Jump to content

Båtbrann ved Vollen i Asker

Bøljan

Recommended Posts

Trist sak, håper det går bra med treåringen. Noe å tenke på for de som mener at innenbords bensinmotor i båt er like trygt som dieselmotor?

ja index tror ikke det var bensinmotorer i den sunseeker 46 foteren så brant natten før der 7 personer måtte hoppe i sjøen.Alt med strøm ombord diesel eller bensin har en potensiell brannfare.

mvh

Mewa 2

Det var dieselmotorer på den som sank ved Hølen. Det var observert blushine på vannet på morgene, og da vi passerte over stedet i gar det en svak diesel lukt i området. Det er ca 100 meter dypt der båten ligger.

Ulykken på Vollen er forferdelig - et mareritt rett og slett. Jeg vet ikke hva som skjedde - men jeg anbefaler alle på generelt grunnlag å være veldig obs på alle former for drivstofflekkasje. Særlig bensinbåter er utsatte for eksplosjonsfare ettersom bensin forgasser ved lav temperatur. Skal bare et gnist til før katastrofen er et faktum da.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

ja index tror ikke det var bensinmotorer i den sunseeker 46 foteren så brant natten før der 7 personer måtte hoppe i sjøen.

Men jeg for min del mener nå i alle fall at det er stor forskjell på å måtte hoppe på sjøen og å bli blåst på sjøen av en eksplosjon! Og diesel eksploderer ikke, selv om det selvsagt brenner godt...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Triste greier. Hørte en kar som kalte opp redningsskøyta da den var underveis og klagde på at de lagde hekkbolger....

Ja hørten det samme, og til og med når gutta forklarte hvorfor de hadde så dårlig tid ga han seg ikke, han mente de kunne ta seg litt bedre tid der hvor det er trangt :boxing:

Vi får heller la gutta gjøre jobben sin, så får vi ta de bølgene som kommer.

Hilsen Morten

www.ribtjenester.no

får ikke eksplosjon av diesel med mindre denne er forvarmet så den fordamper, da kan man vel få noe som ligner en eksplosjon iallefall!

Ja, har opplevd at diesel tar fyr, en gang jeg holdt på og lufte.. Så glemte jeg og skru av hovedstrømmen (det er vell noe man ikke tenker over) Så oppdaget jeg at kobberpakningen var vekke, så skrudde skruen helt ut, for og få på en pakkning, der slipper jeg slangen, og den treffer starteren, og selvfølgelig faller den ned på polen på starteren, og det ble rene fyrverkeriet. masse gnist, og dieselen tok fyr! :headbang: Skipt, men motoren var boss alikavell! :cheers: Men kan diesel ekslodere? :cheers:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

eksploderer vel ikke, men visst du har vært på sånn brannøvelse som de legger en halvliter med diesel i et kappet fat og så setter de en propanbrenner under til den nesten koker eller om den koker da får man en eksplosjonsartet brann iallefall.

Men dette er jo ekstreme tilfeller som aldri vil kunne skje i en båt da.

Sitat fra Budstikka: "En bensinlekkasje var årsak til båtbrannen utenfor Blakstad i Asker lørdag."

http://www.budstikka.no/nyheter/lekkasje-arsak-til-batbrannen-1.5423842?localLinksEnabled=false

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...