Teerex Svart 16.September.2010 Link til dette innlegget Svart 16.September.2010 (redigert) En påhenger/bensinmotor har et større "turtallsvindu" enn en dieselmotor slik at det er lettere å treffe rett med propellvalg. Men uansett vil en stålpropell vanligvis gi mindre slipp/bedre skyv, og med mere baugløft får man jo mere fart (mindre våt flate = mindre motstand). Dieselmotoren har vel et bestemt maxturtall som man SKAL oppnå under visse forutsetninger, for at motoren ikke skal bli overbelastet. Min Honda BF90D har derimot et maxtallsområde som strekker seg fra 5300-6300 rpm. Men om ikke annet så syns jeg bling-bling effekten er verd de ca kr 2500 som min stålpropell kostet. Den er jo så blank å fin Redigert 16.September.2010 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 16.September.2010 Link til dette innlegget Svart 16.September.2010 (redigert) Med min Michigan Apollo 3-blads 19" får jeg ca 5800 rpm med 1-2 mann og full tank som er midt i toppturtallsområdet, og der effekten er høyest. Men om jeg finner en propell som fungerer enda bedre men gir f.eks. 6100 rpm så er jeg fortsatt godt innafor grensene. Har vurdert å prøve en 4-blads siden man jo ikke går med toppfart men med marsjfart vanligvis, og 4-blads skal jo gi høyere marsjfart. Men en 19" 4-blads blir kanskje for tung å dra, for jeg vil jo ikke under 5800 rpm helst.... Redigert 16.September.2010 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Burgermeister Svart 16.September.2010 Link til dette innlegget Svart 16.September.2010 Spørsmålet blir då om eg kan få ein stålpropell som ligg innanfor +- 4000 rpm som gir betre effekt enn den eg har idag? Deep Blue Yacht foreslo ein Apollo 14 1/8, 19. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 16.September.2010 Link til dette innlegget Svart 16.September.2010 (redigert) Ser at Apollo leveres i mange varianter til Alpha 1, bl.a. to forskjellige diametre på 19" 3-blads samt 18" 4-blads som også kanskje fungerer like bra, og evt. en 20" 4-blads ved chipping. Hvis du skulle få for lavt turtall så har du jo alltids en mulighet for chipping etterhvert... eller 21" 3-blads for høyeste toppfart. Og ikke glem hub'en XHS-102, evt. en Quicksilver Flo-torq hub som jo er kompatibel hvis det ikke er separat hub allerede på originalpropellen din? Jeg kjøpte Quicksilver hub til min Honda/Apollo da jeg hadde brukt propellen på en Evinrude før og dermed hadde feil hub. Den skaffer jo Wave for en 600-lapp, altså ca dobbel pris av Michigan XHS-hub fra USA. Redigert 16.September.2010 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
trulsant Svart 16.September.2010 Link til dette innlegget Svart 16.September.2010 Før en vurderer 3 eller 4 blad, bør du lanskje regne ut hvor mye slip du har med dagens propell, gjerne på forskjellige turtall. For en 4 blader har bedre grep i vannet, men om den 3-bladeren allerede har lite slip, så er det lite å hente på ett ekstra blad. Rent bortsett fra mulighet for mindre støy, og kanskje litt mindre konstant vingling på tomgangsfart. For å regne ut slip, tar du turtall og deler på utvekslingen i giret/drevet. Da har du o/min på propell. Så ganger du dette med propellens stigning, og får antall tommer propellen ideelt går frem på ett minutt. Gang med 60, og du har tommer pr minutt...som er en rimelig upraktisk hastighetsangivelse før en deler på 2,54 og trekker fra noen nuller til svaret ser rett ut. Får du f.eks 35 knop på propell, og båt gjør 34 på GPS målt begge veier, så er det lite å hente på 4 blader. 4 blader har mer motstand gjennom vannet, og alternativ til 4 er en 3 blader med større bladareal og du har mye slip. Stål har også mindre slip enn alu, men trenger ikke være stor forskjell. Min erfraring med Mercury Black Max alu, er at Apollo i samme størrelse var 0,6 knop og 100 o/min raskere. T Sitér dette innlegget Link to post
