jo_no Startet 24.Juni.2010 Del på Facebook Startet 24.Juni.2010 Som kjent finnes det to typer styrmenn: De som har gått på skjær og de som kommer til å gjøre det. Nå har jeg gjort det og lurer på om båten må opp for visuell inspeksjon eller ikke. Her er story'en. Gikk på i SAKTE fart; båten var vel bare i gear. Så dunk og en uhyggelig lyd. Klart en skvetter.. Slo bakk og gikk av uten problem. Så begynner tankespinnet: Tålte båten dette? (Traff under kjølen). Båten tar definitivt ikke inn vann. Hadde i dag en inspeksjon (måtte bade men ikke lett å se når en er nærsynt ). Kan se hvor båten har truffet; ser gelcoaten på et par flater på kanter av kjølen. Like fullt gnager tanken meg om den bør opp for visuell inspeksjon eller bør en snekke tåle såpass... Synspunkter? Sitér dette innlegget Link to post
BjornLie Svart 24.Juni.2010 Del på Facebook Svart 24.Juni.2010 Det går bra. Selv om du sikkert har skallet av gelcoat inn til glassfiberen vil den ikke ta skade av det i sommer. Ta heller og få det rent til høsten når du tar den opp, også sparkler og primer du til våren før uttak. Sitér dette innlegget SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post
Worry II Svart 24.Juni.2010 Del på Facebook Svart 24.Juni.2010 Koster vel 4-500,- å få løftet båten på ditt lokale sted ? Fått skattepenger i dag ? Liten investering ! Du har en robust båt fra 87, en tid hvor de støpte båten for hånd og la på skikkelig med glassfiber, så det er nok liten fare for større skade ! Men du skal sove godt hver natt i sommer vet du... Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 24.Juni.2010 Del på Facebook Svart 24.Juni.2010 Var det du som gikk på skjæret på innsiden av den røde staken ved Kuskjær i går? Hvis det var deg jeg så som bakka av igjen, så gikk det antakelig helt fint. Skaden er sannsynligvis så liten at man nesten ikke tror det. Den er bare å sparkle igjen til våren når båten har stått på land og tørket hele vinteren. Sitér dette innlegget Link to post
jo_no Svart 24.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2010 Var det du som gikk på skjæret på innsiden av den røde staken ved Kuskjær i går? Hvis det var deg jeg så som bakka av igjen, så gikk det antakelig helt fint. Skaden er sannsynligvis så liten at man nesten ikke tror det. Den er bare å sparkle igjen til våren når båten har stått på land og tørket hele vinteren. Det er helt korrekt!! Hele 'seansen' tok vel bare et halvt minutt.. Hadde vært skikkelig pinlig om jeg ikke hadde kommet av igjen så lett - eller enda værre: Smokket propellen i skjæret. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 24.Juni.2010 Del på Facebook Svart 24.Juni.2010 Det var jammen ikke dårlig at du fant et vitne til hendelsen her inne ! Hehe.. spør om det så komisk ut jo_no ! Eller kanskje ikke ? Nå er du "han som gikk på Kuskjær, vet du" Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 24.Juni.2010 Del på Facebook Svart 24.Juni.2010 Har bekjent som har gått på skjær i vesentlig større fart med samme båt, og den tåler mye. Ingen skade utover skrape i bunnstoff. Men en sjekk på land er å anbefale, om ikke annet for å roe seg selv litt. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 24.Juni.2010 Del på Facebook Svart 24.Juni.2010 dykkemaske og snorkel kan også løse problemet. Også bør du følge litt med på vanninntrening fra hylse og ror. Og er det vann i båten så smak på vannet. Det finnes folk som har trodd de forliser - men som har hatt lekkasje på ferskvanns systemet ombord. Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 24.Juni.2010 Del på Facebook Svart 24.Juni.2010 Du kom deg raskt av skjæret igjen. Jeg tror du kan sove godt om natta også i forhold til skaden. Dette skjæret er jo kjent. Historien vil ha det til at tidligere statsminister Gro og mannen gikk på der i sin tid. Det var visstnok en mye artigere historie. Gro skal visstnok ha kjefta i kjent stil. Sitér dette innlegget Link to post
