Jump to content

Krise - Ferien starter, og dynamoene lader ikke


Stbotnen

Recommended Posts

Etter å ha kjøpt oss båt i høst, såg vi frem til feriestart og endelig en langtur i båten vår. Vi har planlagt 3 uker i Hardanger og Bergen med båten, og skulle etter planen starte på turen i morgen. I går kom jeg hjem fra 2 uker offshore, og skulle gjøre båten klar for ferien dag. Da jeg startet motorene, oppdaget jeg at noe var "spinnhakkande gale". På batterimeteret kunne jeg lese av spenning på 12,2 V og ett forbruk på 40A. I stedet for å lade, bruker motorene et hav av strøm.

:headbang: :headbang: :headbang: :headbang: :headbang:

 

Målte spenningen direkte på dynamoene, med flg. resultat: 11,7 volt på begge når motorene gikk, 12,8V når begge motorene var skrudd av. Siden landstrømmen alltid står på, var batteriene fulle når jeg kom. Det skal også sies at forbruksbanken (3x115A) er noe dårlig, med et par celler som ikke er helt bra. Får ingen alarm om på instrumentpanelet om at det er noe galt med ladingen.

Ledningen fra dynamoene går via startmotoren og sammen inn på felles hovedbryter.

Motorene er Yanmar 6LPA-STZP, og dynamo av type Denso, med flg. tekst: IC REGULATOR BUILT IN.

Det som er det merkelige her, er at begg dynamoene sluttet å virke samtidig. Merket ikke noe galt da jeg parkerte båten i båsen sin før jeg drog på jobb i Nordsjøen.

 

Funderer på om spenningsregulatorene kan være ødelagte, men i såfall, hvorfor skulle begge bli ødelagt samtidig??

Er det noen som har en idè om hva dette kan skyldes, setter jeg veldig stor pris på tilbakemeldinger. Alle forslag mottas med stor takk.

Redigert av SeaKing38 (see edit history)
Link to post

Enig med Haaby. Strømmen må gjennom ladelampen for at dynamo skal lade. Men dae vil normalt begynne å lade dersom turtallet blir høyt nok.

 

Går pæra eller det blir dårlig kontakt i ledningene til ladelampa, så kan du teste ved å kjøre opp turtall.

 

Sjekk at pære og ledninger er ok

Link to post

Det kan være koplet til hovedbryteren. Spørsmål; har du ett eller to tenningslås?

Har to tenningslåser.

 

Se når du skrur på tenninga, før du starter, om det er lys i ladelampene da, om ikke det er det er det første bud. Dynamoene får "startsignalet" av ladelampene.

Ladelampene lyser når jeg skrur på tenningen.

Link to post

har du standard Yanmar panel. På Yanmarene jeg nevner over er det grå yanmar paneler med rund turteller. varsel lampene er firkantede. Her lyser lampa for oljetrykk og lading når tenninga slås på. Noen sekunder etter oppstart slutter de å lyse

Har ikke standard panel, men individuelle instrumenter fra VDO (står Yanmar i displayet). Panelene med varsellys er nok standard Yanmar.

Link to post

Lyser ladelampene når du skrur på tenningen eller gjør de ikke?

Ladelampene lyser når jeg skrur på tenningen, og slukker når motorene er startet.

 

Har du skilledioder mellom dynamoer og batteribank?

Nei, har ikke skilledioder. Har imidlertid ett rele som kobler inn begge batteribankene når tenningen skrus på. Detter virker til å være i orden.

Link to post

Nå er jeg langt forbi hva jeg har greie på men begge dynamoene kan da ikke ryke samtidig, og hvis begge ladelampene slukker så lader de vel? Kan det være sånn at det er batteriene som lager problemet? def. celler/kortslutning etc?

Redigert av Fru Jacobsen (see edit history)


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

 

D1

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...