Jump to content

Nord West 390 eller Fairline Phantom 38


9100

Recommended Posts

P40 er en svært linjelekker dame ja, og en annen klasse innredningsmessig synes jeg enn tilsvarende Fairline. Eneste forskjellen mellom P38 og P40 er vel gjestetoalettet, og solsenga bak soffaen på fly? Alikevel veier P40 innpå 4 tonn mer enn P38. Det blir for mye føler vi som svæææært skjelden vil ha behov for et eget gjestetoalett.

 

NW390 er uaktuell for oss pga drev og hønsestige til fly. Fast bord på opphøyet platå i salongen trekker også ned, da en må skli seg sideveis for å få plass bak bordet, og blir lett inneklemt hvis det sitter fler rundt bordet. Blir litt som å sitte rundt et kaffeteriabord føler jeg.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Ser att diskussionen har kommit att innefatta även Princess P40 som jag nu sedan 6 säsonger och 10 000 nm är ägare till.

Utan att vilja vara med i ’min båt är bäst’-klubben så kan jag väl nämna några egenskaper som jag värdesatte när jag köpte båten och som till största delen har bekräftats efter hand.


  •  
  • Spaciös interiör. När jag varit inne i t ex en Nordwest och kommer tillbaka till Princessen så känns det som att byta från en Boeing 737 till en widebody med därtill hörande luft och rymd.
  • God utsikt från salongen genom den tredelade skjutdörren (i rostfritt) bakåt och genom dom nedre sidorutorna åt sidorna. Bekväm plats för två som vill sitta framåtvända när man kör.
  • Bra säng i förkabinen speciellt sedan vi bytade till resårmadrass. Lite trångt utrymme bakom sängen för på- och avklädsel.
  • Gott om plats för att umgås och röra sig och mötas ombord, men mindre antal sängar. Bra för oss för vi är mest bara två ombord, men givetvis sämre för en större /och yngre/ familj. Att ta med ett vuxet par över en helg går givetvis bra men gästsängarna är inte king size precis. Gästerna får i alla fall egen toalett och dusch med direktaccess från gästkabinen.
  • Bra och rymligt pentry med bra avställningsytor i oömt Corian.
  • Bra och rymliga toaletter med praktisk cirkulär plexiglas-dusch-kabin i den till BB. Ger välfungerande dusch-funktion och fördelen att golvytan kommer toalettutrymmet tillgodo när man duschat färdigt.
  • Fantastiskt övre däck med en rymlig U-soffa som inklusive förarsätet rymmer 6 personer om man ersätter det ursprungliga diminutiva bordet med ett större. (jag har skisser eller foton). Praktisk solplats med tillhörande dynor bakom soffan. En rejäl TRAPPA att gå när man skall dit så att man kan bära några gin&tonic utan att spilla…
  • Lagom stort akterdäck som man möblerar med två ’ägar’-stolar riktade bakåt och ett ovalt bord så får gäster och barn sitta i aktersoffan. Plats till 6 personer med bra avställningsytor på luckorna över knapar och linboxar. På de tidigare båtarna saknade Princesskapellet obegripligt nog en tredje ruta på BB-sidan bak, men det kan ju enkelt ordnas. Även sidoentréerna i kapellet måste modifieras om man vill kunna ligga med stäven mot bryggan och komma in i båten via skarndäcken.
  • Välplanerade förarplatser både nere och uppe med snygg och genomtänkt layout. Plats för sjökortsförråd och arbetsyta för aktuellt sjökort utan att skymma plotter eller radar.
  • Mycket välgjorda snickeri- och tapetseri arbeten. Snygg och mycket tålig finish på möblerna och tack och lov sparsamt med trä som är exponerat för solstrålning. Min båt har tillbringat någon säsong i Medelhavet i sitt tidigare liv och det har inredningen klarat bra. Snygga rostfria arbeten som inte rostar. Täta fönster och ventiler.
  • Goda sjöegenskaper.
  • Driftsekonomin kan såklart inte konkurrera med en drev-båt när det gäller dieselförbrukning. Men som alltid med motorstarka båtar så styr men ju detta mycket själv med vilket varvtal och fart men väljer. Jag har regelmässigt en uppmätt och vid tankningar verifierad snittförbrukning på kring 1,5 l/nm. Vi använder båten mycket och har i sommar t ex varit en tur till Bohuslän inklusive Anholt på 583 NM och då tankade jag 891 liter när jag kom hem och då hade jag ändå kört genset en del. Och i förra veckan var vi en tur till Stralsund och runt Rügen på 300 NM och nu ser jag att vi bränt runt 500 liter där. Så där är väl egentligen inte så mycket att spara. Och sedan sägs det ju att drev är dyrare att underhålla.
  • Manövrerbarheten? Tja bogpropeller är ju standard och på vår båt har vi även stern thruster, och det skulle jag inte vilja vara utan. Det ger möjlighet att våga sig in på trånga ställen. Thrusters är dessutom oslagbart oömma och dom kan man t ex ta hjälp av för att komma fri om man misstänker att man har lite för lite vatten under propellrarna. Eller det oväntat grundar upp inne vid en brygga.