jo_no Svart 24.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2010 Siste om saken: Har funnet ut at en jeg kjenner har et undervannskamera. Blir å ta båten inn på grundt vann et sted og knipse noen bilder. Finnmarken: Har du et sted å foreslå? Marivold (Paradisbukta) - eller et bedre sted? Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 24.Juni.2010 Del på Facebook Svart 24.Juni.2010 (redigert) Paradisbukta kan jo være et greit sted. Et annet sted kan også være på flytebrygga på Ytre Maløya. Helt til venstre der tror jeg det er ganske grundt. Der kan du antakelig gå rundt båten. Ellers var det forresten en flott kveld på fjorden i går Redigert 24.Juni.2010 av finnmarken (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jo_no Svart 24.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2010 dykkemaske og snorkel kan også løse problemet. Også bør du følge litt med på vanninntrening fra hylse og ror. Og er det vann i båten så smak på vannet. Det finnes folk som har trodd de forliser - men som har hatt lekkasje på ferskvanns systemet ombord. Joda, men jeg må veldig tett på for å se noe som helst grunnet nærsynthet. Det jeg så var gjennom vannkikkert like i vannskorpa. Ellers finnes ikke vann i kjølsvinet. Legger stor vekt på at der skal det være helt tørt. Apropos skjæret: Har nettopp fått høre her på jobb at flere båter dunket borti dette skjæret i går kveld. Finnmarken: Behøver ikke ha vært meg du observerte men kan godt ha vært det.. Sitér dette innlegget Link to post
jo_no Svart 24.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2010 Paradisbukta kan jo være et greit sted. Et annet sted kan også være på flytebrygga på Ytre Maløya. Helt til venstre der tror jeg det er ganske grundt. Der kan du antakelig gå rundt båten. Flytebrygga på Ytre Maløya var et veldig godt forslag. Takk skal du ha. Sitér dette innlegget Link to post
945 Svart 24.Juni.2010 Del på Facebook Svart 24.Juni.2010 Med tanke på å ta inn vann, så hadde jeg sovet godt, men av erfaring (desverre) så ville jeg tatt denne på land. Det kan være at du har knust fiber, og dermed vil det stå vann i skroget. Ta den opp og og utbedre eventuel skade. Sitér dette innlegget Tønnesea Link to post
finnmarken Svart 24.Juni.2010 Del på Facebook Svart 24.Juni.2010 Ja, det var sikkert flere som gikk på der i går. På den riktige siden av den røde staken var det jo umulig å komme forbi. (For dere som ikke er kjent der: "Alle" i Grimstad skal forbi/ligge ved Kuskjær for å se bålet. Derfor nesten umulig å komme forbi på riktig side av staken..... Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 24.Juni.2010 Del på Facebook Svart 24.Juni.2010 ikke alle, men de fleste. Kuskjæret er øyen med bålet eller det ved sidna? Noen av dere som var på vaholmen foresten? Sitér dette innlegget Link to post
jo_no Svart 24.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2010 Ja, det var sikkert flere som gikk på der i går. På den riktige siden av den røde staken var det jo umulig å komme forbi. (For dere som ikke er kjent der: "Alle" i Grimstad skal forbi/ligge ved Kuskjær for å se bålet. Derfor nesten umulig å komme forbi på riktig side av staken..... Helt konkret: Hadde den røde runde bøya i ryggen og gikk utover. Skulle ligget nærmere selve kuskjær (eller bålet om du vil) men pga trafikken kom jeg for langt mot land Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 24.Juni.2010 Del på Facebook Svart 24.Juni.2010 Da var det ikke deg jeg så. Han jeg så gikk den andre veien Sitér dette innlegget Link to post
jo_no Svart 24.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2010 Nå ser det ut til at ting har gått bra. Hadde med meg en kompis ut i ettermiddag og la til et sted hvor det går an å stå bunnen. Finnmarken: Veldig godt tips det med flytebrygga på ytre Maløya Fikk verifisert at gelcoaten er blottlagt og at det er skitne streker i denne. Om det er gjennomgående krakeleringer vites ikke; uansett er det ikke slått av biter av gelcoaten. Den kjennes glatt når en stryker hånden over flaten. Slår meg til ro med dette foreløpig.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.