Jump to content

Hvor skaffe parafin til Wallas varmer?


Comforthe

Recommended Posts

Hei godt båtfolk.

 

Er det noen som veit hvor en kan kjøpe parafin uten at man må bestille tankbil eller kjøpe dyre 4 litere? Jeg er liksom ute etter "mellomtingen" da jeg kun skal bruke det til Wallasen i båten.

 

Har også med hell kjørt den litt på diesel i sommer, men dette er foreløpig ikke noe ønskesituasjon.

Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme

Link to post
Share on other sites

Det skal være enkelte bensinstasjoner som fremdeles selger parafin/fyringsolje fra pumpe. Har hørt om både Norstrand og Stabekk i Oslo-området.. Vet ikke hvordan det er i Vestfold...

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Vet ikke om du har en Wallas parafinvarmer (1300/1600/1800S/2400/3200) eller en Wallas dieselvarmer (3000/3000DX/30D/40D)

 

Parafinvarmer:

Jeg bruker å anbefale Blåtind Fritidsparafin. Den burde finnes på Europris og en god del båtutstyrforretninger/marinaer.

Blir produsert ved Stokke i Vestfold, så jeg kan ikke tenke meg at den skal vanskelig å finne i Tønsberg.

 

Ellers så vil jeg anbefale Statoil Fritidsparafin. Etter det jeg har funnet ut (muligens feil), så er Statoil og Blåtind akkurat den samme.

 

Kan ikke anbefale parafin fra pumpe/tankbil. Dette er en lett fyringsolje og egner seg lite til Wallas Parafinvarmere.

 

Dieselvarmer:

Lett fyringsolje kan godt brukes på Wallas Dieselvarmere/kokeapparat, og helt sikkert også på andre merker. Også alle andre kvaliteter av parafin

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

:cheers_wine:

 

Tenk om alle leverandører av båtutstyr hadde fulgt med like godt!!! Gratulerer til Wallas!

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte 10 kanner til 59,90 pr fireliter på OBS Bygg for noen år siden. Og i og med at jeg bare bruker en kanne eller to i året, har jeg nok fortsatt lampeolje en stund til.

 

Jeg vil ikke anbefale å bruke vanlig parafin, den lukter mer både ved fylling og bruk. Lampeolje er nesten luktfri...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Undrer meg over svaret til" wallase service". Da jeg for litt over ett år siden måtte rep.min wallas for 5000,-da kretskort og annet snacks hadde tatt fyr og varmeren nedsotet,var dette iflg.wallas norge grunnet nettopp bruken av dårlig parafin.IKKE bruk europris sin,men ex.shell fritidsparafin-den var bra fikk jeg til svar fra de.Kunne gjerne bruke europris sin,men da måtte jeg regne med å ta samme kostnad igjen om noen år.Så beklager,dette skjønner jeg ikke...........

Link to post
Share on other sites

...har jeg nok fortsatt lampeolje en stund til.

 

 

Der sa du det, lampeolje, som er renset parafin. Finnes på f.eks. på Jernia, ca. 130 kr for en 4 liter.

Hvorfor "Wallas service" ikke nevner det, er litt merkelig...

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Link to post
Share on other sites

Undrer meg over svaret til" wallase service". Da jeg for litt over ett år siden måtte rep.min wallas for 5000,-da kretskort og annet snacks hadde tatt fyr og varmeren nedsotet,var dette iflg.wallas norge grunnet nettopp bruken av dårlig parafin.IKKE bruk europris sin,men ex.shell fritidsparafin-den var bra fikk jeg til svar fra de.Kunne gjerne bruke europris sin,men da måtte jeg regne med å ta samme kostnad igjen om noen år.Så beklager,dette skjønner jeg ikke...........

