Bitteliten Svart 23.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2010 ladelampene lyser vel ikke om den lader? mine lyser når det ikke lader. jeg har også tenkt på batteriene. kanskje regulatoren merker at det er noe feil med batteriene og drar ned ladespenningen? Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 23.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2010 (redigert) ladelampene lyser vel ikke om den lader? mine lyser når det ikke lader. Hehe selvfølgelig, jeg mente jo hvis begge ladelampene slukker. Det er redigert Redigert 23.Juni.2010 av Fru Jacobsen (see edit history) Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Stbotnen Svart 23.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2010 Nå er jeg langt forbi hva jeg har greie på men begge dynamoene kan da ikke ryke samtidig, og hvis begge ladelampene lyser så lader de vel? Kan det være sånn at det er batteriene som lager problemet? def. celler/kortslutning etc? Faktisk er batteriene dårlige, med et par celler som ikke er helt på topp. Kunne ikke se det på hvilespenningen, men når jeg sjekket syrevekten viste det seg at et par av cellene var dårlige. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 23.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2010 Her må nok Ole-Petter eller Becker inn på banen Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
logget av Svart 23.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2010 Ladelysene tenner med tenning på og slukker når motorene går. Dette tyder på at dynamoene magnetiseres riktig og at spenningsdifferansen mellom B+ og D+ er i orden. Disse Yanmar motorene har ofte heftig gløding og ettergløding, noe som fører til at dynamoene leverer mindre strøm enn motoren bruker en god stund etter oppstart. Selv med gode batterier kan dette være et problem, og det blir ikke bedre med dårlige batterier. Løsningen er å sette inn noen gode AGM batterier og sørge for at ladeskille er arrangert slik at forbruket til glødingen fordeles over flest mulig batterier. Det finnes også mer raffinerte løsninger. Lykke til med ferien, som jeg tror starter med nye batterier i år. Sitér dette innlegget Link to post
Stbotnen Svart 23.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2010 Har snakket med Becker på telefon, og han mente at det kunne være "signalet som forteller at dynamoen skal lade" som ikke virket. Er det ladelampen han da viser til?? Sitér dette innlegget Link to post
Stbotnen Svart 23.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2010 Er det automatisk gløding?? Det finnes en egen knapp for gløding, men bruker den omtrent aldri, da motorene starter med en gang. Sitér dette innlegget Link to post
Gudmanda Svart 23.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2010 (redigert) Ser her nevnt at der kan være automatisk forvarming i innsuget for å hindre røyk ved kald motor. Desse kan soklart trekke endel strøm då.. Heng på et voltmeter å sjekk spenning før start, etter start og ved varm motor? Fru jacobsen nevner også at "dynamoane ikkje ladder før kjølevannet har nått en viss temperatur" Dette kan igjen tyde på at det er et uvanlig stort strømforbruk inntil denne forvarminga har slått seg av. Då er det klart ikkje ideelt å ha dårlige batterier. Har du lest av spenning med varm motor? Redigert 23.Juni.2010 av Gudmanda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 23.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2010 Jeg klarer ikke å skille mellom egenskapene ut fra modellbetegnelsen på disse motorene, men hvis du har gløding vil jeg tro den er automatisk. Det er jo flere som har koblet opp bryter for å koble ut etterglødingen for å kunne styre dette glødebehovet litt. Kan det være en slik bryter du har? Ellers er det jo ikke verre enn å måle ladestrømmen med et tangamperemeter ved dynamoene for å finne ut om de er slappe eller går med full belastning med lav spenning. Sitér dette innlegget Link to post
Stbotnen Svart 23.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2010 Bryteren er integrert i et Yanmar panel. Mener den er tenkt brukt ved kaldstart, så tviler på at det er en slik bryter jeg har. Skal låne meg et tanamperemeter i morgen og sjekke hva som går ut av dynamoene. Takk for gode forslag. Sitér dette innlegget Link to post
Gurba Svart 23.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2010 (redigert) Her er det noe muffens, en bagatell... Så lenge lampene slukker .... etter oppstart mål rett på dynamoene hva for volt du har der.. Det releet ditt som "virker" til å være i orden , hmm lurer på om du har 14 volt på den ene siden og dine avleste 12 på den andre siden ? Tror ikke det er no muffens med dynamoene dine , men heller noe muffens på veien i fra dynamoene til batteribanken din. OM du har noen røtne batterier så burde ladespenningen vært høyere uansett. Om du har to motorer har du stor båt , og om du har stor båt har du mye penger og da bør du kjøpe deg ny batterier uansett :-) OM jordingskablene til motorene er dårlig hadde du sikkert merket det på starterene når du skal ha igang motorene. Redigert 23.Juni.2010 av Anders Haaby (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 23.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2010 Det er feil Anders, har du stor båt har du LITE penger for du har brukt pengene på båt :-) Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