Tycker att båten är snygg och kvaliteten är god. Givetvis så förstår jag dock att det kan kännas tryggt att ha tillverkande varvet inom räckhåll. Har dock än så länge inte haft några större behov och dom ganska få reservdelar i form av någon gummilist och el switchar jag behövt har skickats från England utan problem. :flag_sw:

 

Bifogar en bild från kanalen i Stralsund.

 

20100826__rgen_semester_stralsund_kanal__img_1431.jpg

Link to post

Hva er det realistisk å få inn en slik til norge for inklusive sannsynlige kostnader og avgifter?

 

Det bør du klare for ca 1,9 mill. Nå er både £ og Euro kursen relativt høy i forhold til den norske krona, så det er vel ikke så utrolig gunstig å importere nå.

Til tross for overnevnte fakta, så kan du enda spare deg noen hundretusen på å importere selv.

 

Mvh

B

Link to post

Takk for en fyldestgjørende beskrivelse Ebonita. Foruten et bad ekstra og en god solseng på fly, hva får du ekstre i en P40 som du ikke får i en P38. Snakket med Norsk Båtsenter (Princessforhandler i N) på "Båter i sjøen" i går, og de påstod at Captains cabin i front var større på P38, grunnet gjestetoalettet på P40 som tok plass?

Og så er det jo en ikke uvesentlig vektforskjell.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

I dag er pundkursen i underkant av 9,50- og Eurokursen 7,90 I historisk perspektiv kan vel ikke det sies å være spesielt høyt. I desember 2008 lå Eurokusen 27% høyere(ca. 10,-) da kunne man snakke om høy Eurokurs.

Om man ser tlbake i tid har Euroen de siste 10 årene ligget i på et snitt på Kr. 8,- Pundet har jeg ikke fulgt så nøye, men det har vel om jeg ikke tar feil hatt et snitt på rundt Kr. 11,50

 

Slik sett er Pundet i dag relativt rimelig og Euroen ørlite under hva som har vært snittet.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

P 40 er ei meget flott skute..

Hvis vi tar utgangspunkt i denne som ligger i UK : Princess P40

 

9194711.jpg

 

Så er dette en en 1999 mod med 63 P motorer.

Den står til £ 149000 og med 20% prutning og 30000(Diesel) i frakt så kommer denne inn på rett i overkant av 1,6 hvis en kjører den hjem selv.. ( som jo er bare kosetur i en slik flott skute)

Husk at ved hjemkjøring selv og at en har brukt av sin egen ferie så betegnes dette ikke som frakt og skal derav ikke betales MVA av.. det skal nevnes at det praktiseres forskjellig rundt om.. og uopplyste Tollere vil nok kanskje hevde at du skal betale MVA på hjemkjøringen :discuss: .. (vi betaler ikke MVA på hjemkjøring etter endt ferie i utlandet gjør vi vel??) :tongue:

 

Denne prisen er med dagens Pund kurs og regnet ut på BP Importkalkulator (Dog HK avgift må redigeres da den er for lav i Kalkulatoren 2010 kurs er på 159,50 pr hk)

 

Løp og kjøp

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post

Ref Rem:

 

Nej säkert helt rätt Rem,

 

Saken är väl den att vi tittade på bl a Nimbus 380 Commander och kom då att även bli visade en Princss 38 som vi då tyckte kändes mer intressant för samma pengar, och sedan hittade vi en Princess 40 med bättre utrustning och färgsättning som verkade mer prisvärd.... Ja Du vet det ena ger det andra, och förståndet och förnuftet är inte alltid så nyktert.... Och jovisst det kändes väl inte fel med en extra toalett... och att förkabinen kanske är 10 cm mindre det visste jag inte då - och faktiskt inte nu heller!

