Jump to content

Nord West 390 eller Fairline Phantom 38


9100

Recommended Posts

Ta en titt på denne: Sun Quest 40

 

Den ligger til salgs på FINN

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Nord West vs Fairline er vel rått parti.... Skulle jeg ha hatt motorbåt i den prisklassen hadde jeg ikke valgt annet en NW evnt. Storebro men den er vell enda dyrere.

 

Nord West er har jo en mere klassisk linjer, mens Fairline er mere moderne linjer. Innredningen til Nord west er jo nydelig og ja hadde jeg hatt 5,8 mill :crazy: så hadde nord west sin 42 foter blitt satt i bestilling. (Drømmebåt :eek:) 3 kabiner og full pakke.

Tenker på båt rundt 2000-2003 mod og blir ikke helt komfortabel med hekk agregat på Nord West 390.

Link to post
  • 2 uker senere...

Hallo ja. Nei det har ikke blitt noen båt enda. Har vært og sett på enda en fairline men ble skuffet over båtens tilstand. Det er jo mye båt på markedet men ikke lett å bestemme seg, må bare sortere ut. Madammen øsker seg phantom 38 så det er jo bra da :smiley:. Er innom finn.no noen ganger pr dag, bør kansje se på andre alternativer.

Link to post

Hvis du skal ha PH 38 så ville jeg kikket i Uk eller i Europa. De fleste her hjemme er brukt importert alikevel og gjærne høyt priset i forhold til i Europa..

 

Det gikk akkuratt en hvit 01 modell som hadde gått i næring (med dertil høyt timeantall 4500 timer :sweat: ) for under 80000 på isle of wight i UK.. grisebillig hvis man er litt nevenyttig da.. kommer inn på ca 1,1.

 

Markedet i europa er litt støvsugd for øyeblikket men det tar seg opp om en mnd tid da de har lenger sesong enn oss.

 

Ang prisnivået i europa så går båtene med opptill 25% avslag om dagen da kjøperne i denne prisklasse FORTSATT sliter med finanskrise.

 

Lykke til i jakten på drømmebåten :seeya:

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post

Hvis du skal ha PH 38 så ville jeg kikket i Uk eller i Europa.

 

Hva med denne? Det ser jo ut som et røverkjøp dersom opplysningene i annonsen stemmer :smiley:

 

Thorlyn, du som har greie på dette, "vat can be stated separatly, EU tax paid" Betyr det at man kan få trekt fra VAT når man betaler norsk moms ved import, som i sin tur betyr at båten ikke er privat eiet nå?? Jeg ble også litt forrvirret fordi jeg trodde VAT var det samme som EU tax.

Link to post

VAT står for Value Added Tax.. VAT brukes over hele verden og er som kjent det samme som MVA her hjemme. At det står at VAT can be stated seperatly åpner da for firmaer eller nordmenn (siden vi ikke er i EU) og kjøpe varen Ex VAT. At det i tillegg står EU tax Paid betyr bare at varen/båten er betalt VAT for i Eu sitt system og ikke utenfor. Dette vi si at for en Eu borger så kan han fritt innføre denne varen/båten uten og måtte betale VAT/MVA en gang til i sitt hjemland. Denne båten du sikter til (selv om jeg ikke kan se annonsen) er da eid av et Firma som er MVA pliktig..

 

Dette er slik jeg har forstått systemet.. arrester meg gjerne :flag_bp:

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post

Til 9100.. ja det er korrekt det var denne som lå hos Telemark lystbåtformidling til blodpris synes nå jeg med tanke på timer og faktisk pris i UK.

 

Denne båten måtte det påregnes litt arbeid med da bla rekka på BB side var krftig bøyd samt enkelte gel skader. Timeantallet hadde ikke bekymret meg da dette er lavturtalls motorer som fint tåler mange timer i bruk.. bedre med mange timer enn kun 400 timer etter 10 år.. ting står seg ihjel i båt.. sjeldent er det gått seg ihjel.

 

Komodo.. Denne i italia er meget billig den også.. men.. det er allitid et men, Den har det minste motoralt som er levert og går derav i tyngste laget ferielastet. Italia båter er som Middelshavsbåter flest.. gjærne godt brukt og preget av solen. Det som er fint med Fairlines er at de har meget tjukk gelcoat og kan fint rubbes/slipes opp igjen til "ny båt". Så hvis man tar pris i betraktning og kan gjøre litt(mye) selv så kommer man billig ut av det.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post

Personlig ville jeg ikke hatt noen av de, men det er kun en smaks-sak. For meg blir NW'n som å bo i en stubbe - treverk over alt, noe som jeg synes blir for mørkt men de er vel uslåelige på kvalitet hvis prisen gjenspeiler den.