 

jeg tror han mener at du ikke skal kjøpe europris sin "eget" merke. tror han mente at du bør kjøpe blåtind sin som muligens Europris selger i tillegg til sitt eget billigmerke. Jeg fikk nemlig samme svar at jeg burde skygge unna Europris sitt eget merke. vet at Maritim selger blåtind til 115,- for 4 liter

Link to post
Share on other sites

Undrer meg over svaret til" wallase service". Da jeg for litt over ett år siden måtte rep.min wallas for 5000,-da kretskort og annet snacks hadde tatt fyr og varmeren nedsotet,var dette iflg.wallas norge grunnet nettopp bruken av dårlig parafin.IKKE bruk europris sin,men ex.shell fritidsparafin-den var bra fikk jeg til svar fra de.Kunne gjerne bruke europris sin,men da måtte jeg regne med å ta samme kostnad igjen om noen år.Så beklager,dette skjønner jeg ikke...........

Det er lov å undre seg. Nå vet jeg ikke hva slags parafin du brukte før du hadde varmeren inne til service, men jeg forsvarer min anbefaling på følgende grunnlag:

 

For det første er IKKE Blåtind Fritidsparafin Europris "sin" parafin. Europris tok den inn i sortimentet lenge etter at jeg og mange andre begynte å bruke den.

 

For mange år siden (25-30 år siden) hadde Optimus en egen parafin som de solgte til forhandlerne. Eksakt samme parafinen ble tappet på samme anlegget med etiketten Wallas (den gang Telmo Control hadde agenturet på Wallas). "Wallas-parafinen" ble ikke med i sortimentet til Wallas Norge pga vanskelig distrubisjon. I begynnelsen av 90-tallet var det også mye forvirring (som nå) om hva slags parafin som skulle brukes til Wallas'er, og jeg begynte å undersøke hvor jeg kunne få tak i "riktig" parafin. Det viste seg at Statoil var løsningen etter en del telefoner om parafinens sammensetninger. Denne solgte jeg pallevis av i de årene jeg hadde egen båtutstyrsforretning. I ettertid har jeg funnet ut at Statoil ikke tapper fritidsparafin selv, men i samme anlegget og fra samme tanker som Blåtind Fritidsparafin. Skal ikke forundre meg at flere benytter seg av samme tappeanlegget men med ett unntak: Shell - de har visstnok eget tappeanlegg, uten at jeg har forsket på det.

 

Hver gang jeg får inn et apparat som er sotet, spør jeg kunden hva slags parafin som er blitt brukt. Og i de aller fleste tilfeller er svaret Shell, eller lampeolje

 

Fra de som går over til Blåtind eller Statoil, får jeg tilbakemeldinger om at varmeren/kokeren virker bedre enn noensinne og at det ikke soter ut gjennom eksosutløpet lenger.

 

For noen år siden tok jeg en test på mitt verksted. Fant frem en fabrikkny Wallas 1000 og gjorde innkjøp av samtlige kjente parafinmerker som var på markedet (også Blåtid og Shell), testet de ut på kokeapparatet, og det var på Blåtind og Statoil den brant renest. Mine erfaringer har vist at disse 2 merkene har best stabilitet på kvalitet.

 

Forøvrig så skal det visstnok finnes over 40 forskjellige kvaliteter på parafin. Alt fra "flybensin" til lampeolje, så det lov å undres, og å bli forvirret.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Litersflasker på Biltema

Mener du Biltema Lampeolje til 40 kr literen?

 

Der sa du det, lampeolje, som er renset parafin. Finnes på f.eks. på Jernia, ca. 130 kr for en 4 liter.

Hvorfor "Wallas service" ikke nevner det, er litt merkelig...

Lampeolje skal brukes der hvor navnet sier at den skal brukes: På oljelamper.......

 

Lampeolje har høyere kokepunkt, høyere flammepunkt, og inneholder mer voks enn Fritidsparafin. Lampeolje har god lysverdi, men dårligere varmeverdi. Voksen kan legge seg igjen i pumpen så den går tett. Har renset mange pumper for "vokskaker" gjennom åra.

Redigert av Wallas Service (see edit history)

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Hei igjenn folkens.

 

Jeg fant det jeg leita etter. Statoil på kilen i Tønsberg selger parafin i løsvekt.

