Jump to content

PÖLSEMANNEN


Gunga Din

Recommended Posts

Er det noen som tør å stå frem som fender-sailors her?

:yesnod:

Med min tidligere båt hadde jeg et spesialopplegg:

Bilde

Under gange var de festet horisontalt - liksom permanent fendring - og det er vel lov, eller?

Men i tillegg hender det jo at man glemmer noe - skal det være å ta fenderne inn eller ta ned flagga kl 21:00:00

Link to post
Share on other sites

På min (for meg) nye Nidelv 24, er dollbordet (den kanten over fenderlista som man går på på utsiden av båten, det er doll bord det heter?) en høy kant ytterst. I tillegg til at det da er godt fotfeste når man trør der, gjør dette at fendrene ligger veldig godt der.

De lå slik da jeg over tok båten min, og jeg har sett andre Nidelver som praktiserer det samme, til og med på bilder i salgsanonser.

 

Jeg må innrømme at jeg har praktisert det samme. De ligger da vertikalt, og synlig, og har ingen fendrende funkson (som permante fendre), da de er innenfor kanten på fenderlista.

 

Det er en meget praktisk løsning, både når de skal opp, men spesielt når de skal ut, det kan gjøres ved kun bruk at føttene, så kan man bruke armene til holde seg fast dersom sjø.

 

Det er nok derimot ikke særlig pent.

 

Reagerer dere dersom dere ser slikt? For meg er det praktiske viktigere en det kosmetiske, og fendrene henger tross alt ikke og sleper i sjøen. :lol:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

.... De ligger da vertikalt, og synlig, og har ingen fendrende funkson (som permante fendre), da de er innenfor kanten på fenderlista.

Hei Erik,

Jeg regner nesten med at du mener "horisontalt"  -  ellers ville det bli snodig.....

Metoden er grei nok den, men den kan vel bare brukes i damstille vær, for der skal jo ikke meget slingring eller hiving til før de triller nedav  -  og henger der og slenger....

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Gjør det også på samme måten som Erik, men har festat et tau igjennom fenderne på undersiden av de så det bare er å dra opp alle fenderne på dollbordet fra kabinen. Samtidig brukes dette tauet til å binne de fast slik at de ikke ramler ned når jeg kjører i ruskevær.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Dette er en diskusjon som kommer opp med jevne mellomrom. Det kan ikke være mange måneder siden sist.

 

Jeg tar opp fenderene hvis det er mest praktisk, og lar dem henge ute hvis DET er mest praktisk. Akkurat som med alt annet ombord. Jeg gjør det som er mest praktisk i den enkelte situasjon.

 

Hvis noen møter meg med fenderene ute vil jeg ha meg frabedt at noen kommenterer at det er "mangel på style", "dårlig sjømannskap" eller noe annet tull. Kanskje jeg akkurat den dagen ikke hadde plass noe annet sted fordi jeg hadde med meg masse greier jeg vanligvis ikke har i båten? Kanskje jeg er alene ombord, og snart skal legge til og derfor har gjort dette i god tid før jeg kommer til land? Kanskje jeg har LYST til å ha dem ute? Plager det deg at de henger der? Jeg syns at båten din er skitten, men jeg mener da ikke at du er en dårlig skipper av den grunn!

 

Dette betyr ikke at jeg legger ut på lange overfarter med badestigen nede og fenderene hengende og slenge. Men det er ikke fordi noen forståsegpåere tar anstøt og blir personlig fornærmet av at de henger der. Jeg tar de opp fordi JEG har bestemt det, ikke DU.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

JA, jeg mener horisontalt  :sad:

 

Skal innrømme at jeg kikker etter at de holder seg på plass innimellom, men de har holdt seg på plass sålangt, og jeg har vært ute i litt sjø, og nidelven slingrer godt i side sjø. Virker som de ligger trygt ja.

 

Jeg har sjelden manskap ombord (bare passajerer  :headbang:), og må stoppe for å ta både opp og ut fendrene, derfor denne latskap. Har fender holdere fremme i pulpit, så det er ikke plassmangel som gjør det. :wink:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Dette er en diskusjon som kommer opp med jevne mellomrom. Det kan ikke være mange måneder siden sist.

 

Jeg tar opp fenderene hvis det er mest praktisk, og lar dem henge ute hvis DET er mest praktisk. Akkurat som med alt annet ombord. Jeg gjør det som er mest praktisk i den enkelte situasjon.

 

Hvis noen møter meg med fenderene ute vil jeg ha meg frabedt at noen kommenterer at det er "mangel på style", "dårlig sjømannskap" eller noe annet tull. Kanskje jeg akkurat den dagen ikke hadde plass noe annet sted fordi jeg hadde med meg masse greier jeg vanligvis ikke har i båten? Kanskje jeg er alene ombord, og snart skal legge til og derfor har gjort dette i god tid før jeg kommer til land? Kanskje jeg har LYST til å ha dem ute? Plager det deg at de henger der? Jeg syns at båten din er skitten, men jeg mener da ikke at du er en dårlig skipper av den grunn!

 

Dette betyr ikke at jeg legger ut på lange overfarter med badestigen nede og fenderene hengende og slenge. Men det er ikke fordi noen forståsegpåere tar anstøt og blir personlig fornærmet av at de henger der. Jeg tar de opp fordi JEG har bestemt det, ikke DU.

Takk ! Du sier det fler mener. Mange "regler" på sjøen er etter min mening laget av og for de som ikke har nok å finne på. Ikke henge klesvask der, ikke sett noe på den siden, ikke ditt og ikke datt....

 

 

PS - bilde til GungaDin har ikkenoe med denne utblåsningen å gjøre, det var et morsomt bilde og skipperen tar det neppe ille opp at vi beskuer samlingen hans.. Men dårlig sjømannskap er det neppe....

Jeg forsøker alltid å holde båten mest mulig sjømannsmessig, men av og til passer ikke standard opplegg til meg, fordi det er sånn. Jeg har f.eks 4 kanner stabla på dekk på båtens "fine" side, og tørkesnorer til klesvask har jeg litt overalt når vi har vaskedag. Uten at jeg føler mindre "sjømannsmessig" av den grunn. Båten min blir feil lastet hvis jeg flytter de kannene, og de som har synspunkter på opphenging av klesvask har neppe forøkt å dra på 5 1/2 ukes ferie med en lettmatros på 3 1/2 mnd ombord.

 

Suzuki - gjør så godt han kan, men blir irritert på "forsåsegpåere" som ikke har peiling...

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Utfordringen er å få mannskap ombord, i staden for passasjerar!!! Dette kan vere ei pedagogisk utfordring som truleg skulle vore behandla grundigare på båtførarkurs og liknande tilstelningar. Det ser ut til at "Hopp for f**n, kjerring" klubben blir stadig større... :headbang:

Ja, det har noe med gangsynet å gjøre også og det kommer med interessen.  Å være partsreder hjelper litt på både det ene og andre.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

pinnebaat :Utfordringen er å få mannskap ombord, i staden for passasjerar!!!

 

Alternativet for fruen til å være passasjer, er å være igjen på land.

Jeg har trumfet gjennom at vi skal ha båt. Jeg har trumfet gjennom at vi skal på tur.

Da har jeg brukt opp trumfkortene, og må finne meg i å ordne det praktiske.

 

Med praktiske løsninger, går dette greit. Hadde jeg tvunget kona ut på siden av båten for å ta inn fendere, hadde hun grudd seg enda mer til hver tur, og båtlivet blitt redusert.  :headbang:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...