Jump to content

Valg av bunnstoff til hurtiggående båt


John_Kr

Recommended Posts

Dette tema er sikkert tatt opp mange ganger, men jeg starter en ny tråd alikevell.

 

Når jeg kjøpte min Yamarin i sommer så var det påført selvpolerende bunnstoff av importør, trur dette er Hempel. Jeg har forhørt meg litt, samt vært i kontakt med forskjellige leverandører/butikker. Jeg får generelle anbefalinger på å fortsette med selvpolerende bunnstoff.

 

Jeg kunne tenke meg å gå over til hard racing eller International VC17M. Dette bytte medfører mye arbeid.

 

Det enkleste er bare å fortsette med Hempel Mille Ultimate.

 

Hva mener dere?

 

Kjører normalt i ca 28-30 knop med maks speed 43 knop.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Har brukt Hempel Mille i en del år på hurtiggående båt (max. ca. 38 knop). På denne var det ingen forskjell på om båten var blankpolert eller stoffet.

 

Testet årets nyinvestering (Falcon 26) før stoffing og etter pålegging av 4 x primer + 2 lag Seajet selvpolerende. Toppfart var identisk (ca. 37 knop).

 

Konklusjon: Aldri om jeg hadde giddet å surre med noe annet enn selvpolerende. Det må helst være aktuelt for "Spirit of Norway" og andre i denne ligaen...

Link to post
Share on other sites

Vi har hurtiggående båt maxfart 34 kn. og vi  bruker VC 17M, fordi det er et utrolig glatt bunnstoff, samt at det ikke bygger som andre bunnstoff. Dette betyr at vi kan stoffe båten i langt fler år enn andre bunnstoff uten at stoffet begunner å flasse fordi lagene blir så tykke. Så kan man si at  VC17M  er dyrt, ja pr. boks, men en boks dekker omtrent det bobbelte av hva andre bunnstoff typer gjør. Dermed er prisen ikke noe argument heller.

Link to post
Share on other sites

På min forrige båt, Hansvik 560 sport, hadde jeg ingen bundstoff. Tok opp båten flere ganger i sesongen for vask og polering. En utakknemlig jobb.

Jeg solgte Hansvik'n, men den nye eier valgte å påføre bunnstoff iht riktige rutiner. Han valgte selvpolerende stoff som ytterste lag. Han kunne konstatere ingen forskjell i hastighet med eller uten bunnstoff.

 

Så dette er iht  Fantino erfaringer.

 

Dersom jeg skal gå over fra selvpolerende til hard racing eller International VC17M så krever dette mye arbeid. Jeg har bare muligheter til å påføre bunnstoff i en Brenderup henger med 1000 ruller :cryin: og disse rullene er i veien.

 

Dersom dere mener at Hempel Mille Ultimate er et bra produkt så trur jeg velger dette produktet eller lignende produkt fra Jotun eller International.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Vi har hurtiggående båt maxfart 34 kn. og vi  bruker VC 17M, fordi det er et utrolig glatt bunnstoff, samt at det ikke bygger som andre bunnstoff. Dette betyr at vi kan stoffe båten i langt fler år enn andre bunnstoff uten at stoffet begunner å flasse fordi lagene blir så tykke. Så kan man si at  VC17M  er dyrt, ja pr. boks, men en boks dekker omtrent det bobbelte av hva andre bunnstoff typer gjør. Dermed er prisen ikke noe argument heller.

På min båt er det av forrige eier bruk International Offshore Xtra som er nesten identisk med VC 17. Dog forhandles den ikke i Skandinavia lenger og jeg av egen erfaring så mistenker jeg at den har noen ekstra ingredienser som VC17 ikke har og er derfor ikke tillatt solgt her. Etter å ha stoffet opp vannlinje med VC 17 så er min erfaring at Offshore Xtra er mer effektiv mot groe.

 

Når det gjelder kostnader så påstår jeg at disse stoffene er billigere enn andre selvpolerende i bruk. På dataarket til disse stoffene så står det at det holder å påføre annet hvert år. Min båt ble sist stoffet våren 2001 og har frem til nå i høst har den ikke en gang trengt rengjøring. Pga. lang tid i sjøen på et sted utsatt for groe, lite bruk og at bunnstoffet begynner å bli gammelt var den nå en del rurgrodd når jeg var opp med den for noen uker siden. Til våren må jeg vel til med et lag med VC 17 eller bestille Offshore Xtra fra England. Så blir neste gang i 2009 hvis det holder like lenge som sist. Sparer både kostnader til landsetting og arbeid på denne måten.

Link to post
Share on other sites

John_Kr

Jeg har bare muligheter til å påføre bunnstoff i en Brenderup henger med 1000 ruller  og disse rullene er i veien.  

 

 

Det går jo ann å få fatt i noen europaller og rulle båten av hengeren og over på pallene, funker greit for meg. :flag:

Hei aqad

Jo dette er jo brukelig det å legge båten på paller, men jeg bruker å ta opp båten direkte inn i båtnaustet. Her er det ikke plass nok til denne operasjonen. Jeg har bare 4.5 x 8.0 meter til rådighet. Når båten er 6.2 meter og hengeren over 7 meter så går det ikke an å gjennomføre ditt forslag.

 

Jeg kan skyve båten nesten 1 meter frem og tilbake i hengere så det skal jo være en mulighet til å komme til på hele flaten. Skal begynne å se på dette i høst.

 

Hva er best å påføre bunnstoffet nå i høst eller vente til våren?

 

:cryin:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...