meldaln Startet 23.Juni.2010 Del på Facebook Startet 23.Juni.2010 Jeg har en tohatsu 30 hk som ikke vil få opp noe turtall når det blir belastning på propellen(da båten er på sjøen) Men den får opp turtallet helt fint når den står i fri. Jeg tror det er en forgasserjustering som må til, men jeg er veldig usikker på hvordan den eneste skruven på forgasseren skal justeres.....? Motoren er overhalt med nye stempelringer, pakninger, overhalt veiva osv, så det er ikke noe motormessig!! Kan noen si meg om dette er luft-blanginskruven eller bensinmengde, og hvor langt ut eller inn den skal være.... ? På forhånd, Takk Sitér dette innlegget Link to post
meldaln Svart 26.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2010 Ingen som har peiling på hvordan den skal justeres? Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 26.Juni.2010 Del på Facebook Svart 26.Juni.2010 (redigert) Kanskje lurt å beskrive mer presist hvordan det arter seg? Kjenner ikke motoren. Tell antall omdreininger når du justerer den med med litt turtall og giret i fri slik at du kan justere den tilbake. Er du sikker på at den får nok bensin? Er bensinpumpen ok? Prøv f.eks å klemme på pumpen fra bensintanken. Redigert 26.Juni.2010 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
meldaln Svart 27.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2010 (redigert) Motoren går bare å hakker på litt over tomgang når jeg prøven å gi full gass, når jeg prøver den på vannet, men motoren går helt fint hjemme igjen. Men da er det jo ikkee noe motstand til propellen..... Har prøvd å stille forgasseren ca slik den var da jeg kjøpte motoren, og det var ca 5.5 omdreidninger ut, men jeg synes det er litt mye(?) Noen som har en del peiling på tohatsu 25/30 hk som kan fortelle meg hvordan denne justeriongsskruven skal stå? Jeg har prøvd med annen bensinpumpe, og den er oppfører sef helt likt med de. Redigert 27.Juni.2010 av meldaln (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 27.Juni.2010 Del på Facebook Svart 27.Juni.2010 Den skruen er kun til blanding på tomgang og har ikke noe med ditt problem, Skruen skal ha fra 1 til 3 omdreininger ca . Vist motorn din ikke har krefter med belastning men går bra på tomgang så er nok hoveddysa tett eller delevis tett:demonter forgasser`n og blås rein!! Bernt Sitér dette innlegget Link to post
meldaln Svart 27.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2010 Da skal jeg gjøre rein forgassern en gang til! Får satse på at den blir bra da :) Ellers har jeg ikke peiling på hva det er. Men har også være litt variert på tomgangen, noen ganger litt høyere enn ande, og litt lavere, det også må skyldes denne dysa? :) Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 27.Juni.2010 Del på Facebook Svart 27.Juni.2010 Nei ofte så er det slarkkk i tennplata under svinghjulet. stikk opp dysa med ei nål el. Bernt Sitér dette innlegget Link to post
meldaln Svart 28.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2010 Har jo selvfølgelig vært sund med hele motoren når jeg overhalet den, men tror ikke tennplata skal være feil påsatt altså!! :) Skal prøve å få renset forgasseren i løpe av de neste dagene, er litt travelt da jeg skal lakkere og montere min hurrycane 370 før helgen Jobber på spreng me å få pussa og lakka den akkurat nå Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.