logget av Svart 23.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2010 Her er det noe muffens, en bagatell... Om du har to motorer har du stor båt , og om du har stor båt har du mye penger og da bør du kjøpe deg ny batterier uansett :-) Den likte jeg Anders. Problemet er kanskje også at har man penger til en stor batteribank, så har man også råd til større båt. Og vips er plutselig batteriene for små igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Stbotnen Svart 23.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2010 Etter oppstart er spenningen direkte på dynamoene ca. 11,7V. Ca. samme spenning på batteriene, kanskje noe høyere. Ja, når en kjøper stor båt, har en brukt opp alle pengene :-) Men skal alltids klare å skrape sammen noe. Men kunne godt tenke meg å finne årsaken til den lave spenningen først. Har ikke lyst å evt. å ødelegge flere batterier, hvis dette har noen sammenheng. Sitér dette innlegget Link to post
Gudmanda Svart 23.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2010 Men laddespenningen stiger altså ikkje, etter motoren er god å varm heller? Sitér dette innlegget Link to post
Stbotnen Svart 23.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2010 Har ikke våget å kjøre motorene så lenge, da strømforbruket er 40A/h. Å belaste batteriene med så høyt forbruk over tid, vil vel kanskje ødelegge batteriene ytterligere?? Sitér dette innlegget Link to post
Gudmanda Svart 23.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2010 Vel, eg hadde nok prøvd ivertfall. Men om du har tilgjengelig tangamperemeter kan du nå finne ut kvar straumen tek veien! Har aldri våre borti yanmar motoren, men om der er forvarmer på innsug som trekker 40 ampere vil der naturligvis være en rimelig tjukk kabel som skal være lett å finne! Der er vel også et rele til denne som du kansje kan prøve å nappe ut? Sitér dette innlegget Link to post
Stbotnen Svart 23.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2010 Prøver med tangampere meter i morgen. Sitér dette innlegget Link to post
Gudmanda Svart 23.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2010 Lukke til :) Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 24.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2010 Hvis dynamoene ikke lader vil de heller ikke utvikle varme, og derfor kan man også finne ut om dynamoene virker ved å holde håndflaten forsiktig ned på dynamohuset. Hvis en dynamo lader med full effekt vil man ikke klare å holde hånden der da dynamoen fort oppnår en temperatur på over 60 grader. Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 24.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2010 Det var et nyttig tips som jeg skal huske på til jeg får bruk for det en gang, Ole Petter. Men jeg kunne ikke dy meg - det kalles kanskje et håndamperemeter dette? Til bruk for de som ikke har råd til et tangamperemeter fordi de har kjøpt BÅDE stor båt OG stor batteribank Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 24.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2010 (redigert) Nå har jeg bare skummet tråden, tror jeg har forstått problemet, og fått med meg at Ole-Petter har nevnt at Yanmar har oppvarming i innsuget som trekker myyyyeee strøm de første minuttene etter oppstart. Releet til varme-elementet (glødeplugg) er styrt på tid (ca. 3-5 minutter hvis jeg ikke husker rivende galt) og ikke etter termostat. Dette er ikke forvarming, men oppvarming av innsugsluften 3-5 (?) minutter etter kaldstart. Eneste funksjon er miljøkrav om avgass i disse minuttene og det påvirker ikke motorfunksjon. Jeg ville derfor som et forsøk la motoren gå 10-15 minutter til forvarmingen er koblet ut, og ladingen er igang uten belastning for å se hva som da skjer med spenningen. Det du også kan gjøre, er å koble ut hele forvarmingen (noe som jeg har gjort permanent). Dette innvirker ikke på noe, bortsett fra at motoren ryker bagatellmessig noe mer de første 2-3 minuttene etter kaldstart. På Yanmar 6LP-STZ sitter det en kontakt på venstre side av motoren som du splitter, og dermed er forvamingen koblet ut. Se bildet under. Vil du ha den tilbake, så sett kontakten sammen igjen. Redigert 24.Juni.2010 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Stbotnen Svart 24.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2010 Tusen takk for alle forslag. Det stemmer nok at det er oppvarmingen i innsuges som trekker så vanvittig mye strøm. Kjørte motorene en god stund, og etter 5 minutter begynte dynamoene å levere strøm til batteriene. Har snakket med flere andre også som kan bekrefte at dynamoene ikke klarer å levere nok strøm de første minuttene pga. oppvarmingen av luften. En annen sak er om batteriene har godt av å tappes for 60A i ca. 5 min. Ikke vet jeg, men kanskje noen andre har en formening?? Har vanlige syrebatterier. Så da er heldigvis krisen (som egentlig ikke var noen krise likevel) over, og vi kan starte ferien som planlagt Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 24.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2010 Flott at det løste seg. For meg er det uforståelig at en så stor båt som deres har så liten batterikapasitet. Windy 37 har vel samme som standard, derfor la jeg på ett ekstra da vi kjøpte den båten. I dag har vi nesten 700Ah forbruksbank, og det føles trygt og godt. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 24.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2010 (redigert) SeaKing38: Se bildet over i innlegg nr 47 i denne tråden. Jeg har som nevnt koblet permanent ut innsugsvarmingen. Da unngår du hele problemet. Du ser kontakten på bildet som du bare drar fra hverandre (i rød ring). Jeg har tidligere sjekket med Yanmar Norge, og de har bekreftet at denne funksjonen kun er der grunnet miljøhensyn og for å tilfredsstille avgasskrav de 3-4 første driftminuttene. Jeg har kjørt uten denne funksjonen fra motoren var ny. Redigert 24.Juni.2010 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.