Burgermeister Svart 16.September.2010 Link til dette innlegget Svart 16.September.2010 Hei trulsant Skal prøve å rekne ut slipp slik du skisserte det. Får håpe på stort slipp då Trur eigentlig ikkje det er tilfelle når eg kan tilte opp til 5 før eg drege luft på full guffe. Interresant erfaring du gjorde, er ikkje alltid at stål gjer susen tydeligvis. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 16.September.2010 Link til dette innlegget Svart 16.September.2010 Det er vel vanlig med 5-10% slipp på stål og 10-15% på alu, men det kan jo være lavere tall også har jeg sett. En annen ting er at en lett cuppet stålpropell (som de fleste på markedet) kan ha en slipp-prosent på ned mot null, fordi det virker i praksis som om den egentlig har litt mere effektiv stigning enn det oppgitte tommetallet. Min Apollo ligger på ca 5% slipp, dvs. jeg får 37 knop på GPS v/5800 rpm og 2,33 utveksling (men har ikke kontrollert om turteller er helt nøyaktig). Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Burgermeister Svart 17.September.2010 Link til dette innlegget Svart 17.September.2010 (redigert) Tja veit ikkje om eg fekk til dette nei. Får større fart på Gpsen enn på propellen Litt usikker på utvekslinga i giret/drevet. I papira står det 1:62. På propellvelgaren til Mercruiser får eg opp Alpha 2,0 gear ratio. Mens dei som eg har forespurt om tuning seie 1,62-1. Trulsant skrive at eg skal dele på utvekslinga i giret, som då blir???? På vårpussa båt får eg 31,6 knopp på 3960 rpm. No får eg berre 3750 rpm og 29,5 knopp. På 3270 rpm får eg 24,5 knopp. Må opp i ca 3000 rpm for å komme i plan. Klare ikkje å ligge i plan på 2500 rpm. Spørs om tuning kan vere aktuellt allikavel då sidan eg får bedre dreiemoment frå 2500 rpm som faktisk er i området eg trenge meir effekt. Redigert 17.September.2010 av Burgermeister (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
king kong Svart 17.September.2010 Link til dette innlegget Svart 17.September.2010 Hehe..ja trulsant gir en formel som er teoretisk riktig hvis din propeller hadde gått i vannet med faste gjenger. Det som er riktig, er forskjellen mellom teoretisk fart, og faktisk oppgitt fart. Forskjellen mellom teoretisk fart og målt fart er slippprosent. Dette er en veldig nyttig info..som flere har nevnt er slipp på alu ca 13-20% Slipp på en perfekt stål prop er fra 6-10% Man kan alldri få 0 i slipp, fordi da vil ikke en propeller virke....tenk på en flyvinge...denne må ha en vinkel i forhold til retningen forover for og få løft. Blir litt vanskelig og forklare i kort versjon på forum, men igjen for de som er nyskjerrige kan bestille fra Mercury/Mercruiser forhandler" EVERYTHING YOU NEED TO KNOW ABOUT PROPELLERS" Som mange har nevnt, så kan man få med en std alu prop ganske bra ytelsesforhold til en rimlig penge. Alu ligger som oftest med slipp i 13-20 % Har du en alu med 13% i slipp, har du sansynlig ingen eller liten effekt når du bytter til stål. Derimot har du alu med 15 og opp i slipp, kan du sansynligvis hente en del hvis du får mer tak i vannet. Om du gjør dette med en stål prop, eller en prop med større bladareal må isåfall testes ut. Noen forhandlere kan dette til fingerspissende. Men igjen, anbefaler Slipp kalkulator nevnt før i samme tråd. MVH K.K Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 17.September.2010 Link til dette innlegget Svart 17.September.2010 Hvis en propell har mye cupping så vet man jo ikke nøyaktig hva propellens teoretiske stigning er. Slipp-prosenten kan da nærme seg null i regnestykket, siden man bruker den stigningen som var propellens utgangspunkt om den ikke hadde vært cuppet... Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
trulsant Svart 18.September.2010 Link til dette innlegget Svart 18.September.2010 Jeg hadde en slip på minus 5%...17" med 5800 of 2,33 gir skulle gi teoretisk 33,4 knop minnes jeg å huske, men fikk 33,7 på GPS eller deromkring. Er cup'ing som gjør forskjellen. Men om du allerede har føyere fart enn prop skulle tilsi, så er det neppe noe poeng å øke antall blader eller bladareal, siden prop allerede har godt grep i vannet, iallefall i forhold til toppfart. Du vet sikkert hvilken fart båten planer, og på hvilket turtall. Ved å øke stigning 2" vil du få ca 10% mer fart på dette turtallet, om motor klarer å holde turtallet. Men regn gjerne ut slip for dette turtallet/fart også, kan jo være at slip her er endel høyere enn på toppfart, og at det kan være noe å hente på bedre grep. Men motor må klare den økte belastningen. Blir som å kjøre i bakke med bilen, høyere gir gir mer fart, men hjelper lite om en ikke har dreiemoment til å holde turtallet. Sitér dette innlegget Link to post
Burgermeister Svart 18.September.2010 Link til dette innlegget Svart 18.September.2010 Planar på ca. 15-16 knop og ca. 2700-2800 rpm, dvs eg tar den gjerne opp i 3000 før eg slakka av. Trur ikkje der er så mykje cuping på Black Maxen. Skulle gjerne klart bort i mot 4000 lenger ut i sesongen men då må eg vel ned på 18 og får då reduksjon på krafta rundt planingsterskelen , alternativt kan eg sjølvsagt spyle båten midt i sesongen. Kan eg ved å dele rpm på knop få noko peikepinn på slippe, dvs dess høgre tal eg får i svaret dess mindre effekt gir propellen? Sitér dette innlegget Link to post
