Jump to content

Hvordan skal oljenivå på gammelt PRM gir måles?


Eppa

Recommended Posts

Registrerte nylig at det var meget lite olje på mitt PRM gir som står montert på en BMC 1,5l motor. Faktisk så lite at det på målepinnen ikke var noen anvisning i det hele tatt. Fylte på olje og målte på ny. Da ble jeg veldig usikker på hva som er korrekt.

 

Målepinnen sitter montert på pluggen som må åpnes for å fylle på olje. Denne pluggen må skrus opp, er altså gjenget og må skrus opp ca. 1. cm før den er løs.

Skal det måles ved å holde pluggen nedtil gjengene eller skal den skrus helt inn? Jeg har nå målt ved å holde nedtil. Er dette feil har jeg fylt på for mye olje.

 

Håper dere kjære BP venner kan bidra med litt voksenopplæring her.

Link to post

På PRM gear skal gearet varmkjøres, motoren skal stanses og peilepinnen skal IKKE skrues ned. Det er to merker på pinnen og oljenivået skal optimalt sett ligge midt mellom merkene.

 

(dette i følge Halaas & Mohn sin gearekspert. De selger PRM)

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

På mitt PRM gear viste det heller ikke noe på peilepinnen når jeg kjøpte båten! Jeg tappet ut restene og fylte opp på ny, men jeg tror jeg har målt med innskrudd pinne. Men gearet fungerer som det skal det, så jeg tror ikk det er så veldig følsomt.

 

Husk at disse gearene skal ha vanlig motorolje, ikke gearolje.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Da har jeg gjort riktig og som jeg trodde var rett.

 

Var også redd for at jeg hadde ødelagt eller fått skade på giret med å ha brukt dette med for lite olje. Hadde et annet emne (som ble stengt :headbang:). Der forsøkte jeg å forklare at det føltes som om propellen spant. Det viste seg etter godt tips på IM fra et annet BP medlem at det var lite olje på girkassen som var problemet.

 

Etter at jeg har fylt på ny olje er alt ok og jeg klarer ikke å registrere noen skade i form av ulyd eller annet.

Link to post

Det er nå fem år siden jeg kjøpte min, og da oppdaget jeg etter hentetur fra Bergen til Haugesund at giret var nesten tomt pga en slitt simmerring på utgående aksling. Jeg har skiftet alle tetninger og skiftet til ny olje, og gearet har fungert helt fint hele veien. Så jeg tror ikke du trenger å bekymre deg for at gearet har tatt skade, mitt tålte det i alle fall helt fint!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...