Bøljan Startet 26.Juni.2010 Del på Facebook Startet 26.Juni.2010 Nok en båtbrann! http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10002344 Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 26.Juni.2010 Del på Facebook Svart 26.Juni.2010 Samme saken, her fra NRK: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostlandssendingen/1.7186394 Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
index Svart 26.Juni.2010 Del på Facebook Svart 26.Juni.2010 Trist sak, håper det går bra med treåringen. Noe å tenke på for de som mener at innenbords bensinmotor i båt er like trygt som dieselmotor? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Brutus Svart 26.Juni.2010 Del på Facebook Svart 26.Juni.2010 Voldsomt tragisk ulykke, det er jo bare flaks som har gjort det slik at ingen omkom her. Må vel ha vært bensindamp i motorrom ved oppstart, eller gasslekkasje, siden eksplosjonen var så voldsom. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 26.Juni.2010 Del på Facebook Svart 26.Juni.2010 Triste greier. Hørte en kar som kalte opp redningsskøyta da den var underveis og klagde på at de lagde hekkbolger.... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Hilmar 2 Svart 26.Juni.2010 Del på Facebook Svart 26.Juni.2010 Hørte bare en båt som kallte opp og så han var vitne til en eksplosjon. Desverre er nok heller ikke siste gangen dette skjer heller. Er ikke et år siden det brant sist i Sandspollen. Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Vrengen Svart 27.Juni.2010 Del på Facebook Svart 27.Juni.2010 noen som har hørt noen årsak til dette eller? Sitér dette innlegget Link to post
mewa 2 Svart 27.Juni.2010 Del på Facebook Svart 27.Juni.2010 Trist sak, håper det går bra med treåringen. Noe å tenke på for de som mener at innenbords bensinmotor i båt er like trygt som dieselmotor? ja index tror ikke det var bensinmotorer i den sunseeker 46 foteren så brant natten før der 7 personer måtte hoppe i sjøen.Alt med strøm ombord diesel eller bensin har en potensiell brannfare. mvh Mewa 2 Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 27.Juni.2010 Del på Facebook Svart 27.Juni.2010 (redigert) Det var dieselmotorer på den som sank ved Hølen. Det var observert blushine på vannet på morgene, og da vi passerte over stedet i gar det en svak diesel lukt i området. Det er ca 100 meter dypt der båten ligger. Ulykken på Vollen er forferdelig - et mareritt rett og slett. Jeg vet ikke hva som skjedde - men jeg anbefaler alle på generelt grunnlag å være veldig obs på alle former for drivstofflekkasje. Særlig bensinbåter er utsatte for eksplosjonsfare ettersom bensin forgasser ved lav temperatur. Skal bare et gnist til før katastrofen er et faktum da. Redigert 27.Juni.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 27.Juni.2010 Del på Facebook Svart 27.Juni.2010 ja index tror ikke det var bensinmotorer i den sunseeker 46 foteren så brant natten før der 7 personer måtte hoppe i sjøen. Men jeg for min del mener nå i alle fall at det er stor forskjell på å måtte hoppe på sjøen og å bli blåst på sjøen av en eksplosjon! Og diesel eksploderer ikke, selv om det selvsagt brenner godt... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
offpist Svart 27.Juni.2010 Del på Facebook Svart 27.Juni.2010 Skal ikke utelukke at det var propangass med tanke på hvor eksplosjonsartet brannen var. Men det blir jo bare spekulasjoner så klart.. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 27.Juni.2010 Del på Facebook Svart 27.Juni.2010 jeg tenkte også det - eller bensinlekkasje. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 27.Juni.2010 Del på Facebook Svart 27.Juni.2010 Vi var like i nærheten da det smalt, en svært kraftig lyd som kunne minne om bensineksplosjon. Kort tid etter ble det en kraftig svart/gråaktig røykutvikling som ved glassfiberbrann. Vi får sikkert senere høre om årsaksforholdet. Sørgelig med personskadene som er rapportert. Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 27.Juni.2010 Del på Facebook Svart 27.Juni.2010 Hvis man har diesellekasje, hva kan dette eksplodere av? Må vel gnist til for og eksplodere? Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Vrengen Svart 27.Juni.2010 Del på Facebook Svart 27.Juni.2010 (redigert) får ikke eksplosjon av diesel med mindre denne er forvarmet så den fordamper, da kan man vel få noe som ligner en eksplosjon iallefall! Redigert 27.Juni.2010 av Vrengen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 27.Juni.2010 Del på Facebook Svart 27.Juni.2010 Triste greier. Hørte en kar som kalte opp redningsskøyta da den var underveis og klagde på at de lagde hekkbolger.... Ja hørten det samme, og til og med når gutta forklarte hvorfor de hadde så dårlig tid ga han seg ikke, han mente de kunne ta seg litt bedre tid der hvor det er trangt Vi får heller la gutta gjøre jobben sin, så får vi ta de bølgene som kommer. Hilsen Morten Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Volvomekanikeren Svart 27.Juni.2010 Del på Facebook Svart 27.Juni.2010 får ikke eksplosjon av diesel med mindre denne er forvarmet så den fordamper, da kan man vel få noe som ligner en eksplosjon iallefall! Ja, har opplevd at diesel tar fyr, en gang jeg holdt på og lufte.. Så glemte jeg og skru av hovedstrømmen (det er vell noe man ikke tenker over) Så oppdaget jeg at kobberpakningen var vekke, så skrudde skruen helt ut, for og få på en pakkning, der slipper jeg slangen, og den treffer starteren, og selvfølgelig faller den ned på polen på starteren, og det ble rene fyrverkeriet. masse gnist, og dieselen tok fyr! Skipt, men motoren var boss alikavell! Men kan diesel ekslodere? Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Vrengen Svart 28.Juni.2010 Del på Facebook Svart 28.Juni.2010 eksploderer vel ikke, men visst du har vært på sånn brannøvelse som de legger en halvliter med diesel i et kappet fat og så setter de en propanbrenner under til den nesten koker eller om den koker da får man en eksplosjonsartet brann iallefall. Men dette er jo ekstreme tilfeller som aldri vil kunne skje i en båt da. Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 30.Juni.2010 Del på Facebook Svart 30.Juni.2010 Sitat fra Budstikka: "En bensinlekkasje var årsak til båtbrannen utenfor Blakstad i Asker lørdag." http://www.budstikka.no/nyheter/lekkasje-arsak-til-batbrannen-1.5423842?localLinksEnabled=false Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.