Jump to content

Ubehagelig luftfuktighet ombord. Hva gjør man ?


Erik

Recommended Posts

Sov ombord i skuta i natt. :sleep:

På kvelden kom det sigende en del tåke, som har ligget hele natta.

Men jeg har merket det under andre forhold også.

Det er ofte (spesielt nå på forsommeren med kalde netter) en veldig høy luftfuktighet ombord om kveld/natt /morgen. :diving:

Man føler seg litt klam og ukomfortabel rett og slett. :sweat:

Det blir litt vondt å få sove da. :cryin:

 

Finnes det noen bra triks mot dette tro ? :confused:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Jeg har montert en solcelleventilator, den drar ut endel fukt, elektrisk varme eller en luftvarmer vil også kunne hjelpe, gassvarme derimot vil bare produsere mere fuktighet ombord da det frigjøres vanndamp under forbrenningen

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Ventilasjon er nøkkelordet. Madrass og sengebunn er egnede kandidater for å skape dårlig luftsirkulasjon. Seatronic forhandler Bedflex sengebunn som løfter madrassen fra underlaget og skaper sirkulasjonsområder. På en tidligere båt lagde jeg sengebunn av sprinkler og det hjalp formidabelt på luftfuktigheten i køya.

Link to post
Share on other sites

Jeg har montert en solcelleventilator, den drar ut endel fukt, elektrisk varme eller en luftvarmer vil også kunne hjelpe, gassvarme derimot vil bare produsere mere fuktighet ombord da det frigjøres vanndamp under forbrenningen

Ventilasjon, ventilasjon og ventilasjon.

Men hvis det ligger tåke, så blir det vel enda fuktigere av å lufte ? For lufta som kommer inn er enda fuktigere, på en måte.. Eller :confused::confused:

Jeg forsøkte å sette opp en glugge, men det ble bare verre syntes jeg.

 

Varme vil kanskje virke, men da blir det jo fort for varmt :headbang:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Min erfaring er, at der ikke skal særlig meget varme til at fjerne fugten (der jo er mest irriterende om foråret).

 

En 500 W varmeovn på lavt blus i løbet af natten er nok til at presse fugten væk. Der er nok en god forklaing på dette, men det kræver mere viden om fysik end jeg har :confused:

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Du fjerner ikke fuktighet med varme, selv om temperaturen stiger forandrer luftfuktigheten seg i tråd med temperatur, men antall liter vann i lufta er konstant, derfor er du avhengig av at lufta du drar inn er tørrere en den du ventilerer ut om du skal få ned fuktigheten, avfukter er det eneste som hjelper om det er fuktig ute :) 60-70 % luftfuktighet er helt ok inne i en båt uten at dyner og andre tekstiler tar skade, sånn er det bare

Link to post
Share on other sites

Du fjerner ikke fuktighet med varme, selv om temperaturen stiger forandrer luftfuktigheten seg i tråd med temperatur, men antall liter vann i lufta er konstant, derfor er du avhengig av at lufta du drar inn er tørrere en den du ventilerer ut om du skal få ned fuktigheten, avfukter er det eneste som hjelper om det er fuktig ute :) 60-70 % luftfuktighet er helt ok inne i en båt uten at dyner og andre tekstiler tar skade, sånn er det bare

Vil det si at det bare er å vende seg til det, først som sist ?

 

Vi ligger konstant på 30-40% luftfuktighet, takket være Munters'en.

Dyner og tekstiler er akkurat som hjemme. Ingen fuktproblemer overhodet !

(Det krever jo tilgang på landstrøm)

Har ikke landstrøm. Finnes det noen ikke strømkrevende patenter ?

Fuktslukere/Tørrball, vil det ha noen effekt, eller vil ikke det være merkbart når man selv er ombord ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Det er ganske fuktig luft for tiden. Hygrometeret har vist rett over 70% på morran den siste uken.

Satt igang avfukteren i går kveld, da viste Hygrometeret 68% i dag tidlig var det 2 liter vann i beholderen. Hygrometeret viste 65%.

Etter noen timer med lufting i solsteken her på Solkysten viser den nå 60%, men regner med ny økning i kveld.40-70% er å betegne som normalt. Hvis det er mye treverk i båten, bør en ikke ligge på under 50% over lengre tid.

Faren for muggdannelse mener jeg å ha hørt oppstår ved stillestående luft med over 80% luftfuktighet.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

leste en gang om en svenskbygget (tror jeg) seilbåt som hadde en snedig patent:

 

i kabinen gikk det et rør fra en inntak ventil og denne var da ført nedom til bunnen av båten i et lukket system, før det gikk opp i kabinen igjen.

Da kondenserte det en god del på denne kaldere flaten og vannet rant ned og den tørr(ere) lufta ble slept ut i båten...

 

Jeg ville vel tro at man må ha en form for mekanisk (solcelle el) vifte som da suger et undertrykk i kabinen for at luftstrømmen skal presses nedom bunnen...

 

Jeg vurderer en variant av dette i mitt stålskrog.... lage til en luftvarmeveksler i bunn av båten, Da får jeg kaldere og tørrere luft i lugarene :-)

Redigert av MY Casa (see edit history)

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Fordi ?

 

Treverk kan krype og sprekke om det blir for tørt ombord. Er i allefall det jeg er blitt fortalt.

Uansett for tørt er like ubehaglig som for fuktig.

Er vel en grunn til at Hygrometere betegner 40-70% som normalt.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Opplever også høy fuktighet for tiden, og vurdere avfukter, men så var det dette med strøm og støy da. Hjelper lite og lufte når hele båten er fuktig også på utsiden om morgenen.

 

Har noen anbefalinger til avfukter som bruker lite strøm (og helst ikke bråker for mye)?

 

Maritim har en til 1250,- 200W forbruk (220V). Kan eventuelt stå med timer.

Redigert av Blue_Dragon (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Munters MG-50 er perfekt til båt !

 

400w forbruk,

kruttønne i en liten boks ( les: den tørker forbausende bra ! )

lite støy,

den blåser varmluften laaangt, slik at det ikke blir ising på utsiden av skrog-gjennomføringen på vinterstid.

Konefaktoren er terningkast 6 ! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...