Jump to content

Motor har havarert, hvilken rettigheter har jeg?


Runi

Recommended Posts

Kjøpte en båt med 60hk påhengs.

 

Når jeg fikk den hjem samme dagen som jeg kjøpte den, havarerte motoren etter 5 minutter.

 

Hva skjedde?

 

Testet båt og motor der jeg hentet den, motor gjekk veldig fint.

Kjørte den heim på henger med motor på båt, og sjøsatte båten.

Starta båt med choke og litt gass og den gjekk fint på tomgang.

Kjørte rolig ut av fjorden ca. 700mtr. Ga meir gass, gjekk veldig fint.

 

Kjørte med full gass inn igjen, nesten framme ved brygga, da stoppa motoren. Den bare dauga av.

Starta den igjen med litt gass og choke

gjekk fint,men gjekk med veldig lavt turtall på tomgang,dauga når eg satte den i gir.

prøvde 3 gonger, ville ikkje gå når den blei satt i gir.

Slept til land, starta opp fint med litt gass, men no ville den ikkje gå på tomgang når gasshendelen var heilt nede.

Starta igjen og den gjekk 1 minutt med litt gass, litt mer rpm enn tomgang.

Da sa den klank! og motor bråstoppa og er bom fast...

 

Brukte kontrakt fra forbrukerrådet når eg kjøpte den.

 

Hva kan eg gjøre? Ønsker å heve kjøpet og få pengene igjen.

Men har skrevet en håndpengekontrakt utenom slik at han skulle holde av båten til meg. Der står det at selger skal ha håndpengene viss eg ikkje skal

ha båten alikevel, men det gjelder vel bare viss eg ikkje hadde kjøpt båten?

 

Helsing meget fortvilet båteier.

Link to post

Det sier ikke KLANK hvis lufteskruen er stengt. Sikkert en råde som har røket siden motoren står bom

 

Obs skumleste teksten.

 

Skru ut alle pluggene og lys inn. Prov om du greier å dreie motor på svinghjul og se om alle stemplene er med.

Dette hørtes ikke bra ut.

 

 

Men her må det vel være noe rettigheter ved bruktkjøp ? Kanskje best å ikke klå noe sjøl før det er avklart ja,,,,

Link to post

Spørsmålet er om dette er en feil som eksisterte ved levering -- det er først og fremst DET du må påvise. Det er ingen automatikk i at en feil som oppstår straks ETTER levering, er selgers problem. Tvertimot er det ganske vanlig at ny eiers bruk avstedkommer problemer//feil på grunn av endret bruksmåte.

 

Er du medlem i KNBF får du dette juridisk utredet gratis, se denne linken.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

At motoren står bom fast indikere at et råde har tatt kvelden. Sikkert defekt lager. Litt typisk for Yamaha dette, om eksempelvis simmeringen i bunn på veiva er utslitt så vil det være skjæring på nederste råde. Dette fordi motoren ikke får inn nok fuel til at det blir tilstrekkelig smøring. Om dette er årsaken så er det jo ingen tvil om at defekten kå latent på kjøpstidspunktet. Altså feilen var tilstede selv om motoren gikk helt fint intill den ble litt belastet over tid.

 

Det samme problem kan oppstå på alle sylindre/råder som ikke får tilstrekkelig drivstoff av eksemelvis fortettet dyse osv. (Derfor liker jeg ikke flersylindret totakter)

Link to post

Om dette er årsaken så er det jo ingen tvil om at defekten kå latent på kjøpstidspunktet. Altså feilen var tilstede selv om motoren gikk helt fint intill den ble litt belastet over tid.

 

 

ja feilen lå nok latent... men.. kunne selger vite om dette?? neppe.. At en motor kan ryke når som helst er desverre tilfelle.. Om selger kan lastes for det?? trolig ikke da han umulig kunne vite om dette og ei heller opplyse om dette.. Er en kinkig sak spør du meg. :headbang:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post

Sy det kan høres ut som en "varm-skjæring" og eg... viss den stopper men sviver med litt ekstra turtall, kan virke som du har mista komp en stund, for så og få full skjæring\råde brudd når denne "klunken" kom.

 

Høres ihvertfall ut som et skikkelig motorhavari. Og slik kan komme plutselig uten noen forvarsel, så selger var mest sannsynlig ikkje klar over dette.

 

Kansje det er en slags privat-bruktkjøps-garanti gjeldene i.o.m dette skjedde så kjapt etter overtakelse??

