Jump to content

Hvilken båt er dette - Selco eller Fjord eller annen?


Christian_V

Recommended Posts

Har sett en med samme skrog/vindskjerm, men for innenbordsmotor. Det var en Selco. 

 

Alle de 18-fots selcoene jeg har sett har hatt dyp v-bunn, men har hørt at det også skal finnes en flatere utgave 

 

 

 

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Det blir jo feil å kalle dette en Fjord bare fordi rutene/ruteramma er fra en Fjord. Hvis skroget er fra en Selco, så er det en Selco :)

 

At den er god i grov sjø er vel å ta i litt. GROV sjø ? Men skroget går nok god i vannet, og oppfører seg bra HVIS det er i orden. Få med deg en som virkelig kan båt (hvis du ikke kan selv) og få han til å se på profilen under. Er det rett, er det buet der det ikke skal være buet ?

 

Det kan se pent ut (som her) men være bare rass under.

 

Gamle Selcoer har skumfyllt skrog. Disse trekker vann, og skroget blir snodig i fasongen. Jeg sier ikke at det er slik, men sjekk etter :)

 

Båten var veldig fin den.

 

Men er det Selco skrog, så er det en Selco, ikke Fjord :)

Føkk deg...

Link to post

Men Fjord overtok vel Selco i rundt 72, så noen båter ble solgt under Fjord navnet hvis jeg ikke tar helt feil.   

 

Ellers så har jeg sett mye styggere båter solgt som Fjord :smiley:  

 

 

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Det var kanskje litt lite definert dette med grov sjø. La meg omformulere. Slik jeg ser det virker V-bunnen på dette skroget tilsvarende til f eks Draco og Wesling, altså like stor vinkel på V-bunnen. Dette burde jo gagne sjøegenskapene i sjø som er grov med hensyn til denne størrelsen. Jeg hadde satt pris på innspill her også - kan dette skroget sammenlignes med Draco og Wesling når det gjelder egenskaper i tøffere sjøgang?

Link to post

Jeg kan jo sammenligne det skroget med det på Nordkappen min da, og de ser veldig like ut på alle måter. Årsmodellen er vel omtrent det samme også.

 

Båten går fint i sjøen (snakker om min båt nå) og skjærer sjø og bølger bra. Blir farten høy sier det seg selv at du vil miste alle plombene dine uansett :)

 

Vi gikk fra Sandvika og ned til Horten på Fredag i rimeligt frisk vær, men lå å tusla i 10-15 knuter i bølger på over meteren.

 

Skroget er jo av typen dyp V bynn, så båten er artig å kjøre, og tåler litt bølger før du må slakke av. Men det er gode skrog.

 

Klart den tåler mye mer enn 1 meter bølger, kommer an på farta det.

 

Her har du en video i 27 knop og litt bølger.

like før vi runda odden og Drammensfjorden begynner. Da ble det mere bølger, og farta gikk ned :)

Føkk deg...

Link to post

Hei igjen.

 

Da har jeg undersøkt med eier som har fått inspisert mellom skrogene. Går dette forresten an? Båten som selges er restaurert og på denne båten er det nytt skum.

 

Hvilke erfaringer har den enkelte her med nytt skum? Når man først har fjernet skummet, må man legge inn nytt? Vil ikke det bare bidra til at problemet med "vått" skum oppstår igjen engang i fremtiden?

 

På forhånd takk for svar.

Link to post

Dette er ikke mitt felt, men har lest i endel tråder her på forumet at byggskum over tid vil fungere som svamp da cellene ikke er tette. Dog skal det finnes 2-komponent skum som er beregnet på dette formålet. Tror jeg.....

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post

Jeg har nettopp fjernet en del skum fra Nordkappen min, en båt fra 1969. Det var en skade under som gjorde at vannet kom inn, og lite kom ut.

 

Men skummet var faktisk ikke så vått. Kun litt nederst. Resten var knusktørt. Merkelig konsistens på skummet, helt annerledes og mye lettere enn byggskum.

 

skummet er viktig av flere årsaker. Det gjør bunnen i båten stivere, og det gjør at båten flyter hvis du freser over en stein og lager hull. Det er ikke plass til noe særlig vann heller pga skummet. så det er en sikkerhet med dette også.

 

så lenge det ikke brenner, for det brenner noe veldig, fant jeg ut. måtte jo pyre opp en liten bit :)

Føkk deg...

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...