Runi Startet 23.Juni.2010 Del på Facebook Startet 23.Juni.2010 Kjøpte en båt med 60hk påhengs. Når jeg fikk den hjem samme dagen som jeg kjøpte den, havarerte motoren etter 5 minutter. Hva skjedde? Testet båt og motor der jeg hentet den, motor gjekk veldig fint. Kjørte den heim på henger med motor på båt, og sjøsatte båten. Starta båt med choke og litt gass og den gjekk fint på tomgang. Kjørte rolig ut av fjorden ca. 700mtr. Ga meir gass, gjekk veldig fint. Kjørte med full gass inn igjen, nesten framme ved brygga, da stoppa motoren. Den bare dauga av. Starta den igjen med litt gass og choke gjekk fint,men gjekk med veldig lavt turtall på tomgang,dauga når eg satte den i gir. prøvde 3 gonger, ville ikkje gå når den blei satt i gir. Slept til land, starta opp fint med litt gass, men no ville den ikkje gå på tomgang når gasshendelen var heilt nede. Starta igjen og den gjekk 1 minutt med litt gass, litt mer rpm enn tomgang. Da sa den klank! og motor bråstoppa og er bom fast... Brukte kontrakt fra forbrukerrådet når eg kjøpte den. Hva kan eg gjøre? Ønsker å heve kjøpet og få pengene igjen. Men har skrevet en håndpengekontrakt utenom slik at han skulle holde av båten til meg. Der står det at selger skal ha håndpengene viss eg ikkje skal ha båten alikevel, men det gjelder vel bare viss eg ikkje hadde kjøpt båten? Helsing meget fortvilet båteier. Sitér dette innlegget Link to post
Gurba Svart 23.Juni.2010 Del på Facebook Svart 23.Juni.2010 Det er ikke så enkelt som lufteskruen på tanken som er glemt å skrudd opp ?? Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 23.Juni.2010 Del på Facebook Svart 23.Juni.2010 Det sier ikke KLANK hvis lufteskruen er stengt. Sikkert en råde som har røket siden motoren står bom Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Gurba Svart 23.Juni.2010 Del på Facebook Svart 23.Juni.2010 Det sier ikke KLANK hvis lufteskruen er stengt. Sikkert en råde som har røket siden motoren står bom Obs skumleste teksten. Skru ut alle pluggene og lys inn. Prov om du greier å dreie motor på svinghjul og se om alle stemplene er med. Dette hørtes ikke bra ut. Men her må det vel være noe rettigheter ved bruktkjøp ? Kanskje best å ikke klå noe sjøl før det er avklart ja,,,, Sitér dette innlegget Link to post
Arny Svart 23.Juni.2010 Del på Facebook Svart 23.Juni.2010 2 eller 4 takt motor? Seperat smøring el. bensinmix? Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 23.Juni.2010 Del på Facebook Svart 23.Juni.2010 Spørsmålet er om dette er en feil som eksisterte ved levering -- det er først og fremst DET du må påvise. Det er ingen automatikk i at en feil som oppstår straks ETTER levering, er selgers problem. Tvertimot er det ganske vanlig at ny eiers bruk avstedkommer problemer//feil på grunn av endret bruksmåte. Er du medlem i KNBF får du dette juridisk utredet gratis, se denne linken. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Runi Svart 23.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2010 Lufteskrue open;) Separat smøring, full oljetank, 2 takt yamaha. Blå i eksosen ved kjøring, så olje fikk den. Min bruk var penere enn selgers når vi testa den før kjøp. Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 23.Juni.2010 Del på Facebook Svart 23.Juni.2010 At motoren står bom fast indikere at et råde har tatt kvelden. Sikkert defekt lager. Litt typisk for Yamaha dette, om eksempelvis simmeringen i bunn på veiva er utslitt så vil det være skjæring på nederste råde. Dette fordi motoren ikke får inn nok fuel til at det blir tilstrekkelig smøring. Om dette er årsaken så er det jo ingen tvil om at defekten kå latent på kjøpstidspunktet. Altså feilen var tilstede selv om motoren gikk helt fint intill den ble litt belastet over tid. Det samme problem kan oppstå på alle sylindre/råder som ikke får tilstrekkelig drivstoff av eksemelvis fortettet dyse osv. (Derfor liker jeg ikke flersylindret totakter) Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 23.Juni.2010 Del på Facebook Svart 23.Juni.2010 Om dette er årsaken så er det jo ingen tvil om at defekten kå latent på kjøpstidspunktet. Altså feilen var tilstede selv om motoren gikk helt fint intill den ble litt belastet over tid. ja feilen lå nok latent... men.. kunne selger vite om dette?? neppe.. At en motor kan ryke når som helst er desverre tilfelle.. Om selger kan lastes for det?? trolig ikke da han umulig kunne vite om dette og ei heller opplyse om dette.. Er en kinkig sak spør du meg. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Brodern Svart 23.Juni.2010 Del på Facebook Svart 23.Juni.2010 Råden kan ha brukket/røket siden det sa klank. Men selvfølgelig kan et rådelager også sagt godnatt. Men da sier det ikke klank :) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
