Jump to content

Propell valg til 21 DC med VP 280 og 5.7 V8 bensin

Fjordland

Recommended Posts

Propellen min er kraftig angrepet av irr, og må byttes ut.

Det står nå en 16x23L alu propell på båten.

Båten er en Fjord 21 DC med 240 hk V8 og 280 drev 1:61

Denne propellen kosta meg 3500,- når jeg kjøpte denne :headbang: , og vil nå prøve og bestille utenlands.

Båten har nå maks turtall på 4400 rpm (ca 37 knop)som er 100 rpm under anbefalt maks, så eg er egentlig fornøyd med det.

Såvidt eg kan se i Volvo Penta sine tabeller er dette den største propellen det er å få tak i til SP drev, både i pitch og diameter.. Virker litt rart for meg da dette ikkje er noen versting båt. . . . :confused::confused:

Andre her med V8 bensin og 280 drev og omtrent samme type båt?

Bør jeg vurdere 4 blader?rustfritt?seil?

Har heller ikkje powertrim, så om noen har råd ang disse propellene som gir løft i bauen, så er jeg takknemmelig for det også..

16x23 :confused: hmm, i anbefalingstabellen til VP anbefaler de nesten utelukkende 14" i de øvre fartsområder. noen ganger 15" . Men nå skal de også nevnes at tabellen stopper på 46 knop for det turtallområdet du har.. Du må få deg meir turtall :wink: 4 blader gir lavere toppfart iflg. expertisen.

De talla du har gir et ganske så stort slipp på hele 30% !

Er du villig til å prøve en 14x23 ?

En annen sak, har du tatt opp drevet en pinne eller to eller henger det rett ned?

Fikk nå en tilbake melding fra The Prop Shop fra US, og han sier at en 16x23 høres helt fint ut for meg med di talla eg oppgir.

Men kun volvo penta som fører propell til 280 drev... så det blir vel nok en dyr original propell.

Ingen her som kjører med annet oppsett som nevnt ovenfor?

Bør eg da bare gå for en ny 16x23?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...