Stbotnen Startet 23.Juni.2010 Del på Facebook Startet 23.Juni.2010 (redigert) Etter å ha kjøpt oss båt i høst, såg vi frem til feriestart og endelig en langtur i båten vår. Vi har planlagt 3 uker i Hardanger og Bergen med båten, og skulle etter planen starte på turen i morgen. I går kom jeg hjem fra 2 uker offshore, og skulle gjøre båten klar for ferien dag. Da jeg startet motorene, oppdaget jeg at noe var "spinnhakkande gale". På batterimeteret kunne jeg lese av spenning på 12,2 V og ett forbruk på 40A. I stedet for å lade, bruker motorene et hav av strøm. :headbang: :headbang: Målte spenningen direkte på dynamoene, med flg. resultat: 11,7 volt på begge når motorene gikk, 12,8V når begge motorene var skrudd av. Siden landstrømmen alltid står på, var batteriene fulle når jeg kom. Det skal også sies at forbruksbanken (3x115A) er noe dårlig, med et par celler som ikke er helt bra. Får ingen alarm om på instrumentpanelet om at det er noe galt med ladingen. Ledningen fra dynamoene går via startmotoren og sammen inn på felles hovedbryter. Motorene er Yanmar 6LPA-STZP, og dynamo av type Denso, med flg. tekst: IC REGULATOR BUILT IN. Det som er det merkelige her, er at begg dynamoene sluttet å virke samtidig. Merket ikke noe galt da jeg parkerte båten i båsen sin før jeg drog på jobb i Nordsjøen. Funderer på om spenningsregulatorene kan være ødelagte, men i såfall, hvorfor skulle begge bli ødelagt samtidig?? Er det noen som har en idè om hva dette kan skyldes, setter jeg veldig stor pris på tilbakemeldinger. Alle forslag mottas med stor takk. Redigert 23.Juni.2010 av SeaKing38 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vindfang Svart 23.Juni.2010 Del på Facebook Svart 23.Juni.2010 (redigert) Hei Første sjekk; lyser ladelamp(ene) med tenning på uten at du starter? Andre sjekk ; disse dynamoene tror jeg har en dobbeltstikker med en av ledningene til ladelampe og en til sense. Den siste går ofte til tenning på Yanmar men her med to motorer kan denne gå til et fellespunkt, som nå mangler kontakt. Redigert 23.Juni.2010 av Alegría (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Stbotnen Svart 23.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2010 Hei Alegría, takk for forslag. Første sjekk er gjort, og ingen ladelamper lyste. Andre sjekk: Har du noen peiling på hvor dette fellespunktet kan befinne seg?? Sitér dette innlegget Link to post
Vindfang Svart 23.Juni.2010 Del på Facebook Svart 23.Juni.2010 Det kan være koplet til hovedbryteren. Spørsmål; har du ett eller to tenningslås? Sitér dette innlegget Link to post
Gurba Svart 23.Juni.2010 Del på Facebook Svart 23.Juni.2010 Se når du skrur på tenninga, før du starter, om det er lys i ladelampene da, om ikke det er det er det første bud. Dynamoene får "startsignalet" av ladelampene. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 23.Juni.2010 Del på Facebook Svart 23.Juni.2010 Så et sted at nyere Yanmarer ikke begynner å lade før kjølevannet har oppnådd en viss temperatur (40-50 grader eller noe) kan problemet ligge her? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Bitteliten Svart 23.Juni.2010 Del på Facebook Svart 23.Juni.2010 (redigert) Om det stemmer fru J vil vel det si at ladelampa skal lyse på tomgang ved oppstart? jeg har aldri opplevd det på de Yanmarene jeg har vært borti. Men der er det ikke voltmeter - kun varsel lampe. De er også 6L etter annet - er vel 350 hesters versjoner tror jeg Redigert 23.Juni.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 23.Juni.2010 Del på Facebook Svart 23.Juni.2010 Jeg er ikke helt sikker på om dette er riktig heller, men snappet det opp i fobifarten av en Yanmar-mekaniker i Oslo i våres. Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Miss Amalie Svart 23.Juni.2010 Del på Facebook Svart 23.Juni.2010 Enig med Haaby. Strømmen må gjennom ladelampen for at dynamo skal lade. Men dae vil normalt begynne å lade dersom turtallet blir høyt nok. Går pæra eller det blir dårlig kontakt i ledningene til ladelampa, så kan du teste ved å kjøre opp turtall. Sjekk at pære og ledninger er ok Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
Vindfang Svart 23.Juni.2010 Del på Facebook Svart 23.Juni.2010 Hei Anders, han sier jo at ladelampene ikke lyser. Fru Jacobsen; ladelampene skal uansett lyse med tenning på før du starter motorene. Sitér dette innlegget Link to post
