Jump to content

Lekasje i skrogventil, hva kan/må gjøres?


maelms

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg har akkurat kjøpt en gammel seilbåt. Stort sett godt vedlikeholdt men har oppdaget er seriøst problem med en skrogventil. Har sett at det kommer inn vann i dørken fra en i stykker rustet skrogventil som er til inntak av sjøvann for manuelt pumpe toalett. Legger ved noen bilder, lekasjen kommer fra gjengene ved kran hjulet (eller hva det heter, der man åpner og lukker ventilen). Er redd for at problemet kommer til å øke raskt. Hva må til for å utbedre dette, er det noe man kan gjøre umiddelbart for å stoppe dette. Ventilen må byttes, betyr det at båten må på land for å gjøre det. Hvordan bytter man en slik ventil? Er det noe man kan lett få til selv, eller må det fagfolk til? hva tetter man koblingen mellom ventilen og skroggjennomføringen med, er det noe som heter gjengeteip?

 

Setter veldig stor pris på gode ideer og ekspertisen som finnes her inne, da jeg er veldig fersk på dette selv.

 

Mvh Martin

 

img_0014.jpg

img_0012.jpg

img_0011.jpg

img_0008.jpg

Link to post

Det så ikke bra ut - IKKE spark til den eller gjør noe mekanisk med den - den kan være sprø! Du bør vel få den på land og satt inn en skikkelig ventil. Har hørt om noen som bikker båten så mye over at de kan bytte ventil på vannet, men det kommer an på hvor langt ventilen ligger under vann. Få tak i en ventil som passer hullet og tett med tec7 mellom flens og skrog. Pass på at du benytter doble slangeklemmer på alle gjennomføringer du har under vann. Til gjengene innvendig ville jeg benyttet en type gul loctite (husker ikke nummer i farta). Det er mange meninger om hva som er best til å tette med :)

Link to post

Er det mulig å sette en propp i skroggjennomføringen fra utsiden av båten for å gjøre bytte av ventil mens båten er i vann, eller er det for risikabelt?

 

Det er mulig det. men når du først begynner å skru er det lurt å skifte gjennomføringen også, og da må du på land. Men som en nødløsning kan det gå å slå inn en trepropp fra utsiden, bytte ventilen og deretter slå den ut igjen med et skrujern gjennom ventilen. Jeg ville brukt stry og Unipak eller Permatex på gjengene, da blir det garantert tett. Gjengetape er fyfy til såpass grove gjenger....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Her skal jeg nok være litt forsiktig.

Jeg har sett mange ødelagte skroggjennomføringer opp gjennom årene.

Jeg har observert at skaden som regel oppstår i godset mellom selve konen som er festet mot skroget og gjengerøret hvor ventilen er festet.

I dette tilfellet ville jeg derfor som en absolutt nødløsning ha tilpasset en konisk plugg som kunne føres inn i skroggjennomføringen utenfra.

Slike koniske plugger får du bl.a. kjøpt hos Seatronic AS.

Ved neste båtopptak du bytte skroggjennomføring.

Utfordringen er hvor du skal kjøpe skroggjennomføring som har ønsket kvalitet. Jeg anbefaler alltid Moss Slangeservice:

http://www.codan-gummi.no/portal/

Link to post

Ikke få panikk. Kan veldig godt være at dette ikke er så ille i det hele tatt. Kjøp en tube Tech 7. Ha klar en treplugg som passer i gjennomføringen på utsiden. Ha også en liten bit med vanntett tykk plast tilgjengelig. Ta en kulehammer og slå på ventilen og gjennomføringen og dann deg et klart bilde av hvilken tilstand den er i basert på lyden du hører og fastheten du føler. Dersom den virkelig er så dårlig at den ryker, tetter du lekkasjen med trepluggen og/eller plasten som er klint inn med Tech 7 som fester under vann. Dette er en velkjent nødreparasjonsmetode for å berge båter. Ta da båten på land og bytt ventilen og gjennomføringen. Dersom den høres og føles fin ut, nyt sommeren og bytt den til høsten.

Redigert av Confusius (see edit history)
Link to post

Ta en kulehammer og slå på ventilen og gjennomføringen og dann deg et klart bilde av hvilken tilstand den er i basert på lyden du hører og fastheten du føler. Dersom den virkelig er så dårlig at den ryker, tetter du lekkasjen med trepluggen og/eller plasten som er klint inn med Tech 7 som fester under vann.

Dette syns jeg ikke var noe godt råd til en som tydligvis ikke er dreven med å skru på slikt!

 

Hva du enn gjør, ikke skru på rattet. Lekkasjen du ser er i tetningen til spindelen. Skrur du på rattet kan spindelen knekke hvis den er tæret (ikke uvanlig) og da kan du få en lekkasje som ikke er så lett å tette i farta.

 

Jeg hadde kanskje slått i en treplugg fra utsiden og byttet krana for å sove litt bedre i sommer. Sørg for å montere en sikrere slange også. Den du har er en uarmert PVC slange, den ville jeg stolt mindre på enn skroggjennomføringen. Deretter ville jeg byttet skroggjennomføringen til høsten.

 

Alternativet er å ta den på land og bytte alt. Da bør du alliere deg med en kompis som har gjort dette før. På båten min hadde det ikke vært gjort mens båten "hang i krana" som ble anydet lenger opp i tråden. Gjennomføringene mine er støpt inn fra innsiden.

Det ser det imidlertid ikke ut til å være hos deg. Det er litt leit å se ut fra bildet ditt, men det ser ut som om du har en standard 1/2 toms gjennomføring. Det ser imidlertid ut som om det er en distansering eller noe mellom skroget og mutteren og at det er klinet på hvit sika utenpå, stemmer det? Dette ville jeg fått ut og gjort en skikkelig montasje snarest.

 

Når det gjelder tetningsmiddel er jeg ikke i tvil. Sika eller tek-7 på gjennomføringen mot skroget, og hamp og tetningsmasse på rørdelene inne. Da har du fleksibiliteten med å kunne justere litt etterpå også.

Link to post

.. tror jeg kommer til å la ventilen være lukket til slutten av sesongen og utføre det nødvendige da. Kommer til å holde øye med ventilen underveis.

 

Martin

 

Er ventilen til pynt? - hvis du ikke bruker den til noe hadde jeg i det minste banket inn en treplugg. Jeg hadde ikke sovet godt uten å vite status - det er jo fort gjort å bytte.

Link to post

Det vi ser på bildet til trådstarter er en slusekran som lekker i pakkboksen. Det sier overhodet ingenting om tilstanden på skroggjennomføringen. En slik lekkasje i pakkboksen er ikke uvanlig og kan neppe være svært kritisk. Det ser ut som skrogjenomføring og slusekran kan være av messing. I så tilfelle ville jeg planlegge å skifte til deler i marin bronse ved neste opptak. Da ville jeg også skiftet slangen som ser ganske morken ut(?) og montere ny slangenippel med plass til to slangeklemmer i begge ender av slangen. I mellomtiden ville jeg ta det hele litt med ro.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...