 

Hade inte detta hänt, hade vi inte varit på den mässan, ja då hade jag kanske fortfarande varit nöjd med min Nimbus 3000, och haft en slant till på banken.

 

Men å andra sidan haft lite mindre att tänka tillbaka på när jag sitter på hemmet....

Link to post
:lol: :lol: Bra Ebonita. Uansett er det en nydelig båt du har.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Rem: Den med "cafeteriabordet" har jeg ikke hørt før. Jeg er lidt forvirret, for alle de både, jeg har haft, har haft samme type layout: En U-sofa omkring et bord. Beklager min uvidenhed, men hvordan ser alternativet ud?

 

At bordet i NW 390 ikke kan lægges med ned og dermed give en ekstra køje er jeg også forvirret over. Det må være et bevidst valg fra Bennys side, men hvad der ligger bag kan jeg ikke gennemskue. Nu er vi mest to, der sejler, så der er så aller-rigelig med plads i forvejen, men havde jeg haft valget så ville jeg have foretrukket at have den mulighed også.

 

Ang. trappen til fly, så forstår jeg at det er en anke hos mange. Personlig har jeg ikke problemer med at komme op og ned. Det var samme sag på Forbinaen, og jeg har nok bare vænnet mig. Men jeg er jo også kun 52, så måske ser jeg anderledes på det om en ti års tid... hvem ved :-)

 

Andy

Link to post

Beklager min uvidenhed, men hvordan ser alternativet ud?

 

Ang. trappen til fly, så forstår jeg at det er en anke hos mange. Personlig har jeg ikke problemer med at komme op og ned. Det var samme sag på Forbinaen, og jeg har nok bare vænnet mig.

Andy

Alternativet er en flat dørk hvor du kan møblere fritt med stoler og bord. Dette er det skjelden du finner på en drevbåt, da kravet til høyde i stikkabinen medfører at dørken i kabinen over må heves.

 

Ellers har jeg også vendt meg til hønsestigen i min P35. Allikevel, skal jeg kjøpe meg en båt fra rundt år 2000 og nyere er trapp til fly et absolutt krav fra min side.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Rem : Åh ja, beklager at klappen lige gik ned der: Løsningen som Princess og Beneteau har kender jeg jo godt. Det var lige en momentan nedsmeltning :blush:

 

Jeg fandt i øvrigt i arkivet en anmeldelse af NW 390 fra MBY. Selv englændernes egne medier kan godt kende kvalitet når de ser det:

 

mby390.jpg

 

citat: "....unable to match..." :smiley:

 

 

 

Andy

Link to post

Nå var det ikke min mening å påstå at NW er dårlig bygde båter Major, tvert om. Det jeg prøvde å si var at løsninger med drev gjerne gir en litt spesiell løsning for salongen, med et opphøyet plattå og med fastmontert bord med U-soffa rundt. Jeg ville som sakt heller foretrukket et flatt gulv hvor man kan møblere fritt. Det er nå min mening.

 

Nå synes jeg også salongen i NW er overraskende trang til en 40 foter å være, og løsningen med kjøkken oppe gjør ikke saken bedre.

 

Ellers har jeg stor sans for NW selv om jeg synes at de kanskje er noe for tradisjonell (kjedelige) i linjeføringene.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
70_915727066.jpg24_-354426795.jpg Her ser vi salongene på to omlag like store båter, NW390 til venstre og Princess P40 til høyre.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Ja Rem:s bilder illustrerar väl ganska väl vad jag menar när jag skrev:

 

Spaciös interiör. När jag varit inne i t ex en Nordwest och kommer tillbaka till Princessen så känns det som att byta från en Boeing 737 till en widebody med därtill hörande luft och rymd.

