dhjerp Svart 6.August.2010 Del på Facebook Svart 6.August.2010 Har nå vært ute å prøvd begge båtene. Hvordan opplevde du støyen ombord i disse, d.v.s. forskjellen? Sitér dette innlegget Link to post
9100 Svart 7.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2010 Nord Westen var det minst støy fra, meget behagelig. I Phantomen var det mere støy fra men det kommer jo av at motorene ligger under dørken inne, men skal fint klare å leve med det. Sitér dette innlegget Link to post
loffern Svart 8.August.2010 Del på Facebook Svart 8.August.2010 Nord West vs Fairline er vel rått parti.... Skulle jeg ha hatt motorbåt i den prisklassen hadde jeg ikke valgt annet en NW evnt. Storebro men den er vell enda dyrere. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 8.August.2010 Del på Facebook Svart 8.August.2010 (redigert) Ta en titt på denne: Sun Quest 40 Den ligger til salgs på FINN Redigert 8.August.2010 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
9100 Svart 8.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.August.2010 Nord West vs Fairline er vel rått parti.... Skulle jeg ha hatt motorbåt i den prisklassen hadde jeg ikke valgt annet en NW evnt. Storebro men den er vell enda dyrere. Nord West er har jo en mere klassisk linjer, mens Fairline er mere moderne linjer. Innredningen til Nord west er jo nydelig og ja hadde jeg hatt 5,8 mill så hadde nord west sin 42 foter blitt satt i bestilling. (Drømmebåt ) 3 kabiner og full pakke. Tenker på båt rundt 2000-2003 mod og blir ikke helt komfortabel med hekk agregat på Nord West 390. Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 18.August.2010 Del på Facebook Svart 18.August.2010 nå har det blitt noen båt på deg?? dumpet over dette emnet og tenkte jeg måtte høre Ang skrog På Fairline PH 38 og princess 38 så er de ikke like.. PH 38 deler skrog med princess sin P40.. de er faktisk helt identiske under. Dette står beskrvet i test jeg har liggende. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
9100 Svart 18.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.August.2010 Hallo ja. Nei det har ikke blitt noen båt enda. Har vært og sett på enda en fairline men ble skuffet over båtens tilstand. Det er jo mye båt på markedet men ikke lett å bestemme seg, må bare sortere ut. Madammen øsker seg phantom 38 så det er jo bra da . Er innom finn.no noen ganger pr dag, bør kansje se på andre alternativer. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 18.August.2010 Del på Facebook Svart 18.August.2010 Jeg vil tipse om NordWest 410 også. Den har en flott løsning med akterkabin synes jeg. http://www.nordwest.se/usedboats/pdf/nw4109703.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 18.August.2010 Del på Facebook Svart 18.August.2010 (redigert) Hvis du skal ha PH 38 så ville jeg kikket i Uk eller i Europa. De fleste her hjemme er brukt importert alikevel og gjærne høyt priset i forhold til i Europa.. Det gikk akkuratt en hvit 01 modell som hadde gått i næring (med dertil høyt timeantall 4500 timer ) for under 80000 på isle of wight i UK.. grisebillig hvis man er litt nevenyttig da.. kommer inn på ca 1,1. Markedet i europa er litt støvsugd for øyeblikket men det tar seg opp om en mnd tid da de har lenger sesong enn oss. Ang prisnivået i europa så går båtene med opptill 25% avslag om dagen da kjøperne i denne prisklasse FORTSATT sliter med finanskrise. Lykke til i jakten på drømmebåten Redigert 18.August.2010 av Thorlyn (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Komodo Svart 18.August.2010 Del på Facebook Svart 18.August.2010 Hvis du skal ha PH 38 så ville jeg kikket i Uk eller i Europa. Hva med denne? Det ser jo ut som et røverkjøp dersom opplysningene i annonsen stemmer Thorlyn, du som har greie på dette, "vat can be stated separatly, EU tax paid" Betyr det at man kan få trekt fra VAT når man betaler norsk moms ved import, som i sin tur betyr at båten ikke er privat eiet nå?? Jeg ble også litt forrvirret fordi jeg trodde VAT var det samme som EU tax. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Thorlyn Svart 18.August.2010 Del på Facebook Svart 18.August.2010 (redigert) VAT står for Value Added Tax.. VAT brukes over hele verden og er som kjent det samme som MVA her hjemme. At det står at VAT can be stated seperatly åpner da for firmaer eller nordmenn (siden vi ikke er i EU) og kjøpe varen Ex VAT. At det i tillegg står EU tax Paid betyr bare at varen/båten er betalt VAT for i Eu sitt system og ikke utenfor. Dette vi si at for en Eu borger så kan han fritt innføre denne varen/båten uten og måtte betale VAT/MVA en gang til i sitt hjemland. Denne båten du sikter til (selv om jeg ikke kan se annonsen) er da eid av et Firma som er MVA pliktig.. Dette er slik jeg har forstått systemet.. arrester meg gjerne Redigert 18.August.2010 av Thorlyn (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