Link to post

Du skriver ikke hvor gammel motoren er!, Hvis den fungerte fint under prøvekjøring med selger, vil jeg anta at du selv må bære denne kostnaden, jeg ville nok alikevell tatt kontakt med selgeren å forklart hva som skjedde, er han grei, så er det jo mulig at han gir deg tilbake deler av kjøpesummen

Norske båter er best!

Link to post

Opplevde så og si samme feil for noen år tilbake på en eldre yamaha 2t 40hk,

Her viste det seg at det var dårlig smøring og fjærene satt seg før den ene røyk og knuste det ene "skjørtekantet" på ett stempel hvorpå delene satt seg fast i veiva/råden.

Motor satt bom fast, men når jeg skrudde svinghjulet "feil" vei løsnet det slik at motor gikk rundt.

Åpnet motoren og fant masse deler i veiv/råde.

Snakket med verksted som fortalte at hvis man brukte gammel bensin kombinert med dårlig olje, så var dette velkjent på gamle 2t maskiner.

Ha en fin dag

Link to post

Trist lesning!

 

Men du har prøvekjørt båten, og funnet den i orden. Hvis jeg var selger ville jeg ikke uten videre godtatt noen heving av kjøpet. Den var i orden når du kjøpte den. Å få den tilbake defekt ville i så fall føles veldig urettferdig.

 

Fryktelig uflaks. Håper det ikke er veldig kostbart å få den i orden igjen.

Link to post

Jeg og syntes det virker rart om selgeren skal belastes hvis feks ny eier har kjørt på en plastpose feks... null kjøling og full gass.... varmskjæring... og tilslutt totalt klem...

 

Og om den hadde vært i vesentlig dårligere forfatning enn antatt, ville vel dette blitt oppdaget ved prøvekjøring og på vei ut av fjorden.. Kanskje....

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post

Skjønner ikke hvorfor selgeren alltid skal henges. Her er det jo kjøperen som har ødelagt motoren.

 

Helt enig i dette. Slik mange tråder fremstår tør jeg snart ikke selge noen ting lenger, for det kan jo tenkes ting går i stykker.

 

Uflaks for kjøper, men fungerte den fint ved prøvekjøring er det vel ikke helt soleklart at dette er noe selgeren skal belastes? I såfall må du nok selv påvise at det var en feil ved overlevering. Jeg ser heller ikke noe sted om hvor gammel motoren var og hva du betalte.

Link to post

Om selger kan lastes for det?? trolig ikke da han umulig kunne vite om dette og ei heller opplyse om dette.. Er en kinkig sak spør du meg. :headbang:

 

Det er ikke nødvendig å kunne bebreide selger for at mangel skal foreligge. Mangelsbedømmelsen er fullkomment objektiv.

 

 

Høres ikke bra ut :nonod:

Om du har brukt kontrakten fra forbrukerrådet er det vel noen felter hvor seger må krysse ja eller nei på om gir, motor osv. har problemer.

Jeg hadde definitivt gått tilbake til selger om motoren havarerer 5 minuttes gangtid etter overtakelse.

 

Disse spørsmålene i FR-kontrakten er den beste grunn til ikke å bruke den, for de leder KUN til misforståelser. Når selger krysser av for "nei" for problemer med motor, betyr det jo ikke mer enn at han ikke VET OM feil med motor. Det utelukker altså ikke muligheten for skjulte feil (som selger er (aktsomt) uvitende om). Den "fantastiske" og "ultimate" båtkontrakten som Båtmagasinet har "funnet opp" har et tilleggsalternativ for "ukjent" men det gjør bare saken VERRE for DA betyr NEI faktisk NEI. Se denne kontrakten (som naturligvis er uovertruffen) for en bedre uttrykksmåte/forklaring (nederst på siste side).

 

Med den i tråden her havarerte motor står kjøper antakelig overfor en skjult feil og spørsmålet er da om eksistensen av en slik eller liknende feil med slikt katastrofepotensiale, er utenfor hva kjøperen etter kjøpsvilkårene, prisen og alle andre relevante forhold med rimelighet kunne forvente. Jeg vet ikke svaret, men det er ikke opplagt hverken den ene eller andre vei.

 

 

 

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Min bruk var penere enn selgers når vi testa den før kjøp.

I og med at selger brukte motoren mye tøffere enn hva du gjorde, indikerer det at selger ikke viste om noen skjulte mangler ved motoren, slik at han ikke har bevisst lurt deg. Jeg ville derfor foreslått at han kunne dele på reparasjon 50/50, om han ikke aksepterer at du hever kjøpet av motoren (noe jeg tviler på han aksepterer).

 

Hva betalt du for motoren og hvor gammel er den?

Redigert av arkmarin (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...