sap_2000 Svart 23.Juni.2010 Del på Facebook Svart 23.Juni.2010 Høres ikke bra ut Om du har brukt kontrakten fra forbrukerrådet er det vel noen felter hvor seger må krysse ja eller nei på om gir, motor osv. har problemer. Jeg hadde definitivt gått tilbake til selger om motoren havarerer 5 minuttes gangtid etter overtakelse. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Runi Svart 23.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2010 Takker for innspill=) Ikkje heilt sikker på om det var akkurat en "klank" lyd, men det var vertfall momentant stopp. Men er det nåken som har forklaring på at den stoppet utpå fjorden, men ville fortsatt gå på tomgang? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 23.Juni.2010 Del på Facebook Svart 23.Juni.2010 Var det gammel bensin? kondens? - mister ofte turtallet da når man drar på litt... lar seg starte igjen..ofte... men dør ut når turtallet går opp.. Kun en teori.. -dog, med kondens skjer det vel ikke så dramatiske feil utover stopp eller redusert turtall... eller hva sier dere folkens? Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 24.Juni.2010 Del på Facebook Svart 24.Juni.2010 Skjønner ikke hvorfor selgeren alltid skal henges. Her er det jo kjøperen som har ødelagt motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 24.Juni.2010 Del på Facebook Svart 24.Juni.2010 Sy det kan høres ut som en "varm-skjæring" og eg... viss den stopper men sviver med litt ekstra turtall, kan virke som du har mista komp en stund, for så og få full skjæring\råde brudd når denne "klunken" kom. Høres ihvertfall ut som et skikkelig motorhavari. Og slik kan komme plutselig uten noen forvarsel, så selger var mest sannsynlig ikkje klar over dette. Kansje det er en slags privat-bruktkjøps-garanti gjeldene i.o.m dette skjedde så kjapt etter overtakelse?? Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 24.Juni.2010 Del på Facebook Svart 24.Juni.2010 Du skriver ikke hvor gammel motoren er!, Hvis den fungerte fint under prøvekjøring med selger, vil jeg anta at du selv må bære denne kostnaden, jeg ville nok alikevell tatt kontakt med selgeren å forklart hva som skjedde, er han grei, så er det jo mulig at han gir deg tilbake deler av kjøpesummen Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
GlennIversen Svart 24.Juni.2010 Del på Facebook Svart 24.Juni.2010 Opplevde så og si samme feil for noen år tilbake på en eldre yamaha 2t 40hk, Her viste det seg at det var dårlig smøring og fjærene satt seg før den ene røyk og knuste det ene "skjørtekantet" på ett stempel hvorpå delene satt seg fast i veiva/råden. Motor satt bom fast, men når jeg skrudde svinghjulet "feil" vei løsnet det slik at motor gikk rundt. Åpnet motoren og fant masse deler i veiv/råde. Snakket med verksted som fortalte at hvis man brukte gammel bensin kombinert med dårlig olje, så var dette velkjent på gamle 2t maskiner. Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
