Blue_Dragon Svart 5.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2010 Men ikke for lommeboka :) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2010 Det er ofte (spesielt nå på forsommeren med kalde netter) en veldig høy luftfuktighet ombord om kveld/natt /morgen. Man føler seg litt klam og ukomfortabel rett og slett. Det blir litt vondt å få sove da. Det er bare sånn det er, desverre. Bedre ventilasjon og eventuelt varme kan hjelpe litt, men det er ikke til å komme fra at du er tettere på elementene i båt enn du er hjemme. Ser det kommer forslag på avfuktere til 50.000,- eller deromkring, men hvis det er alternativet så ville jeg heller bare akseptert at man enkelte netter ikke sover like godt. Alternativt sovet hjemme de få dagene fuktigheten er et problem... Min erfaring er at hvis båten er fri for lekkasjer og har minst to ventiler for gjennomlufting, så er det svært skjelden at dette er noe problem. Og kombinert med litt oppvarming så blir fuktigheten inni båten garantert lavere enn den er ute så lenge du lufter skikkelig! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
dennrick Svart 5.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2010 Yr hadde hele uken skrevet ut en sjekk om fint vær hele forrige uke om fint vær forrige helg !! Lørdag rundt Tjøme var fantastisk bra! Men da jeg våknet søndag i "Vestfjorden" utenfor Tønsberg på "Stauper", så fant jeg ut at de hadde skrevet ut en sjekk uten dekning. Det var overskyet, og det forble slik hele dagen - til tross for at det der og da var meldt supervær. Og.... til tross for at det var overskyet hele dagen, så sto yr.no på sitt !! Ift fuktigheten var det ekkelt - til tross for ventilasjon - steg fra under 50% på kvelden til nærmere 80% på morgenen ihht class Ohlson duppeditten..... Hadde alle luker åpne, og hadde på litt varme fra Webastoen. Denne gangen var det litt ekstra ubehagelig å våkne enn vanlig - pga fuktigheten i ute lufta. Men fordi jeg var i båten var det bra likevel - så fort jeg fikk skrelt av meg sengetøyet Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
LeBris Svart 5.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2010 kan jo kjøpe deg en billig fuktsluker på biltema eller clas ohlson eller der omkring. Har en sånn stående i kahytten og på verktøysrommet i garasjen. hehe Fungerer greit å hjelper litt på. Sitér dette innlegget Sjøfolk er som trekkfuglene; de føler seg hjemme både i syd og nord! Link to post
dennrick Svart 5.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2010 Hei Lennart :-) Har et par "sånne", men jeg tror de virker best over tid ? Ikke over natta - men er stadig vekk overrasket over hvor mye vann jeg tømmer ut etter hver uke. Etter at jeg fikk sjøsatt båten og har vært uten hver helg siden 23.04 med unntak av en kjip helg hjemme, så er det mye vann i bunnen av beholderen etter 5 dager. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Roger jo Svart 6.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2010 Men jeg har merket det under andre forhold også. Det er ofte (spesielt nå på forsommeren med kalde netter) en veldig høy luftfuktighet ombord om kveld/natt /morgen. Finnes det noen bra triks mot dette tro ? I de årene vi hadde MAREX 770 hadde vi to "fjøslykter" som vi tente på de kveldene det var fuktig i været eller kjølig, og de fjernet da duggen fra vinduene en fikk lunk i båten, kan ikke huske at vi var plaget av luftfuktighet. Hadde også en Wallas 2400 som ble mye brukt vår/ høst. Dessverre ikke merkbart med annet enn en god luftavfukter. Og det er "TØRBALLENE" Har aldri hatt landstrøm der vi har hatt båtene, har da "tørr" båt for det. Hvorfor ikke prøve med en fuktsluker? billig i innkjøp og null strømbruk... Helt enig et bra forslag. Har aldri hatt landstrøm der vi har hatt båtene, har da "tørr" båt for det hele året på vannet. Det med Parafin lamper tok vi med oss til Motiva`n som vi tendet alle kvelder det er litt rått. Etter at vi gikk til innkjøp av tre "Tørrballer" til Motiva`n har vi sluttet å ta med å med knekkebrødet hjem. Når knekkebrødet fra i fjor holder seg like sprøtt er luftfuktigheten OK.. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Blue_Dragon Svart 6.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2010 Varmeapparatet kan nok også stå på kalt. Da skal i prinsippet fuktig luft blåses ut av båten gjennom ventilene (Jeg har inntak i motorrom hvor det er godt og tørt). Sitér dette innlegget Link to post
LeBris Svart 6.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2010 Hei Lennart :-) Har et par "sånne", men jeg tror de virker best over tid ? Ikke over natta - men er stadig vekk overrasket over hvor mye vann jeg tømmer ut etter hver uke. Etter at jeg fikk sjøsatt båten og har vært uten hver helg siden 23.04 med unntak av en kjip helg hjemme, så er det mye vann i bunnen av beholderen etter 5 dager. Ja er vel helst over tid:) Men tenkte no at alt kan hjelpe. Sitér dette innlegget Sjøfolk er som trekkfuglene; de føler seg hjemme både i syd og nord! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.