9100 Svart 19.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2010 (redigert) Det gikk akkuratt en hvit 01 modell som hadde gått i næring (med dertil høyt timeantall 4500 timer ) for under 80000 på isle of wight i UK.. grisebillig hvis man er litt nevenyttig da.. kommer inn på ca 1,1. Var det denne som som også ligger på finn: Link Redigert 19.August.2010 av 9100 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 19.August.2010 Del på Facebook Svart 19.August.2010 Ehh, glemte å lime inn linken... http://www.boatshop24.com/web/en/suchen/m/index.htm?showid=2413284&MODEL=fairline+38&SEARCH_PRICECURRENCY=USD&SORTORDER=1&totalcount=43 Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Thorlyn Svart 19.August.2010 Del på Facebook Svart 19.August.2010 Til 9100.. ja det er korrekt det var denne som lå hos Telemark lystbåtformidling til blodpris synes nå jeg med tanke på timer og faktisk pris i UK. Denne båten måtte det påregnes litt arbeid med da bla rekka på BB side var krftig bøyd samt enkelte gel skader. Timeantallet hadde ikke bekymret meg da dette er lavturtalls motorer som fint tåler mange timer i bruk.. bedre med mange timer enn kun 400 timer etter 10 år.. ting står seg ihjel i båt.. sjeldent er det gått seg ihjel. Komodo.. Denne i italia er meget billig den også.. men.. det er allitid et men, Den har det minste motoralt som er levert og går derav i tyngste laget ferielastet. Italia båter er som Middelshavsbåter flest.. gjærne godt brukt og preget av solen. Det som er fint med Fairlines er at de har meget tjukk gelcoat og kan fint rubbes/slipes opp igjen til "ny båt". Så hvis man tar pris i betraktning og kan gjøre litt(mye) selv så kommer man billig ut av det. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Fru Jacobsen Svart 19.August.2010 Del på Facebook Svart 19.August.2010 Personlig ville jeg ikke hatt noen av de, men det er kun en smaks-sak. For meg blir NW'n som å bo i en stubbe - treverk over alt, noe som jeg synes blir for mørkt men de er vel uslåelige på kvalitet hvis prisen gjenspeiler den. På Phantomen føler jeg at de har dyttet alt som burde vært på en 50-foter over på denne. Da sitter du igjen med en bitteliten salong og et utrolig lite akterdekk!! samt en FB som ser ut som den er på vei til å spise opp resten av båten. OBS! dette er min subjektive mening, begge båtene er helt sikkert flotte for andre igjen Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Evita IV Svart 19.August.2010 Del på Facebook Svart 19.August.2010 Jeg har ingen erfaring med Fairline, men jeg har erfaring med aksling(singel), VP41 m/290 drev(dobbel), KAD 44 m/DPE(singel), KAD 300 m/DPG(dobbel)og sist, men ikke minst D6 m/DPH. Jeg har også erfaring med Nord West 390 Ingen av disse drevene har havarert "av seg selv"! I 1997 tok jeg skrittet fra aksel installasjon til drev installasjon. Det var også for meg en barriere, men har siden det holdt meg til drev installasjon. Årsak: Drifts økonomi, manuvrerings effektivitet og trim mulighet. Alle drevene har vært fra svært godt brukt, eldre enn 10 år til helt nye. På min neste båt vil også drev bli valgt. Når det gjelder NW 390, så kjøpte jeg en ny en i 2002(KAD 300 m/DPG) og hadde 1 havari på det ene drevet i min eiertid. Årsaken til det var ganske enkelt og naturlig: Kjører du på trålrester som fiskere enten har dumpet eller har slitt fra seg, så MÅ det bli en havari utgang av det hele. (Trålrestene var ca 4 m2 stort og er laget av 5-6 mm nylon). Flaksen var at det kun var ene drevet som ble utsatt for dette. NW390, B-versjon, er en fantastisk båt som jeg hadde mye glede av i 5 år. Båten er litt smalere enn