Jump to content

22.5ft daycruiser med drev, hvilken propell?

LYKKEPILLE

Recommended Posts

Jeg vurderer å chippe fra 130 diesel hester til 160-170, og i den forbindelse vurderer jeg også ny prop.

Hvilken prop bør jeg kjøpe?

Motoren er en Cummins Mercuriser QSD 2.0 130 BHP (originalt) ny kjørt kun 38 timer (på 1 måned hehe)

Aggregat er Alpha 1, Gen 2 med 1:62

RPM rangen skal være 4000 rpm

Båten er en daycruiser på 22.5 fot

Vekt ca 1400 kg med full tank på 195 liter. Folk kommer i tillegg.

Eksisterende propell (ny) er en Blackmax 832830A45P19

Ser for meg at jeg vil ha en 4 blader SS propell som også har rette navet til å sette på akslingen.

Kan noen hjelpe meg i å finne rette propell til denne konfigurasjonen?

På forhånd takker jeg for all hjelp jeg kan få :)

Hilsen

Pål

PS! chippen er fra Chipexpress.com og koster ca 3500 inkludert frakt, uten engelsk moms

Redigert av Ingar (see edit history)

Hilsen Pål, Triton 225 med navnet "Lykkepille" VHF LE8816 MMSI 258030220

Hei Lykkepille. Lenge siden vi har hørt fra deg nå. Du er godt fornøyd med båten skjønner jeg, mtp timetelleren. Det er slik det SKAL være. Du har nå brukt båten mere enn gjennomsnittlig bruk, 35 timer, i løpet av en sesong. Tipper du vil ha det større båt om ett år :) tre-fot-syken.

Hva med å sjekke ut litt med importøren av Ballistic propellers. Med stålpropell, i motsetning til propellen som oftest er standard aluminium, regner man vel 10 % økning av toppfart, økonomifart og lavere forbruk. Den caviterer heller ikke så lett.

Ta en telefon til Ballistic. Dog, de vil sikkert vite litt om turtallet du oppnår etter triming...

Hei Eureka :)

Jada kjempefornøyd :)

Om 14 dager skal jeg til sørlandet med den og da kjører jeg rundt neset (jæren) og regner med at vi når Kristiandsand på første leggen, dog via sprangereidkanalen. Så blir det småputring opp til Risør hvor vi skal ligge i ei hytte i ei uke. Regner med at det blir dagsturer rundt hele sørlandet der i blant en tur til Bamle i Telemark osv så når jeg får den hjem i slutten av juli så regner jeg med at jeg har passert 100 timer :) Regner også med at når sesongen er over så har den en fartstid på 150 timer....

Nja neste båt blir nok en seilbåt tenker jeg hehe...og da hopper jeg likegodt opp 15 til 20 fot!

Propellen ja, skal ha rustfri.

Redigert av LYKKEPILLE (see edit history)

Høres ut som en meget god plan å ta ferien på sørlandet. Er sjøl utflytta til sunnmøre fra Mandal..

Som jeg fortalte tidligere i "hente tråden" din, så gikk vi fra Ålesund til sørlandet i fjor sommer. Så du kan tenke deg forskjellene i omgivelser vi hadde på turen, Sunnmøre og Sogn og Fjordane med stupbratte fjell og fjorder,til hordaland/ rogaland med helt andre forhold :)

Men Jærens rev var ikke noe å spøke med. Ble liggende på Ølberg og spise krabber fra den lokale fiskebåten i 2 dager, før havet var akseptabelt. JEg måtte beklageligvis gå av der og ta fly nordover igjen pga jobb, men de andre på turen hadde en strålende tur sørover, bla gjennom Spangereidkanalen. Det store målet mitt var å gå i land på kaia i Mandalselva. Har ikke vært i skjærgården der siden 1990...

