Jump to content

Skal/kan forseilet ta i rekkewire'en ?

Erik

Recommended Posts

Jeg har hatt en del prakk med forseilet, som bla har resultert i at jeg måtte opp i masta og trekke nytt fall, og samtidig inspisere litt der oppe.

"Topp stopperen" på skinnen som seilet ender i, og som nok skal hindre seilet i å heises for langt, bar tydelig preg av overbelastning. Mao seilet har vært heist for høyt.

Så nå monterte jeg mitt nyreparerte seil litt lavere. Testet opphal uten å feste nede, og så hvor høyt det gikk før det stoppa i toppen, og justerte så endel ned på høyden i nedre kant etterpå.

Men det som vil skje nå, er at nedre del (underliket ?) på seilet vil subbe i rekkewiren på annet enn skarp kryss.

Er det lov ??

Vil seilet dra mye slikasje og kunne ødelegges av dette, eller er det normalt ?

JEg har bladd litt i bilder av båter under seil, og finner jo en og annen som har forseilet i knekk over rekkewiren. Feks. side 73 (tror jeg det var) i siste nr av Seilas...

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Min Genua er godt lavere enn rekkestøtten og jeg har bare konkludert med at det er helt normalt.

Jeg har tre "ruller" på rekkevaieren på hver side, som hjelper forseilet over når jeg slår, så det tyder vel på at det er normalt. (siden det er laget slike ruller mener jeg)

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...