Christian_V Startet 23.Juni.2010 Del på Facebook Startet 23.Juni.2010 (redigert) Hei, I følge annonsen for denne båten er det Selco skrog og Fjord overbygning på denne. Jeg trodde Selco skrogene var mye mer flate under enn dette. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=22853695 Noen som vet? Redigert 23.Juni.2010 av Christian_V (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 23.Juni.2010 Del på Facebook Svart 23.Juni.2010 Har sett en med samme skrog/vindskjerm, men for innenbordsmotor. Det var en Selco. Alle de 18-fots selcoene jeg har sett har hatt dyp v-bunn, men har hørt at det også skal finnes en flatere utgave Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Christian_V Svart 23.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2010 Ok, det var bra å høre. Dette skroget må vel være ganske bra i grov sjø? Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 23.Juni.2010 Del på Facebook Svart 23.Juni.2010 Det blir jo feil å kalle dette en Fjord bare fordi rutene/ruteramma er fra en Fjord. Hvis skroget er fra en Selco, så er det en Selco :) At den er god i grov sjø er vel å ta i litt. GROV sjø ? Men skroget går nok god i vannet, og oppfører seg bra HVIS det er i orden. Få med deg en som virkelig kan båt (hvis du ikke kan selv) og få han til å se på profilen under. Er det rett, er det buet der det ikke skal være buet ? Det kan se pent ut (som her) men være bare rass under. Gamle Selcoer har skumfyllt skrog. Disse trekker vann, og skroget blir snodig i fasongen. Jeg sier ikke at det er slik, men sjekk etter :) Båten var veldig fin den. Men er det Selco skrog, så er det en Selco, ikke Fjord :) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
ivar Svart 23.Juni.2010 Del på Facebook Svart 23.Juni.2010 Men Fjord overtok vel Selco i rundt 72, så noen båter ble solgt under Fjord navnet hvis jeg ikke tar helt feil. Ellers så har jeg sett mye styggere båter solgt som Fjord Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Brodern Svart 23.Juni.2010 Del på Facebook Svart 23.Juni.2010 Ja det er jo sant :) Jeg vet jo også det. Men hva jeg egentlig mente var at det var teit å fremstille den som en Fjord, hvis det er en Selco. Limer inn fra Finn : Det annerkjente Selco 18 skroget med Fjord vindskjerm og dekor Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Christian_V Svart 23.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2010 Det var kanskje litt lite definert dette med grov sjø. La meg omformulere. Slik jeg ser det virker V-bunnen på dette skroget tilsvarende til f eks Draco og Wesling, altså like stor vinkel på V-bunnen. Dette burde jo gagne sjøegenskapene i sjø som er grov med hensyn til denne størrelsen. Jeg hadde satt pris på innspill her også - kan dette skroget sammenlignes med Draco og Wesling når det gjelder egenskaper i tøffere sjøgang? Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 23.Juni.2010 Del på Facebook Svart 23.Juni.2010 Jeg kan jo sammenligne det skroget med det på Nordkappen min da, og de ser veldig like ut på alle måter. Årsmodellen er vel omtrent det samme også. Båten går fint i sjøen (snakker om min båt nå) og skjærer sjø og bølger bra. Blir farten høy sier det seg selv at du vil miste alle plombene dine uansett :) Vi gikk fra Sandvika og ned til Horten på Fredag i rimeligt frisk vær, men lå å tusla i 10-15 knuter i bølger på over meteren. Skroget er jo av typen dyp V bynn, så båten er artig å kjøre, og tåler litt bølger før du må slakke av. Men det er gode skrog. Klart den tåler mye mer enn 1 meter bølger, kommer an på farta det. Her har du en video i 27 knop og litt bølger. like før vi runda odden og Drammensfjorden begynner. Da ble det mere bølger, og farta gikk ned :) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Christian_V Svart 24.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2010 Hei igjen. Da har jeg undersøkt med eier som har fått inspisert mellom skrogene. Går dette forresten an? Båten som selges er restaurert og på denne båten er det nytt skum. Hvilke erfaringer har den enkelte her med nytt skum? Når man først har fjernet skummet, må man legge inn nytt? Vil ikke det bare bidra til at problemet med "vått" skum oppstår igjen engang i fremtiden? På forhånd takk for svar. Sitér dette innlegget Link to post
Smiley Svart 24.Juni.2010 Del på Facebook Svart 24.Juni.2010 Spørsmålet er vel også hva selger legger i "å ha lagt inn nytt skum". Dersom han, som mange andre, har brukt byggskum så er dette svært lite heldig! Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
Christian_V Svart 24.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2010 Hm. Vedkommende som har restaurert denne båten jobber visstnok på Ibiza Boats. Hva slags skum skal benyttes? Sitér dette innlegget Link to post
Smiley Svart 24.Juni.2010 Del på Facebook Svart 24.Juni.2010 Dette er ikke mitt felt, men har lest i endel tråder her på forumet at byggskum over tid vil fungere som svamp da cellene ikke er tette. Dog skal det finnes 2-komponent skum som er beregnet på dette formålet. Tror jeg..... Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
Brodern Svart 24.Juni.2010 Del på Facebook Svart 24.Juni.2010 Jeg har nettopp fjernet en del skum fra Nordkappen min, en båt fra 1969. Det var en skade under som gjorde at vannet kom inn, og lite kom ut. Men skummet var faktisk ikke så vått. Kun litt nederst. Resten var knusktørt. Merkelig konsistens på skummet, helt annerledes og mye lettere enn byggskum. skummet er viktig av flere årsaker. Det gjør bunnen i båten stivere, og det gjør at båten flyter hvis du freser over en stein og lager hull. Det er ikke plass til noe særlig vann heller pga skummet. så det er en sikkerhet med dette også. så lenge det ikke brenner, for det brenner noe veldig, fant jeg ut. måtte jo pyre opp en liten bit :) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.