På Phantomen føler jeg at de har dyttet alt som burde vært på en 50-foter over på denne. Da sitter du igjen med en bitteliten salong og et utrolig lite akterdekk!! samt en FB som ser ut som den er på vei til å spise opp resten av båten.

 

OBS! dette er min subjektive mening, begge båtene er helt sikkert flotte for andre igjen :smiley:


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

 

D1

Link to post

Jeg har ingen erfaring med Fairline, men jeg har erfaring med aksling(singel), VP41 m/290 drev(dobbel), KAD 44 m/DPE(singel), KAD 300 m/DPG(dobbel)og sist, men ikke minst D6 m/DPH. Jeg har også erfaring med Nord West 390

Ingen av disse drevene har havarert "av seg selv"!

 

I 1997 tok jeg skrittet fra aksel installasjon til drev installasjon. Det var også for meg en barriere, men har siden det holdt meg til drev installasjon. Årsak: Drifts økonomi, manuvrerings effektivitet og trim mulighet.

Alle drevene har vært fra svært godt brukt, eldre enn 10 år til helt nye. På min neste båt vil også drev bli valgt.

 

Når det gjelder NW 390, så kjøpte jeg en ny en i 2002(KAD 300 m/DPG) og hadde 1 havari på det ene drevet i min eiertid. Årsaken til det var ganske enkelt og naturlig: Kjører du på trålrester som fiskere enten har dumpet eller har slitt fra seg, så MÅ det bli en havari utgang av det hele. (Trålrestene var ca 4 m2 stort og er laget av 5-6 mm nylon). Flaksen var at det kun var ene drevet som ble utsatt for dette.

NW390, B-versjon, er en fantastisk båt som jeg hadde mye glede av i 5 år. Båten er litt smalere enn sammenlignbare båter, men det har konstruktøren, Benny Martinsson, en egen filosofi om. Denne filosofien (kanskje mer et prinsipp) er han ikke villig å endre på.

 

Begge mine NW- båter hadde jeg gleden av delvis å følge med på byggeprosessen. Det skal selvfølgelig ikke så mye til for å imponere en amatør, men jeg fikk så mye positivt inntrykk av det grunnleggende arbeidet som nedlegges i bygginga av NW båter at det var nummeret før "hakeslepp"! Ingenting blir overlatt til tilfeldighetene. Og kan du tenke deg direktøren selv (Benny) stå på gulvet med sprøyta i handa? Joda, jeg har observert det!

 

En ting er hva/hvordan NWen fremstår visuelt i en kjøæpsfase. En annen ting er det som du IKKE ser. Der kan en være trygg på at INGEN TING er slurvet med.

KAD 44 m/DPE drev burde gå helt greit på en NW 390. Under 20-21 kn vil 390 begynne å sette seg på hekken og forbruket vil stige noe. Vil anta at forbruket vil ligge på ca 3,3 liter/nm ved masjfart. Med KAD 300 var forbruket ca 3,4-3,5 l/nm.

Personlig synes jeg FBen var grei nok den. Her er det igjen smak og behag som avgjør.

Personlig vil jeg neppe skifte merke fordi det pt ikke finnes båter av samme grunnleggende kvalitet. Kvaliteten må en imidlertid betale for.

Et annet moment er servicen som NW yter. Den har smelta mitt hjerte ved at de reiser 2500 km til toppen av Norge for å tilfredsstille deg som kunde.

 

Forøvrig kan jeg bare slutte meg til det Bitteliten og MajorAndy sier.

Som en kan forstå; jeg er en lykkelig Nordwest eier!

Link to post

For meg blir NW'n som å bo i en stubbe - treverk over alt,

 

Selv synes jeg NW har tungt flott maritimt interiør selv om jeg ikke ville hatt så mye treverk selv, men her lo jeg så jeg nesten datt på gulvet :lol::lol::lol:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
  • 2 uker senere...

Det eneste jeg vet er at Princess 40 deler skrog med Phantom 38.. Princessen er mer linjelekker enn phantomen synes jeg da phantomen har litt stor flybridge( som jo er meget postitivt mht plass).. noe som forsterkes mye hvis også skroget er blått i tillegg.. Synd at disse phantomene er for det meste blå da dette er et mareritt og holde pent samt gjør at skroget ser lavt ut i forhold til hvitt skrog.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post

Ellers vil jeg legge til at jeg synes P40 er en vakker dame. Og skulle vi konvertere, vil den være med i en favorittgruppe.

 

MEN, jeg synes de P40 som ligger til salgs på Finn er veldig overpriset. Ingen bevegelse, ser man til UK ser man de samme for ca 160-170`£. I tilegg kan en prute 20-25%. Dette i følge

Thorlyn som har satt seg godt inn i dette og faktisk imp. noen båter.

Vi sees!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...