 

Jeg har en Wallas 2400. Den har jeg kjørt på nesten alt oljebasert som kan brenne (diesel, parafin, fyringsolje, lampeolje), og funnet ut at du klarer ikke knekke den. Eneste som skjer er at veka har en tendens til å brenne bort fortere med diesel samt at varmeren må renses for sot (ikke overaskende) oftere. Maritim selger forøvrig ett fint servicekit til 350,- der du får med to nye veker samt glødetråd. Konklusjonen min er at hvis du kjører varmeren mye, slik jeg gjør, lønner det seg best med parafin.

 

God båthelg på vannet alle sammen!

Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme

Link to post
Share on other sites

Maritim selger forøvrig ett fint servicekit til 350,- der du får med to nye veker samt glødetråd.

Er du sikker på at det er to veker, da jeg tror der er en veke og en skive med distansmateriale. Den brukes for å tilpasse veken, slik at den får riktig høyde i forhold til vekekoppen. Veken bør ikke kommer over kanten på vekekoppen, og det regulere du med å dele opp distansematerialet som lett lar seg splitte lagvis. Deretter bøyer du glødetråden litt opp fra veken, for å unngå direkte kontakt.

Link to post
Share on other sites

Den ene veka passer i pottebrenneren som brukes i Wallas 2400/1800 (muligens flere). Den andre mener jeg passer i andre Wallas produkter med pottebrenner. Eneste forskjellen er ett hull i midte som i 2400 blir brukt til redurbrennstoff. Man kan fint bruke begge to, bare å lage ett hull i den som ikke har. Høyden/tykkelsen på veka er ikke nødvendig å "justere". Dette holdes fint på plass av en spenne.

 

Skal se om jeg får tatt noen bilder av det.

 

Distansematerialet du beskriver er egentlig en isolator til innfestningen av glødetråden, men fungerer også som pakning dersom returbrennstoffet ikke renner unna fort nok. Dersom denne pakningen/isoleringen er defekt (feks brendt i stykker) blir pottebrenneren klissen på undersiden pga fuel.

 

Hvis ikke jeg misforstod deg. Servicesettet inneholder i alle fall glødetråd, to veker samt pakning/isolasjon til innfesting av glødetråd. Har kjøpt den flere ganger.

Redigert av Comforthe (see edit history)

Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme

Link to post
Share on other sites

sbrenner_cut_away.jpg

Her er en skisse over S-brennere som finnes i Wallas varmere 1300/1600/1800/2400/3200. Samme brenner er også i kokeapparatene 900/1000/1200/100 (ikke x)/100u. Prinsippet er temmelig likt de gamle Ardic/Thermo/Thermic-varmerene.

 

Det er litt forskjell på hvordan kobberrørene for parafin inn og returen ligger plassert. Skissen viser 1300-varmeren.

 

Veken merket 5 skal ikke splittes, og det skal ikke borres hull i veken merket 6.

 

Vekesettet til Wallas kan også brukes til de gamle varmerene som nevnt, men det er litt trangt for pakningene over/under glødespiral, og pakningen som holder glødespiralen. Kan lett justeres med en kniv.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Kanskje Wallas service ville lage en egen tråd eller plassere innleggene sine her under (f.eks)

baatplassen.no > Medlemssider > Dokumentarkiv > Diverse dokumentasjon ?

Slike gullkorn går ellers "tapt" langt inne i tråder.

Hjertelig takk for fyldig utledning! :flag:

Link to post
Share on other sites

Prøv å få tak i det som populært kalles flybensin, den heter Jet A1. Så vidt jeg vet er det parafin av første klasse. Du kan kanskje få det visst du er i nærheten av en helikopterbase e.l. Jeg bruker det til alt som skal ha parafin, ovner lamper kokeapparat osv.

Link to post
Share on other sites

maritim.no under verktøykassen så er det fin bruksanvisning på bytte av servicekit til wallas 2400, med bilder og tekst, ikke vanskelig og følge..

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...