 

Och ändå har Princessen på Rems bild inredningsvarianten med fasta skåp om BB vilket ger en valbar och flyttbar lös soff-bänk utan ryggstöd i mitten. Vanligare är alternativet med en /lös/ soffa om BB vilket ger ännu bättre rörelseutrymme i mitten. När andan fallit på så har det faktiskt hänt att jag tagit en liten svängom där med sambo fram på aftonen...

 

Men som sagt om man har flera hemmavarande barn och prioriterar kojplatser i avskilda hytter så förstår jag givetvis att NordWest ett intressant alternativ.

Link to post

Rem: Helt enig - jeg kan godt se at der er en anden indretning og rum-følelse i Princessen. Det var bestemt ikke det, jeg hentydede til når jeg citerede MBY for kvaliteten.

 

Stil og indretning er jo smag og behag. Jeg trives godt i 390'erens klassiske "træstub" men respekterer fuldt ud andre, der foretrækker en anden stil! Jeg har set på adskillige Princess'er i løbet af jagten på ny båd og hverken jeg eller Fruen trives med at sidde "nede" som man på en måde gør i Princessen. Vi foretrækker det udsyn og den luftighed som man har i den "nordiske indretning" hvor man sidder lidt oppe. Men igen - smag og behag!

 

Den eneste grund til at jeg indkopierede klippet fra MBY var for at henvise til trådens oprindelige emne: "Nord West eller Fairline". Her ville jeg blot pege på at et ret anerkendt engelsk bådblad skriver, at NW har en byggekvalitet, der overgår både Princess og Fairline. Men dermed har jeg jo ikke taget stilling til hverken planløsning eller indretningsstil, som jeg fuldt ud respekterer at hver enkelt må gøre op med sig selv!

 

Men i det hele taget er bådkøb jo en utrolig subjektiv og emotionel ting, så det er og bliver en umulig opgave at diskutere :smiley: Det vigtigste er vel at vi alle er tilfredse med vores valg.

 

Andy

Link to post

Det vigtigste er vel at vi alle er tilfredse med vores valg.

Andy

Godt ord Major, godt ord. :yesnod:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Ja Rem:s bilder illustrerar väl ganska väl vad jag menar när jag skrev:

 

Spaciös interiör. När jag varit inne i t ex en Nordwest och kommer tillbaka till Princessen så känns det som att byta från en Boeing 737 till en widebody med därtill hörande luft och rymd.

 

Och ändå har Princessen på Rems bild inredningsvarianten med fasta skåp om BB vilket ger en valbar och flyttbar lös soff-bänk utan ryggstöd i mitten. Vanligare är alternativet med en /lös/ soffa om BB vilket ger ännu bättre rörelseutrymme i mitten. När andan fallit på så har det faktiskt hänt att jag tagit en liten svängom där med sambo fram på aftonen...

 

Men som sagt om man har flera hemmavarande barn och prioriterar kojplatser i avskilda hytter så förstår jag givetvis att NordWest ett intressant alternativ.

 

Vedr denne løsningen med enten en liten sofa på bb side eller et fast skap, er dette "options" fra fabrikken eller er dette modell avhengig :confused: Ser at det er variasjoner på dette både når det gjelder P38 og P40.

 

Noen som vet?

 

Mvh

Bjørn

Link to post

Uten å påberope meg at jeg vet med sikkerhet, så mener jeg du i stor utstrekning kan velge eller påvirke løsningene selv ved sk. innredningsoptioner.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Ref Rem:

Uten å påberope meg at jeg vet med sikkerhet, så mener jeg du i stor utstrekning kan velge eller påvirke løsningene selv ved sk. innredningsoptioner.

 

 

Jag tror att på Princess har man kunnat välja olika träslag och olika textilier, men när det gäller möblering har det nog inte varit så mycket andra valmöjligheter än just 'BB soffa' eller 'BB skåp'.

 

Ja och sen har ju funnits bäddsats som gör sängarna i sidokabinen till en dubbelkoj.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...