Jump to content

Mercruiser Bravo - Hvordan sjekke kon?

Frøken Fryd

Recommended Posts

Har vel egentlig allerede stillt spørsmålet i denne tråden men håper på flere svar i egen tråd.

Det ene drevet mitt girer ikke skikkelig i forover, jeg har kontrollert wiren og den går så langt som den skal. I revers girer det fint, men i forover snurrer propellen men opplever at giret slurer inn frem til turtallet øker litt.

I fjor hadde jeg ute konen for sjekk, men den var tilsynelatende lik en ny jeg hadde. Den ble ikke skiftet. Hvordan forsikrer jeg meg om at konen er god? Er det noe slipetriks her eller hvordan tar man service på slikt?

Her ett bilde fra ny og gammel kon:

dsc04585.jpg

• 1 år senere...
  • 2 uker senere...

Det er kjedelig å snakke med seg selv :giggle:

Er det noen som har fikset problemer med dårlig giring på Bravo drev? Jeg slipte min kon-clutch litt i håp om at giringen skulle bli bedre men det varte ikke mange gangene før giret ene veien kun tar ved bruk av turtall.

Hvordan gjøres denne "slipe-jobben"? Skal man bare slipe eller skal man også freshe opp ringene på clutchen? Og hvordan eventuellt gjøres det?

Har hørt at man må bytte til "ny" type kon og tannhjul for å forbedre og få lettere giring.

Slipe tror jeg ikke holder, men har sett at flere har gjort det bl.a på Volvo drev.

Jeg har et sett for utveksling 2.2:1 som jeg ikke fikk bruk for da det var propell hub som slurret, trodde først det var kon eller clutch

som var problemet. Dette er til salgs om du har bruk for det. Er frykterlig dyrt sett nytt, men selges til redusert pris, er litt brukt, men

som nytt.

Mulig jeg har nevnt det for deg tidligere i en annen tråd.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Ja jeg har sett annonsen din, jeg har faktisk de fleste delene for å bygge om til 2.2 på begge drevene men måtte sjøsette igjen uten å komme i mål grunnet mangel på ters. Ditt sett er nok for dyrt også.

Jeg synes det høres sprøtt ut at man må bytte alle girdelene der oppe for å få ny clutch, greit nok om man skal gire om. Men hvis man bare skal ha ny clutch må det holde i massevis å skifte clutchen. De nye clutchene passer ikke de gamle tannhjulene. men designen er svært lik, mulig vinkelen er noe endret.

Andre som har shinet opp brukt clutch?

Redigert av Frøken Fryd (see edit history)

Gjør først delene rene, særlig i rillene på konet.

Deretter kan du bruke slipepasta i gearet og på konet, og vri de mot hverandre litt raskt for hånd, det holder som regel, men dette hjelper bare mot glassering fra varmgang, som selvfølgelig kan være problemet ditt, men konet ser da ganske bra ut på bildet.

Før du gjør dette bør du uansett sjekke gaffelen som vipper konet opp/ned, og sporet i midten av konet som gaffelen ligger i for unormal slitasje.

Sjekk også bolten ved skiftemekanismen, da sporet i armen har en tendens til å bli avlangt med påfølgende problemer ved giring, se bilde nedenfor:

bravo.jpg

Bak på lokket som sitter bak på drevet så sitter det en dings med noen fjærer og kuler, kalles ofte "detent ball" eller "detent assembly", pass på at denne er i orden, og at den er smurt med litt fett osv. da denne ofte er årsaken til diverse problemer med giringen.

Åtte av ti ganger er det vaieren som er problemet. Sjekk at den går helt lett og jevnt når drevet er av, og få noen til å forsøke å holde igjen vaieren for hånd mens du girer, blir det nevneverdig hardere å gire så er det nok på tide med ny vaier.

Dersom ikke o-ringen ved festet, tetningene rundt diverse lokk osv. ikke er helt tette så kan det komme vann inn som kryper oppover i strømpen til vaieren, som igjen kan føre til at vaieren er ferdig etter omtrent bare en sesongs bruk.

Delene er visstnok laget for å passe sammen og det går ikke å bruke ny kon på gamle tannhjul.

Det er vel derfor Mercruiser har dette som et sett om man vil "oppgradere".

Du har vel funnet ut at det ble for lite plass om delene ikke hørte til hverandre.

Prisen jeg har satt er selvfølgelig mulig å diskutere, de er litt brukt, under 50t og "rimelig" i forhold til nytt, om du sjekker ny pris er det godt over 10 lapper.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Oljen var ny på drevet og det ble trykktestet før oljen kom på, jeg utelukker derfor vann i oljen, oljen blir nå uansett sjekket om man først må ut med clutchen.

Titter du på datoene i tråden ser du at det øverste bildet er gammelt, jeg har kun brukt denne tråden ettersom problemstillingen er den samme.

Jeg har elektroniske spaker, vaieren går altså til samme sted hver gang, skal selvsagt kontrollere at den går slik den skal.

Tipset om å sjekke bolten tar jeg med meg, tror den var i orden men sjekket det ikke grundig.

Når du skriver glassering, hva mener du da? Rillene på ene siden er noe slipt i forhold til andre siden, litt flate på toppen av rillene om du skjønner. Vet ikke om det kan utbedres ved hjelp av en stålbørste eller noe? Eller om man kan skrape i sporene med noe får å få litt kvassere riller? Det er her jeg er litt usikker, hvordan går man frem for å refreshe clutchen?

Når det gjelder den oppgraderte versjonen er disse endel tykkere i godset, virker som det er kraftigere tannhjul rett og slett. I første omgang blir det ikke noe bytte av tannhjul da sommeren er kommet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...