sammenlignbare båter, men det har konstruktøren, Benny Martinsson, en egen filosofi om. Denne filosofien (kanskje mer et prinsipp) er han ikke villig å endre på. Begge mine NW- båter hadde jeg gleden av delvis å følge med på byggeprosessen. Det skal selvfølgelig ikke så mye til for å imponere en amatør, men jeg fikk så mye positivt inntrykk av det grunnleggende arbeidet som nedlegges i bygginga av NW båter at det var nummeret før "hakeslepp"! Ingenting blir overlatt til tilfeldighetene. Og kan du tenke deg direktøren selv (Benny) stå på gulvet med sprøyta i handa? Joda, jeg har observert det! En ting er hva/hvordan NWen fremstår visuelt i en kjøæpsfase. En annen ting er det som du IKKE ser. Der kan en være trygg på at INGEN TING er slurvet med. KAD 44 m/DPE drev burde gå helt greit på en NW 390. Under 20-21 kn vil 390 begynne å sette seg på hekken og forbruket vil stige noe. Vil anta at forbruket vil ligge på ca 3,3 liter/nm ved masjfart. Med KAD 300 var forbruket ca 3,4-3,5 l/nm. Personlig synes jeg FBen var grei nok den. Her er det igjen smak og behag som avgjør. Personlig vil jeg neppe skifte merke fordi det pt ikke finnes båter av samme grunnleggende kvalitet. Kvaliteten må en imidlertid betale for. Et annet moment er servicen som NW yter. Den har smelta mitt hjerte ved at de reiser 2500 km til toppen av Norge for å tilfredsstille deg som kunde. Forøvrig kan jeg bare slutte meg til det Bitteliten og MajorAndy sier. Som en kan forstå; jeg er en lykkelig Nordwest eier! Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 19.August.2010 Del på Facebook Svart 19.August.2010 Jpå gulvet med sprøyta i handa Er båtene sprøytestøpt? Sitér dette innlegget Link to post
Evita IV Svart 19.August.2010 Del på Facebook Svart 19.August.2010 Noen av delene er det, ikke skroget Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 19.August.2010 Del på Facebook Svart 19.August.2010 Jeg har i øvrigt en del tester af NW 390 fra danske, norske og UK media i PDF. Hvis du sender en IM med din mail så kan jeg sende dem. Alle testene roser i øvrigt båden til skyerne.... Andy Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 19.August.2010 Del på Facebook Svart 19.August.2010 For meg blir NW'n som å bo i en stubbe - treverk over alt, Selv synes jeg NW har tungt flott maritimt interiør selv om jeg ikke ville hatt så mye treverk selv, men her lo jeg så jeg nesten datt på gulvet :lol: Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
9100 Svart 1.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2010 Hei igjen og takk for alle tilbakemeldinger. Har enda ikke bestemt meg for hvilken båt som skal kjøpes, var ikke lett dette her. Har nå vært og sett på en princess 40, meget penebåter. Noen som har noen erfaringer på denne båten (utenom hekkbølger). Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 1.September.2010 Del på Facebook Svart 1.September.2010 Det eneste jeg vet er at Princess 40 deler skrog med Phantom 38.. Princessen er mer linjelekker enn phantomen synes jeg da phantomen har litt stor flybridge( som jo er meget postitivt mht plass).. noe som forsterkes mye hvis også skroget er blått i tillegg.. Synd at disse phantomene er for det meste blå da dette er et mareritt og holde pent samt gjør at skroget ser lavt ut i forhold til hvitt skrog. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
baatsman Svart 1.September.2010 Del på Facebook Svart 1.September.2010 Evita, medlem her har en slik båt. Send han en IM. Han virker meget oppegående og du får helt sikkert en bra analyse av båten. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
9100 Svart 1.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2010 Ok skal prøve det, takk for svar Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 1.September.2010 Del på Facebook Svart 1.September.2010 Ellers vil jeg legge til at jeg synes P40 er en vakker dame. Og skulle vi konvertere, vil den være med i en favorittgruppe. MEN, jeg synes de P40 som ligger til salgs på Finn er veldig overpriset. Ingen bevegelse, ser man til UK ser man de samme for ca 160-170`£. I tilegg kan en prute 20-25%. Dette i følge Thorlyn som har satt seg godt inn i dette og faktisk imp. noen båter. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.