Men tilbake til trimmeprosjektet ditt. Hva skjer med garanti på motoren desom du gjør dette? Og, hva vil en kjøper si til at den er chippet? -jeg vet ikke, kun stiller spørsmålet :)

Jeg solgte nettopp en Uttern D55 med 120 mercruiser dti.( ikke chippet) Er vel igrunn samma motoren som deg, bare forrige utgaven med 10 mindre hk. Hadde en Ballistic stålpropell, som utgjorde stor forskjell. Gir langt bedre drag også. Alupropell endrer form ved høy fart og har tykkere blader enn stålpropell, og står derfor ikke løpet fult ut på toppfart. Stål er tynnere, kutter vannet bedre og holder stand.

QSD 2.0 leveres i flere konfigurasjoner fra fabrikk.

Disse er 115 hk, 130hk 150hk og 170hk

De tre siste har opsjon på bravo 1 eller 2 drev men kan alle bruke alpha 1

Disse motorene er nøyaktig like,(meg fortalt) uansett hester og newton og det er kun kartet i elektronikken som utgjør hk forskjellen.

Derfor skulle jeg anta at trimming betyr ingenting på motorens foringelse, kansje tvert i mot da motoren slites mindre pga av all den ekstra kraften. Det antydes også 10-20% mindre forbruk og opptil 5 % mer fart.

Chippen er på størrelse av en liten fystikkeske (halv gang større) og den settes inn der elektronikken går inn i dysene, den har origianl plugger og bypasser helt det originale systemet som forøvrig ikke tar skader og det tar 10 minutt å sette på eller ta av og tar man da tilbake originalen så vil den være som før.

Men klart Mercruiser sier at garantien ikke gjelder om det gjøres noe for å øke ytelsen og det er også grunnen til at jeg ikke har bestemt meg helt enda.

Uansett vurderer jeg SS propell med 4 blader i tilfelle tilfelle og tilfelle og da er det greit å vite alt slik at jeg kan få det i en fart om jeg velger denne løsningen.

Nå er vel dette ikke chip, men powerboks. Denne kjører common rail trykket ditt til himmels for og øke dieselmengden.Anbefaler ikke og gå for dette, da du stresser både høytrykk pumpe, dyser, og høytrykk sensor med risk for havari.

Gå heller for en skikkelig chip-tuning hvor softwaren i styreenheten blir optimalisert.

qsd 170 hk har annen turbo.

Effekten powerboks levrandører reklamerer med hadde jeg tatt med en stor klype salt.

MVH K.K

Jeg vil jo påstå at dette er tema da du ønsker forslag til propeller størrelse etter at du har chippet din motor. Det er vanskelig og gi deg noe svar når du anslår at du får 160-170 hk med systemet du refererer til.

Jeg anbefaler at du tester båten med prop du har etter montering av powerboksen og noterer turtall og fart.

Med disse opplysningene er det mulig og komme med forslag.

MVH K.K

• 2 måneder senere...

Hei

Min Triton 225 vart ved ein feiltakelse levert med ein 21" Black Max propell. Fekk da ikkje ut meir enn 3600 rpm. Bytta den til ein 19" og klarte da 3965 rpm. Båten var kjappare og toppfarta auka litt. Den vart derimot verre å få i plan med mykje folk ombord. Til normal bruk fungerar det greit, men med mykje folk i båten må kapteinen be folk om å flytte på seg. Litt pinelig! Etter at redarfrua har vakinert meg mot 3fots sykja skal eg prøve med interceptorar eller flaps for å bøte på dette. Skal også ha gummibåt på hekken neste vår. Er fortsatt svært usikker på kva eg skal velge. Ser at det er ein del båtprodusentar som fortsatt montere tradisjonelle flaps. Usikker på om det er av praktiske grunner eller produsentavtaler. Dersom dette ikkje gir ønska effekt er vel tuning eit alternativ. Ein QSD 2,0 med 150 hk veg 250 kg, mens ein på 170 hk veg 360 kg. Kan det då vere same blokka? Val av propell er ikkje lett. Veit om fleire som har blitt skuffa etter å ha invistert i stålpropell som ikkje har levert som forventa. NABoats sa at ein stålpropell på min båt ikkje ville gi meir enn ca. 1 knopps fartsøkning. Ser at Eureka har gjort andre erfaringar med ein Ballistic. Veit ikkje kva propell NABoats brukte. Hadde vore supert om noko så enkelt som propellbytte hadde gitt betre løft og meir fart ja. Men kva med turtallet? Kan ein alternativt gå opp på 21" for å ikkje få for høgt turtall med ein meir lettdreven propell?