Stbotnen Svart 23.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2010 Det kan være koplet til hovedbryteren. Spørsmål; har du ett eller to tenningslås? Har to tenningslåser. Se når du skrur på tenninga, før du starter, om det er lys i ladelampene da, om ikke det er det er det første bud. Dynamoene får "startsignalet" av ladelampene. Ladelampene lyser når jeg skrur på tenningen. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 23.Juni.2010 Del på Facebook Svart 23.Juni.2010 Det er jo verdt et forsøk ihvertfall Sitér dette innlegget Link to post
Miss Amalie Svart 23.Juni.2010 Del på Facebook Svart 23.Juni.2010 (redigert) Ladelampene lyser når jeg skrur på tenningen. Dette kan ikke skje på to på en gang. Slukker de ikke noen av dem når motor starter? Redigert 23.Juni.2010 av Amalie 36 (see edit history) Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
Stbotnen Svart 23.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2010 Dette kan ikke skje på to på en gang. Slukker de ikke noen av dem når motor starter? Litt usikke på hva du mener her, men ladelampene slukker med engang motorene startes. De kommer heller ikke på senere. Har også ruset motorene, uten at det endrer noe. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 23.Juni.2010 Del på Facebook Svart 23.Juni.2010 har du standard Yanmar panel. På Yanmarene jeg nevner over er det grå yanmar paneler med rund turteller. varsel lampene er firkantede. Her lyser lampa for oljetrykk og lading når tenninga slås på. Noen sekunder etter oppstart slutter de å lyse Sitér dette innlegget Link to post
Stbotnen Svart 23.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2010 Er det normalt at det trekkes mye strøm hvis dynamoene ikke virker?? Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 23.Juni.2010 Del på Facebook Svart 23.Juni.2010 Lyser ladelampene når du skrur på tenningen eller gjør de ikke? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Miss Amalie Svart 23.Juni.2010 Del på Facebook Svart 23.Juni.2010 Har du skilledioder mellom dynamoer og batteribank? Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
Stbotnen Svart 23.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2010 har du standard Yanmar panel. På Yanmarene jeg nevner over er det grå yanmar paneler med rund turteller. varsel lampene er firkantede. Her lyser lampa for oljetrykk og lading når tenninga slås på. Noen sekunder etter oppstart slutter de å lyse Har ikke standard panel, men individuelle instrumenter fra VDO (står Yanmar i displayet). Panelene med varsellys er nok standard Yanmar. Sitér dette innlegget Link to post
Vindfang Svart 23.Juni.2010 Del på Facebook Svart 23.Juni.2010 (redigert) Ja, på disse motorene er det nok elektrisk varme i innsuget for å hindre røyk(grårøyk) ved kald motor. Redigert 23.Juni.2010 av Alegría (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Stbotnen Svart 23.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2010 Lyser ladelampene når du skrur på tenningen eller gjør de ikke? Ladelampene lyser når jeg skrur på tenningen, og slukker når motorene er startet. Har du skilledioder mellom dynamoer og batteribank? Nei, har ikke skilledioder. Har imidlertid ett rele som kobler inn begge batteribankene når tenningen skrus på. Detter virker til å være i orden. Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 23.Juni.2010 Del på Facebook Svart 23.Juni.2010 Sett inn mostand i paralell med ladelampa, og da kan lampe funke eller ikke, og ladingen går alltid på Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Bitteliten Svart 23.Juni.2010 Del på Facebook Svart 23.Juni.2010 kan det være en løs jordingskabel på motorene? Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 23.Juni.2010 Del på Facebook Svart 23.Juni.2010 (redigert) Nå er jeg langt forbi hva jeg har greie på men begge dynamoene kan da ikke ryke samtidig, og hvis begge ladelampene slukker så lader de vel? Kan det være sånn at det er batteriene som lager problemet? def. celler/kortslutning etc? Redigert 23.Juni.2010 av Fru Jacobsen (see edit history) Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Stbotnen Svart 23.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2010 kan det være en løs jordingskabel på motorene? Skal ihvertfall sjekke det i morgen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.