king kong Svart 18.September.2010 Link til dette innlegget Svart 18.September.2010 Hvis en propell har mye cupping så vet man jo ikke nøyaktig hva propellens teoretiske stigning er. Slipp-prosenten kan da nærme seg null i regnestykket, siden man bruker den stigningen som var propellens utgangspunkt om den ikke hadde vært cuppet... Alle propellere meg bekjent er oppgitt med korrekt stigning med eller uten cup fra fabrikk. Jeg kan være ening med deg dersom prop har blitt modifisert etter den har forlatt fabrikken, og det er jo sansynlig. MVH K.K Sitér dette innlegget Link to post
KnutIvar@home Svart 18.September.2010 Link til dette innlegget Svart 18.September.2010 (redigert) hvilken max diameter kan du ha på propellen ? Redigert 18.September.2010 av KnutIvar@home (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KnutIvar@home Svart 18.September.2010 Link til dette innlegget Svart 18.September.2010 hk 160 v/4000 rpm 1400 kg planende skrog 22,5 fot propell dia : 16,09" propell vridning/pitch : 21,24" based on dar 55% (propell areal) max fart 38 knop slip :0,11 hvordan rimer dette med slik det er i dag da? fart spec på propell hk 130 v/4000 rpm propell dia 15,43 " pitch : 19,36 max fart 34 knop slip 0,12 Sitér dette innlegget Link to post
Burgermeister Svart 18.September.2010 Link til dette innlegget Svart 18.September.2010 Det er eg ganske usikker på. Står ein 14 1/2 på no i alle fall. Sitér dette innlegget Link to post
Burgermeister Svart 18.September.2010 Link til dette innlegget Svart 18.September.2010 Propell diam 14,5 Stigning 19 Maks fart 31,6 knop. Har prøvd med ein med 21 pitch og fekk då berre ut 3600 rpm. Trur ikkje eg har sjangs å drive ein på 16. Sitér dette innlegget Link to post
KnutIvar@home Svart 18.September.2010 Link til dette innlegget Svart 18.September.2010 ok.. ja de dataene jeg kalkulerte med var de lykkepillen startet tråden med. hva er dine data da burgermeister? fot vekt utveksling hk ved det rpm din motor er oppgitt til. eventuelt og det rpm du ønsker og ligge på? dette kan du fint beregne frem og tilbake med forskjellige verdier i denne kalkulatoren Sitér dette innlegget Link to post
Burgermeister Svart 18.September.2010 Link til dette innlegget Svart 18.September.2010 Eg har faktisk heilt identisk med lykkepillen med unntak av motoren som er på 150 hk Sitér dette innlegget Link to post
KnutIvar@home Svart 18.September.2010 Link til dette innlegget Svart 18.September.2010 Eg har faktisk heilt identisk med lykkepillen med unntak av motoren som er på 150 hk da er den oppgitt til 150 hk v/4000 rpm ? litt viktig det med hk ved rpm Sitér dette innlegget Link to post
Burgermeister Svart 18.September.2010 Link til dette innlegget Svart 18.September.2010 Det er heilt rett Sitér dette innlegget Link to post
KnutIvar@home Svart 18.September.2010 Link til dette innlegget Svart 18.September.2010 jeg får frem 15,88 i dia og 20,5 i vridning ved 150 hk 4000 rpm max fart 37 knop siden du har prøvd en med 21 i vridning ble jo den litt tung. denne beregningen er jo litt mindre. hvor mye diameteren har og si for hva som blir tungt for motorene er jeg ikke sikker på. men er rimelig sikker vridningen har mye og si. øker du diameteren må en minke på vridningen. siden du alt har prøvd en med 21 i vridning og vet den er for stor så burde en mellom ting passe ganske ok. 1 tomme på vridning har hvertfall en hel del og si på hvilken rpm du får motoren opp i. Sitér dette innlegget Link to post
KnutIvar@home Svart 18.September.2010 Link til dette innlegget Svart 18.September.2010 hadde jeg vært deg ville jeg prøvd en med samme dia som du alt har siden du ikke vat hvilken diameter du kan gå opp til. 14,5" 20" vridning. jeg vil ikke garantere resultatet nei :-) siden kalkulatoren sikkert ikke tar høyde for annet enn det som vi forteller den. Sitér dette innlegget Link to post
Burgermeister Svart 18.September.2010 Link til dette innlegget Svart 18.September.2010 Ja det kan godt hende at eg kan gå ned på diameteren og opp på stigninga. Den farta du skisserte skulle eg gjerne fått ja Har lest Test av propellat du kan ha liten diameter på ein lette og raske båt ja. Kjempekjekt å få hjelp Sitér dette innlegget Link to post
Burgermeister Svart 18.September.2010 Link til dette innlegget Svart 18.September.2010 E det stålpropell du beregna forresten? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.