Test av propell http://www.batmagasinet.no/baatweb/cms.nsf/BladarkivoversiktWeb/54F6327E9CDE338AC1257618004811AD?OpenDocument

Test av KCR effektboks http://www.klikk.no/motor/baat/article492661.ece

Redigert av Burgermeister (see edit history)

Jeg råder deg og alle som lurer på om prop størrelse er riktig.

Gå til en Mercury/Mercruiser forhandler og bestill delenr:86147A1...dette er en regnestav som dere kan beregne slipp og yteforhold mellom turtall og fart på båten.

Regnestaven gir deg svar på om din propeller passer ditt bruk eller ikke.(passer best på planende båter)

Den koster den fantastiske sum av kr 20,- (veiledende)

Viktig er at du må vite 3 faktorer. 1:turtall 2:gearingsforhold 3:fart i miles...må regnes om til knop ved behov.

Når det gjelder powerboks (KRC og andre) vil jeg igjen fraråde en slik montering....effekten blir høyere, men den overstyrer alle sikkerhets parameterene i styreenheten slik at vinduet avsatt til "for høy temp" "for høyt ladetrykk" "for høy ladeluft temp" etc ikke gjelder lenger.

Gå heller for en riktig software tuning...her blir alle sikkerhets parametere urørt, og du er sikker på at din motor ikke raser pga tuning.

MVH K.K

Takk for svaret King Kong :wink:

Skal skaffe meg en slik. Det er vel kanskje lurt å prate med en Mercruiser forhandlar for å høyre kva dei meinar også. Har forøvrig sendt en mail til Telmo Marine for å høyre om dei har noke erfaringar med min motor og propellvalg. Det er tuning av motor som er aktuellt for min del. Powerboks/chip er uaktuellt. Nokon som veit kven som gjer slikt i traktene rundt Ålesund?

Las på testen av propellane at du må rekne med eit fall på maks turtall på ca. 200 dersom eg går frå min med lite kupping til Ballistic sin med hard kupping. Skal eg i så fall gå ned på 17" for å få høgt nok turtall? Masse forhold å ta hensyn til m.a.o, blir litt dyrt å prøve seg fram :sweat:

Har da fått svar der dei sei at eg kan få tuna opp toppeffekta til mellom 170-180 hk, med auka dreiemoment frå 2500rpm. Dette skal vere ei safe oppgradering og høyres fornuftig ut med tanke på å ikkje overbelaste motoren med for stort dreimoment på lavare turtall. Men blir dette for det meste ei oppgradering av toppfarta? Går forsåvidt fort nok, problemet er når båten er lasta og skal opp i plan.

Totalkostnad: 7500 kr for tuninga og rundt 5500 for ein ny propell. Vi får sjekke litt med regnestaven og sjå kva alternativ den gir fyrst.

Tror du skal være forsiktig med å øke propellstørrelse. Da belaster du motoren i hele turtallsregisteret,med økt eksostemperatur som verste fiende.

Jeg chippet min forrige motor,en ES 200,og var fornøyd med den ekstra responsen motoren ga. Men han som utførte jobben( Turbochip Drammen),frarådet meg å hente ut mer toppfart,så jeg kjørte med propeller som ga maks turtall ved WOT original.

Michigan Ballistic er en bra propell m.h.t. toppfart.

