Erik Startet 24.Juni.2010 Del på Facebook Startet 24.Juni.2010 Jeg har hatt en del prakk med forseilet, som bla har resultert i at jeg måtte opp i masta og trekke nytt fall, og samtidig inspisere litt der oppe. "Topp stopperen" på skinnen som seilet ender i, og som nok skal hindre seilet i å heises for langt, bar tydelig preg av overbelastning. Mao seilet har vært heist for høyt. Så nå monterte jeg mitt nyreparerte seil litt lavere. Testet opphal uten å feste nede, og så hvor høyt det gikk før det stoppa i toppen, og justerte så endel ned på høyden i nedre kant etterpå. Men det som vil skje nå, er at nedre del (underliket ?) på seilet vil subbe i rekkewiren på annet enn skarp kryss. Er det lov ?? Vil seilet dra mye slikasje og kunne ødelegges av dette, eller er det normalt ? JEg har bladd litt i bilder av båter under seil, og finner jo en og annen som har forseilet i knekk over rekkewiren. Feks. side 73 (tror jeg det var) i siste nr av Seilas... Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
RSL Svart 24.Juni.2010 Del på Facebook Svart 24.Juni.2010 Min Genua er godt lavere enn rekkestøtten og jeg har bare konkludert med at det er helt normalt. Jeg har tre "ruller" på rekkevaieren på hver side, som hjelper forseilet over når jeg slår, så det tyder vel på at det er normalt. (siden det er laget slike ruller mener jeg) RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
dhjerp Svart 24.Juni.2010 Del på Facebook Svart 24.Juni.2010 Jeg tror ikke jeg har seilt en båt hvor underliket ikke er lavere enn rekkewiren. Så det er nok helt normalt. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 24.Juni.2010 Del på Facebook Svart 24.Juni.2010 Genoa 1 subber nesten dekk. 2 er skåret høyere i akterkant og 3 enda høyere. Pullpiten kan være formet slik at genoaen ikke behøver "ri" på rekka. Sitér dette innlegget Link to post
joshua Svart 24.Juni.2010 Del på Facebook Svart 24.Juni.2010 På en havsseiler bör icke forseil svepe deck. Mange seil har skörat när sjöar slår in i duken. Langs kysten är det också gott att kunna se under seilet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.