Jump to content

VP D6 - rød indikator på EVC-panel, feilmelding/"fingertrøbbel"?


Fantino

Recommended Posts

Har de siste dagene holdt på med å bygge om til 3 ladekretser (start, service og egen krets for baugprop/ankervinsj). Dette ser etter mye strev ut til å fungere greit (bortsett fra at jeg trolig må ha nytt startbatteri da det ble litt snaut "alene"), MEN jeg observerer følgende: en rød indikator _under_ "N-knappen" på EVC-panelet. Denne blinker når tenning slås på og lyser konstant når motoren går. Jeg _tror_ ikke denne har lyst før, men blir jo litt usikker. Får ingen feilmeldinger i display/alarmpanel.

 

Noen som _vet_ hva denne røde lampen betyr? Har lest manual uten finne at dette indikatorlyset nevnes.

 

(det er altså ikke "hengelås"-lyset, ikke "nøkkel-lyset" og ikke det grønne "N-lyset" over N-knappen - har den enkleste typen EVC-panel da jeg har kun 1 styrepos og en motor)

 

Lurer også på følgende:

 

- Dersom en aktiverer "nødtrimming" ved å holde "-"knappen, er det da normalt å få oransje/rød blinkende "trekantsymbol" i alarmpanelet?

- Hva er offisiell min spec på startbatteri til VP D6? Mener jeg har hørt CCA = 1000 A eller mer, men finner ikke denne infoen noe sted.

Link to post
Share on other sites

Ble dessverre ikke klokere etter studering av den heller. Det er vel dog ingen alarm, da slike skal dukke opp på panelet i så fall. Burde mao. ikke være noe alvorlig uansett!

 

Og skulle det komme en alarm, så har jeg lært meg at prosedyre er slik:

- les av alarm (det er alltid en trekant med utropstegn i midten)

- glem å finne ut om den er gul eller rød (den blinker alltid vekselvis gult/rødt)

- slå opp i manual for å finne ut hva alarmen betyr (trodde du - trekant betyr "contact nearest dealership" hvis den ikke forsvinner etter restart)

 

Kortversjon av prosedyre ved alarm: reboot, hvis feilmelding vedvarer, ta med driten til datahjelpen for å få fjernet viruset :crazy:

Link to post
Share on other sites

ja...nei..jeg tror ikke det er noe galt... da tipper jeg verkstedet hadde funnet det ved høstservicen...de plugger vel på en pc og kan avlese det meste vil jeg tro.. håper jeg...:) det er ikke en indikator på at gearet stå posisjon slik at det KAN settes i gear da? -for om du trykker inn N-knappen, så kan du øke turtallet i fri. når du gjør det...ruser motoren, så blinker den røde lampa som varsel på det...

Link to post
Share on other sites

EVC control panel

 

Red lamp: Active station

Lamp off: Station not active

Lamp flashing: A fault that limits the function of the station has been detected

 

Er det to stasjoner i båten, aktiveres den som skal brukes med et trykk på nøkkelsymbolet.

Er det kun en stasjon, er den alltid aktiv.

 

Håper dette hjelper :smiley:

Sitert fra min Operator's manual EVC-C2 7748934 04-2008 side 13

Redigert av Targa 23.1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er litt usikker på om vi snakker om den samme røde lampen (eg. dioden?)? Den jeg fikk et flyktig bekjentskap med befinner seg rett nedenfor "N"-knappen (dvs. grønn lampe over, og rød lampe under denne knappen). Mente "aktiv"-lampen er den som befinner seg ca. midt på øverst på panelet? Er nok uansett stor sjans for at "problemet" mitt er relatert til fingertrøbbel..

Link to post
Share on other sites

hmm nå må jeg hvirkelig ta meg en grundig sjekk i skuta.. for jeg mener lyset over N knappen lyser kontinuerlig...så dette må jeg finne ut av før jeg skriver noe mere her.. vil jo være HELT sikker på det jeg sier og at jeg ikke bare fabler... skal ned og montere snap davit nå samt olje teaken etter at jeg svaska den frem til klokken 0200 i natt...jesp... hadde glemt hvor lang tid det kunne ta... men kommer tilbake med sikker observasjoner. :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...