseiler.com Link to post
maelms Svart 22.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2010 Er det mulig å sette en propp i skroggjennomføringen fra utsiden av båten for å gjøre bytte av ventil mens båten er i vann, eller er det for risikabelt? Martin Sitér dette innlegget http://viseiler.com Link to post
Heaven can wait Svart 22.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2010 Til gjengene innvendig ville jeg benyttet en type gul loctite (husker ikke nummer i farta). 577 heter loctite'n Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 22.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2010 Er det mulig å sette en propp i skroggjennomføringen fra utsiden av båten for å gjøre bytte av ventil mens båten er i vann, eller er det for risikabelt? Det er mulig det. men når du først begynner å skru er det lurt å skifte gjennomføringen også, og da må du på land. Men som en nødløsning kan det gå å slå inn en trepropp fra utsiden, bytte ventilen og deretter slå den ut igjen med et skrujern gjennom ventilen. Jeg ville brukt stry og Unipak eller Permatex på gjengene, da blir det garantert tett. Gjengetape er fyfy til såpass grove gjenger.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
RSL Svart 22.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2010 Takk for gode tips. Er det noen som vet om rimelige steder å løfte opp og ned en 27 fot seilbåt i oslo området? og ca. pris? Martin Padda og frognerkilen løfter, men jeg aner ikke pris. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Bartesam Svart 22.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2010 Gjengeloctite går utenpå Permatex og er like godt som hamp og kokt linolje Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Dinamo Svart 22.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2010 Den ventilen ser noko suspekt ut, men mutteren rett under rattet ER ein pakkboks. Det går an, med STOR forsiktighet å prøva å teita den aldri so lite. Risikoen er at du kan bli ståande med heile ventilen i neven og ein stor lekkasje. Magne Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 22.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2010 Her skal jeg nok være litt forsiktig. Jeg har sett mange ødelagte skroggjennomføringer opp gjennom årene. Jeg har observert at skaden som regel oppstår i godset mellom selve konen som er festet mot skroget og gjengerøret hvor ventilen er festet. I dette tilfellet ville jeg derfor som en absolutt nødløsning ha tilpasset en konisk plugg som kunne føres inn i skroggjennomføringen utenfra. Slike koniske plugger får du bl.a. kjøpt hos Seatronic AS. Ved neste båtopptak må du bytte skroggjennomføring. Utfordringen er hvor du skal kjøpe skroggjennomføring som har ønsket kvalitet. Jeg anbefaler alltid Moss Slangeservice: http://www.codan-gummi.no/portal/ Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 22.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2010 Hva det vil koste å få båten opp er jo ikke noe i forhold til hva som skjer hvis ventilen sier takk for seg i sjøen, men ca 1200kr for opp og ned vil det vel koste. Og da bør den så og si henge i krana når du skifter ventilen for det er fort gjort hvis du har riktig verktøy parat. Sitér dette innlegget Link to post
Confusius Svart 22.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2010 (redigert) Ikke få panikk. Kan veldig godt være at dette ikke er så ille i det hele tatt. Kjøp en tube Tech 7. Ha klar en treplugg som passer i gjennomføringen på utsiden. Ha også en liten bit med vanntett tykk plast tilgjengelig. Ta en kulehammer og slå på ventilen og gjennomføringen og dann deg et klart bilde av hvilken tilstand den er i basert på lyden du hører og fastheten du føler. Dersom den virkelig er så dårlig at den ryker, tetter du lekkasjen med trepluggen og/eller plasten som er klint inn med Tech 7 som fester under vann. Dette er en velkjent nødreparasjonsmetode for å berge båter. Ta da båten på land og bytt ventilen og gjennomføringen. Dersom den høres og føles fin ut, nyt sommeren og bytt den til høsten. Redigert 22.Juni.2010 av Confusius (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 22.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2010 Det er jo en pakkboks som lekker ser det ut som, og da kan du jo FORSIKTIG stramme denne litt.Det er en helt vanlig kran som ble brukt før i tida, og i jobbsammenheng så gjør jeg dette innimellom. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 22.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2010 (redigert) Padda og frognerkilen løfter, men jeg aner ikke pris. RSL I Frognerkilen er det ingen som løfter båter, bortsett fra en liten kran hos KNS men der må du være medlem. I Bestumkilen derimot er mulighetene betydelig større. Redigert 22.Juni.2010 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 22.