Los Endos Svart 24.Juni.2010 Del på Facebook Svart 24.Juni.2010 Trist lesning! Men du har prøvekjørt båten, og funnet den i orden. Hvis jeg var selger ville jeg ikke uten videre godtatt noen heving av kjøpet. Den var i orden når du kjøpte den. Å få den tilbake defekt ville i så fall føles veldig urettferdig. Fryktelig uflaks. Håper det ikke er veldig kostbart å få den i orden igjen. Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 24.Juni.2010 Del på Facebook Svart 24.Juni.2010 Første stopp var kanskje skjæring. Uansett etter så kort tid så ville jeg ha krevd selgeren for dette. Selvfølgelig om det ikke er slik at du selv er årsak til havariet. Motoren har tydeligvis vært i vesentlig dårligere stand enn forventet og kjøpesummens størrelse. Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 24.Juni.2010 Del på Facebook Svart 24.Juni.2010 Men det er bare det at den virket fint ved prøvekjøring. Jeg tror at dersom du skulle ha krav på å få heve kjøpe, så tror jeg du må kunne bevise at selgeren visste at motoren var i ferd med å havarere. Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 24.Juni.2010 Del på Facebook Svart 24.Juni.2010 Jeg og syntes det virker rart om selgeren skal belastes hvis feks ny eier har kjørt på en plastpose feks... null kjøling og full gass.... varmskjæring... og tilslutt totalt klem... Og om den hadde vært i vesentlig dårligere forfatning enn antatt, ville vel dette blitt oppdaget ved prøvekjøring og på vei ut av fjorden.. Kanskje.... Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
dhjerp Svart 24.Juni.2010 Del på Facebook Svart 24.Juni.2010 Skjønner ikke hvorfor selgeren alltid skal henges. Her er det jo kjøperen som har ødelagt motoren. Helt enig i dette. Slik mange tråder fremstår tør jeg snart ikke selge noen ting lenger, for det kan jo tenkes ting går i stykker. Uflaks for kjøper, men fungerte den fint ved prøvekjøring er det vel ikke helt soleklart at dette er noe selgeren skal belastes? I såfall må du nok selv påvise at det var en feil ved overlevering. Jeg ser heller ikke noe sted om hvor gammel motoren var og hva du betalte. Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 24.Juni.2010 Del på Facebook Svart 24.Juni.2010 Har selv opplevd havari på Yamaha 3 syl 60hkèr og dette skjedde helt uten forvarsel. Selgeren var med under prøvekjøring så i det tilfellet var det ingen tvil. Årsaken var defekt/slitt simmerring nederst på veiva. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 24.Juni.2010 Del på Facebook Svart 24.Juni.2010 Om selger kan lastes for det?? trolig ikke da han umulig kunne vite om dette og ei heller opplyse om dette.. Er en kinkig sak spør du meg. Det er ikke nødvendig å kunne bebreide selger for at mangel skal foreligge. Mangelsbedømmelsen er fullkomment objektiv. Høres ikke bra ut Om du har brukt kontrakten fra forbrukerrådet er det vel noen felter hvor seger må krysse ja eller nei på om gir, motor osv. har problemer. Jeg hadde definitivt gått tilbake til selger om motoren havarerer 5 minuttes gangtid etter overtakelse. Disse spørsmålene i FR-kontrakten er den beste grunn til ikke å bruke den, for de leder KUN til misforståelser. Når selger krysser av for "nei" for problemer med motor, betyr det jo ikke mer enn at han ikke VET OM feil med motor. Det utelukker altså ikke muligheten for skjulte feil (som selger er (aktsomt) uvitende om). Den "fantastiske" og "ultimate" båtkontrakten som Båtmagasinet har "funnet opp" har et tilleggsalternativ for "ukjent" men det gjør bare saken VERRE for DA betyr NEI faktisk NEI. Se denne kontrakten (som naturligvis er uovertruffen) for en bedre uttrykksmåte/forklaring (nederst på siste side). Med den i tråden her havarerte motor står kjøper antakelig overfor en skjult feil og spørsmålet er da om eksistensen av en slik eller liknende feil med slikt katastrofepotensiale, er utenfor hva kjøperen etter kjøpsvilkårene, prisen og alle andre relevante forhold med rimelighet kunne forvente. Jeg vet ikke svaret, men det er ikke opplagt hverken den ene eller andre vei. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
arkmarin Svart 24.Juni.2010 Del på Facebook Svart 24.Juni.2010 (redigert) Min bruk var penere enn selgers når vi testa den før kjøp. I og med at selger brukte motoren mye tøffere enn hva du gjorde, indikerer det at selger ikke viste om noen skjulte mangler ved motoren, slik at han ikke har bevisst lurt deg. Jeg ville derfor foreslått at han kunne dele på reparasjon 50/50, om han ikke aksepterer at du hever kjøpet av motoren (noe jeg tviler på han aksepterer). Hva betalt du for motoren og hvor gammel er den? Redigert 24.Juni.2010 av arkmarin (see edit history) Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.