Men Ballistic er vel egentlig en utdøende propellmodell, da nyere propellmodeller er bedre enn ballistic på det aller meste unntatt akkurat toppfart. Men her snakker vi forskjeller på under 1 knop da.

På flere nettsteder står det at Michigan Apollo er den som har tatt over for Ballistic. Den har separat hub i motsetning til Ballistic.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Disse powerboksene var det en artikkel om i bilbladet "MOTOR".

De ble dømt "nord og ned". Ble prøvd på flere biler og noen fikk midre HK... I tillegg begynte motor å gå ujevnt etterhvert.

En ordebtlig chipping er noe annet. Broderen sin BMW ble lett chippet men de brukte 3 timer og ble kun gjort med å forandre dataverdiene i chippen som stod i bilen.

Så tilbudet på chipping som stod på finn.no. Tok kontakt med dem og fikk svar. Ba videre om litt dokumentasjon og eventuell referanse men da ble det jaggu stille... = null svar :rolleyes:

Jeg ville gått rett på din motorforhandlere/importør og bedt de om å chippe og ville kun gjort det om garanti da fortsatt ville gjelde.

De fleste kyndige her på båtplassen ser ut til å ikke like å chippe en marinemotor. Dette er vel fordi marinemotorene lever et mye mer anstrengt liv enn en bilmotor. Jeg må si meg enig med dem :yesnod:

Redigert av Å i sava (see edit history)

Takk for tipset Teerex, skal sjekke ut Apolloen.

Fekk forøvrig eit seriøst svar på henvendelsen min.

Motoren får moderat auka dreiemoment frå 2500-3000 rpm.

Noko meir frå 3000-3700, for så å avrunde opp til 4000.

Dette betyr at eg vil få auka effekt i det turtallsområde

eg eigentlig trenge det minst, med ei anslått auke i topphastigheita

på 2 knop. Han foreslo ein Ballistic.

Trur eg prøva med propellbytte først i og med det er same propellen

eg skal bruke etter eventuell chipping. Eg ha vel sikkert vore litt skeptisk

sjølv dersom eg skulla ha kjøpt ein motor som hadde vore chippa viss

eg skal vere ærlig. Eigentlig burde eg vel ha gått over til 4 blad når

det er løft i båten som e problemt, slite imidlertid med å gi avkall på toppfarta.

Dette kinderegg opplegget e vanskelig å få til!

Grei side: http://www.getaprop.com/content-categories/cat-358_940_1118/stainless_propellers.html

Redigert av Burgermeister (see edit history)

http://www.deepblueyachtsupply.com har jeg handlet flere apollo-propeller fra. De er nok blant de rimeligste å kjøpe fra. De har en grei konfigurator her http://www.deepblueyachtsupply.com/PropGuide.aspx

Powertech og solas titan HR har jeg også litt tro på, og disse leveres jo også med 3 eller 4 blad.

boats.net har solas rimelig.

Mercury/Quicksilver er jo også blant de beste propellene og mange modeller å velge i. Det er en jungel der ute ;-)

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Har no vore i kontakt med ein Waveforhandlar. Han sa at eg aldri ville klare å komme nærmare 4000 rpm enn dei 3960 eg får no. Tvert i mot vil eg vel neppe ligge så nær med eit propellbytte. Han meina at eg har fått maks ut av motoren med den kombinasjonen eg har no. Dersom eg skal få meir baugløft vil eg tape toppfart, du får m.a.o ikkje både i pose og sekk. Han sa at ein stålpropell rett nok e kvassare i sjøen, men meinte at det e vekkasta penga å bytte for min del. Har sjølvsagt ikkje lyst til å ligge fleire hundre rpm over eller under 4000, då det kan få konsekvensar for motoren. Det kan kanskje vere så enkelt at eg ikkje kjøpte stor nok motor i utgangspunktet. Prata også med dei som solgte båten og dei hadde prøvd med stål på ein 120 hk på same båten uten suksess. Ja ja meir forvirra enn eg e no blir eg forhåpentligvis ikkje!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...