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2010 Ta en kulehammer og slå på ventilen og gjennomføringen og dann deg et klart bilde av hvilken tilstand den er i basert på lyden du hører og fastheten du føler. Dersom den virkelig er så dårlig at den ryker, tetter du lekkasjen med trepluggen og/eller plasten som er klint inn med Tech 7 som fester under vann. Dette syns jeg ikke var noe godt råd til en som tydligvis ikke er dreven med å skru på slikt! Hva du enn gjør, ikke skru på rattet. Lekkasjen du ser er i tetningen til spindelen. Skrur du på rattet kan spindelen knekke hvis den er tæret (ikke uvanlig) og da kan du få en lekkasje som ikke er så lett å tette i farta. Jeg hadde kanskje slått i en treplugg fra utsiden og byttet krana for å sove litt bedre i sommer. Sørg for å montere en sikrere slange også. Den du har er en uarmert PVC slange, den ville jeg stolt mindre på enn skroggjennomføringen. Deretter ville jeg byttet skroggjennomføringen til høsten. Alternativet er å ta den på land og bytte alt. Da bør du alliere deg med en kompis som har gjort dette før. På båten min hadde det ikke vært gjort mens båten "hang i krana" som ble anydet lenger opp i tråden. Gjennomføringene mine er støpt inn fra innsiden. Det ser det imidlertid ikke ut til å være hos deg. Det er litt leit å se ut fra bildet ditt, men det ser ut som om du har en standard 1/2 toms gjennomføring. Det ser imidlertid ut som om det er en distansering eller noe mellom skroget og mutteren og at det er klinet på hvit sika utenpå, stemmer det? Dette ville jeg fått ut og gjort en skikkelig montasje snarest. Når det gjelder tetningsmiddel er jeg ikke i tvil. Sika eller tek-7 på gjennomføringen mot skroget, og hamp og tetningsmasse på rørdelene inne. Da har du fleksibiliteten med å kunne justere litt etterpå også. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
maelms Svart 23.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2010 Takk for mange gode svar. Var i båten å gjorde en del ting i går, sjekket da området rundt ventilen og der var det tørt nå , tror jeg kommer til å la ventilen være lukket til slutten av sesongen og utføre det nødvendige da. Kommer til å holde øye med ventilen underveis. Martin Sitér dette innlegget http://viseiler.com Link to post
sundancer31 Svart 23.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2010 Jeg hadde ikke ventet med å utbedre ventilen til etter sesongen. Dra til Karenlyst å få Nils til å løfte opp båten (99163345) På søndag gikk det ned en 25 fot seglbåt på Skarpsno. Redningsskjøyta berget den på mandag. Da hadde hele båten vært under. Sitér dette innlegget Link to post
Otto R Svart 23.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2010 Her er det vel en ventil som ikke er tett ? http://www.nettavisen.no/nyheter/article2931302.ece Sitér dette innlegget Link to post
Anonym Svart 23.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2010 Jeg har byttet skroggjennomføringer med båten på vannet tidligere, rett og slett ved å dra båten over mot siden ved hjelp av storseilfallet. Det kan være en plan å prøve det, funker egentlig ganske bra :) Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 23.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2010 .. tror jeg kommer til å la ventilen være lukket til slutten av sesongen og utføre det nødvendige da. Kommer til å holde øye med ventilen underveis. Martin Er ventilen til pynt? - hvis du ikke bruker den til noe hadde jeg i det minste banket inn en treplugg. Jeg hadde ikke sovet godt uten å vite status - det er jo fort gjort å bytte. Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 23.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2010 Slik gjorde man før ! Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 25.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2010 (redigert) Det vi ser på bildet til trådstarter er en slusekran som lekker i pakkboksen. Det sier overhodet ingenting om tilstanden på skroggjennomføringen. En slik lekkasje i pakkboksen er ikke uvanlig og kan neppe være svært kritisk. Det ser ut som skrogjenomføring og slusekran kan være av messing. I så tilfelle ville jeg planlegge å skifte til deler i marin bronse ved neste opptak. Da ville jeg også skiftet slangen som ser ganske morken ut(?) og montere ny slangenippel med plass til to slangeklemmer i begge ender av slangen. I mellomtiden ville jeg ta det hele litt med ro. Redigert 25.Juni.2010 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
hegra Svart 25.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2010 Som index sier, her skiftes alt eller ingenting. Og sette en ny kran på en gammel skroggjennomføring er bare og lure seg selv. Du skal ikke trekke mye til før gjengene gir seg på gammel messing. Du kan ta en fil og file litt forsiktig på den. Er messingen begynt og bli rødlig hadde jeg ikke sovet godt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.